Gå til innhold

Bør en partisjonere, evt hvor stor ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du skal ha os på den, kan det være greit å ha en 20gb til os og programmer. Så gjør det enklere å reformatere om du får problemer med os.

Om ikke, er det ikke noen grunn i seg selv for å ha mange partisjoner. Du kan jo evt lage 150gb til serier og 150gb til filmer om du vil skille ting.

Lenke til kommentar

Med en HD på 320 GB ville jeg ha satt av 20-40 GB til OS + installerte programmer (C:) og flytte alle "brukerdokument-mapper" til partisjon nummer 2 (D:) inklusive "Mine Dokumenter", e-post og alt annet man jevnlig oppdaterer. På den måten kan man alltid foreta en formatering på "sparket" uten å bekymre seg for dataene.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Ser nå at jeg leste førstepost litt dårlig og at det er en "ekstern" disk det er snakk om :blush:

I så fall er det ikke nødvendig å partisjonere, da det bare gjør det mer tungvindt om partisjonene må endres, men du kan med fordel bruke NTFS filsystem om du har muligheten (I fall du bruker Windows da! Linux har jeg liten peiling på!)

Uansett, flytt alle områder med brukerdata vekk fra systempartisjonen da :)

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig jeg får flytta over mine dokumenter over til D: f. eks?`Sikkert veldig enkelt men... :/

9110155[/snapback]

For Windows XP er TweakUI et godt verktøy til slike ting. Om det funker for Vista vet jeg ikke...

Ellers kan du også høyreklikke på "Mine Dokumenter" og flytte ting derfra om det er bare den mappen du vil flytte.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Det programmet kan brukes til det meste, f.eks. sette standardkatalog for "Programmer" etc... Men som sagt, om det er bare "Mine Dokumenter" du vil flytte til en annen disk/partisjon/mappe trenger du bare å høyreklikke på "Mine Dokumenter" - Egenskaper og Flytt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...