Habitats Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hei Jeg har i lang tid hatt problemer med mitt windows XP pro, når jeg spiller feks world of warcraft, tar det under 5min før jeg får bluescreen. Jeg har også problemer med skjermbildet. Se vedlagte bilder. Ting jeg har gjort: Oppdatert BIOS Oppdatert Skjermkortdriver (94.24_forceware_winxp_english_whql, har også prøvd tidligere versoner uten hell.) Oppdatert s-ata driver Oppdatert lydkort driver Samt oppdatert hovedkort drivere~ Det er relativt lenge siden problemet oppsto, og ettersom jeg ikke fant ut av det, så la jeg inn vista ultimate for og sjekke om det var noe bedre der. Og det var det, til nå (ca. 2måneder siden jeg la om). Nå får jeg et lignende problem. Skjermkort driveren slutter og fungere hele tiden. Så restarter den. Jeg vet ikke om dette er noen slags failsafe som vista har, og at xp trolig ville ha bluescreenet på dette punktet, men det kan virke sån. Uansett, så kommer driveren opp igjen, uten at jeg trenger og restarte spillet. Og slik går det på rundgang med jevne mellomrom. Det kan være sekunder, til minutter mellom driveren slutter og fungere. Et annet problem som oppstår i både xp og vista, er utrolig dårlig performance. Jeg fikk kun 4201 points i 3dmark 06. Temperaturene på skjermkort og CPU er normale. Skjermkortet ligger på 34 idle, og opp til 60 ved spilling. CPU ligger på 40-50. Har ikke fått testet så mye annet enn world of warcraft, ettersom alt annet er så og si uspillelig grunnet dårlig performance. Jeg er ikke helt sikker på spenning og strøm tilførsel, vet ikke helt hva det bør ligge på, men kan oppgi om ønsket. Mitt HW: ASUS P5B Deluxe nVidia 7900GTX 2GB DDR SDRAM DualCore Intel Core 2 Duo E6600, 2400 MHz Vedlagte bilder ang skjermbildet: XP: http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/xp1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/xp2.jpg Vista: http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/vista1.jpg http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/vista2.jpg Dette kommer opp når driveren slutter og fungere: http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/driverstopp.jpg Bluescreen: http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/DSC00318.jpg http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/DSC00317.jpg Var usikker på om jeg skulle poste dette under skjermkort/vista/windows, men la det her. Jeg går ut ifra at det er noe kluss med skjermkortet, men er ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Om dere trenger mer informasjon, bring it. PS. Ang wow, så er klienten fungerende. Installert flere ganger, og validert den, og den er 100% velfungerende. Så problemet burde ikke ligge i wow klienten. Fikk samme resultat under min 2. 3Dmark06 test, så hang til slutt alt seg, og jeg måtte bruke svenske knappen. På forhånd takk. //murfh Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Prøvde litt mer nå, og av en eller annen grunn så fungerte ting perfekt. Jeg kjørte 3dmark 06, og da jeg kom halvveis så ble bildet svart, og dette dukket opp: http://img.photobucket.com/albums/v373/murfh/3dmarkfail.jpg Kan også legge til at jeg aldri har overklokket noe av systemet. Endret 20. juli 2007 av murfh Lenke til kommentar
Hobbyhorse73 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 WOW skal fungere på den maskinen. Slik jeg ser det, så er det a) skjermkortet som er skadet/ødelagt eller b) at driven til skjermkorter innholder bugs c) for lite strøm d) feil på strømforsyning Min maskin er satt opp slik at den klokker seg automatisk opp når grafikken bli krevende slik som det er i 3D spill... Ren gjetting, men kanskje din maskin også gjør det og skjermkortet ditt ikke liker det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg fikk bluescreen på atidvag.dll (ati driver), installerte driverne på nytt, har spille konstant i 8 timer nå Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Kan være at drivere innholder bugs som Hobbyhorse sier. Prøv å avinstallere gamle driver med DRIVER SWEEPER, du finner det hos guru3d.com. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Avinstallerte alt av nVidia på PC'n. Drivere, software osv. Brukte Driver Sweeper også. Så kjørte jeg 3dmark06 igjen, og under 2. GFX test, ble skjermen svart, og dette kom opp etter noen sekunder: Og angående spenning, størm osv. Hva skal det ligge på, og hvilke verdier skal jeg se etter i everest? Takker for svar så langt. PS: Kan legge til at jeg har DENNE PSU'n. Den er kun noen måneder gammel. Endret 21. juli 2007 av murfh Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg hadde nok formatert og installert windows på nytt, selv om det mye arbeid. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Mener du at alt dette kan skyldes et problem i OS? Jeg har jo ingen andre merkbare problemer med PCen. Merkelig at det er slikt i både XP+Vista i så fall. Lenke til kommentar
Megern Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Det virker som at det er DirectX som bugga. Det ser du jo på feilmeldingen i 3dmark. Sjekk temperaturene på kortet ditt. Det kan skape problemene. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Det virker som at det er DirectX som bugga. Det ser du jo på feilmeldingen i 3dmark. Sjekk temperaturene på kortet ditt. Det kan skape problemene. 9116697[/snapback] Temperaturen ser ut til å være normal for et kort som 7900xx, men prøv å installere direct x på nytt eller ta omveien med å reinstallere windows. Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Tror man skal se bort fra driverproblemer og software. Siden han har prøvd både XP og Vista og får problemer i begge. Jeg tror heller dette skjermkortet lider mer eller mindre av defekte spenningsregulatorer til minnet. Dette lignet veldig på denne typen feil som rammet mange 7900GT/GTX. Kortet er nok defekt. Det er jeg 99% sikker på. Hadde et 7900GT selv som ble feil på og da søkte jeg mye på nett om dette problemet. Og det viste seg at det var utrolig mange 7900GT/GTX som ble rammet av denne spenningsregulator svikten. Send det inn om du fortsatt har garanti på det. Test med et annet skjermkort så vil du nok se at alt blir i orden. En annen ting du kan prøve er å underklokke minnet på skjermkortet. Men du må underklokke det med flere hundre MHz. Se hva som skjer da, og om det blir bedre. Blir det bedre så bekrefter du egentlig at kortet lider av denne buggen som rammet så mange 7900 kort. Endret 22. juli 2007 av OcMax Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 22. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg installerte dx på nytt, og gjorde en del tester. Skjermkortet svikter mye oftere om jeg kjører på høy oppløsning+max instillinger. Har spilt wow en dag på kortet, med 800x600 or alt på low, og det har ikke krasjet en eneste gang. Har fortsatt de samme problemene med bildet. Jeg regner med at det er korrekt det OcMax sier, og at det er skjermkortet som lider. Alt annet tyder også på dette. Har bestilt et nytt skjermkort nå (8800gtx ) og satser på at ting løser seg... Skulle uansett oppgradere i sommer, men det ble litt tidligere enn forventet! Takker for alle svar ! Endret 22. juli 2007 av murfh Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Jeg installerte dx på nytt, og gjorde en del tester. Skjermkortet svikter mye oftere om jeg kjører på høy oppløsning+max instillinger. Har spilt wow en dag på kortet, med 800x600 or alt på low, og det har ikke krasjet en eneste gang. Har fortsatt de samme problemene med bildet. Jeg regner med at det er korrekt det OcMax sier, og at det er skjermkortet som lider. Alt annet tyder også på dette. Har bestilt et nytt skjermkort nå (8800gtx ) og satser på at ting løser seg... Skulle uansett oppgradere i sommer, men det ble litt tidligere enn forventet! Takker for alle svar ! 9121526[/snapback] Det at du får mindre problemer i lavere oppløsninger/detaljnivå stemmer sikkert bra. For da blir skjermkortet mye mindre belastet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå