Gå til innhold

Bilde-quiz - Gjett hendelsen

Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tiden er riktig og landet er riktig men disse troppene hadde et spesielt navn, og de er kjent for en spesiel del av napoleonis krigene, denne delen var veldig viktig for seneere tysk nasjonalisme

Jaeger enhetene i perioden Huskarl nevner? Jeg bare tipper her, jeg er totalt uvitende om krigføringen før 1900.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Nei, ikke jeger, disse troppene ble laget i stor skala på veldig kort tid, og har et spesielt navn, som er tysk,

Soldatene fantes i navn frem til begynnelsen av 1900tallet.

Selve navnet er gammelt fra før 300tallet, men i denne sammenhengen dukket de først på i et spesiellt år,

Lenke til kommentar

Hm, nå måtte jeg lese meg litt opp å Napoleonstiden her. Det må være fra den sjette koalisjonskrigen, fra 1813 der Napoleon etter nederlaget i Russland påny gikk inn i Tyskland men ble slått av en større koalisjon. Landwehr-troppene var resultatet av et dekret som ble proklamert der alle mellom 18 og 45 måtte gå inn i hæren for å forsvare landet. Det var i alle fall slik i Prøysen. Stemmer det?

Lenke til kommentar

HELT riktig

Etter det STORE nederlaget i 1806 hadde det en gang store prøysen blitt en nikke dukke stat for frankrike og måtte til og med gi tropper til den franske hæren.

Men i 1813 reiste de seg opp i et opprør og krigen heter i dag på tysk Befreiungskriege eller Freiheitskriege altså befrielses krigen eller frihets krigen.

Landwehr ble brukt til å fylle de tyske styrkene og i løpet av noen uker var over 100 000 soldater satt i formasjoner.

Dette ble gjort takket være blant annet engelsk gull.

Dette var et stort øyeblikk i tysk nasjonalisme og dirkete ledet til den tyske sammlingen på slutten av 1800 tallet som ledet til WW1, og WW1 ledet igjen til WW2.

Så starten på WW2 kan spores tilbake til 1813

Lenke til kommentar
kankskje på tide med et tips?

Jeg syns det er lite heldig når folk ikke gidder å følge opp. Underholdningsfaktoren synker drastisk da... I følge reglene kan du jo bare poste en ny en om du gidder! Men kanskje du kan vente til litt utpå ettermiddagen, i tilfelle Partlow er på jobb eller skole? Det får du selv avgjøre...

Jeg kan ikke delta på en stund, forresten... Mye å gjøre! Så jeg skjønner jo at folk prioriterer bort dette:P

Edit: Hvilke døgnrytme har du egentlig? Kl. 0550?!

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Sorry for dårlig oppfølging. Har vært busy med studiestart.

En av arkitektene bak Wientraktaten i 1815. Gikk av i sin innflytelsesrike stilling i opprørsåret 1848.

EDIT: Østerrisk utenriksminister, død i 1859.

Eventuelt sleng ut en ny da denne ble for vanskelig (?)

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...