Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heppsann, kjapt spørsmål fra min side angående gruppearbeid når det kommer til programmering. Meg og en kamerat har tenkt å begi oss ut på et litt større programmeringsprosjekt sammen for å lære oss skikkelig å programmere, men jeg har store problemer med å finne ut hva slags software/web-services vi kan bruke som kan hjelpe oss ut. I hovedsak er jeg på jakt etter en mulighet til å koble seg opp mot en server og redigere filene lokalt også laste dem opp så den andre parten kan se endringene og redigere dem om nødvendig. Gjerne også SVN eller noe lignende.

 

Og jeg har lett litt frem og tilbake, men jeg finner ingen gratistjenester som tilbyr det jeg er på jakt etter (i allefall ikke med min grunnleggende forståelse i hvordan dette funker). Så jeg bare lurer litt på hvordan folk her på forumet organiserer og styrer prosjekter som innefatter flere personer som ikke kan se hverandre face2face hver dag og dermed trenger å kunne kobles opp til en felles server. Takk på forhånd :)

 

Dersom dere nytter et distribuert system som Mercirial/Git kan dere jobbe på hvert deres lokale repo, og så synke via patcher (over mail? :-). Så lenge dere ikke skal jobbe med helt samme delen av koden burde ikke det føre til for store problemer, forutsetter dog noe kjennskap til verktøyet dere benytter.

 

Er vel det som er noe av poenget med distribuert versjonskontroll!?

Lenke til kommentar

Vi gikk over til mercurial (fra svn og clearcase - avhengig av prosjekt) og det er en stor forbedring.

 

Og i og med at mercurial er distribuert, så er vi bedre sikret. Som nå da diskarrayet døde på mandag (er fortsatt ikke på lufta). Nå bruker vi andre repositories mens vi venter på at arrayet fikses. (Vi har satt opp et system med noen repositories som er masters - disse blir bakket og kundeleveransene baserer seg på de).

Lenke til kommentar

Jeg sitter og funderer litt på hvordan jeg kan lage en ray-tracer med OpenCL, og jeg vil gjerne høre hva dere mener.

Jeg har i hovedsak tenkt ut et par løsninger, og for meg nå, virker den beste (for meg) slik at GPU-en tar seg av alle interpoleringskallene, altså for hver iterasjon, så vil GPU-en regne ut interpolering av alle objektene i scenen samtidig, som burde spare vesentlig med tid på kompliserte scener. Ulempen er dog at ikke alt arbeidet (som lysberegning) blir dyttet over på GPU-en. Dette vil bli behandlet av host programmet.

Et problem, er at jeg vet ikke hvor mye et OpenCL kall koster, om det er verdt å kjøre GPU-en i små byks, eller om det er en bedre måte å fordele mer av kalkulasjonene over på GPU-en.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her var det stille …

 

StackOverflow.com har et par undersøkelser på hva programmerere mener gjør dem mer produktive:

 

Resultatene er under, i noe vilkårlig rekkefølge.

 

  1. IntelliSense
  2. Syntax highlighting
  3. Flow (the Zen kind)
  4. Touch typing
  5. Debuggers
  6. Garbage collection
  7. Version control
  8. Unit tests
  9. Vim
  10. Lisp

På «hardware-siden»: kaffe, flere skjermer, isolerende hodetelefoner, tusjtavle og penn og papir. Og Internett-tilgang, naturligvis. :)

Endret av ....
Lenke til kommentar

hva er den enkleste måte å gå igjennom flere lister i samme foreach loop?

Er det noen bedre vei å skrive dette på:

(C#/XNA)

              foreach (GameObject go in players)
               {
                   BoundingBox pbb = go.getBB();
                   if (pickRay.Intersects(pbb) != null)
                   {
                       selectedObject = go;
                   }
               }
               foreach (GameObject go in towers)
               {
                   BoundingBox pbb = go.getBB();
                   if (pickRay.Intersects(pbb) != null)
                   {
                       selectedObject = go;
                   }
               }

Lenke til kommentar

hva er den enkleste måte å gå igjennom flere lister i samme foreach loop?

Er det noen bedre vei å skrive dette på:

(C#/XNA)

              foreach (GameObject go in players)
               {
                   BoundingBox pbb = go.getBB();
                   if (pickRay.Intersects(pbb) != null)
                   {
                       selectedObject = go;
                   }
               }
               foreach (GameObject go in towers)
               {
                   BoundingBox pbb = go.getBB();
                   if (pickRay.Intersects(pbb) != null)
                   {
                       selectedObject = go;
                   }
               }

 

Hva med å bruke List.Union()? Ellers er functional languages bedre egnet til slike ting :)

 

LINQ skal visstnok også håndtere slike ting bra ettersom jeg har forstått. Har lite erfaring med systemet selv, dog.

Endret av hauk184
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...