Anew Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da tror jeg at jeg har svaret - slaget om Chicha, 17 mars 1986. FANT angrep under dekke av en sandstorm, slik at Libyske fly ikke kunne gå på vingene. Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Da tror jeg at jeg har svaret - slaget om Chicha, 17 mars 1986. FANT angrep under dekke av en sandstorm, slik at Libyske fly ikke kunne gå på vingene. Korrekt! Et klassisk eksempel på hvordan en kan utnytte været og terrenget til sitt eget fordel i en krig. Også en klassisk eksempel på å hvordan det ikke lønner seg å være altfor flink i en diktatur. Hassan Djamous, generalen som utformet strategien som ledet til seieren i dette slaget ble drept av diktatoren Hissène Habré fordi han mistenkte at Hassan pønsket på noe skummelt. Habre drepte 40.000 mennesker til for å være absolutt på den sikre siden... Anyway din tur. Endret 1. desember 2009 av PzMan Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da prøver jeg med denne: Hvilken krig var dette flyet (ikke modellen - det virkelige ) med i? Lenke til kommentar
hip hopopotamus Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 FAS = Federation of American Scientists sikkert vietnamkrigen Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Da prøver jeg med denne:Hvilken krig var dette flyet (ikke modellen - det virkelige ) med i? Fotballkrigen mellom Salvador og Honduras? Flyet er isåfall Goodyears produsert Corsair F4U-1D tilhørende Salvadors Caza Bombardeo skvadron Endret 1. desember 2009 av PzMan Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da prøver jeg med denne:Hvilken krig var dette flyet (ikke modellen - det virkelige ) med i? Fotballkrigen mellom Salvador og Honduras? Jepp. Den kortvarige krigen (også kjent som 100-timerskrigen) utmerker seg ved at den var den siste krigen hvor kampfly med stempelmotorer kjempet mot hverandre. Både Honduras og El Salvador hadde et fåtall F4U Corsair (og Good Year FG-1D) samt P-51D Mustang og annet "WW2-snacks". Honduras vant luftherredømme på krigens andre dag når Major Soto Henriquez i en Corsair skjøt ned to El Salvadoreanske Corsairs og en Mustang... El Salvador prøvde desperat å gjenoppbygge flyvåpenet sitt ved å kjøpre gamle WW2-fly fra samlere i USA, men rakk ikke å sette dem i tjeneste før våpenstillstanden. Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hva er navnet på enheten soldatene på bildet tilhørte? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Vill gjetting. 54th massathusets? Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Vill gjetting. 54th massathusets? Tror du virkelig jeg ville tatt en såpass enkel en? Nei, 54. Massachusetts er den mest kjente pga filmen Glory men disse gutta har aldri hatt noe med den enheten å gjøre. Men du har gjetta riktig krig hvertfall. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Vi snakker vel om 1st Louisiana Native Guard? Eller? Edit: En av kildene på siden jeg refererer til under oppgir 25th USCT unit (possibly Company C or G), så da er det mitt svar. Denne siden hevder at bildet er en "forfalskning", og at bildet ble tatt for en rekrutteringskampanje i 1864: http://www.retouchinghistory.org/ Endret 2. desember 2009 av Anew Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Vi snakker vel om 1st Louisiana Native Guard? Eller? Edit: En av kildene på siden jeg refererer til under oppgir 25th USCT unit (possibly Company C or G), så da er det mitt svar. Korrekt. Enheten tilhører 25. USCT Pennsylvania Volunteers. Bildet er ekte - men den er blitt modifisert slik at den ikke viser Nordstats offiseren lengst til venstre (som vist over i Anews bilde). Motivet var sannsynligvis å bruke den for å propagere en revisjonistisk forklaring av den amerikanske historien. Bildet passet perfekt til formålet siden soldatene hadde på seg uniformer som lignet det folk flest i USA antar at Sørstatene brukte. I 2007 ble forsøket på falsifiseringen avslørt - ikke at det stoppet revisjonister men det er en annen historie... Anyway, din tur. Endret 2. desember 2009 av PzMan Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Om noen andre har lyst, så kan de ta det - ellers kommer ny runde i kveld når jeg kommer hjem fra jobb. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvem er dette Han har malt dette bilde Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) . Endret 2. desember 2009 av Pjolter Knicksen Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Cavalie Mercer Noen andre kan ta neste Endret 2. desember 2009 av PzMan Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Cavalie Mercer Noen andre kan ta neste Wow, det var jævlig imponerende Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Da prøver jeg med en grei en: Hva har skjedd her og hvilken kjent politiker var midt oppi det hele? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Det er i hvertfall brannen på USS Enterpise i 69 Og google sier John McCain var ombord Enterprise, så kanskje det er han det er snakk om Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Det er definitivt ikke Enterprise, men politiker og år er riktig. Lenke til kommentar
haakl Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 forrestal fire? 1967, vet men jeg vet ikke noe annet xD det ligner veldig på enterprise? http://www.ewind.com/~sayc/pix/fire09.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå