GeirGrusom Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Men det er plutselig greit å tvinge noen til å lære noe de ikke vil når det handler om "kultur" men når en faktisk lærer noe viktig, så er det plutselig valgfritt? For eksempel kan en velge bort matematikk og datafag, men en MÅ ta et språkfag, religion, nynorsk og diktanalyse. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Logikk / diskret matematikk, kjemi og fysikk burde være en mye større del av undervisningen i grunnskolen imho. Er skremmende hvor inkompetente folk flest er på de områdene. Hvorvidt folk synes det er interessant å lære om eller ei er irrelevant, folk burde ha en viss forståelse for slikt. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 Skal du bli en utvikler eller slikt så tar du uansett programmeringsfag og slikt senere. Du vil antageligvis (de fleste i alle fall) ikke ta noen "kulturfag". Derfor mener jeg dette er en grei input, som du kanskje vil se nytte av senere, om du kommer litt oppover i gradene. Alltid greit å ha en annen bakgrunn enn bare VG og dr.Phil Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 28. september 2008 Del Skrevet 28. september 2008 (endret) Jeg har nå alltid dillet med data, begynte med vb for 5 år siden. Gikk raskt over på C++, og har generelt lest mye. Jeg har vært godt tjent med det som hobby, har ikke vært på en forelesning i INF100. Og har fått godkjent en semester oppgave, og 4 øvinger så langt. Har heller ikke kjøpt boken. Hehe. (Ingen erfaring med Java, bare googlet fram det lille jeg har trengt å slå opp) Ble litt glad når jeg innså hvor mye jeg egentlig kunne. (Ikke å skryte lol, bare kjekt å vite at alle timene foran dataen var godt for noe) Endret 28. september 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg aner ikke om dette er rett sted å spørre, men satser på det. ActionScript er vel et programmeringsspråk det også. Jeg lager en playlist til en flash-basert mp3-spiller, men har støtt på en kjedelig, liten ting som jeg har knotet frem og tilbake med i en og en halv time og som har irritert vettet ut av meg like lenge. Jeg får stadig vekk opp en feilmelding om et forventet semikolon i "for(var i=0;i)". Hele kode-delen: if(success) { for(var i=0;i) _global.trackName[i] = playlist.firstChild.childNodes[i].attributes.Name; _global.trackMP3[i] = playlist.firstChild.childNodes[i].attributes.MP3; } Noen som ser noen umiddelbare feil eller steder hvor det mangler et semikolon? Mvh, .sjur "Datasmurf" Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hvorfor tar du det her og ikke i en egen tråd? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg må si jeg er veldig skuffet over fagene jeg har på dataingeniør ved HiVE. Nyskapning... hva faen er det for noe tull? Synes de faktisk det er nødvendig å bruke 4 timer i uka på å fortelle oss selvfølgeligheter som "Du må prøve å overgå kundens forventninger med produktet" eller "Nyskapning handler om å skape noe nytt" Jeg vil ikke høre om ISO standarder for braintstorming eller lignende tull, jeg vil lære x86-64 assembly og programmering av mikrokontrollere! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Vel, jeg har allerede en tråd om det, i Flash-delen av forumet, men der er det jo ingen svar å få. Følte at det ikke var helt passende å opprette enda en tråd, dog i denne delen av forumet. Jeg kan jo alltids få den andre stengt og opprette en her ... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg må si jeg er veldig skuffet over fagene jeg har på dataingeniør ved HiVE.Nyskapning... hva faen er det for noe tull? Synes de faktisk det er nødvendig å bruke 4 timer i uka på å fortelle oss selvfølgeligheter som "Du må prøve å overgå kundens forventninger med produktet" eller "Nyskapning handler om å skape noe nytt" Jeg vil ikke høre om ISO standarder for braintstorming eller lignende tull, jeg vil lære x86-64 assembly og programmering av mikrokontrollere! Du må tenke på at en ingeniørutdannelse utdanner deg til en stilling på et litt høyere nivå, og da holder det ikke å bare kunne det tekniske. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg vil ikke høre om ISO standarder for braintstorming Haha, det hørtes genialt ut! Fortell mer Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er ikke helt fornøyd enda selv med mitt studie, er litt kjedelig enda. Blir gøyere neste år sikkert. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 For de som ikke visste, så er altså 0.1 + 0.2 = 0.30000000000000004 i floating-point verden. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Hehe grunnen til det er at det er mange verdier som ikke lar seg representere med IEEE flyttall, derfor vil verdiene være de nærmeste som lar seg representere. Så hvis du skal sammenligne flyttall må du være klar over du må sammenligne med en viss margin. Altså trekk tallene fra hverandre og sjekk at resten er innenfor en viss toleranse. float a = 0f; float b = 0f; float delta = .00001f; scanf("%f\n%f", &a, &b); if((a - b) > -delta && (a-b) < delta) printf("Tallene er sånn nogenlunde like-ish sånn cirka"); Endret 11. oktober 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Har alltid være klar over at flyttall var litt "ustabile", men tenkte aldri over at tall med fast presisjon som adderes kunne bli ustabile. Prøvde å fikle til en løsning med å konvertere flyttallet til en tekst-streng også sette presisjonen der, for så å konvertere tilbake til flyttall, men var visst ikke så enkelt. Finnes det noen gode algoritmer for å sette flyttalls-presisjon i en tekst-streng? Grunnen til jeg trenger dette, er at jeg har et tallfelt knyttet til en slider med tall-presisjon, så jeg ønsker å "kutte vekk" alt mindre enn valgte presisjonen. Antar brukerne av programmet kommer til å bli enda mer overrasket enn meg hvis disse tallene dukker opp. (ps, er i javascript har har ikke noe api å støtte meg til) Endret 11. oktober 2008 av hishadow Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Det finnes funksjoner for å formatere flyttall eller andre tall, men jeg aner ikke hvordan det gjøres i Javascript. Ihvertfall er det å konvertere til string, formatere og konvertere tilbake feil måte å gjøre det på. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Jaja, tanken var jo muligens god, hehe. Fikk lest litt mer info fra denne. Var postet en link til en omstendelig algoritme som kunne runde av riktig, men kanskje ikke slik jeg hadde tenkt. Tror jeg kapitulerer fra dette. Endret 15. november 2008 av hishadow Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 (endret) Hehe, noen som har vært borte i LOLCODE før? Kom over det tilfeldig vis. Eksempel: HAI CAN HAS STDIO? I HAS A VAR GIMMEH VAR IZ VAR BIGGER THAN 10? YARLY BTW this is true VISIBLE "BIG NUMBER!" NOWAI BTW this is false VISIBLE "LITTLE NUMBER!" KTHX KTHXBYE http://en.wikipedia.org/wiki/LOLCODE Endret 29. november 2008 av Blackslash Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Sjekk ut Whitespace og Brainfuck.. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg må si jeg er veldig skuffet over fagene jeg har på dataingeniør ved HiVE.Nyskapning... hva faen er det for noe tull? Synes de faktisk det er nødvendig å bruke 4 timer i uka på å fortelle oss selvfølgeligheter som "Du må prøve å overgå kundens forventninger med produktet" eller "Nyskapning handler om å skape noe nytt" Jeg vil ikke høre om ISO standarder for braintstorming eller lignende tull, jeg vil lære x86-64 assembly og programmering av mikrokontrollere! For en vranglære, prosjektene går som regel rett til h.... når man prøver å levere det som kunden forventer. Man blir jo aldri ferdig hvis man skal gi kunden mer enn han forventer...hehe Det er bedre å levere noe som fungerer ihenhold til kundene ønsker enn å prøve å blende kunden. Det viktigste er uansett masse kommunikasjon med kunden under utviklingsprosessen og la unyttige ønsker fra kunder legges i en pott som du kan implementere på slutten av prosjektet hvis det blir tid igjen. Dessverre bruker ofte utviklere evigheter på å navngi og plassere tekstbokser i guien fordi kunden ikke er helt sikker på hvordan han vil ha layouten. Dessverre tror kunden at prosjektet fortsatt er i rute selv om han plager utvikleren med unyttige detaljer som ikke driver prosjektet fremover. Dette krever veldig disiplin fra utvikleren, noe som jeg i allefall ikke hadde tidlig i min karriere. Av og til tror jeg at skolen bare skal lære studentene metodikk og ikke er for å lære noe nyttig. Dessverre tar det ofte lang tid fra en programmerer kommer ut i arbeidslivet til han kan brukes til noe nyttig. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Dette er så veldig sant. Kunden har en tendens til å henge seg opp i uvesentlige detaljer, fordi de ikke ser teknikken som ligger bak, de ser bare et GUI, og det ligger alltid vesentlig mindre jobb bak GUI-en, men det er det eneste kunden ser, så det må en sitte å bruke timesvis i telefonen på å tweake GUI-et fremfor å jobbe med tingene som faktisk kan være problematiske. Hvis målet da er å overgå kundens forventninger, noe som faktisk er HELT umulig fordi de blir aldri fornøyd allikevel, så burde en bruke tid på å gjøre det som faktisk kan skape problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå