Gå til innhold

Hvor ofte skifter du objektiv på tur?

Hvor ofte skifter du objektiv på tur?  

100 stemmer

1. 1. Hvor ofte skifter du objektiv på tur?

• Skifter aldri
      20
    • Skifter mellom 2 objektiv
      47
    • Skifter mellom 3 objektiv
      17
    • Skifter mellom 4 eller fler objektiv
      0
    • Whatever, jeg vil kun stemme
      16

Anbefalte innlegg

Etter at jeg kjøpte 17-50mm og 70-300mm, så er det de stort sett to objektivene jeg tar med; eventuellt 35mm i tillegg. Dvs. frem til forrige uke, så gjorde jeg det. Nå så har jeg har med 35mm og 70-3000m, da jeg klarte det kunststykket å miste 17-50mm på sjøen forrige torsdag :(

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter at jeg kjøpte 17-50mm og 70-300mm, så er det de stort sett to objektivene jeg tar med; eventuellt 35mm i tillegg. Dvs. frem til forrige uke, så gjorde jeg det. Nå så har jeg har med 35mm og 70-3000m, da jeg klarte det kunststykket å miste 17-50mm på sjøen forrige torsdag :(

Tom

9127061[/snapback]

Hva med å endre siggen :tease:

Lenke til kommentar
...i steden for å eksperimentere med alt jeg ikke har talent til.

9126986[/snapback]

Hmmm... Om jeg ikke skulle eksperimentere med noe jeg ikke har talent til, kunne jeg vel bare latt hele kameraet ligge hjemme...

9127084[/snapback]

Absolutt ingen kan bli mestere i alle genre, og hvis du ser på de beste fotografene i verden så har de samme innstilling som meg når det gjelder dette. Man må fokusere på det man etter hvert blir flink til, hvis man håper på å bli skikkelig flink. Pressefotografer mester de fleste genre, men ikke på ekspertnivå. Når de tar bilder for sin egen del så bruker de som oftest minimalt med utstyr, som f.eks. en Rolleiflex. Ta en kikk på hvordan mesterfotografer som Morten Krogvold eller Kai Berg, så forstår du hva jeg mener. Etter over 25 år bak søkeren så vet jeg etter hvert hva jeg behersker godt, og det er grunnen til at jeg sjelden tar dårlige bilder. I begynnelsen kan jeg forstå at man forsøker å gape over alle genre, men etter hvert som erfaringen siger på så gir man opp dette. For tiden så jobber jeg mest med å lære meg etterbehandling, og det er på den siden at jeg lærer mye her på forumet. Det er derfor jeg er så stille på sidene som omhandler programvare, og heller leser for å lære.

Hvis du ser på teknisk begrensninger som et grunnlag for å legge kamera hjemme, så er du egentlig ikke interessert i foto som kunst, men kun som en teknisk displin. Ikke glem at alles favoritt Henry Cartier-Bresson brukte Leica med 50mm i nesten hele sin femtiårige karriere. Ikke fordi han ikke hadde noe annet, men fordi det passet ham best. Han hadde også en 35mm og en 135mm som han brukte til landskap, samt en Rolleiflex når han trengte litt ekstra kvalitet. Mange ser ut til å ikke vite at pressefotografer for 40 til 50 år siden kun brukte Rolleiflex, og det kameraet har ikke utskiftbar optikk, bare en fantastisk 75mm.

Lenke til kommentar
Hvis du ser på teknisk begrensninger som et grunnlag for å legge kamera hjemme, så er du egentlig ikke interessert i foto som kunst, men kun som en teknisk displin.

9127197[/snapback]

Sånn går det når man prøver å være morsom på et forum... Poenget mitt var at jeg ikke har talent, det var ikke et angrep på din filosofi :)

Lenke til kommentar
Hvis du ser på teknisk begrensninger som et grunnlag for å legge kamera hjemme, så er du egentlig ikke interessert i foto som kunst, men kun som en teknisk displin.

9127197[/snapback]

Sånn går det når man prøver å være morsom på et forum... Poenget mitt var at jeg ikke har talent, det var ikke et angrep på din filosofi :)

9127315[/snapback]

Det funker ikke å være morsom når det er ironi som er nøkkelen. Noen her er litt alvorlige, og leter ikke så veldig etter humor, så ting kan tas skjevt noen ganger...

Lenke til kommentar

9127197[/snapback]

9127315[/snapback]

Det funker ikke å være morsom når det er ironi som er nøkkelen. Noen her er litt alvorlige, og leter ikke så veldig etter humor, så ting kan tas skjevt noen ganger...

9127337[/snapback]

I så fall må dere bli flinkere med å uttrykke ironi. Som filolog kan jeg vanskelig se noen form for ironi i den posten, så det blir i såfall stryk til eksamen :p

Humor skal man ikke behøve å lete etter. Hvis humoren er god, så ser man det umiddelbart. Man trenger ikke lete. På den annen side så er det ikke altid at alle forstår min humor heller, som i tråden om kule vesker ;)

Lenke til kommentar
I så fall må dere bli flinkere med å uttrykke ironi. Som filolog kan jeg vanskelig se noen form for ironi i den posten, så det blir i såfall stryk til eksamen  :p

Humor skal man ikke behøve å lete etter. Hvis humoren er god, så ser man det umiddelbart. Man trenger ikke lete. På den annen side så er det ikke altid at alle forstår min humor heller, som i tråden om kule vesker  ;)

9128759[/snapback]

Jeg skjønte at han var selvkritisk.

Ikke prøv å si at "skjeften" vi fikk ang. hva vi annbefalte, var humor for deg.

Isåfall har du dårlig/gammel humor :tease:

Lenke til kommentar

Ser at flertallet skifter.

Var på tur på hvaler i helgen. Som vanlig var sigmaen som limt på :S

Finner ut at jeg er egentlig mest opptatt av å ta bilder av hunden min. Dog merker jeg at 50mm blir litt vel trangt. Kanskje jeg skal se etter 10-150 f2.8 HSM. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Jeg ser bare ikke problemet med å skifte objektiv.

Noe ala 24-105mm vil vel passe greit...

9128958[/snapback]

Mener at Nikon har en 24-120mm som skal være brukbar. Spørsmålet er om den er lyssterk nok og har lang nok tele for Øyvinds bruk.

Tom

Edit: Nikon 24-120mm finnes, den er ikke så lyssterk, men har VR.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg skjønte at han var selvkritisk.

Ikke prøv å si at "skjeften" vi fikk ang. hva vi annbefalte, var humor for deg.

Isåfall har  du dårlig/gammel humor :tease:

9128870[/snapback]

Jepp, de var mye humor og ironi i den tråden. Hvis ikke så er det du som tar ting for alvorlig. Jeg mobbet dere, og det er forskjellig fra kjefting. Mer sarkastisk enn ironisk, kanskje. Likefullt var det humoristisk ment, om enn litt slem. Derfor tok ikke jeg meg nær av noenting på egne vegner, men moret meg (i likhet med andre som har dårlig og gammel humor).

Ironi må være tydelig, men jeg ser når du påpeker at det er selvkritikk i den posten som du referer til, men det er ikke det samme som ironi. Det er derfor jeg ikke forstod hva du skrev, fordi du bruker begreper som ironi om ting som ikke er ironisk. Selvironi er ikke ironi, fordi ironi er rettet mot noen, mens selvironi er rettet mot en selv.

På samme måte som jeg må forsøke å ta hensyn til ungdommens språk, så må ungdommer forstå at deres begrepsverden ikke er helt komplett og presis enda. Hvis man tror at man har utviklet et språk som voksne mennesker skal catche med en gang, så må man og så huske på at dere er på langt nær like utdannet språklig som vi er. Derfor kan vi bli litt vippet av pinnen når dere bruker begreper feil, som i denne ordvekslingen vi har her. Jeg leste nok posten feil, i og med at jeg ikke så selvironien som lå i posten, fordi jeg er vant til mer presis og formulert selvironi/ironi. For meg så det desverre ut som en kritisk kommentar, og det beklager jeg selvfølgelig sterkt. Etter å lese selvironi inn i posten, så ser jeg nå at JohnMerric bare viste meg respekt i den tråden, så en stor takk til John i etterkant.

Ps: Jeg angrer ingenting i den kule tråde :tease: Det er vel lov å være litt slem av og til ;)

Lenke til kommentar

Hehe, jeg tok ikke spøken din i bag tråden, men alle har da sperrer som stopper litt av hvert.

Ironi bruker jeg om all slags ironi, noe som sikkert er feil, men dere skjønner hva vi mener.

Forsåvidt så tror det det bare er bra å fotografere alt mulig, for da finner mna ut hva man ikke takler/mestrer og hva man finner interessant.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg tok ikke spøken din i bag tråden, men alle har da sperrer som stopper litt av hvert.

Ironi bruker jeg om all slags ironi, noe som sikkert er feil, men dere skjønner hva vi mener.

Forsåvidt så tror det det bare er bra å fotografere alt mulig, for da finner mna ut hva man ikke takler/mestrer og hva man finner interessant.

9129431[/snapback]

Jeg har en beisk og slem humor som går ut på å hisse folk opp litt, noe jeg bare ikke klarer å dy meg for av og til. I motsetning til andre som blir missforstått, så er det ofte ikke det som skjer med meg. Jeg ønsker av og til å få folk til å missforstå, og det vil du finne i mange av trådene der jeg deltar

For min del glemmer jeg altid slike feider noen timer etter siste innlegg, for da er jeg i ferd med å finne på noe nytt fandenskap :innocent:

Alle starter forresten med å teste ut forskjellige former for foto, men man bør kanskje være litt forsiktig når det kan føre til feil investeringer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...