Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Jeg velger emnene bare på grunnlag av hva jeg finner faglig spennende. Ville selv ha sett på det som et nedelag dersom jeg ender opp med å lage websider i PHP når jeg er ferdig. Da hadde jeg heller tatt en jobb på rimi og blir aktiv i et opensource prosjekt for å få erfaring.

 

Selvfølgelig, dersom du liker PHP, så burde det ikke være problem å ta det som et ekstrafag for å ha det på papiret.

 

edit: har forsåvidt inntrykk at det er flere java/.NET jobber der ute enn PHP, men så følger ikke jeg så mye med, da.

Endret av peterbb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ikke noe spesielt imot programmet, mer måten vi lærte å bruke det på.

 

For eksempel skulle vi hindre brukeren i å gjøre visse handlinger før visse kriterier var oppfylt, og derfor "deaktiverte" vi knapper. Det at brukeren ikke kan trykke på en knapp er ingen sikkerhet, noe jeg prøvde å vise til læreren. Enten kan jeg bare sende med verdien via post, eller så bare modifisere html-koden lokalt og aktivere knappen igjen.

 

Og dårlig måte å kode på osv., jeg ble ganske frustrert i måten ting ble løst på. Vi skulle lage en quiz der man kun fikk opp ett spørsmål om gangen, måtte svare for så å få neste. Løsningsforslaget inneholdt 6 like dokumenter, der man ble videresendt til det neste som var helt likt, bare med ulike spørsmål. Min måte var derimot å laste samme fil om igjen, med en ny parameter og så lagre ting via sessions.

 

Og så produserte det møkk HTML, da. :p

Der hadde det vært bedre om vi ikke brukte WYSIWYG-delen og skrev HTML-en selv, så kan ikke bare klandre Visual Web. Men samtidig la den til mye rot og unødvendige ting.

 

Endret: Innlegget kom dobbelt.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Har lært (og lærer) grunnleggende webprogrammering (C#) i IT2 VG3
Altså ikke veldig mye? tongue.gif Nei, Visual Web var noe møkk.
Veldig grunnleggende. I et prosjekt lagde vi en virtual reality, med bilder tatt i skolen. Tok et kart over skolebygningen, tegnet over et koordinatsystem og tok 4 bilder(en i hver himmelretning) i hver koordinat. Og dette navigerte man gjennom ved at websiden viste bildet foran deg og bildene ved siden av deg, man klikket på bildene. Bildene hadde navnmønsteret xXyXrXv der x og y er koordinat, r er retning (Nord/Øst/sør/vest) og v er en binær verdi 0 eller 1 som sier om man kan gå videre eller ikke. Vegger er 0, gang og dør er 1. X er skilletegnet koden deler opp navnet med. x og y er arrays. <BR><BR>edit: i grunn kan man legge inn bilder av hvilket som helst bygg så lenge navnemønsteret er likt Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan denne patenten har gått igjennom ettersom det er et krav til nyskapning i patenter. Denne patenten er ikke nyskapende overhode, og bruker til og med noe som er oppfunnet av noen andre 50 år før patentsøkeren.

Tror ikke det er vanskelig å gjøre en slik patent ugyldig.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som om det gis patenter i hytt og pine om dagen. Sannsynligvis sendes det inn slike tvilsomme, i håp om å få napp, slik at man kan saksøke noen.

 

Det er også mye grums i de patentene som Apple har, og som de bruker mot HTC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Skal si, kom nettopp over noe rimelig morsomt og underholdende. Small Basic. Haha, fantastisk morsomt lite språk og utviklingsverktøy å leke seg smått i, og best av alt, nå har jeg vist det til lillebroren min (blir 13 år om noen dager) som har mast manisk på meg i snart et halvt år om programmering og stort sett det eneste han har gjort i dag er å komme inn på rommet mitt hele tiden for å vise meg det lille han laget i det programmet. Må nesten innrømme at jeg er nesten litt hekta selv, hehe, var så lett å lage morsomme applikasjoner (som en skilpadde som beveger seg rundt på måfå, det slo godt ann).

 

Synes virkelig Microsoft jobber hardt når det kommer til programmeringsdelen av produktene deres for å nå unger. Og det lyktes i allefall for både min del og lillebroren min :D

Lenke til kommentar

Veldig logo ja...

Det er egentlig en svært primitiv versjon av QuickBasic.

 

Laget et program nå

 

xsegs = 64
ysegs = 64

far = 1024
near = 0.1

radius = 3

'360 degrees
pi2 = Math.Pi * 2

'Field of view
f = 1.0 / Math.Tan(Math.Pi / 4)

' Calculate total number of segments to draw
total = xsegs * ysegs / 2

'Specifies if line drawing has already started
started = 0

'Old coordinates for line drawing (from)
oldx = 0
oldy = 0

'Temporary variables for drawing x, y and z
fx = 0
fy = 0
fz = 0

' Iterate through all segmenst around Y axis
For i = 0 To total
 ' Calculate current Y segment
 yseg = Math.Remainder(i, xsegs - 1)
 ' Calculate curretn Y-axis slice
 xseg = i / (xsegs - 1)

 ' Calculate angle for curretn vertex
 angle_x = pi2 * (xseg / xsegs)
 angle_y = pi2 * (yseg / ysegs)

 'Calculate x, y and z coordinates for current vertex
 fx = (Math.Sin( angle_x ) * Math.Sin( angle_y )) * radius
 fy = (Math.Cos( angle_y )) * radius
 fz = (Math.Cos( angle_x ) * Math.Sin( angle_y )) * radius + 4

 ' Draw 3D line
 DrawLine()
 ' Stop drawing when we have reached the end of the slice
 If(yseg = ysegs - 1) Then
   started = 0
 EndIf
EndFor

started = 0

For i = 0 To total
 ' Calculate current X segment
 xseg = Math.Remainder(i, ysegs - 1)
 ' Calculate current X-axis slice
 yseg = i / (ysegs - 1)

 'Calculate angle
 angle_x = pi2 * (xseg / xsegs)
 angle_y = pi2 * (yseg / ysegs)

 'Calcluate vertex
 fx = (Math.Sin( angle_x ) * Math.Sin( angle_y )) * radius
 fy = (Math.Cos( angle_y )) * radius
 fz = (Math.Cos( angle_x ) * Math.Sin( angle_y )) * radius + 4

 'Draw 3D line
 DrawLine()
 'End drawing when we have reached the end of the slice
 If(xseg = xsegs - 1) Then
   started = 0
 EndIf
EndFor

'Draws a 3D line using x, y and z variables
Sub DrawLine
 x = fx * f
 y = fy * f
 z = fz * ((far + near)/(far-near)) + 1.0
 w = (2*near*far)/(near-far)
 If w <> 0 Then
   x = x / z * w
   y = y / z * w  
   z = z / z * w

   ' Move 2D screen coordinate to center for screen
   x = (x * GraphicsWindow.Width) / (2.0 * w) + (GraphicsWindow.Width / 2)
   y = (y * GraphicsWindow.Height) / (2.0 * w) + (GraphicsWindow.Height / 2)

   'Only draw line, if we have at least calculated one earlier vertex
   If started <> 0 Then
     GraphicsWindow.DrawLine(oldx, oldy, x, y)
   Endif

   ' Drawing started
   started = 1

   'Kepp old vertex position for next line
   oldx = x
   oldy = y
 EndIf
EndSub

edit: la til kommentarer

edit2: ser ut til at diskusjon.no tror ' er multi-line comment...

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som syes at det blir veldig dølt med kode som dette?

 

        Album dsotm = new Album();

       dsotm.setArtist("Pink Floyd");
       dsotm.setTitle("Dark Side of the Moon");
       dsotm.setYear(1972);

       Track tr01 = new Track();
       tr01.setTrackNumber(1);
       tr01.setArtist(dsotm.getArtist());
       tr01.setTitle("Breathe");

       dsotm.getTracks().add(tr01);

 

Jeg vil ha ekte properties i Java!

Lenke til kommentar

Det er det som gjør C# til en slags bra versjon av Java, ettersom de er temmelig lik i syntaks og funksjon, men C# har en drøss med funksjoner som Java mangler.

LINQ:

var ie = from track in dotm.Tracks where Title == "Breathe" select track;

Delegates+lambdauttrykk+anonymous functions:

dotm.Tracks.Sort( (a, b) => a.TrackNumber - b.TrackNumber );

P/Invoke:

[DllImport("kernel32")]
public static extern Delegate GetProcAddress(string proc);

 

Og mange andre ting.

Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som syes at det blir veldig dølt med kode som dette?

 

 Album dsotm = new Album();

dsotm.setArtist("Pink Floyd");
dsotm.setTitle("Dark Side of the Moon");
dsotm.setYear(1972);

Track tr01 = new Track();
tr01.setTrackNumber(1);
tr01.setArtist(dsotm.getArtist());
tr01.setTitle("Breathe");

dsotm.getTracks().add(tr01);

 

Jeg vil ha ekte properties i Java!

 

Har ikke brukt properties(tror jeg) eller C# før. Hvordan ville det sett ut med properties?

Lenke til kommentar

Album dsotm = new Album();

dsotm.Artist = "Pink Floyd";
dsotm.Title = "Dark Side of the Moon";
dsotm.Year = 1972;

Track tr01 = new Track();
tr01.TrackNumber = 1;
tr01.Artist = dsotm.getArtist();
tr01.Title = "Breathe";

dsotm.Tracks().Add(tr01);

Properties tar formen

public class Album
{
 private string artist;
 private string title;
 private int year;
 private List<Track> tracks;

 public string Artist { get { return artist; } set { artist = value; } }
 public string Title { get { return title; } set { title = value; } }
 public int Year { get { return year; } set { year = value; } }
 public List<Track> Tracks { get { return tracks; } }

 public Album()
 {
   artist = "";
   title = "";
   year = DateTime.Today.Year;
   tracks = new List<Track>();
 }
}

Det er litt ryddigere, men i all essens er det nesten kun syntaktisk forskjell (det er også en forskjell i reflection)

Lenke til kommentar

Det er litt ryddigere, men i all essens er det nesten kun syntaktisk forskjell (det er også en forskjell i reflection)

 

Du mente vel ;)

 

tr01.Artist = dsotm.Artist;

 

Det er litt ryddigere i dette eksemplet, det blir mer ryddig når det er mange ledd

 

city.getStreet().getHouse().getFloor().getRouter().getWanPort.setEnabled(True)

 

kan renses opp slik

 

city.Street.House.Floor.Router.WanPort.Enabled = True

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...