Gå til innhold

Spørsmål ang. CPU og sjakkanalyser

mackforever

Anbefalte innlegg

Et litt snevert spørsmål, men forhåpentligvis er det kanskje noen hardware-guruer som vet svaret (?)

Bruker PC'en for det meste til sjakkrelatert virksomhet, og da spesielt analyser av spilte/kjente partier. Dette er desverre en svært krevende prosess, så vurderer derfor å kjøpe ny maskin. Lurer i den sammenheng på hvilken syntetisk måling som kan gi meg en pekepinne på hvorvidt en prosessor yter bedre enn en annen ved nevnte oppgave (Antall MIPS, MFLOPS etc....?)

Edit: Bruker for det meste Deep Fritz 7, Fritz 8 og Chessmaster 9000

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sjekket litt rundt og lest litt her og der, men er ikke helt sikker, så du får ta dette med en klype salt. Men er det snakk om VELDIG store analyser? Eller bare spille sjakk? Er det ikke så mye tunge analyser, så er det hipp som happ. Derimot hvis det er større analysearbeider det er snakk om så :

Det jeg ville tippe var at du trengte et system som var bra på å knuse heltall, altså høy integer ytelse. Det er hva som ofte blir betegnet som MIPS (selv om dette er missvisende til de grader) eller DryStone. Det er lite flyttall i sjakk ville jeg tro, så at FPU-ytelse og ting som SSE2 osv spiller vel liten rolle.

Skulle det uansett være litt flyttall, så kan du banne på at det er FPU-type flyttall og ikke noe fancy SSE2-greier. (Av en eller annen grunn, så tror jeg ikke at Intel låner ut sine ingeniører for å hjelpe med SSE2-implementasjon i et sjakkprogram ;) ).Med andre ord, så er kanskje ikke P4 helt noe å satse på. Akkurat god gammel FPU-flyttall er en ting P4 har fått masse kritikk på, og har egentlig ingenting å stille opp med mot en AMD XP.

Kort sagt : Et ålreit AMD XP-system og best i dag er da nFORCE2-baserte hovedkort med 2 stk Rambrikker og en AMDXP så rask som du har råd til.

Hadde vært fint om du kunne komme med litt mer info, så vi har noe mer å henge ting på.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Var i utgangspunktet svært tvilende på om denne tråden ville få noen seriøs respons, noe den gledelig nok fikk. Er selv ingen ekspert på området, men ettersom sjakk blir behandlet som ren matematikk i datamaskinen, streifet tanken meg om hvorvidt AMD er bedre/dårligere enn intel på flyt/hel-talls operasjoner.

Ser derfor ut som det blir en AMD XP på meg...

Flere inspill før kontoen tømmes...? :-)

Edit:

Du sier du ønsker mer info. Er usikker på hva mer du er ute etter... (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...