Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Partall:

if (i%2==0){ return true }

else {return false} //oddetall

 

Kompilatoren forenkler vel helt sikkert dette uansett, men blir ikke dette akkurat det samme som bare return (i % 2 == 0);?

 

Ja, men jeg tenkte at det kunne være greit å vise hva som ligger bak :)

 

Jeg tipper kompilatoren forenkler det der til:

return (~i & 1);

Branchless og greier :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til litt erfarne utviklere, hvor mye har mattekunnskaper å si for programmerings-karrieren? Jeg holder på å ta opp R2 (gamle 3MX) + at neste år starter jeg på data ingeniør, og der er det relativt mye matte. Det gjør ikke meg noe, for jeg liker utfordringen, men vil det hjelpe meg som programmerer i fremtiden? :o

Lenke til kommentar

hvor mye har mattekunnskaper å si for programmerings-karrieren?

Det er et veldig vanlig spørsmål, og har ikke noe klart svar. Som i så mange andre tilfeller kommer det an på.

 

Skal du f.eks. drive med grafikk, 3D-greier, spillutvikling kan du komme til å få bruk for endel matte. I enkelte andre domener har du også direkte bruk for matte, som når det dreier seg om økonomi o.l. Men i min karriære har jeg ikke hatt særlig bruk for det direkte - de fleste utviklere klarer seg nok lenge uten noen form for avansert matte. Den delen av matte som er mere viktig for utviklere er ting som sett- og graf-teori og kombinatorikk, og det lærer man vel ikke så mye av før på universitetet uansett tror jeg.

 

Matten utvikler derimot en bestemt måte å tenke på som kommer godt med for utviklere.

 

Her er et lignende spørsmål med flere svar fra stackoverflow.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar

Konstruktivt svar. Lurte pga jeg egentlig ikke har fått bruk for noe særlig matte i de småprogrammene jeg har laget, og om de endrer seg. Som du sier så kommer nok det ann på området man arbeider. Man bør vell kunne litt fysikk for å være med å utvikle en realistisk spillmotor.

Lenke til kommentar

hvor mye har mattekunnskaper å si for programmerings-karrieren?

Det er et veldig vanlig spørsmål, og har ikke noe klart svar. Som i så mange andre tilfeller kommer det an på.

 

Skal du f.eks. drive med grafikk, 3D-greier, spillutvikling kan du komme til å få bruk for endel matte. I enkelte andre domener har du også direkte bruk for matte, som når det dreier seg om økonomi o.l. Men i min karriære har jeg ikke hatt særlig bruk for det direkte - de fleste utviklere klarer seg nok lenge uten noen form for avansert matte. Den delen av matte som er mere viktig for utviklere er ting som sett- og graf-teori og kombinatorikk, og det lærer man vel ikke så mye av før på universitetet uansett tror jeg.

 

Matten utvikler derimot en bestemt måte å tenke på som kommer godt med for utviklere.

 

Her er et lignende spørsmål med flere svar fra stackoverflow.

 

Morsomt det der. Satt nå nylig og prøvde å implementere noen digitale filtre i C. Ble fort en del differensiallikninger og integrasjon der ja :) Multimedia generelt er mye matte ...

Lenke til kommentar

Ang. matte og data kommer det nok som de fleste sier veldig an på hvor man ender opp. Men uansett er selve tankegangen og problemløsningen nært knyttet, så helt bortkastet er det nok ikke uansett.

 

Går selv første året på Datateknikk ved NTNU, og har hatt 3 mattefag. Diskret matte, matte1 og matte3. Der matte1 var mye integraler, og matte3 diff. likninger og matriser.

Har allerede brukt en del forskjellig av det på små kodesnutter. Når jeg skulle lage et program med masse baller som spratt i hverandre, dekomponerte jeg en kollisjonsvektor og projecta fartsvektorer på den, for å kun trenge og jobbe langs én akse.

 

Diskret Matte var ganske datarelevant. Alt fra logikken til grafteori. Spesielt likte jeg modulo-biten, da vi brukte det og primtall lærte en del teori om hvordan kryptering på nettet virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, Dev-C++ er utgått og har ikke blitt oppdatert på 5-6 år... Jeg anbefaler deg å bruke Code::Blocks. Det kommer også med en nyere versjon av kompilatoren GCC.

 

Edit. eller visual studio, som anbefalt over.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jeg syns tittelen til den boka høres ganske suspekt ut... C++ er ikke noe du klarer å lære deg ordentlig på 3 uker. Men om det er en god bok eller ikke kan jeg jo ikke si siden jeg ikke har lest den. Men jeg har sett at boken "Accelerated C++" anbefales av mange.

 

EDIT: hvis du søker litt rundt finner du flere tråder om samme tema.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1308485

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1342266

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp hatt C++ på NTNU og da bruker vi boka "Absolute C++" som er en god bok. Har ikke lest noen andre, men ser at den ligger høyt på diverse topplister på amazon, play o.l. Jeg har også hørt at "Accelerated C++", som ble nevnt over, skal være god.

Lenke til kommentar

Min favorittbok er C++ Primer Plus (fifth edition). Absolute C++ er en ok bok det og (blir brukt her på NTNU). Accelerated C++ ligger vel litt i navnet :p Boken er kort og tanken er at man lærer gjennom eksempler. Kan sikkert funke bra for mange.

 

Når det gjelder matte og programmering så går jo de to hånd i hånd! http://projecteuler.net/ er en morsom side med masse problemer som er lagt opp til å kunne løses vha. matematikk og programmering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...