Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan bruke router i studentbolig.

Anbefalte innlegg

Bor i studentbolig og er koplet opp mot universitetet sitt nettverk, og må kople meg opp med brukernavn og passord. Hvordan skal jeg sette opp router'n min slik at jeg får trådløs nettverk?

Har en:

D-Link DI-624(d)

Operativsystem er XP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bor i studentbolig og er koplet opp mot universitetet sitt nettverk, og må kople meg opp med brukernavn og passord. Hvordan skal jeg sette opp router'n min slik at jeg får trådløs nettverk?

Har en:

D-Link DI-624(d)

Operativsystem er XP

9111253[/snapback]

Hvilket universitet er du tilknyttet? UiO?

Lenke til kommentar

Har en:

D-Link DI-624(d)

Operativsystem er XP

9111253[/snapback]

9111319[/snapback]

uit. Er ikke bare å kople til. Med kabel i veggen så må man stille inn en del ting på avanserte egenskaper så popper det opp en boble på ikonet til nettverkskortet, og jeg får opp en boks hvor jeg kan skrive inn brukernavn og passord.

Har satt de samme innstillingene på egenskapene til trådløs tilkopling, uten at det hjelper.

Har og prøvd alle mulige tilkoplin i instalasjonen uten å få det til :hmm:

Endret av osse85
Lenke til kommentar

Har en:

D-Link DI-624(d)

Operativsystem er XP

9111253[/snapback]

9111319[/snapback]

uit. Er ikke bare å kople til. Med kabel i veggen så må man stille inn en del ting på avanserte egenskaper så popper det opp en boble på ikonet til nettverkskortet, og jeg får opp en boks hvor jeg kan skrive inn brukernavn og passord.

Har satt de samme innstillingene på egenskapene til trådløs tilkopling, uten at det hjelper.

9111354[/snapback]

Har du sett på sidene til UiT? Fant noe med en gang:

http://ekweb.uit.no//docs/pub/dok00567.htm

Lenke til kommentar
Takk. ble litt klokere nå. Men vil ikke det si at det ikke er lov å bruke router slik at jeg får trådløs nett? Er det mulig og gjøre nettverket usynlig slik at det ikke blir oppdaget?

9111431[/snapback]

Man kan klikke på "Skjul SSID", men usynlig blir det aldri i og med at all trafikk kan oppdages og sniffes med en protokollanalysator f.eks.

Lenke til kommentar
Takk. ble litt klokere nå. Men vil ikke det si at det ikke er lov å bruke router slik at jeg får trådløs nett? Er det mulig og gjøre nettverket usynlig slik at det ikke blir oppdaget?

9111431[/snapback]

Hvorfor vil du bryte reglementet? Hva er galt med kablet nett?

Lenke til kommentar

Skjønner jo at WEP ikke er bra å bruke, men det finnes varianter av WPA som er temmelig vanntett.

"WPA-PSK may be vulnerable to a brute force attack but, with the choice of the right password, it becomes unfeasible.

Assuming a decent utility is used, a 31 character long password of random upper- and lowercase letters and numbers results in 62^31, or 3.7x10^55 possible combinations.

If we assume 60 attempts per second, it will take more that 1.3x10^36 times the age of the universe (15 billion years) to attempt every possible combination. The average time would be half that, or 6.5x10^35 times the age of the universe.

Even if someone were to come up with a scheme that reduced the bruteforce time to 1 trillionth of what would be required otherwise, it would still take 6.5x10^23 times the age of the universe. And so on...

Unless someone find another way to get the password (e.g., can determine from traffic (like with WEP), beats it out of me, hacks my laptop, etc.), my WAP will remain secure until long after I'm dead."

Lenke til kommentar

9111431[/snapback]

Hvorfor vil du bryte reglementet? Hva er galt med kablet nett?

9111865[/snapback]

Saken er at jeg og dam bor i en leilighet med ett uttak for å kople til nettverket. Sef har hun sin laptop i stua hvor uttaket er, og jeg er henvist til soveromet. :blush:

Kan selvfølgelig strekke en kabel fra en switch, men det hadde vært greit å kunne ta med seg laptopen i stua/kjøkkenet i stede for å sitte alene på soverommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...