SubHuman Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Tror jeg kanskje er helt på bærtur, men har det noe med nilen og antikken og gjøre? Lenke til kommentar
valeur Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Helt på bærtur er du ikke, for det er riktig elv, men ikke helt riktig tidsalder. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Nå tror jeg at eg vet det! Det er noe med at faroen målte vannstanden i Nilen under oldtiden? Fordi at når den flommet så ble jorden fruktbar, og faroen krevde skatt etter hvor høy vannstanden var. Er dette riktig, eller i alle fall riktig retning? Lenke til kommentar
valeur Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jepp. Det er et nilometer som ble brukt til å måle vannstanden i Nilen fram til de bygde en demning. Hvis den flomma mer enn vanlig ble det også en bedre høst - blant annet fordi Nilen er full av veldig næringsrikt silt som gjødsler. Det ga makt til presteskapet at de kunne forutse når det ble gode og dårlige år, og til faraoen som kunne øke og senke skattene. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Hvilken krig returnerer disse troppene fra? Og hvilket spesielt år startet denne krigen i, og hvorfor er dette året så spesielt? Lenke til kommentar
sv1 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Ser at Sildesalaten henger bak der, noe som må bety at vi er mellom 1814 og 1905. Så jeg juksa litt og søkte meg frem til at det var treårskrigen som varte fra 1848 til 1851. Hva som er spesielt med 1848 tar jeg ikke helt på strak arm, men var jo sabla mange revolusjoner det året. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det er 1848 ja, du er rimelig nærme (har noe med revolusjoner å gjøre). Hva er treårskrigen mest kjent som? Og hvem utkjempet denne krigen (hint til en av grunnene til hvorfor 1848 er spesielt)? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 slesvig-holstenske krigen er den også kjent som, den er vel spesiel fordi det faktisk gjorde at danmark er langt mindre enn det det i teoren kunne vært? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jo hertug dømmene Schleswig-Holstein var i personlig union med Danmark. DIsse områdene ble derimot ikke annektert før den andre Schleswig-Holstein krig. Da det tyske keiserrike ble grunnlagt ble da store deler av Jylland en del av det tyske riket. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Karte_Deutsch-D%C3%A4nischer_Krieg.png Kan gi noen hint: Liberalisme, Tyskland, Slavere. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Det jeg ser etter befinner seg i de tyske land (inkludert østerrike) og noen sier at det var begynnelsen for å forme Tyskland som et samlet land. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Det jeg ser etter befinner seg i de tyske land (inkludert østerrike) og noen sier at det var begynnelsen for å forme Tyskland som et samlet land. Begynnelsen på det tyske keiserdømmet? Endret 7. juni 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Var iallefall viktig. Dette var noe som foregikk i Pauluskirken, Den prøyssiske konge ble senere også utnevnt til han som skulle være den tyske keiser. Noe spesielt skjedde med Habsburgernes rike som en konsekvens av 1848. Noen nevnte revolusjon, og da er det bare å se for seg hvilken land jeg har nevnt Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Var iallefall viktig. Dette var noe som foregikk i Pauluskirken, Den prøyssiske konge ble senere også utnevnt til han som skulle være den tyske keiser. Noe spesielt skjedde med Habsburgernes rike som en konsekvens av 1848. Noen nevnte revolusjon, og da er det bare å se for seg hvilken land jeg har nevnt Så dette har ingenting med Danmark å gjøre? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Jo det er det, med at an ønsket et samlet tyskland. Men jeg brukte heller bildet at man skulle gå litt rundt det, tenke seg til andre nær beslektede hendelser. Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Mener du at det ble til dobbeltmonarkiet Østerrike Ungarn og en fikk skilt det tyske fra det ungarske-tsjekkiske-rumesnke? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Korrekt, de var en av hendelsene. Det jeg egentlig mente var bare at dere skulle bare nevne to tre ting som skjedde under dette året eller hva som kjennetegner det, og jeg kom med tips for å lede dere til noen, så ikke oppheng dere så altfor mye opp i tyskland, dere kan for eksempel ta for dere et land i vest eller litt lenger sør. Endret 7. juni 2011 av SubHuman Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 OK. REvolusjosnåret 1848. - Kommunistiske manifest kommer ut - REvolusjoner eller forsøk på revolusjoner i samme land. - Marcus Thrane og Thranebevegelsen i Norge - Chartistbevegelse i Storbritannia - Den preussiske kongen bli kastet og erstattet med en ny. Husker ikke helt hva han het. - Frans Josef kommer til makten i Østerrike Ungarn, og dette landet blir tvunget til å kalle seg Østerrike-Ungarn med to forskjellige konstitusjoner. - Den franske kong Ludvig Philip blir kastet og de får den 2. el tredje republikk blir dannet med Napoleon (senere den 3.) som president. DEtte var det jeg kom på. Ka du tru? Vet det er en million mere ting. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Hmm at Fredrik Vilhelm ble avsatt ble han ikke(desverre), på de andre tingene har du tatt med ganske mye Det jeg prøvde å hinte frem til var revolsujonen som feilet i Preussen, Nasjonalforsamlingen i Frankfurt am. Mein og det du sa for tre poster siden Var også veldig mye interessant som skjedde i Bayern og Italia også, 1848 er utrolig viktig når man tenker på hendeler som forandret europa helt fullstendig som en direkte eller senere konsekvens. Endret 7. juni 2011 av SubHuman Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Ok, bestem hvem som får det, eller kom med ny oppgave er du snill. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 du var den eneste som klarte å svare den, så regner med at det blir deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå