Matsemann Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Nå skjønner jeg ikke helt hva du sikter til? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Herregud så vanskelig det skal være å få i gang litt flaming her da. Whatever! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Vel, jeg føler ingenting for noen linjer enda, men blir nok fanboy etterhvert. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Programmering er fantastisk! I 2003 var jeg vel rundt 11 år, og var på leting etter et program jeg kunne lage spill med. Etter en del leting fant jeg et program som het for Game Maker. Jeg begynte så smått, lagde noen enkle spill. Årene gikk, og ting utviklet seg. Jeg tok etter hvert i bruk programmets programmeringsfunksjoner (før det brukte jeg bare drag and drop som var for nybegynnere) Jeg drev på med dette i årevis, det var min lidenskap. Etterhvert kjente jeg dette programmet inn og ut, syntax var veldig lik PHP, bare ikke like "streng". Det vil si at man kunne droppe semicolon og slikt. Uansett, jeg skrev etterhver hundrevis av linjer med koder helt automatisk, og å kjenne et programmeringsspråk så godt var mildt sagt deilig. Uansett, det var min lidenskap i mange år, så begynte jeg å gå over til andre ting, for jeg visste at det var større muligheter ved å ta i bruk et faktisk kjent og godt brukt språk, så jeg prøvde meg på VB, det mest brukervennlige språket jeg har vært borti. Det er veldig nyttig. Så prøvde jeg meg på C++, og fant ut at jeg måtte vie mye mer av tiden min på det så jeg utsatte det, prøvde igjen, utsatte det, prøvde igjen. Jeg prøvde masse forskjellige språk. Men jeg falt alltid tilbake på Game Maker og VB.net. Å bruke et program som heter Game Maker byr på mye mobbing, det høres ut som et slikt program som lager spillet for deg, noe det ikke er. Anyways, jeg hadde alltid hatt litt PHP-kunnskaper som jeg ikke vet hva kom fra, og en dag så jeg en jobbannonse i avisa om den slags. Jeg ringte, dro på intervju og fikk da jobben. Han spurte om jeg kunne noe om databaser og PHP og slikt, "Ja da" sa jeg. (Måtte lese meg litt opp på det neste dag , for jeg hadde aldri rørt en MySql-database) Den første oppgaven min var å lage en netthandel-løsning, og jeg fikk det til etterhvert. I dag har jeg jobbet der i snart 2 år, og PHP begynner å bli dagligdags for meg. så jeg sitter med masse PHP-kunnskaper, kan en del VB.net, og har vel snart en selvutnevnt mastergrad i det hersens Game Maker-språket som jeg aldri får bruk for. Sånn fremtidsrettet tenker jeg. (Bortsett fra underholdning og diverse morsomheter) Jeg liker å mimre tilbake og tenke på hva Game Maker gjorde for meg, det lærte meg om problemløsning og gjør at jeg behersker nye språk lettere enn jeg hadde gjort uten det. Samt kunnskaper om å lage spill. Samtidig skulle jeg ønske at jeg begynte med noe annet, skulle gjerne sett hvor jeg var hen i dag hvis jeg begynte å bryne hjernen min på mer avanserte språk da jeg var 11. Vet ikke hvorfor jeg skriver livsshistorien min her, men jeg bare prøver å få klarhet på det, og lurer på om det er noe jeg kan drive med etterhvert. Har litt lyst å drive med C++, men samtidig noe som kan være mer praktisk og underholdende. Akuratt nå sitter jeg å prøver actionscript i flash, fordi jeg kan nå ut med det jeg lager, og legge ting på nett. Samt at jeg elsker å lage spill. Spørsmålet mitt er vel egentlig: hva bør en tapt sjel som meg søke for å drive med programmering som yrke? Bor i Trondheim, så NTNU er absolutt et alternativ. Endret 17. februar 2010 av bollerbrus Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Driver du med PHP&MySQL på nett anbefaler jeg en bok av en norsk forfatter som er must-read for alle som har med internett å gjøre: Innocent Code - A security wake-up call for web programmers Å kalle PHP for strengt er å ta ganske hardt i. Har selv brukt Game Maker for mange år siden, men da kun drag&drop. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Mente ikke at det var så strengt, men at det var strengere enn Game Maker. (Som gjorde meg en stor bjørnetjeneste med en slik syntax der alt var lov) Den boka var interessant! Endret 17. februar 2010 av bollerbrus Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Hvorfor vil ikke long int funke her da? #include "stdafx.h" #include <iostream> using namespace std; int main() { long int teller = 0; long int sum = 0; while (teller < 3000000) { teller++; sum = sum + teller; } cout << sum << endl << teller; cin.get(); return 0; } Output: -1124226208 3000000 Endret 19. februar 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 long (int) går til 2,147,483,647 (den er signed by default), mens sum er 4,5*10^12. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hvordan løser jeg den da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Sannsynligvis med flyttall, selv om du kanskje kan få små unøyaktigheter da. Er ikke helt sikker i den leiren. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det ble litt feil: 4.50256e+012 Kan ikke C++ brukes til matematiske beregninger? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Double klarer det greit nok: #include <cstdio> using namespace std; int main() { long int teller = 0; double sum = 0; while (teller < 3000000) { teller++; sum = sum + teller; } printf("%.2f\n", sum); return 0; } 4500001500000.00 Edit: På 64-bit linux med g++. Endret 17. februar 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) #Python teller = 0 my_sum = 0 while teller < 3000000: teller += 1 my_sum = my_sum + teller print 'Sum er %s | Teller er %s' %(my_sum,teller) '''-->Out Sum er 4500001500000 | Teller er 3000000 ''' C++ skriver ut "4.5e +012" viss jeg forander long int til double. Viss du søker på big number C++ finner du flere bibilotek. Edit. Ja,testet endrebjo sin kode og fikk det samme. Endret 19. februar 2010 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 long long går lang utenfor 10^12 (maks verdi er 9 223 372 036 854 775 808) Men ellers finnes det biblioteker for C++ som legger til større datatyper. Selv datatyper som ikke er begrenset av noe annet enn minnet ditt. Det er sikkert også noen som har laget biblioteker for 80- eller 128-bit flyttall. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hehe. Artig at det finnes typer som long long. Forøvrig får jeg skrevet ut riktig sum ved bruk av long. Er det 64-bit-plattform som gjør det, eller er det linux/g++ som gjør det? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #include <iostream> #include <cstdio> using namespace std; int main() { long teller = 0; long sum = 0; while (teller < 3000000) { teller++; sum = sum + teller; } // cout << sum << endl; printf("%li\n", sum); return 0; } 4500001500000 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Takker for alle svar. Foretrekker long long. Lenke til kommentar
.... Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Herregud så vanskelig det skal være å få i gang litt flaming her da. Vel, da kan vi jo ta for oss outsourcing. Hvordan forholder man seg til at den samme teknologien som gjør det mulig for open source-prosjekter å samarbeide på tvers av landegrenser, gjør programmering til den enkleste arbeidsformen å utplassere til den andre siden av kloden? Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Vi forbyr outsourcing Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Herregud så vanskelig det skal være å få i gang litt flaming her da. Vel, da kan vi jo ta for oss outsourcing. Hvordan forholder man seg til at den samme teknologien som gjør det mulig for open source-prosjekter å samarbeide på tvers av landegrenser, gjør programmering til den enkleste arbeidsformen å utplassere til den andre siden av kloden? Mener du virkelig at programmering er den enkleste arbeidsformen å utplassere til andre siden av kloden? Vanskelig å skjønne om du sier dette bare for å flame eller om du mener det. Av erfaring vet jeg at programmering er *litt* mer enn "implementer denne spesifikasjonen" og at den slags holdning til programvare ikke engang fungerer om man benytter den internt i en bedrift. Jeg vet at mange fortsatt lever i fossefallsverdenen, personlig har jeg langt mer tro på smidige metoder for utvikling. Forresten, stryk "tro" og erstatt det med "empiri". Lenke til kommentar
.... Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 (endret) Mener du virkelig at programmering er den enkleste arbeidsformen å utplassere til andre siden av kloden? Vanskelig å skjønne om du sier dette bare for å flame eller om du mener det. Vi kan godt si at jeg mener det dersom det blir mer diskusjon på den måten. Argumentet fra «open source» til «outsource» er enkelt nok: dersom open source-fenomenets suksess beviser at det fungerer å organisere programutvikling rundt elektronisk korrespondanse med mennesker man aldri har truffet, så burde jo outsourcing kunne fungere tilsvarende? Av erfaring vet jeg at programmering er *litt* mer enn "implementer denne spesifikasjonen" og at den slags holdning til programvare ikke engang fungerer om man benytter den internt i en bedrift. Men hvis vi ser på holdninger som fungerer for open source, er det noen grunn til at de ikke også skulle fungere for outsourcing? Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå