x871kx6167ss7 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Morsomt. Er det noen språk hvor integers kan være NaN? Ikke det at jeg har undersøkt så mye, men det er vel som oftest floats som kan være NaN? (Som med ieee754) Hvis det ikke er språk hvor integers kan være NaN, hvorfor velger de egentlig å represenetere verdiene med floats? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Neida, trenger ikke hjelp. Dette går faktisk ganske bra. Endret 15. oktober 2009 av Algific Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Nice ^^ Sitter og leker meg med Direct3D 10 nå, og alt i alt er det et temmelig bra API, men det skulle ikke ha noe av at jeg valgte BGRX fremfor BGRA som pixelformat, jeg brukte sikkert 20 minutter på å forstå hva som var galt (siden jeg fulgte en tutorial som bruke BGRX og ikke BGRA) E_INVALIDARG er ikke akkurat en veldig beskrivende feilmelding heller Ikke like ille som å bruke DirectDraw i VB6 da, "Runtime error" var den eneste feilmeldingen en fikk. En måtte bare gjette seg til hva som var galt, og DirectDraw var latterlig streng på at alle strukturer var 100% riktig på alle måter, ellers fikk en bare "Runtime error" Det er greit med OpenGL at en skal gjøre temmelig forferdelig brutale ting før API-et nekter å svare. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) <snip>Det er greit med OpenGL at en skal gjøre temmelig forferdelig brutale ting før API-et nekter å svare. Sånn som å glemme gl_end()? Da fikk jeg bluescreen etter en liten stund. Endret 16. oktober 2009 av Giddion Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hehe. Det å glemme glEnd kan gjøre ting morsomt ja, helt klart:P Vil tro det går under begrepet temmelig forferdelig brutal ting. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. oktober 2009 Del Skrevet 24. oktober 2009 (endret) Jeg ser mye bra kode i forelesningene i TDT4105 (matlab) om dagene. function lagrest = mx(list) largest = intmin; for i = 1:length(list) if list(i) > largest largest = list(i); end end end Spesielt når "pseudokoden" ser slik ut: INPUT list of numbers L OUTPUT largest number i L largest = -inf foreach item in L do if (item > largest) then largest = item end if end for return largest Hvorfor i alle dager erstatte -inf med intmin når språket har støtte for inf? Selv -realmax er latterlig mye mindre enn intmin. Selv om all fornuftig logikk ville satt largest til første verdi i listen i stedet for å rote med en alle annen obskur startverdi. Og det er alltid like kjekt at styrkene i språket ikke blir satt pris på. Jeg skjønner jo at tankegangen med tellevariabler kan være vanskelig å legge fra seg etter mange år med andre språk, men jeg har ikke sett følgende konstruksjon én eneste gang hittil: for number = list if number > largest largest = number; end end Er de slik i de fleste introduksjonsfag? Endret 24. oktober 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Programmerer de på NTNU? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Haha, spurte om hjelp til noe assembly greier. Fikk svar på stackoverflow. Endret 28. oktober 2009 av Algific Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kan jeg spørre om hva som er hva i .NET? Hva er forskjellen på C++ og C#, og vil disse for det meste brukes sammen med VB? Går det å ha C++ med C#-elementer, vice versa? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Kan jeg spørre om hva som er hva i .NET? Hva er forskjellen på C++ og C#, og vil disse for det meste brukes sammen med VB? Går det å ha C++ med C#-elementer, vice versa? .NET er et rammeverk for programvare. Det er ganske omfattende. Nærmeste sammenligningen er Java, som er temmelig likt på flere måter. .NET har et temmelig omfattende standardbibliotek (1.0, 1.1, 2.0, 3.0, 3.5 og snart 4.0) som inneholder funksjoner for stort sett alt en noen sinne måtte trenge. I tillegg inneholder en vanlig .NET klientinstallasjon compiler for Visual Basic og C#. Hvis en får tak i Visual Studio, får du også compiler for C++/CLI som er en variant av C++ med noen .NET spesifikke utvidelser. Dette brukes hovedsaklig for å skrive wrapper biblioteker for native C++ bibliotek (helt eksempelvis PhysX) OpenGL, OpenAL osv. kan fint brukes i C# eller Visual Basic uten å skrive en wrapper i C++ fordi .NET kan dynamisk koble til C biblioteker (.NET bruker alltid delayed load) Programmene funker hovedsaklig på samme måte som i Java, med unntakk av at .NET har et mellomspråk som andre kompileres til som kalles CIL (Common Intermediate Language) som ser ut som objektorientert assembly. Programmer blir i likhet med Java også kompilert til et slags byte code, og deretter blir det runtime kompilert til maskinkode for effektiv utførelse. Etter min mening er .NET det smarteste produktet Microsoft har laget. En kan ikke regelrett blande språk (for eksempel skrive C# i et C++ prosjekt) men det følger med et verktøy for å lenke assemblies sammen. Jeg har dog aldri brukt dette selv, da jeg synes det er enklere å bare skrive dll-er og legge dem til som referanser. For eksempel skrive en DLL i C++ som brukes i et C# program. Dette fordi dette er veldig enkelt å gjøre i Visual Studio (en bare velger Add Reference, og velger Project fanen) Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Spørsmål: I generelle større operativsystem kan vi ofte få utført både sanntidskjøring og interaktiv kjøring. Gi en kort forklaring på hver av disse typene. Interaktiv kjøring vil det si kjøring av programmer som tar input direkte i fra bruker? Og sanntidskjøring er programmer som kjører uten å bli forstyrret/vente på noe? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Spørsmål: I generelle større operativsystem kan vi ofte få utført både sanntidskjøring og interaktiv kjøring. Gi en kort forklaring på hver av disse typene. Interaktiv kjøring vil det si kjøring av programmer som tar input direkte i fra bruker? Og sanntidskjøring er programmer som kjører uten å bli forstyrret/vente på noe? Dette har jeg aldri hørt om. Men jeg regner med at du har rett; Interaktive programmer kan eksempelvis være GUI programmer som står stille så lenge brukeren ikke gjør noe. Sanntidsprogrammer kjører uten å stanse for å vente på input (eksempelvis dataspill, simuleringer, daemons/services etc.) Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Spørsmål: I generelle større operativsystem kan vi ofte få utført både sanntidskjøring og interaktiv kjøring. Gi en kort forklaring på hver av disse typene. Ah, så flott og forvirrende man kan gjøre det bare ved å oversette kjente begreper til norsk :-) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Norske oversettninger har en tendens til å være langt mer tvetydig enn ordene de er oversatt fra. Eksempelvis array->tabell Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Spesielt når det brukes forskjellige ord på norsk. Mange oversetter array med matrise, andre med tabell. Har ganske lett C# programmering for web på skolen (VG3). Mange kreative ord og uttalelser. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Og det som mange kaller en vektor er vel strengt tatt bare et toen-dimensjonalt array. Endret 11. november 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
duckers Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Og det som mange kaller en vektor er vel strengt tatt bare et to-dimensjonalt array. Er det virkelig noen som kaller en todimensjonal array for en vektor?? Har alltid forundret meg hvorfor skoler på død og liv skal oversette alle "data-ord" til norsk. Det eneste de oppnår er å gjøre det vanskelig når man skal søke på begrepet.. Men over på noe annet. Noen som har sett noe på go? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er det virkelig noen som kaller en todimensjonal array for en vektor?? I matlab er det standarden. Det henger sikkert sammen med muligheten matlab har for å multiplisere arrays som om de var vektorer (prikkprodukt, kryssprodukt, matrisemultiplikasjon osv.), men det er helt klart forvirrende hvis man kommer fra andre språk. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Nei, en matrise av størrelsen 1xn eller nx1 kalles en vektor i matlab. Det er helt i tråd med ordbruken man har i eksempelvis matematikk. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg mente selvfølgelig én-dimensjonal. Selvfølgelig er det i tråd med ordbruken fra matematikk, men siden det potensielt kan være en liste med flere tusen elementer så synes jeg det blir søkt å kalle det vektorer. Fysikere trenger vel sjeldent mer enn 11 dimensjoner, og matematikere begynner vel å dra det langt nok med 24 dimensjoner. Hvem har da bruk for vektorer med 1000 dimensjoner? Men på en annen side blir det sikkert like forvirrende hvis man begynner å sjonglere mellom matematiske og programatiske (er det et ord?) uttrykk innenfor samme språket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå