Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp V50 2.0D? Råd/Meninger?

Sam47

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe en Volvo V50 2.0 Diesel. 2005 eller 2006. Meg jeg er ikke kjent med bilen.

Har noen erfaring med eller råd om dette? Bra eller ikke? Target pris?

Endret av osamede
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Volvo V50 er en fin bil, så lenge du er klar over hva du får og hva du ikke får.

Personlig synes jeg det er en flott bil, utseendemessig. Bagasjerommet er også rimelig stort i forhold til den beskjedne størrelsen på bilen. Jeg har prøvekjørt denne et par ganger, og har greid å presse inn både barnevogn og kofferter samtidig.

Det som skuffet meg var de dårlige løsningene for annen innvendig plass. Det er omtrent ikke plass til noen ting i kupeen, dørene holder ikke flasker, og andre rom er det smått med. Dette har de forsåvidt endret i den nyeste modellen, men det gjelder ikke de du ser etter.

Andre ting som skuffet var hvor godt man både hørte og kjente motoren. Jeg prøvekjørt kun 1.6D, så 2.0D kan være annerledes, men i forhold til andre biler med samme motor, f.eks. Peugeot 307 så var forskjellen stor.

Det positive med denne bilen er bl.a. at den er veldig god å kjøre. Demping og fjæring er godt avstemt, og den krenger ikke spesielt mye. Jeg har hørt av flere at den virker for "sportslig" på dårlige veier, men jeg synes den var veldig fin på alle slags underlag. Jeg kjører en 307SW til vanlig, og den er mindre komfortabel på dårlige veier, hvis det hjelper noe.

Setene er veldig komfortable, og passasjersetet kan legges ned slik at lange gjenstander kan fraktes lett. Alt av instrumenter og knapper osv. er lettfattelig og fine, og aluminiumskonsollet(avhengig av versjon) ser veldig stilig ut.

Bruktverdien er også fin.

Når det gjelder pris så er jeg ikke så veldig inn i V50 mer, men sjekk hva som selges på Finn.no så finner du fort ut hva som gjelder. Vær obs på at det selges en del biler som er importert fra Sverige og Tyskland. Det kan være variasjoner i både garanti og utstyr i de forskjellige versjonene(f.eks. så er det ikke cruise-kontroll i de tyske Kinetic-versjonene).

Ikke kjøp versjoner under Kinetic-nivå!

Jeg har også fått opplyst at 2.0D-versjonene ikke har partikkelfilter som standard, men det synes jeg høres litt rart ut, men sjekk dette med selger uansett.

Lenke til kommentar
snip*

9112898[/snapback]

Vi har V50, og jeg synes du oppsummerer bilen på en bra måte. Lydisoleringen kunne vært bedre når det kommer til motorstøy, men det blir mye bedre i høyere hastigheter. En ting som kan nevnes er at den føles ut som en storbil når du sitter framme, mens den er mer "normal" bak. Har aldri testet men tror det ville blitt litt trangt med 3 voksne bak. :)

Vi har 1.6D, synes det er en grei motor for bilen. Du hører den, men kjører du diesel skal du høre at det er en diesel. :p

Endret av egil88
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi har 1.6D, synes det er en grei motor for bilen. Du hører den, men kjører du diesel skal du høre at det er en diesel.

Synes du at 1.6 moteren er stort nok hvis man skan reise mye til Sverige, Danmark osv? Eller bare i byen?

Lenke til kommentar
snip*

9112898[/snapback]

Vi har 1.6D, synes det er en grei motor for bilen. Du hører den, men kjører du diesel skal du høre at det er en diesel. :p

9113313[/snapback]

Greit at du hører motoren, selv om det begynner å bli uvanlig med dagens dieselmotorer. I Peugeot 307 er den så godt som lydløs, hvis det er samme motoren.

Men det skal ikke vibrere som en traktor for det.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Vi har 1.6D, synes det er en grei motor for bilen. Du hører den, men kjører du diesel skal du høre at det er en diesel.

Synes du at 1.6 moteren er stort nok hvis man skan reise mye til Sverige, Danmark osv? Eller bare i byen?

9185658[/snapback]

Den funker til det meste, men det er ikke en motor for fartsgale akkurat. Tung hengervekt er vel heller ikke det beste. Men med vanlig last, altså 3-4 personer og endel bagasje er det helt greit. :)

buskmann: det vibrerer ikke så mye etter min mening, bare lyden som høres litt bedre i forhold til noen franksmenn, det er samme motor i modeller fra både Citröen og Peugeot.

Endret av egil88
Lenke til kommentar

Det er nok ikke uten grunn at Peugeot har nest lengst tradisjon med diesel mototrer. Lengst tradisjon har selfølgelig Mercedes. Jeg har selv en Audi A4 1.9TDi 101HK og den holder plenty til både kjøring her og i Danmark. Kjører pent og lett 150km/tm fullastet med full takboks. Ikke noe problem. Nå har jeg ikke noe personlig kjenskap til den 1.6D motoren hos Volvo, men vil tro at den ikke ligger noe bak den 1.9TDi hos Audi.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Jeg har selv en Audi A4 1.9TDi 101HK og den holder plenty til både kjøring her og i Danmark. Kjører pent og lett 150km/tm fullastet med full takboks. Ikke noe problem. Nå har jeg ikke noe personlig kjenskap til den 1.6D motoren hos Volvo, men vil tro at den ikke ligger noe bak den 1.9TDi hos Audi.

9191944[/snapback]

Men det tilsynelatende, det er Volvos 2.0D motor som burde samlenlignes med Audis 1.9 TDi - ikke den Volvo 1.6D. Riktig?

Volvo V50 1.6D: 106bhp @ 4000 o/min ..... 240 Nm @ 1750 rpm

Volvo V50 2.0D: 136bhp @ 4000 o/min....... 320 Nm @ 2000 rpm

Audi A4 1.9TDi: 130 bhp @ 4000 o/min ..... 310 Nm @ 1900 rpm

(ifolge www.dinside.no/php/art.php?id=106533 (Audi) og Volvo.no websiden (Volvo)

Endret av osamede
Lenke til kommentar
Men det tilsynelatende, det er Volvos 2.0D motor som burde samlenlignes med Audis 1.9 TDi  - ikke den Volvo 1.6D. Riktig?

Volvo V50 1.6D:    106bhp @ 4000 o/min ..... 240 Nm @ 1750 rpm

Volvo V50 2.0D:    136bhp @ 4000 o/min....... 320 Nm @ 2000 rpm

Audi A4 1.9TDi:    130 bhp @ 4000 o/min ..... 310 Nm @ 1900 rpm

(ifolge www.dinside.no/php/art.php?id=106533 (Audi) og Volvo.no websiden (Volvo)

9208518[/snapback]

Audi (VAG) har også en 1,9TDI på 100 hk, som staljin sa han hadde. 130 hester motoren drar nok litt bedre. 2 literen til Volvo er nok en kjempegod motor å kjøre med ettersom den har både dreimoment og hester.

Ville selv valgt en 2.0 motor (VAG sin for min del though).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...