Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Hvilke spesifikasjoner burde laptopen ha? Windows pc eller mac?

Faktor nummer én: tastaturet. Det beste laptop-tastaturet jeg noensinne har brukt var faktisk en HP (!) Pavilion dv6 med glatte taster, men dette tilhører nok unntakene. Generelt anbefales MacBook Pro og Lenovo ThinkPad (sistnevnte med TrackPoint-styrepinne). Prøv tastene på forhånd hvis du har sjansen.

 

Faktor nummer to: oppløsningen. Dette har blitt mye dårligere de siste årene, med en oppblomstring av billig widescreen-skrap som er kuttet i høyden («shortscreen»). Fokuser på det vertikale! Minstekrav pr. tomme: 1024 × 768 @ 14″, 1680 × 1050 @ 15″, 1920 × 1200 @ 17″. De to siste refereres til som hhv. WSXGA+ og WUXGA og er å anbefale, da de gir rom for flere linjer kode.

 

Faktor nummer tre: støysvakhet. Behovet for kjøling har økt kraftig, og enkelte maskiner blir varme og bråkete selv i standby. Dette gjelder i særlig grad prosessorsvake maskiner, men overkraftige maskiner har det samme problemet. Unngå disse og finn noe midt imellom (integrert skjermkort kan være en fordel). Centrino-maskiner har ofte god støysvakhet.

 

Batteritid: finnes ikke. Ikke på PC-er, i hvert fall.

 

Spesifikasjoner: Disse og oppgraderingsmulighetene vil alltid være vesentlig dårligere på en bærbar maskin. Harddisk, prosessor og minne er selvfølgelig viktige (særlig det siste mtp. RAM-grådige IDE-er), men ikke vurder dette slik du ville vurdert en spillmaskin. Problemene med en overkraftig maskin er allerede nevnt.

 

For øvrig kan kanskje disse engelske diskusjonene være til hjelp:

 

Endret av ....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Forstyrrer kanskje litt midt opp i den voldsomme diskusjonen, men føler at denne tråden kunne være meg til stor hjelp. Har tenkt til å begynne å studere informatikk, og trenger da en ny laptop til studie. Hvilke spesifikasjoner burde laptopen ha? Windows pc eller mac?

 

Jeg ville gått for en PC og installert Linux på den. Ubuntu er fin. Lite tull, og det som er er lett å fjerne eller endre på. Enkel tilgang til ordentlig serverprogramvare (Apache, PostgreSQL, o.s.v.) og en hel bråta verktøy og programmeringsspråk er tilgjengelig ut-av-boksen alt via pakkebrønnene ('apt-get' event. Synaptic).

 

En god skjerm (LED; ikke netbookstørrelse) og et godt tastatur er viktig. Er du på farten kan batteri-tid også være kjekt, men jeg synes egentlig ikke dette er så fryktelig viktig da det alltids er strøm på steder en finner det hensiktsmessig å jobbe over lengre tid.

 

Vil påstå at 4GB minne er minimum.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg til hva som har skjedd m.t.p. IBM -> Lenovo, men min gamle IBM ThinkPad R52 var ihvertfall god ja. :)

 

I grunn har jeg vel gitt opp det å stole på noen eller noe som helst m.t.p. kjøp av maskinvare; ting endrer seg fra modell til modell uansett merke, og 14/30 dagers returrett blir benyttet tvert om ting ikke fungerer ut-av-boksen.

 

Trivielle små-detaljer kan jeg ignorere; selv om web-cam'en fungerer på min nåværende laptop, en ASUS, hadde det ikke gjort stort om den ikke fungerte. Derimot ting som WLAN og riktig skjermoppløsning (alt ut-av-boksen) skal fungere 100% hvis ikke går tingen ut vinduet. :)

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Stasjonære er egentlig for spesielt interesserte, men til programmering har det mange klare fordeler.

 

Blant annet et ordentlig tastatur, flere skjermer, mulighet til å bytte maskinvare, vesentlig billigere, lengre levetid, bedre maskinvare (vanlig med 8 GB RAM på stasjonære)

 

Muligheten til å bytte maskinvare kan være kritisk dersom du driver med maskinvarespesifikk programmering, som 3D grafikk eller lyd/musikk.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

GeirGrusom: Alt er bedre på en stasjonær, unntatt portabiliteten. Ingen diskusjon der. :)

 

Men, ja, anbefalinger. Mine er Dell Latitude, IBM/Lenovo ThinkPad og MacBook Pro. Alle disse er solide og Linux-vennlige, og kan med fordel kjøpes brukt.

Endret av ....
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fine med å teste hardware-spesifikk kode på (dårlige) laptoper er man kan se ytelses-problemer enklere. Har oppdaget mange bugs i egen kode ved å også teste på en crappy Atom-netbook for å si det sånn.

 

Har skrevet noen 1000 linjer kode på den netbooken også, men det er kun komfortabelt med rein framebuffer og vim. GUI vil fylle opp 50% av skjermen til dilldall. :D

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Når du snakker om «netbook», mener du 10″ og der omkring? Jeg har prøvd å skrive på slike i butikken, og de virker litt i minste laget, uansett oppsett.

 

I mer generelle vendinger kan det virke som det er et «knekkpunkt» rundt 11″ og nedover, hvor skjermarealet og tastaturkomforten plutselig minker dramatisk, mens portabiliteten og batterikapasiteten kun øker marginalt. Det ene kompenseres ikke for av det andre.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Når du snakker om «netbook», mener du 10″ og der omkring? Jeg har prøvd å skrive på slike i butikken, og de virker litt i minste laget, uansett oppsett.

 

I mer generelle vendinger kan det virke som det er et «knekkpunkt» rundt 11″ og nedover, hvor skjermarealet og tastaturkomforten plutselig minker dramatisk, mens portabiliteten og batterikapasiteten kun øker marginalt. Det ene kompenseres ikke for av det andre.

 

Acer Aspire 110. En av de første tror jeg. 1024x600 :V Tipper 9-10" ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg synes er kjipest med 901 er at skjermen er litt for liten. Tastaturet går greit (med mindre en skriver mye HTML/XML, fordi du må holde inne tre knapper for å skrive '>')

 

Jeg har tenkt til å bruke eee-en min til å bygge et bærbart lydanlegg (kan kanskje bli slepbart med tanke på batteriet som skal med)

Lenke til kommentar

Det jeg synes er kjipest med 901 er at skjermen er litt for liten. Tastaturet går greit (med mindre en skriver mye HTML/XML, fordi du må holde inne tre knapper for å skrive '>')

 

Skjermen er liten det er jeg enig, men jeg har en meget minimalistisk X11 layout. Her er er skjermskudd av hele desktopen.

 

rswqp0.jpg

 

Dessuten så bruker jeg alltid tastatur med US layout.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...