Gå til innhold

hjelp til FORMATERING?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hørt at jeg bør formatere PC-en min. Har funnet frem til hvor jeg gjør det nå, men hva innebærer egentlig dette? Søkte etter det på internett uten særlig hell.

Vær vennlig å forklare en forvirret sjel!

mvh

Mannemann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har hørt at jeg bør formatere PC-en min. Har funnet frem til hvor jeg gjør det nå, men hva innebærer egentlig dette? Søkte etter det på internett uten særlig hell.

Vær vennlig å forklare en forvirret sjel!

mvh

Mannemann

9110538[/snapback]

Formatere er å slette alt på disken. Det betyr vel egentlig å bytte format. Hvis du bruker filformatet FAT32 så kan du formatere til det nyere ( og bedre) fil lformatet som NTFS.

OPS: Det betyr at alt på disken din slettes. Så du må installere alt omigjen og ta vare på alle personlige filer som du ønsker å bevare.

Å formatere er en effektiv måte å renske maskinen din for drit og den vil mest sannsylighvis bli mye raskere etterpå. MEN prøv endel annet først om det er hastighet ogv treg PC du sliter med.

1. Defragmenter disken

2. Kjør CCleaner programmet http://www.ccleaner.com/

3. Søk etter spyware og slett alt. Bruk Spyboot f.eks og Ad-Aware er gode programmer

Gå til nettjuvel på Digi.no. Der finner du endel gratis gode programmer.

Håper det var til hjelp

Lenke til kommentar

Tusen takk, der var jeg heldig, holdt nemlig på å trykke på formater men så så jeg at jeg hadde fått svar.

Jeg har nok misforstått litt. Det jeg vil gjøre er å frigjøre plass på datamaskinen. Da må jeg altså inn på fragmentering? Hva med diskopprydning, hva er forskjellen? Andre ting jeg kan gjøre for å frigjøre plass?

mvh

"dataproffen"

Lenke til kommentar

Defragmentering er at den sorterer filene på datamaskinen din. Så istedet for at en fil ligger delt på forskjellige steder på disken (noe som skjer etter hvert) så ligger de nå samlet, det gjör at mange spill o.l åpner litt raskere, og du sparer kanskje 2-3mb med diskplass. Å få mer plass på harddisken er egentlig bare en måte å gjöre på. Slett all den driten du ikke trenger lenger, eller brenn det ut på cd/dvd, og så slett det fra pc'en.

Lenke til kommentar
Tusen takk, der var jeg heldig, holdt nemlig på å trykke på formater men så så jeg at jeg hadde fått svar.

Jeg har nok misforstått litt. Det jeg vil gjøre er å frigjøre plass på datamaskinen. Da må jeg altså inn på fragmentering? Hva med diskopprydning, hva er forskjellen? Andre ting jeg kan gjøre for å frigjøre plass?

mvh

"dataproffen"

9110601[/snapback]

Se svar under.

1. Avinstaller ting du ikke bruker (som gamle spill o.l.)

2. Last ned og installer cclearner (se over) Denne rensker godt

3. Kjør defragmentering (IKKE formatering )

Utover dette så må du nok slette filer som du ikke trenger (ta backup og slett de fra PC'en)

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...