worseisworser Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 http://goo.gl/2qBhG .. litt artig. Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) http://goo.gl/2qBhG .. litt artig. Jepp, er såååå missunnelig. Har HTC Hero, og får ikke oppgradert den fra Android 1.5 sånn helt uten videre, så må vente med å kjøre Clojure på mobilen Trøster meg selv med å kode og kjøre litt interaktiv Ruby på telefonen i stedet... Endret 12. mai 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
mushin Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Hva er læringsverdien i å lese "bra" kode? Jeg tenker på kremen av kode. Trekker litt linjer ved at folk som vil bli forfattere fanger opp inspirasjon/teknikker ved å lese ting fra forfattere som Huxley, Hamsun, T. S Elliot etc ... Og hvor finner man slik kode, som ikke er alt for STORT. Jeg kan sitte endel timer, men ikke flere år. Noen som kjenner til noe fett? Begynner å bli litt lei av typisk lærebok eksempel kode på en side eller to. Endret 12. mai 2011 av mushin 1 Lenke til kommentar
Psycho Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hei. Noen som har noen enkle metoder for å finne: * Gjennomsnitt * Partall * Arrays * Minste tall Jeg driver med Arrays i Microsoft Visual Web Developer 2008. Er altså C++. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Partall: if (i%2==0){ return true } else {return false} //oddetall Gjennomsnitt er jo bare og legge sammen de aktuelle verdiene, så hvis det er verdier i et array f.eks kan du bare bruke en for-løkke som legger til alle verdiene og deler på antall verdier. F.eks. int sum = 0; for (int i=0; i<SIZE_OF_ARRAY; i++){ sum += array; } double gjennomsnitt = sum/SIZE_OF_ARRAY Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Partall er også alle heltall der det minst signifikante bitet ikke er satt: return !(i & 1); Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Hva er læringsverdien i å lese "bra" kode? Et godt spørsmål. Og svaret er: Det gir STOR verdi å lese "bra" kode! Problemet er, som du nok har skjønt, å finne den. Heldigvis gir det også verdi å lese "sånn passe bra" kode. Å se hva andre gjør er nyttig sålenge man tenker kritisk. Jeg pleier å surfe rundt på github og lese litt på prosjekter som ser interessante ut. Hvis du søker på github etter språket ditt, f.eks. Python, får du opp en liste over de mest populære open source prosjektene som bruker språket. Det er et bra sted å begynne. Å bare lese koden kan ofte være litt vanskelig. Bedre er det om du cloner repoen (github har god dokumentasjon på hva du trenger å gjøre), og så skjører koden på din egen maskin. Deretter kan du forsøke å gjøre små endringer. Dette øker graden av læring og forståelse ganske betraktelig. Endret 13. mai 2011 av torbjørn marø Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Å bare lese koden kan ofte være litt vanskelig. Bedre er det om du cloner repoen (github har god dokumentasjon på hva du trenger å gjøre), og så skjører koden på din egen maskin. Deretter kan du forsøke å gjøre små endringer. Dette øker graden av læring og forståelse ganske betraktelig. Spesielt nyttig for meg ihvertfall er å ta ut enkelte komponenter og forsøke å bruke dem individuelt før en etterpå går direkte inn i koden til dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Partall: if (i%2==0){ return true } else {return false} //oddetall Partall er også alle heltall der det minst signifikante bitet ikke er satt: return !(i & 1); Hvilken rutine er mest robust for eksempel for enormt store tall? Vi kan jo begrense svaret til C. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Partall: if (i%2==0){ return true } else {return false} //oddetall Kompilatoren forenkler vel helt sikkert dette uansett, men blir ikke dette akkurat det samme som bare return (i % 2 == 0);? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Testet begge eksemplene i gcc, assembleroutput på begge ble identisk. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Testet begge eksemplene i gcc, assembleroutput på begge ble identisk. Det skulle vært interessant å se om C rutinene produserte identisk ASM kode: http://www.oopschool.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=159 Jeg har imidlertid ikke tid til å se på dette nå. Jeg sitter og leser en bok om jQuery og WordPress 3.0. Titter innom her når jeg tar en pause. Redigert: Testet begge eksemplene i gcc, assembleroutput på begge ble identisk. Slik er det når man er opptatt av å høre sin egen stemme . Jeg overså ditt svar. Redigert skrivefeil etter svar. Endret 13. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Testet begge eksemplene i gcc, assembleroutput på begge ble identisk. I tillegg så kan det ofte hende at prosessoren også gjør denne optimaliseringen. Men det er kjekt å være obs på at dette er tilfellet Lenke til kommentar
haarod Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Partall: if (i%2==0){ return true } else {return false} //oddetall Kompilatoren forenkler vel helt sikkert dette uansett, men blir ikke dette akkurat det samme som bare return (i % 2 == 0);? Ja, men jeg tenkte at det kunne være greit å vise hva som ligger bak Lenke til kommentar
mushin Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Hva er læringsverdien i å lese "bra" kode? Et godt spørsmål. Og svaret er: Det gir STOR verdi å lese "bra" kode! Problemet er, som du nok har skjønt, å finne den. Heldigvis gir det også verdi å lese "sånn passe bra" kode. Å se hva andre gjør er nyttig sålenge man tenker kritisk. Jeg pleier å surfe rundt på github og lese litt på prosjekter som ser interessante ut. Hvis du søker på github etter språket ditt, f.eks. Python, får du opp en liste over de mest populære open source prosjektene som bruker språket. Det er et bra sted å begynne. Å bare lese koden kan ofte være litt vanskelig. Bedre er det om du cloner repoen (github har god dokumentasjon på hva du trenger å gjøre), og så skjører koden på din egen maskin. Deretter kan du forsøke å gjøre små endringer. Dette øker graden av læring og forståelse ganske betraktelig. Fett. Skal sjekke ut! Leste at det å lese koden til et txt-baset spill som heter Zork også er turn-on for visse programmere. Kodet i en LISP variant dog, og jeg kan ikke LISP. Er LISP et språk som er verdt å lære seg? Udatert? Browset gjennom et par sider i Structure and Intepretation of Computer Programs, den bruker vell LISP for å illustrere eksempeler om jeg husker rett. Boken ressonerte veeeldig med meg. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 (endret) Hva er læringsverdien i å lese "bra" kode? Et godt spørsmål. Og svaret er: Det gir STOR verdi å lese "bra" kode! Problemet er, som du nok har skjønt, å finne den. Heldigvis gir det også verdi å lese "sånn passe bra" kode. Å se hva andre gjør er nyttig sålenge man tenker kritisk. Jeg pleier å surfe rundt på github og lese litt på prosjekter som ser interessante ut. Hvis du søker på github etter språket ditt, f.eks. Python, får du opp en liste over de mest populære open source prosjektene som bruker språket. Det er et bra sted å begynne. Å bare lese koden kan ofte være litt vanskelig. Bedre er det om du cloner repoen (github har god dokumentasjon på hva du trenger å gjøre), og så skjører koden på din egen maskin. Deretter kan du forsøke å gjøre små endringer. Dette øker graden av læring og forståelse ganske betraktelig. Fett. Skal sjekke ut! Leste at det å lese koden til et txt-baset spill som heter Zork også er turn-on for visse programmere. Kodet i en LISP variant dog, og jeg kan ikke LISP. Er LISP et språk som er verdt å lære seg? Udatert? Browset gjennom et par sider i Structure and Intepretation of Computer Programs, den bruker vell LISP for å illustrere eksempeler om jeg husker rett. Boken ressonerte veeeldig med meg. Jeg skulle til å anbefale deg denne i går! Men var ikke sikker på om det var noe sånt du var ute etter (pga. tiden du har tilgjengelig.) Jeg har i alle fall lært utrolig mye av SICP, og det meste har egentlig med hvordan man tenker å gjøre, ikke så mye med Scheme / Lisp i seg selv. Jeg vil nesten si at den boka har endret hvordan jeg tenker når jeg programmerer. Den tar for seg mange forskjellige paradigmer og måter å legge opp koden på, som objektorientering (ja, det går an å tenke objektorientert i et språk som i utgangspunktet mangler dette, i alle fall i Lisp), lazy evaluation, streams, bare for å nevne noe. Det er hele tiden et fokus på abstraksjon og organisering av programmene. Når det gjelder Scheme som språk, så er dette egentlig nokså enkelt å lære seg. (Andre Lisper som Common Lisp er verre å komme i gang med pga. språkets størrelse.) Syntaksen til Scheme er kanskje den enkleste man kan finne. Alle uttrykk består av lister der første element forventes å evaluere til en prosedyre. En liste evalueres ved å evaluere hvert element og deretter kalle første element med resten av elementene som argumenter. Dette, i tillegg til spesialoperatorene som LET, COND, IF, LAMBDA osv. som har noe annerledes oppførsel, er egentlig alt man trenger å kunne, i alle fall i starten. MIT har forresten lagt ut forelesningene de hadde i dette faget i 1986 . De er utrolig interessante å følge med på (men dessverre elendig lyd i noen av dem ). Hmm, kanskje vi skulle hatt en Lisp-tråd her? Endret 13. mai 2011 av Jaffe Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 13. mai 2011 Del Skrevet 13. mai 2011 Er LISP et språk som er verdt å lære seg? Udatert? Browset gjennom et par sider i Structure and Intepretation of Computer Programs, den bruker vell LISP for å illustrere eksempeler om jeg husker rett. Boken ressonerte veeeldig med meg. Tar du en titt på bloggen min så ser du fort hva jeg mener om den saken. Du kan jo begynne med er lisp bedre enn andre programmeringsspråk?, og så lisp for dummies for en enkel intro til syntaksen. Lisp er det nest eldste programmeirngsspråket som fortsatt er i bruk, kun slått av Fortran. Og nå, etter så mange år, kan det se ut som om Lisp kan få en storhetstid; interessen for Clojure, som er en helt ny Lisp på JVM-plattformen, er nemlig raskt økende. Jeg er i alle fall helfrelst! Lenke til kommentar
mushin Skrevet 14. mai 2011 Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Takk for respons Jaffe. Ja, var et eller annet som bare snakket til meg i den boka, ble fasinert under lesingen, og det er godt tegn! torbjørn marø: Overbevisende "argument", fikk lyst til å slenge meg på en LISP dialekt og leke litt. Fet blogg foresten, skal leses. Edit: Snublet over . ;D Endret 14. mai 2011 av mushin Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Har hatt spillprosjekt i Java på skolen, og jeg valgte å lage en Tetris-klone. Da den var ferdig hadde jeg en objektorientert struktur som gjorde at jeg bare kunne arve hovedklassen og overskrive noen få funksjoner, så fikk jeg nye moduser. Så laget en modus der de plasserte brikkene looper igjennom alle fargene før de blir usynlige, noe som gjør at man må huske hvor alt er plassert. Hadde vært gøy om noen ville prøvd og kommentert. http://folk.ntnu.no/matskrug/Hexatris.jar Vanskeligste var å få til gode kontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå