Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Til å begynne med brukte jeg pubDate til å finne poster som ikke lå i cache. Det kunne jeg ikke gjøre. pubDate er ikke obligatorisk (www.surfthechannel.com), og noen sider bruker datostempling som DateTime ikke klarte å lese (www.cracked.com)

RSS leseren min kunne ikke lese noen sider fordi enten RDF brukes av ukjente grunner (www.digi.no) eller fordi de faen meg ikke klarer å generere en XML fil skikkelig (en eller annen south park rss)

 

Hva er poenget med standarder hvis de er så dårlig definert at "really simple" ikke lenger gjelder implementasjonen? Seriøst virker det som dette er laget slik at aper skal kunne sitte og definere RSS filer, og noe det virker til at aper også gjør. Det virker så vilkårlig og ad hoc at jeg blir dårlig innvendig.

 

Jeg fikk plutselig mye mer respekt for de som lager webbrowsere. De jobber hardt med å lage et program som er istand til å forstå alle apestrekene folk driver med rundt omkring i verden. Kudos!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele greia ga meg mer respekt for de som lager webbrowsere. De jobber hardt med å lage et program som forstår apestrekene folk rundt omkring driver med.

 

Jeg lurer litt på hva folk tenker eller ikke tenker når en ikke gidder å legge inn pubDate... eller hva de tenkte de som sa "meh. den trenger ikke være obligatorisk".

Dette irriterte meg mest fordi jeg brukte i første omgang pubDate for at boten skulle vite om en post var ny siden sist gang den leste RSS-en.

Nå har den ikke nødvendigvis noen måte å vite dette på, som gjør at jeg må hashe postene lokalt bare for å sjekke om de er nye eller ikke.

Dustete med stor Duh.

 

HTML har jo mye de samme problemene, men det er jo laget for noe helt annet enn det i dag blir brukt til, og er vesentlig eldre, så det blir litt mer unnskyldt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Nå har den ikke nødvendigvis noen måte å vite dette på, som gjør at jeg må hashe postene lokalt bare for å sjekke om de er nye eller ikke.

Dustete med stor Duh.

Å parse taggsuppe må vel være en av de mest utakknemlige programmeringsoppgavene man kan påta seg. Finn heller et bibliotek som gjør jobben noenlunde greit og bruk tiden på noe mer meningsfylt.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Egentlig synes jeg at webbrowsere skulle vært mye strengere. Hvis du skriver feil, eller ukorrekt, burde ikke siden la seg vise. Men weblesere er svært tilgivende, som kan komme av ad-hoc metoden som er brukt under den tidlige utviklingen av weben.

 

Samme synes jeg om programmeringsspråk. Alle språk BURDE være strenge på syntaks, funksjonskall og datatyper. Hvis en ikke lærer seg å skrive korrekt kode, burde en kanskje finne på noe som krever mindre presisjon. Et program må være nøyaktig og effektivt.

Noen språk er derimot fleksible og tilgivende, som etter min mening er en uting ettersom noen løsninger er objektivt dårligere enn andre.

Et enkelt eksempel fra kode noen skrev i VB her, hvor han skrev

Dim i As Integer = "100" eller noe i den duren. Løsningen fungerer, men er objektivt feil. Her burde Visual Basic i utgangspunktet nektet å kompilere, siden koden er feil med tanke på datatyper. Det kan fikses med Option Strict og Option Explicit, men det er skrudd av som standard.

Lenke til kommentar

Du kan jo lage Strict XHTML og presentere sidene med content-type text/xml. Da stopper browseren og klager ved syntaxfeil. Fungerer forsåvidt ikke alltid like godt det heller, sist jeg prøvde det måtte jeg sette context-type tilbake til text/html fordi ting på mystisk vis sluttet å fungere skikkelig (javascript/jquery ble problematisk av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar

Egentlig synes jeg at webbrowsere skulle vært mye strengere.

Tro meg, det vil vi alle.

 

Web er design by committee.

 

Det er vel enkelt å lage en leser som nekter å rendre HTML dersom det er syntaksfeil, men lykke til med å få noen til å bruke den..

 

web er dessverre ødelagt :(

 

Var vel dette de forsøkte å rette opp med XHTML, men de som skrev nettlesere prioriterte ikke dette nye som ingen brukte, og rendret det bare som HTML. Nå er det vel blitt like mange dårlige sider der, og standarden er vel døende :(

Lenke til kommentar

Var vel dette de forsøkte å rette opp med XHTML, men de som skrev nettlesere prioriterte ikke dette nye som ingen brukte, og rendret det bare som HTML. Nå er det vel blitt like mange dårlige sider der, og standarden er vel døende :(

Det kunne kanskje gått dersom giganter som Google belønnet velformede sider med høyere PageRank. Men det ville blitt en enorm belastning for Google, naturligvis, i hvert fall i begynnelsen. De har jo sine egne hensyn å tenke på også.

Endret av ....
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noen som har noen gode blogger/nettsider som er verdt å følge med på? Gjerne om Python (likte det bedre enn F#, var i allefall mye enklere å fatte for en nybegynner som meg) og selvfølgelig bare generelt om programmering. Har enda til gode å komme over noen skikkelig gode blogger som er verdt å følge med på (F#-utviklerenes blogger er gode eksempler på blogger som er verdt å følge med på).

 

Uansett; noen som har noen gode blogger/nettsider? :)

Lenke til kommentar

Det begynner å litt opp for meg hvor forskjellig utdannelse kan være i forhold til jobb. Litt redd for at jeg ikke har noen poeng innen php i graden min. Siden websider er noe alle er innom på et punkt i sin karriere. Burde jeg sånn se på php/joomla/wordpress og den slags greier på egenhånd? Jeg skal ta 10 studiepoeng i database, intro. mysql.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...