Gå til innhold

Hvor ofte skifter du objektiv på tur?

Hvor ofte skifter du objektiv på tur?  

100 stemmer

1. 1. Hvor ofte skifter du objektiv på tur?

• Skifter aldri
      20
    • Skifter mellom 2 objektiv
      47
    • Skifter mellom 3 objektiv
      17
    • Skifter mellom 4 eller fler objektiv
      0
    • Whatever, jeg vil kun stemme
      16

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at mange har alt for mange objektiver her inne. Er det slik at dere bytter objektiv når dere er ute på tur, eller er det et objektiv som er på hele turen.

Erfarer selv at det jeg har på når jeg går ut døra også er på når jeg kommer hjem. Kjøpte til og med en slingshot aw200 og putta oppi 2 objektiv i tillegg til det som er festa på kamera. Har tilgode å skifte underveis ennå, og nå ligger slingshoten i bilen mens jeg bare har med kamera med den faste linsa.

Hvordan er det med dere?

Pool her mods?

Skifter aldri

Skifter mellom 2 objektiv

Skifter mellom 3 objektiv

Skifter mellom 4 eller fler objektiv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket objektiv jeg har med meg avhenger av bruket. Som regel er det 24-105 og 70-200 som jeg tar med, og skifter hvis motivet krever det. Har som regel aldri flere objektiver med meg, med mindre jeg skal være borte flere dager eller hvis jeg skal ta portretter.

Bytter minnekort hyppigere enn objektiv( bruker kun 1 eller 2Gb kort).

Lenke til kommentar

Hvis jeg bare rusler en tur, og ikke skal ha med så mye tar jeg med med en 35 mm og en 105 mm. Dekker da passe med brennvidde, og får plass til alt i en veske som er grei å ha hengende uten å bli lam i halve kroppen...

Ofte synes jeg det er interessant å bare ta med et objektiv, for å jakte på dertil passende motiver.

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Kommer mye ann på hva du legger i "tur" og hvor.

Bil/busstur som turist kan jeg ta med flere, men bruker for det meste bare 18-200 VR.

Fottur, (nesten) utelukkende 18-200 VR.

Innendørs severdigheter o.l., er 17-50 f/2,8 et bedre valg.

I trange omgivelser, som bygater eller arkitektur, 12-24 f/4

Lenke til kommentar

Det kommer jo litt an på hva som menes med "på tur". Hvis jeg er "ute og rusler" er det sjelden jeg bytter objektiv. Oftest har jeg bare 12-24 eller 18-70 på D200'en. (18-70 lå mest og samlet støv før, men den har fått en ny vår nå i det siste som turobjektiv)

Om jeg klarer å snike den forbi kona, så har jeg også D70'en med 30mm på - hun syns det er inmari pinlig når jeg tusler rundt med to kamera over skulderen... :roll:

På en skikkelig tur, så har jeg alltid med alt, og da skifter jeg titt og ofte, avhengig av situasjon, selv om det har blitt mye mindre skifting etter at jeg fikk 2 hus - det er utrolig praktisk.

Lenke til kommentar

Har jeg med ett, tar jeg med 24-70 f2.8L eller 50mm f1.4.

Har jeg med to, har jeg med de to over.

Har jeg med tre, er det de to over pluss 17-40mm f4L

Har jeg med fire er det de tre over pluss 70-300 DO IS

Med mindre jeg skal sysle med macro, da tar jeg kun med 100mm f2.8 Macro.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Om jeg klarer å snike den forbi kona, så har jeg også D70'en med 30mm på - hun syns det er inmari pinlig når jeg tusler rundt med to kamera over skulderen...  :roll:

9110898[/snapback]

Haha! :!:

Pinlig? Det er jo det som ser proft ut... :cool:

Har kun 3 objektiver for øgeblikket, og alle er med på tur, men snart kommer det 2-3 nye inn og da blir kit'n lagt i søpla :thumbdown:

Er så kjipt å dra ut, og finner motiv man trenger en av de hjemmeværende objektivene til å knipse...

Lenke til kommentar

Må jo slenge meg på bølgen til Oceanborn og Anew og si: "det kommer an på hva du mener med 'tur' ..."

Noen ganger drar jeg bare med meg 18-135 kitobjektivet hvis jeg har greit lys og bare skal ta "feriebilder". Hvis jeg er ute på fottur så har jeg gjerne med meg Tamron 17-50 f/2,8 og Nikkor 80-200 f/2,8 og bytter litt mellom dem. Hvis jeg skal på hyttetur el. l. og også være en del innendørs så har jeg også med Sigma 30mm f/1,4 i tillegg til de to forannevnte. Men det er sjelden jeg har med meg mer enn tre objektiver (siden det er alt som går ned i Off Trail 2'en min :p )

Lenke til kommentar

Har aldri vært på tur utuenfor en omkrets på 10-15 mil fra Trh, vet hva skal jeg fotografere og har kun med meg ett objektiv. På en ordentlig tur må en jo ha med seg alt, utrolig irriterende å få bruk for et objektiv som en ikke har valgt å ha med...ja, nesten så at det er ødeleggende ffor hele turen.

Lenke til kommentar

Har som regel med alle de tre jeg har. Kitobj., 50mm og 70-300mm. Og skifter mellom dem ofte.

Er så kjipt å dra ut, og finner motiv man trenger en av de hjemmeværende objektivene til å knipse...
Har opplevd det, trengte plassen til ekstra drikke.. :blush: Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Har som regel med alle de tre jeg har. Kitobj., 50mm og 70-300mm

Har opplevd det, trengte plassen til ekstra drikke.. :blush:

9116438[/snapback]

Dro på tur uten teleobjektivet mitt.... Fjellvåk på kloss hold....funker ikke med kit'n da....

Lenke til kommentar

Tar med det som har plass i sekken, altså kit til D70s, 50mm 1.8, 85mm 1.8 og tamron 55-200( i påvente av noe kraftigere kost?).

Bytter gjerne en eller fler ganger avhengig av siuasjonen, men på fjellturer gjør kit og 50mm stort sett jobben.

Blir andre boller når jeg får et ordentlig teleobjektiv i hus.

Lenke til kommentar

Tar som godt som alltid med både sigma 17-70 og canon 70-200 f4 L, ender noen ganger at canonen blir hjemme hvis jeg har veldig lite plass.

Når det gjelder hvor ofte jeg bytter så varierer det mye men blir ofte en del ganger i løpet av en tur.

Lenke til kommentar
Jeg har også mistanke at det er mange som har fler objektiv en de trenger (les: dahle) :p

Har bare to objektiver som alltid er med. Bytter ikke så ofte, men er kjekt å ha med.

9114281[/snapback]

Du orker vel ikke bære mer med de beistene der på ryggen. :)

Selv har jeg alltid med 17-50. Dersom jeg er ute for å ta bilder, da har jeg med 70-300 og. Hvis jeg er ute på tur, har jeg med begge. Dersom jeg skulle i zoo (bare for å velge noe) hadde jeg vært usikker, her får man sikkert bruk for alt, men samtidig skal man jo kose seg og ikke stresse med å bytte obj hele tiden. Hadde sikkert tatt med begge.

Edit: leif som vanlig

Endret av svenni84
Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt en plan om å kjøpe en brukt Eos 350D, og kun ha en Canon EF 28mm f/2,8 som reiseobjektiv. Det tilfredstiller mine krav om kompakthet når man reiser med minimal eller for stor bagasje, samtidig som det tilfredstiller mine behov for bildekvalitet. Det virker kanskje rart for mange i dag at jeg ville reist på ferie med kun en brennvidde tilgjengelig, men for meg er det naturlig. De fleste reiser før jeg fikk dSLR ble dokumentert med min gamle Nikon FM (med motordriven liggende hjemme) og en 50mm f/2,0. Da trengte jeg ikke kamerabag heller, siden jeg har en beredskapsveske til det kameraet (uten motor). Jeg ville også ha kjøpt beredskapsveske til kombinasjonen av 350D + 28mm, noe som fikser alle problemene som en litt større kamerbag skaper i flykabiner o.l. Da kan man bare reise med et kamera som beskytter seg selv mot støt og vannsprut osv, samtidig som det ikke tar mer plass enn selve kameraet.

Noen lurer sikkert på hva jeg ville gjort med kun en brennvidde til rådighet, når jeg kommer over en situasjon der adidas-zoom ikke holder, f.eks. hvis motivet er over en kløft eller elv. Svaret er enkelt: Hvis det ikke er mulighet for å beskjære bildet uten for mye tap, så går jeg bare forbi til neste objekt. Det finnes gode objekter over alt i verden, og det er bedre å utnytte de man har mulighet til å få utbytte av, enn å kaste bort tiden på bilder som man ikke kan ta. Nå skal det nevnes at jeg aldri har tatt et eneste fuglefotografi, fordi det ikke er noe jeg har interesse av å drive med. Jeg tror nok også at jeg tar mye mindre bilder på mine reiser enn de fleste av dere andre gjør. Jeg bruker heller litt er tid til å se etter de beste objektene etter min smak, i steden for å eksperimentere med alt jeg ikke har talent til.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...