Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Ja kompilatoren tar seg av det, men i tolkede språk som PHP kan det ha større sideeffekter å skrive variabelnavn feil. Der er som regel alltid en tradeoff og sikkert klart nok for dem som vet hva en matrise er. cSize og rSize er beskrivende nok for meg, men for å unngå misforståelser skrives en kommentar første gang de deklareres / defineres. Noen ville sikker forkortet enda mer til rS og cS. Endret 20. oktober 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvorfor henge seg i bagateller når det er så mange trær? Det er muligens en bagatell for enkelte. Men jeg har alltid ment at det er viktig kode er lesbar og konsekvent. Det vil si at variablenavn er slik at de faktisk sier noe om hva de er til, og at man ikke bruker forskjellige begreper om samme ting. Men innad i et miljø har man ofte konvensjoner på hva ting kalles. u og v, eller s og t, er typiske navn på tekstur-koordinater i OpenGL. Da bruker jeg det, isteden for å kalle det texturex eller lignende. Greit med en kommentar første gangen, men etter hvert er det "standard" at det er slik. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Men innad i et miljø har man ofte konvensjoner på hva ting kalles. u og v, eller s og t, er typiske navn på tekstur-koordinater i OpenGL. Da bruker jeg det, isteden for å kalle det texturex eller lignende. Greit med en kommentar første gangen, men etter hvert er det "standard" at det er slik. Det er klart - man det et vel vært mer intuitivt å forkorte size til sz enn Row og Column? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Ja kompilatoren tar seg av det, men i tolkede språk som PHP kan det ha større sideeffekter å skrive variabelnavn feil. Der er som regel alltid en tradeoff og sikkert klart nok for dem som vet hva en matrise er. Nå var det et C++ eksempel da Det finnes PHP editorer som har code completion også, så argumentet mot å spare tid og unngå skrivefeil kjøper jeg ikke ... cSize og rSize er beskrivende nok for meg, men for å unngå misforståelser skrives en kommentar første gang de deklareres / defineres. Noen ville sikker forkortet enda mer til rS og cS. Greit nok at det er beskrivende nok for deg; men det er vel flere enn deg leser koden din? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Dessuten Og den 3'eren som går igjen i Matrix() burde vel strengt tatt vært definert som to konstanter for default row size og default column size? Antar at det er denne Matrix() : rSize(3), cSize(3) //Default constructor 3 by 3 type T matrix. { //Importance of Default constructor. See pp = new T*[3]; //C++ Report September 1993 page 28. pp[0] = new T[3]; //No test for available memory implemented yet. pp[1] = new T[3]; pp[2] = new T[3]; } default konstruktøren du kommenterer. Jeg ser poenget ditt. To default konstanter, hvor viktig er det i den konstruktøren? Og nå er det vel 15 år siden jeg skrev den koden, men om jeg husker riktig, fikk jeg det inntrykket at en default 3 x 3 matrise konstruktør ble foretrukket av de fleste som skrev i C++ Report samt Journal of Object oriented programming (Tilgjengelig på Norges Banks bibliotek) rundt midten av 90 tallet. Andre som driver med spillutvikling hvor 4 dimensjonale transformasjons matriser er viktige, ville kanskje foretrukket en annen default konstruktør. Til lags åt alle kan ingen gjera Jeg redigerte innlegget litt før jeg leste svaret ditt. Endret 20. oktober 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Greit nok at det er beskrivende nok for deg; men det er vel flere enn deg leser koden din? Ja, noe av den ble spredt over hele verden av http://www.intex.com/ så vidt jeg vet. Det var vel først og fremst de Troll makroene (en Fortran lignende tolker for IBM stormaskin) jeg utviklet til å teste økonometriske modeller. Vi kunne utvikle egne tester som vi fant i litteraturen før de kom i programvare som: http://www.pcgive.com/ http://www.estima.com/ samt Gauss http://www.aptech.com/gauss.html som nå er viderutviklet til http://www.aptech.com/ http://www.wolfram.com/mathematica/ ble brukt til mer teoretiske oppgaver. Det var det eneste ferdige programmet som ble funnet godt nok til å brukes av blant annet min mattematikk professorer på Blindern / Kjeller. Jeg fikk aldri tilbakemelding på at koden var uleselig. Egentlig er jeg enig med deg i at navn bør være mest mulig beskrivende. Endret 20. oktober 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er litt usikker på hva du mener, men antar at det er denne De stemmer. Jeg ville ha skrevet litt anderledes #define DEFAULT_ROWSIZE 3 #define DEFAULT_COLUMNSIZE 3 Matrix() : rSize(DEFAULT_ROWSIZE), cSize(DEFAULT_COLUMNSIZE) //Default constructor 3 by 3 type T matrix. { //Importance of Default constructor. See pp = new T*[DEFAULT_ROWSIZE]; //C++ Report September 1993 page 28. pp[0] = new T[DEFAULT_COLUMNSIZE]; //No test for available memory implemented yet. pp[1] = new T[DEFAULT_COLUMNSIZE]; pp[2] = new T[DEFAULT_COLUMNSIZE]; } Da blir det lettere å lese, og endre hvis det er behov for det. Til lags åt alle kan ingen gjera Det skal være sikkert Egentlig er jeg enig med deg i at navn bør være mest mulig beskrivende. Godt å høre. Vi er sikkert ikke så uenige, det var bare det det var ditt eksempel som ble knaggen jeg hengte utblåsingen min på ... Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Egentlig er jeg enig med deg i at navn bør være mest mulig beskrivende. Det var godt å høre - ble litt bekymret her jeg satt og leste. Hensyn til dårlige tastaturegenskaper må aldri gå forran hensynet til menneskets naturlige begrensninger når det gjelder å lese og forstå kode. Endret 20. oktober 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Da blir det lettere å lese, og endre hvis det er behov for det. Greitt nok Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2011 Noen som vet hva det heter å forskyve elementer fremover i en liste/tabell (spesifikt snakk om java)? At f. eks 1,2,3,4 blir 4,1,2,3 og at det da har flyttet en fremover. Er snakk om en doubly linked list, så om noen tilfeldigvis har koden for det hadde det også vært flotters. Tror ikke det er push, switch, swap eller move, men kan hende at det er bare så mange som bruker betegnelsene feil at google bare gir meg svada.. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 23. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Noen som vet hva det heter å forskyve elementer fremover i en liste/tabell (spesifikt snakk om java)? At f. eks 1,2,3,4 blir 4,1,2,3 og at det da har flyttet en fremover. Er snakk om en doubly linked list, så om noen tilfeldigvis har koden for det hadde det også vært flotters. Tror ikke det er push, switch, swap eller move, men kan hende at det er bare så mange som bruker betegnelsene feil at google bare gir meg svada.. Implementasjon: I ruby/JavaScript/PHP-lingo ville dette vært en pop etterfulgt av en unshift av det poppede elementet. Såvidt jeg kan se tilsvarer dette pollLast + offerFirst i Java (referanse). Endret 23. oktober 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
Occi Skrevet 23. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2011 Jepp, var den teknikken som måtte brukes, men fant aldri ut hva den kalles. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 R.I.P. John McCarthy Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Jepp, var den teknikken som måtte brukes, men fant aldri ut hva den kalles. I assembler ville jeg kalt det en left shift with rotate; men da jobbes det på bitnivå, ikke i et array. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 R.I.P. John McCarthy Så mye folk som dør for tiden da? :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Grubl ikke over livet, du kommer allikevel ikke levende fra det Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 "I plan on living forever, or die trying." Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 25. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2011 Der er en del som har sagt hvis jeg dør? Minst en av dem, Hilmar Reksten, er ihvertfall gått til de evige jaktmarker Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2011 Rapporter Del Skrevet 10. november 2011 Egentlig en ting jeg synes er pussig med utviklingen av internet: Hvorfor blir det fokusert på å standardisere utviklingsspråk? Hvorfor ikke en virtuell maskin istedet? Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 10. november 2011 Rapporter Del Skrevet 10. november 2011 Egentlig en ting jeg synes er pussig med utviklingen av internet: Hvorfor blir det fokusert på å standardisere utviklingsspråk? Hvorfor ikke en virtuell maskin istedet? Vil du utdype? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå