Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Det er litt ryddigere, men i all essens er det nesten kun syntaktisk forskjell (det er også en forskjell i reflection)

Ble litt ryddigere, ja. Også gjør det vel lettere for de som ikke er så flinke med enkapsulering.

 

Er ikke så fan av implisitt innførte bindinger, da.

 

city.Street.House.Floor.Router.WanPort.Enabled = True

Ikke akkurat i harmoni med verdier innen objektorientering? :p (regner med at du overdrev litt for å få fram poenget.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

 

Skal si, kom nettopp over noe rimelig morsomt og underholdende. Small Basic.

Strukturert Basic møter logo?

 

Veldig logo ja...

Det er egentlig en svært primitiv versjon av QuickBasic.

 

Laget et program nå

*snip

edit: la til kommentarer

edit2: ser ut til at diskusjon.no tror ' er multi-line comment...

 

Det gir i allefall en inngang for lillebroren min til programmering med tanke på at man også kan eksportere programmet til Visual Basic. Dog, spørs vel hvorvidt man vil anbefale VB.NET nå til dags, men det er uansett det beste jeg har kommet borti for lillebroren min sålangt :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke smallbasic er så dumt. Det er veldig simpelt, det er ikke noen tanke på datatyper der, ettersom kun flyttall er støttet. Det er ingev eksplisitt variabel deklerasjon, ingen objektorientering. Det er ikke engang støtte for ordentlige funksjoner.

 

Dess simplere, dess bedre. At en har mye muligheter, er ikke noe poeng for noen som skal lære seg tankegangen, som en absolutt lærer seg i SmallBasic.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hui, tror kanskje ikke jeg skulle sjekket Head First C# på biblioteket her, nå er jeg helt hektet på C#. Den boken er virkelig den mest fantastiske boken jeg har vært borti når det kommer til programmering (begynner å bli altfor mange med tanke på hvor lite jeg har holdt på med det menneh). Blir litt lei av bøker hvor de første fire-fem kapitlene handler om at man har lister, kan regne matte i språket, man kan printe ting i interpreteren osv. Head First C# derimot så blir man kastet med hodet først inn på å lage programmet, det eneste man gjør er å lage programmer mens man blir forklart med masse bilder, illustrasjoner og notater skrevet inn av forfatterne. I tilegg har man geniale oppgaver, kryssord og puzzles man kan gjøre. Genialt.

 

Fryktelig mange språk jeg har vært innom nå de to siste månedene. Huff. Men dette blir definitivt endestopp for en god stund fremover (håper jeg, man vet aldri). Uansett, jeg har noen spørsmål. Hva er det med at man navngir stort sett alle funksjoner litenForbokstavMenStoreEtterpå? Og når det kommer til oppsett av braces (brackets, husker ikke helt navnet i C#). Skal man ta dem på samme linje som methoden/classen eller linjen under? Ser at det er veldig mange forskjellige måter, er det en bestemt standard eller er det noen uskrevne regler når det kommer til hvordan det skrives? :)

Lenke til kommentar
Uansett, jeg har noen spørsmål. Hva er det med at man navngir stort sett alle funksjoner litenForbokstavMenStoreEtterpå? Og når det kommer til oppsett av braces (brackets, husker ikke helt navnet i C#). Skal man ta dem på samme linje som methoden/classen eller linjen under? Ser at det er veldig mange forskjellige måter, er det en bestemt standard eller er det noen uskrevne regler når det kommer til hvordan det skrives? :)
"Regler" for dette kalles som oftest konvensjoner/conventions/coding guidelines. Denne og denne har jeg forstått er vanligst for C#.

 

I C# er det vanlig å skrive funksjoner som YourNewFunction(), mens det i C++ er vanlig med yourNewFunction() (som du viser til). Braces/krøllparenteser har jeg forstått er vanligst å ha på en egen linje i både C# og C++.

Lenke til kommentar

Jeg har laget en assembler for MIPS32 nå, men jeg har et bittelite problem.

jeg har laget tre pseudoinstruksjoner for å legge inn data i binærfilen, men jeg lurer på hvordan en regex som matcher noe lignende dette vil se ut:

"Hei, dette er en \"string\" med data!"

Altså jeg vil ha med \" men jeg kan ikke tenke på noen god regex for det... Til nå har jeg bare bruk ".*?"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Heppsann, nytt spørsmål om navngivning av classer, methods og slikt i C#. Jeg følger koden fra boken Head First C#, og dette er bare et utdrag fra en kode jeg skrev i boken, uansett, angående navngivning fra de forrige innleggene. Som jeg ser det her så har den public methoden BlahBlahBlah store bokstaver mens statementene/objektene (hva kalles de andre funksjonene/o.l. i C#? forresten) har smallBlahBlah. Er det slik at høyere hierarki-klasser bruker CamelCase mens resten bruker ikke? Altså de større funksjonene eller har jeg misforstått noe?

 

	
class Talker
{
	public static int BlahBlahBlah(string thingToSay, int numberOfTimes)
	{
	string finalString = "";
	for (int count = 1; count <= numberOfTimes; count++)
	{
	finalString = finalString + thingToSay + "\n";
	}
	MessageBox.Show(finalString);
	return finalString.Length;
	}
}

 

Og sånn btw; koden min ser helt flat ut og jeg aner ikke hvorfor. Bare tok kopipasta fra Visual Studios, og der er den ikke på en rett linje. Noen som aner hvorfor det skjer? :p

Lenke til kommentar

Jeg har laget en assembler for MIPS32 nå, men jeg har et bittelite problem.

jeg har laget tre pseudoinstruksjoner for å legge inn data i binærfilen, men jeg lurer på hvordan en regex som matcher noe lignende dette vil se ut:

"Hei, dette er en \"string\" med data!"

Altså jeg vil ha med \" men jeg kan ikke tenke på noen god regex for det... Til nå har jeg bare bruk ".*?"

 

Hvis det kan være til hjelp er dette en standard-idiom for strenghåndtering i de fleste lexere.

 

<STRING> {
 \"                             { yybegin(YYINITIAL); 
                                  return symbol(sym.STRINGLIT, 
                                  string.toString()); }
 [^\n\r\"\\]+                   { string.append( yytext() ); }
 \\t                            { string.append('\t'); }
 \\n                            { string.append('\n'); }

 \\r                            { string.append('\r'); }
 \\\"                           { string.append('\"'); }
 \\                             { string.append('\\'); }
}

Lenke til kommentar

jeg lurer på hvordan en regex som matcher noe lignende dette vil se ut:

"Hei, dette er en \"string\" med data!"

 

Uten å vite hva som er i de forskjellige strengene:

 

 '.*\\\".*\\\".*'

 

Jeg er forøvrig ikke tilhenger av å bruke regexp til "alt" (som mange liker å gjøre i Perl). En lex'er burde klare dette bra, selv om man ofte bruker enklere regexps til å spesifisere tokens til lexeren.

Lenke til kommentar

jeg lurer på hvordan en regex som matcher noe lignende dette vil se ut:

"Hei, dette er en \"string\" med data!"

 

Uten å vite hva som er i de forskjellige strengene:

 

 '.*\\\".*\\\".*'

 

Jeg er forøvrig ikke tilhenger av å bruke regexp til "alt" (som mange liker å gjøre i Perl). En lex'er burde klare dette bra, selv om man ofte bruker enklere regexps til å spesifisere tokens til lexeren.

Som sagt er dette en assembler, så jeg tenkte at ettersom dette var et C# prosjekt med en MIPS VM, ville det ikke ta lang tid å skrive det manuelt. Det gikk stort sett bra, inntil jeg kom på string problemet.

Men takk for regexen, skal teste dette når jeg kommer hjem.

 

Prosjektet er for øvrig tilgjengelig på Google Code dersom noen er interessert

http://code.google.com/p/myass/

Foreløpig fungerer assembleren og virtual machinen, men mye er fortsatt utestet.

Et "Hello World!" program ser slik ut:

 

addi $v0, $0, 4
addi $a0, $0, hello_str
syscall

addi $v0, $0, 10
syscall

hello_str: db "Hello World!\0"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Heppsann, kjapt spørsmål fra min side angående gruppearbeid når det kommer til programmering. Meg og en kamerat har tenkt å begi oss ut på et litt større programmeringsprosjekt sammen for å lære oss skikkelig å programmere, men jeg har store problemer med å finne ut hva slags software/web-services vi kan bruke som kan hjelpe oss ut. I hovedsak er jeg på jakt etter en mulighet til å koble seg opp mot en server og redigere filene lokalt også laste dem opp så den andre parten kan se endringene og redigere dem om nødvendig. Gjerne også SVN eller noe lignende.

 

Og jeg har lett litt frem og tilbake, men jeg finner ingen gratistjenester som tilbyr det jeg er på jakt etter (i allefall ikke med min grunnleggende forståelse i hvordan dette funker). Så jeg bare lurer litt på hvordan folk her på forumet organiserer og styrer prosjekter som innefatter flere personer som ikke kan se hverandre face2face hver dag og dermed trenger å kunne kobles opp til en felles server. Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Heppsann, kjapt spørsmål fra min side angående gruppearbeid når det kommer til programmering. Meg og en kamerat har tenkt å begi oss ut på et litt større programmeringsprosjekt sammen for å lære oss skikkelig å programmere, men jeg har store problemer med å finne ut hva slags software/web-services vi kan bruke som kan hjelpe oss ut. I hovedsak er jeg på jakt etter en mulighet til å koble seg opp mot en server og redigere filene lokalt også laste dem opp så den andre parten kan se endringene og redigere dem om nødvendig. Gjerne også SVN eller noe lignende.

 

Og jeg har lett litt frem og tilbake, men jeg finner ingen gratistjenester som tilbyr det jeg er på jakt etter (i allefall ikke med min grunnleggende forståelse i hvordan dette funker). Så jeg bare lurer litt på hvordan folk her på forumet organiserer og styrer prosjekter som innefatter flere personer som ikke kan se hverandre face2face hver dag og dermed trenger å kunne kobles opp til en felles server. Takk på forhånd :)

Hvis det dere skal holde på med er open-source, og dere vil at andre skal kunne se koden kan dere bruke flere forskjelliige. I tilegg til Google Code som GeirGrusom nevner, har du GitHub (som bruker git som versjonskontroll), SourceForge osv.... Hvis dere ikke vil dele koden, er det vanskeligere å finne noe gratis. GitHub vet jeg har betalingsløsninger, eller dere kan sette opp en egen server med SVN, GIT, Mercurial eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...