Gå til innhold

Babyfugl i nød, hva gjør jeg? (haster)


Anbefalte innlegg

Hei alle dyrevenner

 

Var ute å klippet plenen i dag, og når jeg drev å pakket sammen så jeg en stakkars liten pip-pip hoppende rundt på plenen :cry: . Den var veldig liten (virker som en liten baby pip), og såg ikke ut som den hadde lært å fly enda. Det virker ikke som den er skadet, så dyrevennlig som jeg er setter jeg ivrig i gang på å redde stakkarsen :w00t: . Nå har jeg den i dokkestua mi, i en "eske" full av gress. Har hatt ut litt solsikke kjærner og litt vann til den. Virker som den nå bare slapper av :thumbup: .

 

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli en god fugle-mammapappa ? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du har gjort nå desverre, er å ta livet av fuglen. Man skal aldri ta borti småspurv. Risikoen for at moren avviser dem på grunn av lukten er stor. Som de andre sier; moren var nok oppmerksom på hvor den lille befant seg.

 

Dumt gjort :-(

9118071[/snapback]

Kan man ikke fostre den opp sjøl til den blir stor nok, så flyr den bort sjøl?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Dette har jeg prøvd før. Fant en forlatt skjæreunge, som foreldrene ikke ville ta tilbake. Jeg holdt meg unna en dag, for å se om det gikk, men neida. Den lå i sandkassa bak huset, og katter vandra rundt i nabolaget.

Så jeg tok den med inn. La den i en juicekarton (en stor en, utskåret selvsagt), med avispapir og bomull. Matet den mark og vann, men det var jaggu ikke lett. Er vanskelig og mate disse dyra, og de må ha mat hver tredje time ellernoe.

Fuglen døde etter tre dager, ettersom jeg hadde det vanskelig med å mate den konstant.

 

Om jeg var deg, ville jeg ha avlivet fuglen, om du ikke har tid til å ta vare på den. Det er nok best i lengden. Selv angrer jeg på at jeg tok inn fuglen, ettersom jeg utsatte døden lengre, men gjort er gjort.

Lenke til kommentar
Det du har gjort nå desverre, er å ta livet av fuglen. Man skal aldri ta borti småspurv. Risikoen for at moren avviser dem på grunn av lukten er stor. Som de andre sier; moren var nok oppmerksom på hvor den lille befant seg.

 

Dumt gjort :-(

9118071[/snapback]

Kan man ikke fostre den opp sjøl til den blir stor nok, så flyr den bort sjøl?

9118076[/snapback]

 

fuglar skal spise litt heile tida, derfor driver fugle mammaen å finner mat til ungene heile tida. så det blir litt av ein jobb gitt :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...