APZ171RW Skrevet 4. mars 2021 Del Skrevet 4. mars 2021 https://stackoverflow.com/questions/484635/are-global-variables-bad Lenke til kommentar
Millennium-Blå Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) . Endret 26. mai 2021 av Millennium-Blå Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. juni 2021 Del Skrevet 11. juni 2021 (endret) Noen flink i php? Trenger hjelp til skole. Kan ikke legge ut her pga plagiat så PM? Hadde satt stor pris på det 😁 Endret 11. juni 2021 av Lami Lenke til kommentar
leinadev Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 Kan noen anbefale noen gode anbudssider i forhold til programmering / API? Btw, noen som har erfaring med anbuddirekte? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Det virker som det er stor etterspørsel etter programvareingeniører; hvilken retning bør man ta for å få en fot innen for coding/programmering i IT-bransjen? I denne artikkelen viser man til en "hacker", men det sier meg fint lite. Minner mer om noe journalister sier for å holde artikkelen interessant. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 52 minutes ago, FrihetensRegn said: Det virker som det er stor etterspørsel etter programvareingeniører; hvilken retning bør man ta for å få en fot innen for coding/programmering i IT-bransjen? I denne artikkelen viser man til en "hacker", men det sier meg fint lite. Minner mer om noe journalister sier for å holde artikkelen interessant. Det den artikkelen snakker om er ekspertise innenfor sikkerhet. Litt usikker på hva du sikter til med retning, men et eksempel på relevant studie for en slik jobb er https://www.ntnu.no/studier/bdigsec, gjerne med påfølgende mastergrad. Man må kunne programmere så klart, men akkurat for den typen ekspertise så trenger man vel ikke akkurat være god på å lage programvare. Det som er viktig er å forstå mer teoretiske tema som kryptografi, angrepsmodeller osv. og kunne forstå hvordan man tester/verifiserer/etterprøver det i praksis. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Man kan få seg jobb uten relevant utdanning, men for de aller, aller fleste så vil jeg anbefale å få seg en relevant utdanning. Det trenger ikke å være fra høyskole eller universitet, men det må være noe arbeidsgiver kan ha tillit til vil bevise dine ferdigheter. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. august 2021 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg tenkte mer å prøve meg frem på hobbybasis, ikke utdanning. Det får ev. komme senere. Hvor bør man begynne om man vil starte? Dette er jo et så bredt felt at det virker som et hav av muligheter. Hva med coding? Python? Java? C? C++? TempleOS? Windows? Linux? Jeg har begrenset kunnskap om hvordan feks Windows fungerer, selv om jeg har brukt det OSet siden Windows 95. Jeg har også spilt dataspill siden tidlig nittitallet men aldri satt meg inn i hvordan de lages, utenom at jeg har sett litt på Unreal Engine og Blender tutorials på YouTube. Dette blir litt som en som har kjørt bil i 30 år men ikke vet hva en clutch er for noe. 1 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 1 hour ago, FrihetensRegn said: Jeg tenkte mer å prøve meg frem på hobbybasis, ikke utdanning. Det får ev. komme senere. Hvor bør man begynne om man vil starte? Dette er jo et så bredt felt at det virker som et hav av muligheter. Hva med coding? Python? Java? C? C++? TempleOS? Windows? Linux? Jeg har begrenset kunnskap om hvordan feks Windows fungerer, selv om jeg har brukt det OSet siden Windows 95. Jeg har også spilt dataspill siden tidlig nittitallet men aldri satt meg inn i hvordan de lages, utenom at jeg har sett litt på Unreal Engine og Blender tutorials på YouTube. Dette blir litt som en som har kjørt bil i 30 år men ikke vet hva en clutch er for noe. Det spørs jo helt hva du vil. Generelt er Python et greit utgangspunkt hvis man ikke helt veit hva man vil. Ønsker man å drive med webutvikling så er det en fordel å kunne Javascript i tilegg. Vil man jobbe hardware-nært, så er C++ (og implisitt C) et must. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 (endret) FrihetensRegn skrev (5 timer siden): Det virker som det er stor etterspørsel etter programvareingeniører; hvilken retning bør man ta for å få en fot innen for coding/programmering i IT-bransjen? [..] Raskeste veien inn er antagelig via 'front end' fordi det skjer såpass mye her at arbeidsgiver ikke kan kreve at du skal ha årevis med "riktig" erfaring og/eller utdanning. De må ta det de får. Så om du da kan bevise at du har litt skillz (GitHub-prosjekter, osv.) og at du er oppegående og ivrig kan dette være nok. (Alt ettersom hvor desperat en gitt arbeidsgiver er, vel og merke ..) Ikke at dette nødvendigvis er lett å gjennomføre. Er du helt fersking må du først lære å programmere og dette kan ta flere år. Valg av programmeringsspråk er da mindre viktig, det handler om å lære seg tankegangen. Endret 15. august 2021 av nightowl Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 Front end som i webdesign eller utvikling av nettside? Jeg vet om en nettside jeg kan bidra til via Github, men har ikke brukt Github eller disse programmeringsspråkene som brukes til det. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 FrihetensRegn skrev (20 minutter siden): Front end som i webdesign eller utvikling av nettside? Jeg vet om en nettside jeg kan bidra til via Github, men har ikke brukt Github eller disse programmeringsspråkene som brukes til det. Som i å skrive kode. Og GitHub var bare ett eksempel. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 15. august 2021 Del Skrevet 15. august 2021 TempleOS og Holy-C selvsagt. 1 1 Lenke til kommentar
Boltzmann Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Hvilken text editor anbefaler dere til mac? Altså visual studio code, sublime, atom osv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. august 2021 Del Skrevet 30. august 2021 Boltzmann skrev (5 minutter siden): Hvilken text editor anbefaler dere til mac? Altså visual studio code, sublime, atom osv. Ut av de tre så vil jeg definitivt anbefale VSCode. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 siDDis skrev (På 31.8.2021 den 14.08): Emacs Aquamacs er godt integrert på Mac 🙂 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Noen som er kjent med Zipkin https://zipkin.io/ og benytter det i ett eller flere prosjekter, og som kan fortelle om det har gitt noe spesiell verdi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå