Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er begge turing-komplette, så de kan gjøre alt alle andre turing-komplette språk kan... :p

 

Disse to språkene er svært forskjellge, her kommer en veldig (altfor) kort oversikt:

 

C# har automatisk minnehåndtering og har en det anstrøk av funksjonelle trekk i seg (i de siste versjonene). C# kompilerer til IL som kjører på .NET, en virituell maskin. Man er i praksis bundet til MS-platformen hvis man velger dette, det finnes alternativer til Linux(mono, libjit osv), men det er urealitsisk å bruke dette i en prod. sammenheng. Miljøet for C# er heller ikke så stort på Linux.

 

C/C++ er to helt forskjellige språk. C er et gammelt (men ikke dårlig av den grunn) språk som ligger nær hardware. Det er ikke objektorientert og har manuell-minnehåndtering. C er heller ikke typesikkert. I praksis kommer man mye nærmere en von Neumann-arkitektur med C, men utviklingen er vanskeligere fordi minnebugs kan være veldig vanskelig å finne og reprodusere. Det finnes komplilatorer for C til stort sett alle platformer.

 

C++ er noe likt C, men det er objektorientert. Det er også et veldig "stort" språk, ihvertfall sett i sammenligning med C og C#.

 

[jeg må plustelig stikke] Det korte svaret er direkte minnehåndtering.

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å hjelpe meg å finne emne på et prosjekt? Tingen er at vi kan velge hva som helst bare det ikke er pensum. Ligger ved en liste over forslag fra professoren:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. Cloud computing (e.g. meta-frame, Google...)

 

2. Grid computing

 

3. Message-passing algorithms for distributed computing on networks.

 

4. Data storage and management on modern networks.

 

5. New developments in wireless WANs.

 

6. Computer network infrastructure in Norway and/or Scandinavia.

 

7. Computer networks in near-earth orbit.

 

8. Sensor networks / RFIDs / Smart Dust.

 

9. A summary of security issues in modern computer networks.

 

10. Ideas for new computer networks inspired by pre-existing networks to be found in nature. (e.g. swarms, the brain, biological networks...etc).

 

11. The next steps in home-based networks.

 

12. The influence of computer networks on social, political and/or economic activity.

 

13. New applications for networks.

 

14. Seamless hand-off for mobile internet applications.

 

15. Satellite networks - new developments.

 

16. Twitter?

 

17. The future of open-source.

 

18. Network intrusion detection.

 

19. Privacy in networks.

 

20. Short-range wireless communication technology.

 

21. New applications for ultra-wide-band technology.

 

22. New remote-sensing applications.

 

23. State-of-the-art routing protocols.

 

24. Peer-to-peer technology.

 

25. Future trends in WiMax.

 

26. State-of-the-art technology for implementation of social-networking.

 

Det er snakk ca. 8 sider.

Lenke til kommentar

Det er et prosjekt, men det skal bare skrives. Det skal ikke produseres noe teknisk. For all del, jeg liker forslaget. Tror jeg velger enten lagring greier eller noe som har med peer to peer network. Det virker spennende. Mange muligheter og det er vanskelig å bomme på oppgaven. Jeg må bare klare å strukturere den. For eksempel, Data storage and mangement on modern networks.

 

Direkte ting å skrive om: Mannen i gaten sitt behov for lagring, hva som lagres og i hvilken mengder. Fysiske teknologien som gjør det mulig. Hardisk, ssd. Fysisk lagring i større skala, clustere. Databaseprogramvare som mysql er kanskje aktuelt? Det er så mye å ta av!!!

 

Tror jeg skal klare å skrive dette på en god dag jeg. Haha. Hihi.

Endret av Algific
Lenke til kommentar
Jeg har begynt å prøve meg på veldig simpel AI programmering. Noen som har noen forslag til hvilke funksjoner jeg kan prøve å få den til å forstå?

 

Det er vanskelig å definere AI. Det som man betegner for AI på 1980-taller er kanskje ikke hva mange forbinder med AI i dag.

 

Jeg vil anbefale boken Paradigms of Artificial Intelligence Programming, en meget bra bok som alle programmerere burde lese, enten de er interessert i AI eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virtuelle maskiner = <3 elsk <3!

 

Tidligere har jeg hatt en utviklingsmaskin som jeg koblet mot på remote desktop over hamachi. Men nettet på skolen er tynget av bittorrent klienter som gjør at dette blir helt umulig fra ca. klokka 10 og utover.

 

Derfor laget jeg nå et utviklingsmiljø på en virtuell maskin som jeg kjører under VirtualBox. Der har jeg nå installert Hamachi, Mercurial og Visual Studio, og må si meg temmelig utrolig fornøyd med resultatet.

 

Det føles nærmest som en religiøs åpenbaring for meg. Jeg har bare tenkt "så kjekt for servere og testsystemer" men flyttbarheten gjør det helt genialt for utviklingsmiljøet også!

 

Så nå har jeg en minnepenn med en virtuell maskin på, og installert VirtualBox på noen av maskinene på skolen, på laptopen og hjemme, og Hamachi gjør at jeg kan nå hele nettverket mitt uten stress.

Lenke til kommentar
Er det vanlig å lage større nettsteder med C#? noen grunn til å velge asp eller php fremfor c# for web programmering?

Ja, det er vanlig. «Eneste» grunn til å bruke asp (som i «gammeldags» asp, altså før .NET) eller php må være at ASP.NET/C# ikke er tilgjengelig. Eller for php sin del, at man ønsker å bruke opensource verktøy ... eller helt andre grunner.

 

(Disclaimer: Siden jeg stort sett holder på med Java har jeg fint lite greie på noen av disse :p

Lenke til kommentar
Har en sandbox, men har jeg har ikke tenkt på å bruke det på den måten. Ikke dumt. Kan ikke tro at skolenettet deres ikke blokkerer for bittorrent, det er ganske amatørmessig.

Jeg vet. HiVE er ganske dårlig.

Det er for eksempel helt sinnssykt at en skole som utdanner dataingeniører har en makslengde på passord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...