x871kx6167ss7 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Eller, egentlig er jeg temmelig likegyldig i forhold til bruk av semikolon for å skille linjer Like greit det som linjeskift egentlig...eller punktum for den saks skyld (er det noen språk som bruker punktum?) Prolog bruker punktum for å avslutte linjer. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hmmm gjør det det? kan jeg ikke huske, men du har nok rett Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Klippet fra wikipedia: sibling(X, Y) :- parent_child(Z, X), parent_child(Z, Y). parent_child(X, Y) :- father_child(X, Y). parent_child(X, Y) :- mother_child(X, Y). mother_child(trude, sally). father_child(tom, sally). father_child(tom, erica). father_child(mike, tom). Prolog virker som et kult språk, burde vel snart sette meg ned å lære meg det. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 ...eller punktum for den saks skyld (er det noen språk som bruker punktum?) Maude bruker også punktum hvis jeg ikke husker feil. Og Naggum har enormt mange gode news-innlegg fra gamle dager, mange av dem inneholdt skikkelige gullkorn. http://en.wikiquote.org/wiki/Erik_Naggum. Ah, gode gamle news. Lenke til kommentar
.... Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Ah, gode gamle news. Drept av September. Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Prolog virker som et kult språk, burde vel snart sette meg ned å lære meg det. Det var det jeg tenkte også, så jeg har en bok om prolog fordi det virket ganske kult, men når jeg drev med det, fant jeg ut at det var et ganske ubrukelig språk, men med noen fancy features. Språket bruker jo mer eller mindre enn slags database for å lagre informasjon i motsetning til andre språk der en bruker variabler etc. Så det har ganske kule features, men jevnt over fant jeg ut at det var ganske ubrukelig. Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Så det har ganske kule features, men jevnt over fant jeg ut at det var ganske ubrukelig. Hvordan «finner man ut» dét, egentlig? Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Ved å prøve å bruke det til å programmere i. Praktisk erfaring kalles det hehe. Jeg har en prolog bok hjemme til og med. Men det skal nevnes at det er ÅREVIS siden jeg prøvde prolog, mye har sikkert endret seg. Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood? Når har man «nok» erfaring til å kunne felle en dom over språket? Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 A woodchuck cant and wont chuck wood because a woodchuck cant chuck wood Når jeg sier jeg har nok Jeg er best, og det må dere nesten bare lære dere å leve med </ironi> Det var vel derfor jeg la til "mye har sikkert endret seg" Prolog er sikkert ikke så ille, men de som er litt innenfor vet at det var lansert som et "AI" språk, mye på grunn av hvordan verdier ble lagret i minnet på en ganske fiffig måte. Prolog er smart på sitt område, men alt i alt så jeg ikke helt nytten av det Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Godt å se at programmerere har kultur If C is the closest language to modeling how computers work, Lisp is the closest to modeling how computation works. […] But you choose a language for day-to-day programming based on its libraries, documentation, tools support, OS integration, resources, and a host of other things that have very little to do with how computers work, and a whole lot to do with how people work. Steve Yegge: «Tour de Babel». Han gir C++ og Java ganske hard medfart, men så er jo poenget at det ikke er de rent språkmessige egenskapene som avgjør språkenes popularitet. Dessverre. Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Litt enig i det du sier longwinded. F.eks. C++ synes jeg er et språk som har et litt ufortjent dårlig rykte. Er nesten "populært" å ikke like språket får jeg noen ganger inntrykk av. Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Man skal ha programmert temmelig mye i et hvilket som helst språk for å virkelig kunne kritisere det (unnskyld, GeirGrusom). Det er dog dét som gjør artikkelen så interessant, idet den refererer synspunktene til Amazon.com-ansatte og gründere med langt mer erfaring enn de fleste man har anledning til å diskutere slikt med. Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det språket jeg er best egnet til å kritisere er VB, og det gjør jeg også, fordi det er et jævla møkkaspråk. Dessverre kastet jeg bort alt for mange år med den søpla der. Jeg har kanskje ikke et like godt grunnlag for å kritisere prolog, men det hindrer ikke meg som dere ser ^^ Jeg prøvde meg på prolog til jeg ble lei av det. Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) På den ene siden har man språkene man «må» lære seg for å få noe gjort, på den andre de mer elegante man fikler med på siden bare fordi det er sabla gøy. C i den første kategorien, Lisp i den siste. Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 På den ene siden har man språkene man «må» lære seg for å få noe gjort, på den andre de mer elegante man fikler med på siden bare fordi det er sabla gøy. C i den første kategorien, Lisp i den siste. Ja, enig. C er jo et språk alle som driver med programmering egentlig må kunne (etter min mening da) Men alle har jo et språk de vanligvis bruker, og det er jo ikke nødvendigvis C. Når det gjelder C og C++ er egentlig disse språkene prakteksempler på hvordan forskjellige programmeringsspråk har forskjellige nytter. En kan jo lage alt en vil med C++ men det er ikke alltid hensiktsmessig å bruke det allikevel. Det er også et språk som kan være alt fra kjempegreit å ha med å gjøre til helt umulig, som blir helt fullstendig avhengig av hvordan utvikleren bruker det. Selv liker jeg C++ men jeg bruker det kun til å skrive biblioteker. Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Men (ut fra signaturen din) mener du at Java er et verre språk enn C++? Dét har jeg litt vanskeligheter med å forstå … Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Språket Java har ikke lenger så mye å si lengre, siden en kan programmere alternative språk for JVM-en. Lenke til kommentar
.... Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Clojure? Endret 8. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Clojure? Det blir ofte nevnt, men du har også tradisjonelle OO-språk som fjerner tullete begrensinger i Java som ingen "ekte funksjoner", funksjoner som argumenter, clojures, operator overloading etc. Dette tror jeg er den virkelige styrken til JVM. Den kompilerte kildekoden må jo fortsatt jobbe innenfor begrensingene, men alt dette kan skjules og kanskje senere optimaliseres når JVM videreutvikles. Endret 22. februar 2009 av hishadow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå