GeirGrusom Skrevet 24. september 2011 Rapporter Del Skrevet 24. september 2011 Aner ikke hvilket språk det er snakk om, men . er som regel member access binær operator, og det er derfor ikke gyldig uten to verdier. fjern punktum rett og slett. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 24. september 2011 Rapporter Del Skrevet 24. september 2011 Bruker da følgende kode : int x = tast.inInt( );. Det som er med denne koden er at jeg får feilmelding på grunn av "-". Noen som vet hvordan jeg kan få lest in to heltall med en bindestrek mellom ? Det hadde hjulpet å vite hvilket språk du bruker. Har du virkelig en klasse/objekt som heter tast? Uansett, regner med det du leter etter er at du må lese enn strengen "X-Y", for så å splitte den og konvertere til ints etterpå. Kan jo illustrere med litt Ruby x_and_y = gets.chomp # leser inn "23-34" parts = x_and_y.match /(\d+)-(\d+)/ x = parts[1].to_i # x er nå 23 y = parts[2].to_i # y er nå 34 Hjelper dette, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Det er nok java @clickz101 bruker. Har du virkelig en klasse/objekt som heter tast? Ja i java et dem flinke til a blande inn norsk i koden,noe som er litt tragisk. Som du sier vil du få en feilmelding,fordi int x = tast.inInt( ) Tar bare integer som input. Du må gjøre som torbjørn over og lese inn som string og splitte opp. Et eksempel. public class StringSplit { public static void main(String args[]) throws Exception{ String testString = "10-55"; System.out.println( java.util.Arrays.toString( testString.split("-"))); // output : [10, 55] } } Ingen språk skjønner at en bindestrek mellom to tall skal bety to separate heltall. Defor må man skrive regler for det man ønsker. Regex som torbjørn bruker over kan være et bra hjelpemiddel. Hver klar over at dette fort kan bli vanskelig viss man ønsker flere regler. Noen har tenk på dette og lagt verktøy for dette,kan bare ta med et som et eksempel på dette Pyparsing eval i python kan ta in expressions. Men her er "-" minus >>> s = '10-55' >>> eval(s) -45 >>> #Kan ta med en spilt i python >>> x, y = s.split('-') >>> x '10' >>> y '55' >>> int(x) + int(y) 65 Endret 25. september 2011 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 String[] result = "abc-123".split("-"); Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 Kjører 'at this moment' min første suksessfulle test av en benign worm kodet i python Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 Det er nok java @clickz101 bruker. Har du virkelig en klasse/objekt som heter tast? Ja i java et dem flinke til a blande inn norsk i koden,noe som er litt tragisk. Jeg skjønner ikke hvordan dette på noen måte skal være relevant til valg av språk. Man kan da fint bruke norske variabelnavn i python, c, javascript, perl og alle andre språk også. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 Ja i java et dem flinke til a blande inn norsk i koden,noe som er litt tragisk. Ehh?? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 Ja i java et dem flinke til a blande inn norsk i koden,noe som er litt tragisk. Ehh?? Ja dette ble dårlig formulert. Det jeg mener er at man bruker norsk når man skriver kode. Noe i denne stilen. http://pastebin.com/St8xSZE7 Jeg mener at man alltid bør skrive på en engelsk. Skal man ha en norks bruker interface,kun norsk på det bruker ser. Resten av koden variable,class,method,function navn bør være på engelsk. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 Ja, enig der. Men virket som om du mente det var Java sin feil. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 (endret) Bare et kjapt spørsmål og for å ikke drite meg loddrett ut av min egen tråd. Kan noe peke meg i retning hvor jeg kan finne ut hvilket språk en .exe fil er bygget? hvis det i heletatt går an. PEiD er relativt flink til å finne ut hvilke compiler som har satt sammen PE/COFF-filen, eventuelt hvilke packer som har pakket den. http://www.peid.info/ EDIT: Rettet unøyaktighet. Endret 25. september 2011 av ze5400 Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 25. september 2011 Rapporter Del Skrevet 25. september 2011 ... Jeg mener at man alltid bør skrive på en engelsk. ... Resten av koden variable, class, method, function navn bør være på engelsk. Egentlig enig, men jeg har ett unntak: I BDD snakker man om viktigheten av at forretningsfolkene og utviklerne snakker samme språk, dvs. at de deler og er enige om viktige begrep i domenet man jobber i. Hvis det da er unaturlig for forretningsfolkene å bruke engelske ord kan man forsvare å bruke norske ord på de sentrale forretningsklassene. Men det fører selvsagt med seg ulemper, og føles ikke bra.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Noen som er interessert i primtall(s tvillinger)? Noen primitive algoritmer her: http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/72905-Another-game-Prime-numbers-and-twins. Mine råd: Eksterne biblioteker. Bruk dem ikke i kritiske progammer som nevnt ovenfor med mindre du er 100 % sikker. Ser du hvilken som er dødelig? Se på sopp plukkings algoritmen i artiklen lenket til ovenfor, som starter slik: Slik plukker du trygt: 1. Vær 100 % sikker, og kjenn risikoen ved å bare være 99 % sikker. Type. Hold rede på typen (spesielt ved "casting") hvis det er mulig gjennom hele programmet. Et av mine favoritt sitater: But after a while, most programmers realize that this means that a program is equipped with a safety net: many errors that programmers make when they construct programs are caught by this net before they lead to unpleasant effects. An example: A very expensive American space rocket crashed on its way to Venus a few years ago, because of an extremely trivial error in a FORTRAN program. A comma had be written as a point, and, as a consequence of that, the start of a special kind of repeat imperative was mistakenly read as an assignment imperative assigning a value to an undeclared variable. Had it been required to declare every variable in FORTRAN programs, the compiler would have discovered that the variable was undeclared and the error would have been caught much earlier than in the Atlantic Ocean. Kilde: Professor Bjørn Kirkerud (1989): "Object Oriented Programming With Simula". Addison Wesley Publishing Company ISBN 0 201 17574 6. Page 31-32. So også: Hva er poenget med dynamiske datatyper? Endret 26. september 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 Noen som skal delta i NM i programmering til helgen? Skal bort, så får ikke deltatt selv. :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 Når det gjelder type, skal man også være klar over at PHP og JavaScript har en === operator: http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=209 http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=232 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 Er det noen som kan gi en enkel og grundig forklaring på BDD. Svar mottas med takk. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 Takker for all hjelp, funker strålende nå . Det var java ja. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 Learn to brogram! http://www.youtube.com/watch?v=Qi_AAqi0RZM Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Er det noen som kan gi en enkel og grundig forklaring på BDD. Svar mottas med takk. http://contikistrip.kjempekjekt.com/?p=5 Noe mer du ville vite? Endret 26. september 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 26. september 2011 Rapporter Del Skrevet 26. september 2011 Når det gjelder type, skal man også være klar over at PHP og JavaScript har en === operator: Jeg har nå gått over til å bruke CoffeeScript, som "kompileres" til JavaScript. I CoffeeScript finnes det ingen måte å generere JavaScript's dobbelt-erlik (==), trippel-varianten benyttes alltid. Designerne har altså bestemt at svakt-typet sammenligning rett og slett er for farlig. Generelt sett foretrekker jeg språk hvor man faktisk får muligheten til å skyte seg selv i foten - frihet under ansvar heter det vel - men i dette tilfellet (dvs. JavaScripts mange svakheter) er jeg enig med valget som er gjort. Når jeg snakker med webutviklere som har kodet JavaScript i årevis, men som ikke kjenner til trippel-erlik, så blir jeg litt sjokkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå