Gå til innhold

Noen småproblemer med HD og kabler i kabinett

Anbefalte innlegg

Har en bygge PC med et Antec III kabinett.

Har tatt med en IDE HD fra en gammel PC, men sliter med at IDE kabelen ikke er lang nok - 60 cm. Dvs at jeg akkurat nå må la den ligge over brennen.

Kan jeg feks skifte denne fra Slave til Master eller omvendt for å fiske dette - husker ikke helt hvem som er hvem av HD og brennen (begge er IDE). Har i tillegg en SATA HD.

Hjelp taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal normalt ikke være noe problem. Bruk den kontakten på kabelen som passer best til hver enhet og styr master/slave ved hjelp av pluggen på baksiden av enhetene.

Edit: Om den gamle IDE disken er systemdisk bør denne stå som master og CD brenneren som slave.

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Det skal normalt ikke være noe problem. Bruk den kontakten på kabelen som passer best til hver enhet og styr master/slave ved hjelp av pluggen på baksiden av enhetene.

Edit: Om den gamle IDE disken er systemdisk bør denne stå som master og CD brenneren som slave.

9110124[/snapback]

skal teste ut dette senere....

den gamle IDE disken vil bli brukt som backup og slikt.

hva er egentlig forskjellen mellom slave og master?

Lenke til kommentar
Ikke så mye egentlig.... Nå lenger... Men systemdisken kan med fordel være Master...

Men seriøst, egentlig ingenting... Har en haug med disker i oppsettet mitt, S-ATA, IDE og diverse... Master har normalt høyere prioritet...

9112264[/snapback]

oki...

men pluggen på baksiden, hvor skal den stå - nå står det ingenting bakpå HD min.og en annen ting, hvordan vet du hva som er hva på IDE kabelen? Er Master eller Slave den som er i enden?

Endret av pierce007
Lenke til kommentar

Mener å huske at masteren er den kontakten som er nærmest HK, men har altså aldri hatt problemet da jeg uten unntak har satt opp dette ved hjelp av jumperen bak på enhetene og aldri brukt Cable Select (CS).

Som regel holder det også å sette opp master og ganske enkelt fjerne jumperen på den enheten man ønsker som slave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...