Gå til innhold

divx lyd som ikke er sync. Hvordan fikse dette???

Anbefalte innlegg

Jeg har en film som jeg veldig gjerne skulle sync. lyden på. Kan noen si noen hvilke verktøy som egner seg best til dette.

Evt, også litt om hvba jeg gjør om lyd og pilde ikke spilles av i samme tempo. Altså hva gjør jeg om jeg sync. begynnelsen, men så blir filmen ut av sync senere...

Hilsen Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom lyden blir mer og mer ute av sync jo lenger ute i en film du kommer, er det frameraten på filmen som ikke svarer til lengden på lydsporet. (Selve filmen er kortere eller lengre enn lydsporet).

Hvor mye man må justere frameraten kan man regne ut ved å finne hvor mye ute av sync lyden er helt på enden av filmen, og dermed vet man hvor mye lenger/kortere filmen må være. Når man så har det rette tallet for lengden på filmen (i sekunder) kan man regne ut den riktige frameraten ved å ta antall frames og dele på antallet sekunder.

Bruk f.eks. virtualdub eller nandub (for divx o.l. filmer), åpne avi-filen i programmet og velg området i filmen du vil redigere (test eksempelvis først med de første 2 minuttene av den), velg 'direct stream copy' under både video og audio. Frameraten kan endres under menyen 'video'->'Frame Rate'.

Velg så 'File' -> 'Save as avi' for å lagre den redigerte filmen.

Dersom man skal fikse en film hvor lyden f.eks. er for tidlig i starten av filmen, gradvis kommer i sync for så å komme på etterskudd, må man først redigere den slik at lyden er i sync i starten og deretter fikse filmens framerate. Det går selvf. å gjøre begge deler i samme operasjon, men da er det mye vanskeligere å treffe blink, og det kreves nok noen forsøk allikevel før man får det til å stemme.

Redigering av timingen for audio gjøres ved å gå til menyvalget 'audio' -> 'interleaving'. I feltet 'delay audio track by' kan man skrive antallet millisekunder man vil flytte lydsporet. Positive tall flytter lyden bakover i filmen (50ms gjør at lydsporet starter 5 hundredeler senere enn i originalfilen). Negative tall gir dermed en fremskynding av lydsporet.

Lenke til kommentar

For dere med problemer med sync på divX prøv Bsplayer

kan lastes ned fra denne linken

www.bsplayer.com

har en funksjon der sync kan endres ved avspilling....suveren player som har en funksjon always in top...osv vel vært å prøve, bare 600k download.

Og ikke minst GRATIS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...