Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Jeg hadde eksamen i Java i går (høyskole)

Latterlige oppgaver, ganske enkle, men det irriterer meg at det var så stort fokus på GUI. Vi måtte sitte å skrive et GUI program på papir...latterlig. Håper på en A dog :D

Dersom det var så enkelt, gikk det nok bra skal du se. Jeg hadde også eksamen i Java (vår 2008) der vi også måtte skrive et gui på papir. jeg var en av fem som fikk A på den eksamen :D

Skal vel nevnes at det var mer en andre introrunde til programmering, etter vi hadde hatt vb.net og databaser halvåret før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde fem timer... tre timer er vel litt vel kort? :S

Skrev fem sider, de fleste oppgavene var temmelig korte, bortsett fra GUI oppgaven som tok to sider.

 

dabear: sikkert noe lignende hos oss, vi hadde C i fjor. Jeg håper dog vi ikke skal drive med java så mye, for jeg misliker språket og egentlig hele opplegget til java...

 

Jeg kan nok se langt etter C#, men det finnes mange anddre språk jeg hadde hatt mer interesse av enn Java, men det er vel mer nyttig enn de fleste andre språk når det gjelder jobb-muligheter dessverre :S

Lenke til kommentar

Evaluering i programmeringsfag på høyskolen er ikke akkurat idèelt nei. Selv synes jeg at det burde vært langt mer fokus på prosjektarbeid, og aller helst med mer "ekte" kode og ikke bare leke-saker som man vanligvis holder på med.

 

Går du på HIVE GeirGrusom? Ikke si at vi har hatt fag sammen :p Har ikke lagt merke til at du er fra Vestfold før nå.

Og av en eller annen grunn har jeg alltid trodd du var langt over student-alder.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Går du på HIVE GeirGrusom? Ikke si at vi har hatt fag sammen :p Har ikke lagt merke til at du er fra Vestfold før nå.

Og av en eller annen grunn har jeg alltid trodd du var langt over student-alder.

Hehe stemmer forbløffende ^^

Men jeg er 24, så ikke så altfor gammel. Går første året nuh.

 

Jeg synes de burde fokusert mer på selve teknikken, og ikke så mye på biblioteker eller lignende. Det at vi hadde GUI i det hele tatt synes jeg er feil hvis det er programmering en skal lære. Det er ikke som at GUI programmering er en slags spesiell form for programmering.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

24 nei, det er nok ikke langt unna snittet det. Ikke for mitt trinn ihvertfall. Går andre året på elektronikk, men har tatt OOPDA (Java) ved siden av. Greie 5 studiepoeng.

 

Jeg heller ser ingen grunn til å blande inn GUI og slikt når man skal lære OOP. Det hindrer bare alle andre enn de som er veldig interessert i programmering å faktisk lære og forstå de grunnleggende konseptene fordi man bruker for lite tid på det. Å få inn forståelse for programmering er det viktigste i mine øyne. Har man det inne så tilpasser man seg lett andre språk/paradigmer.

 

Skjønner heller ikke hvorfor de absolutt skal basere seg på knotete språk som C og Java. Vel, tidligere var C valgt ganske mye pga at man bruker det på mikrokontrollerene i MIKEL50 men nå har man jo gått over til FPGA der, så da er jo ikke det noe godt argument lenger. Jeg vet hvilket språk jeg hadde basert meg på dersom jeg skulle lært bort programmering ihvertfall. Det starter på P og er ikke Perl eller Pascal. :p Har forøvrig diskutert den idèen med et par av lærerene, og de var litt enige.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Jeg vet hvilket språk jeg hadde basert meg på dersom jeg skulle lært bort programmering ihvertfall. Det starter på P og er ikke Perl eller Pascal. :p Har forøvrig diskutert den idèen med et par av lærerene, og de var litt enige.

 

php eller prolog?, hehe.

 

Kanskje lærerene tenker som så at dersom vi drar på med GUI så blir det intresant for de som skal lære. GUI er jo veldig visuelt og mange ønsker bare å se at ting popper opp på skjermen. Hvor kult er det å jobbe i ukesvis men en oppgave som bare gir ut en rekke tall f.eks? Ala minstevei algoritmer og typiske "avansert programmering" oppgaver.

 

Men er enig i at til å lære det grunnleggende i OOP så er det bare tull å blande inn en masse GUI biblioteker osv hvor fokuset går over på syntaks o.l. istedetfor de grunnleggende prinsippene innenfor programmering/oop.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor så mange misliker java. Kanskje bunner det ut i smak og behag for endel, men kanskje er det gamle fordommer som henger ved fortsatt også? Om at java er tregt, tungt osv?

 

Selv holder jeg på med et prosjekt innenfor 3D og programmering i java. Meget behagelig å jobbe i, men jeg har ikke så mye erfaring c/c++ at jeg skal starte en debatt :) Kan man et språk lærer man nok fort andre, thats for sure.

 

-K-

Lenke til kommentar

Java er ikke akkurat moderne, det er temmelig tomt for features.

 

alvorlige mangler (synes jeg)

- anonymous functions, lambda expressions og delegates

- mulighet til å definere egne primitive datatyper

- skikkelig enumeration

- ET GUI BIBLIOTEK SOM IKKE SUGER!

 

pff! actionlistener, for en utrolig dårlig idé... så teit var det ikke engang i VB6 enda den også internt brukte interface for events.

 

Og når det gjelder 3D grafikk er operator overloading og struct en velsignelse i C#

 

public struct Vertex
{
 public float x, y, z;
 public static Vertex operator + (Vertex a, Vertex b) 
 {
return new Vertex(a.x + b.x, a.y + b.y, a.z + b.z);
 }
}

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke lenge til ferie for oss heller, noen uker tror jeg. Håper å få gjort mye i ferien :D

 

BTW, har en venn som kansje vil lære seg litt programering. Han har lyst å lære seg Python i og med at han driver en del med Blender, og da kan han vist skrive diverse plugins eller noe til Blender. Er dette noe han bør satse på eller bør han begynne med noe annet, Perl eller PHP F. eks?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal han gå for noe annet? Både Perl og PHP er nasty saker, men de er noe mer praktiske for kjappe hacks.

 

Python kan brukes til alt av applikasjonsutvikling, er enkelt å lære og effektivt å programmere i.

 

Blender gjør veldig mye tilgjengelig gjennom Python API'et, så der er det mye å leke seg med. GIMP er også pluggbart i Python forresten.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Er det noen studenter her inne som har eller kjenner noen som har deltatt i google sitt summer of code opplegg? Det må jo være noen norske studenter som er med i år. Neste år skal jeg gå over lik for å være med, skal bruke hele året på å smiske med en eller annen svær mentor organisasjon. :wee: På tide med en sommerjobb som er litt mer relevant enn butikk...

Lenke til kommentar
Java er ikke akkurat moderne, det er temmelig tomt for features.

 

Du er veldig glad i å rakke ned på Java, og argumentene dine mot språket er alltid de samme. Gjeeeesp. At Java ikke har operator overloading for eksempel. Jeg har jobbet i flere språk som har dette, men har aldri følt behov for å override en operator. Men men, det betyr kanskje bare at jeg ikke er så flink som deg som tydeligvis bruker dem på annenhver kodelinje du skriver. :p

 

Og så vidt jeg kan se, er enums i Java hakket kvassere enn i C#. Kan du utdype hvorfor enums i Java ikke er "skikkelige" som du påstår?

 

Werner

Lenke til kommentar

Omg, er det virkelig en student som får 4500$ for å implementere følgende;

The purpose for this project is to enhance Tux Typing so that it can be of greater use to educators, both in and out of the classroom setting. The project would have two major objectives. First: Make it possible for users to easily create (and save) word/phrase lists. Second: Provide feedback to the user about their strengths and weakness in the form of a possible 'report card' that informs the user what letters they need to work on for improvement.

 

Fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...