Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått hva som er så hurra med vi, vim og emacs :/

Grunnene til at jeg bruker Vim:

  1. Syntax-fargelegging og støtte for en gazillion ulike språk
  2. Kvasi-intellisense (ofte mere nyttig enn orntlig intellisense)
  3. Kan enkelt ha flere filer åpne og synlige i samme vindu
  4. Shortcuts, kan gjøre ALT uten å flytte hendene fra tastaturet, og det gjør meg per produktiv
  5. Enkel og bra regex search-replace
  6. Tilgang til kommandolinjen direkte fra editoren
  7. Tilgjengelig for alle plattformer
  8. Rask å starte
  9. Får meg til å føle meg kul ;)

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle til å si det samme.. :p

 

Ellers er det litt artig hvordan folk bryr seg så grådig om editoren/ide man bruker. Vi har brukt Eclipse førsteåret her på NTNU, pga øvingsopplegget. Til stor protest blant mange. Spesielt Linux-lovers som aldri har programmert særlig, men lest en plass at et annet alternativ er bedre og bitcher om det hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

... førsteåret her på NTNU, pga øvingsopplegget.

 

Så hvorfor ikke like godt først som sist starte med å tenke på en doktoravhandling om AI, nevrale og radiale basis nett.

 

Robotics, AI. Fremtidens webapplikasjoner og siter vil trenge det.

 

Eksempel: En KundeBot som betjener millioner av kunder simultant. Etter lang trening kan denne boten opptre bedre enn noen mennesker. Fordelen er at den er billig i drift og har langt større kapasitet enn et menneske.

 

Det er etisk og oppgi at du nå kommuniserer med vår kundebot.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Tror jeg skal skrive masteroppgave før evt. doktoravhandling :p

 

Var rundt og møtte masterstudenter for 2 måneder siden. Da var jeg innom et kontor der det satt mange og jobbet med AI. Virket ganske spennende, og er en av linjene jeg kan velge om noen år.

Det var en som satt med en bilsimulator, der den lærte seg å kjøre, og ble bedre og bedre. Stilig.

Lenke til kommentar

Eclipse

Og hvilke programmeringsspråk har Eclipse støtte for out-of-the-box? Java antar jeg?! I vim kan jeg jobbe med Ada, Cold Fusion, Dracula, Forth, Haml, Lua, makefiler, og Occam (bare for å nevne en promille) uten å måtte installere en eneste ting.

 

Det er langt fra alle som har dette behovet, men det er altså en viktig grunn til at jeg velger vim. Hvis du ønsker å eksperimentere med ulike språk er det en stor fordel å ikke måtte forholde seg til mange ulike editorer.

Lenke til kommentar

Eclipse

Og hvilke programmeringsspråk har Eclipse støtte for out-of-the-box? Java antar jeg?! I vim kan jeg jobbe med Ada, Cold Fusion, Dracula, Forth, Haml, Lua, makefiler, og Occam (bare for å nevne en promille) uten å måtte installere en eneste ting.

 

Det er langt fra alle som har dette behovet, men det er altså en viktig grunn til at jeg velger vim. Hvis du ønsker å eksperimentere med ulike språk er det en stor fordel å ikke måtte forholde seg til mange ulike editorer.

Hurra. Hvor mange av disse språkene bruker du til daglig? Er det code-completion og inline dokumentasjon for alle disse språkene, med run-time syntaks sjekking og debugging?

Lenke til kommentar

Hurra. Hvor mange av disse språkene bruker du til daglig? Er det code-completion og inline dokumentasjon for alle disse språkene, med run-time syntaks sjekking og debugging?

Nei, det er selvfølgelig ikke det. Men det er regulær syntaksjekking og fargelegging samt auto-indetering tilpasset språket. Jeg bruker ikke alle disse nei, men jeg er en språkhore, og prøver mye rart. Men denne uken har jeg bare hatt bruk for Ruby, Clojure, Python, HTML, css, javascript, SQL, Batch og regulær txt (såvidt jeg kan huske).

 

C# har jeg kodet i Visual Studio :p

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har eclipse støtte for shell?

Så godt kjenner ikke jeg Eclipse for PHP at jeg kan svare på det, men det hadde vært fint.

 

Noen PHP editor som har det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Til webboter some baserer seg på phpCurl og cron jobber. Mener du at jeg ikke trenger shell adgang for å teste slike applikasjoner.

 

Jeg har aldri satt opp en cron job og en shell jobb på en web server, så om jeg er på ville veier, er det greit å styre meg inn på de rette stier nå.

Lenke til kommentar

Hehe det er vel slikt en gjør én gang for alle, kanskje med justeringer. Jeg jobber ikke med webutvikling og er temmelig sjeleglad for det. Bruker eclipse, openocd, gdb og visual studio på jobben, og må si at jeg liker alle relativt godt. Men jeg foretrekker visual studio over eclipse, men det er dårlig støtte for ARM utvikling på den versjonen vi har på jobben, så sitter på en måte fast med eclipse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hehe det er vel slikt en gjør én gang for alle, kanskje med justeringer. Jeg jobber ikke med webutvikling og er temmelig sjeleglad for det.

Men det er jo der den digitale revolusjon foregår. Skrivebordet er snart på verdensveven. Nesten som når dampskipet overtok for seilskutene. Jeg venter bare på at Tv skal dankes ut av nettTv og dermed realisere Bill Gates visjon i boken;

 

Veien mot fremtiden

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...