larseer83 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hei! Har en 1985 MB W124 230E med automatkasse. Bilen har rullet 265.000 km. Hørte idag etter at jeg skulle starte bilen opp etter jobb et kraftig ka-klunk fra Park og ned til revers. Har bestandig hørt overgangen fra Park til Revers eller Drive med et mykt dunk, men nå hørtes det ikke bra ut. Når jeg rygga nappet og rykket det i bilen Så satt jeg den ned i Drive og fikk et ganske krafig klunk da og. Men når jeg begynte å kjøre girer den like svalt og fin som før.... Kom hjem sjekka jeg oljenivået på kassa og det var fint. Olja var ikke akkurat lys rød som den skal være, men det skal vel ikke forsake at det smeller så jævli over natta?? Rygga litt frem å tilbake når jeg var hjemme og rykkinga kom ikke frem da men det smallt like fælt i giroverføringa. Så jeg lurer egentlig på om det er girkassehavari neste eller om det er noe annet som forutsaker smellinga?? Vil det hjelpe noe å bytte olje på kassa eller er det bare å kaste hele rukklet? Er det like enkelt å bytte olje og filter på en automatkasse som det er å skifte motorolje og filter? Håper på kjappe svar her!! Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg vet lite om automatkasser, men jeg har hørt at dette er et problem som ikke lar seg løse av å bytte olje og filter, og at det blir verre med tiden. Overhaling eller byttekasse må til. Anser du det verdt et forsøk, så kan du prøve å bytte olje og filter, men dette er iallfall det jeg har hørt. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Er det noen her som vet ca pris inkl arbeid å bytte girkasse på bilen min?? Lenke til kommentar
superb Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Tror ikke det ar kassa som lager ulyder. Ville først ha sjekket hardy skivene (2 gummikoblinger som sitter i forkant og bakkant av mellomakslingen. Det er også et kryss på mellomakslingen som kan være slitt og lager lyden. Sjekk dette først, enklest og billigst. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Tror ikke det ar kassa som lager ulyder. Ville først ha sjekket hardy skivene (2 gummikoblinger som sitter i forkant og bakkant av mellomakslingen. Det er også et kryss på mellomakslingen som kan være slitt og lager lyden. Sjekk dette først, enklest og billigst. 9111380[/snapback] Helt enig, sjekk det først. Gamle mercedes entusiaster kaller gummikoblingene "banatakoblinger" Bytta en del av de. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Nå har jeg lest litt rundt her.... å noen sier at når man peiler olja på en automatgirkasse skal bilen stå på tomgang og olja skal være driftsvarm.... har gjort det nå og når jeg peiler olja er det såvidt noe nederst på peilepinnen (dette med driftsvarm olje mens motoren går på tomgang) Så stopper jeg motoren og prøver å peile olja igjen, da ligger den rett under øverste streken på peilepinnen, noe som indikerer at det er ok nivå på olja.... Da er jo det store spørsmålet.... skal den peiles mens motoren går på tomgang? Eller skal det bare være driftsvarm? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 skal peiles med motor i gang og varm motor. med mindre du har 2 peilinger hot/cold på peilepinnen. motoren skal hvertfall gå. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 skal peiles med motor i gang og varm motor. med mindre du har 2 peilinger hot/cold på peilepinnen. motoren skal hvertfall gå. 9115093[/snapback] Hmm.. det er jeg usikker på. Jeg har to strek på pinnen men det står ingenting om hot/cold. skal olja overstige nivået på peilepinnen når motoren ikke går?? Syns det var så merkelig at mens motoren gikk var det ikkeno olje på peilepinnen (peila den 2 ganger for å være sikker) Når jeg stoppa motoren og peila så var olja rett under øverste streket. Hva skjer her egentlig? Er det for lite olje?? Lenke til kommentar
superb Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Står vel i instruksjonsboka eksakt hvordan det skal gjøres, men mener at kassa skal være varm, motor skal gå også skal man bevege girspaken igjennom alle girene en runde (P-R-N-D-3-2-3-D-N-R-P) tror det er slik, usikker på om man skal via 2 og 3. Men ihvertfall hold den noen sekunder i hvert gir også peiler man oljen. Men se nå i instruksjonsboka, først står der. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Står vel i instruksjonsboka eksakt hvordan det skal gjøres, men mener at kassa skal være varm, motor skal gå også skal man bevege girspaken igjennom alle girene en runde (P-R-N-D-3-2-3-D-N-R-P) tror det er slik, usikker på om man skal via 2 og 3. Men ihvertfall hold den noen sekunder i hvert gir også peiler man oljen. Men se nå i instruksjonsboka, først står der. 9115376[/snapback] Ja, jeg har den foran meg... men må si jeg ikke er særlig skarp i tysk! men ser ingenting om P R D 3 2 etc etc, er det noen mekanikere her som har erfaring?? Lenke til kommentar
CannibalCorpse Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Antar det er ca de samme lydene jeg får på min mb190e, jeg får slik klonk-lyd når jeg setter shifteren i R, D eller 2. Etter som jeg kan se av tråder på mercereaken.com kan det være slitte motorfester eller kardang-greiene bak der... Noen ganger kommer lyden fra passasjersiden foran og det vibrerer litt når jeg ruser med girkasse i P så kanskje det er så "ufarlig" som begynnende slitte motorfester... Kanskje samme på din? Min girkasseolje er forøverig helt fin. Edit: Ja, du skal ha driftsvarm motor/olje og, med motor på tomgang, shifte mellom P, R, D, 3, 2 og tilbake og holde hvert "gir" et par tre sekunder, er iallefall hva jeg har fått med meg. Endret 21. juli 2007 av CannibalCorpse Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Antar det er ca de samme lydene jeg får på min mb190e, jeg får slik klonk-lyd når jeg setter shifteren i R, D eller 2. Etter som jeg kan se av tråder på mercereaken.com kan det være slitte motorfester eller kardang-greiene bak der... Noen ganger kommer lyden fra passasjersiden foran og det vibrerer litt når jeg ruser med girkasse i P så kanskje det er så "ufarlig" som begynnende slitte motorfester... Kanskje samme på din?Min girkasseolje er forøverig helt fin. Edit: Ja, du skal ha driftsvarm motor/olje og, med motor på tomgang, shifte mellom P, R, D, 3, 2 og tilbake og holde hvert "gir" et par tre sekunder, er iallefall hva jeg har fått med meg. 9115725[/snapback] Ja det er greit nok. Når jeg utfører denne operasjonen er det bare litt olje nederst på peilepinnen, når jeg stopper motoren og peiler ligger den på øverste strek. Så spørsmålet nå er skal det overstige max streket når motoren er slått av? Det skal altså ligge på max streket når motoren er igang og jeg har kjørt gjennom alle girene på tomgang? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Aldri vært borti en automat som peiles med motor som ikke går. Vanligste problemet på MB og automat er at dem begynner og gire hardt når de har gått 4-500 000km. Da kan også et olje og filterskift drepe kassa da den nye olja blir for tynn. Ikke bry deg om hva peilepinnen viser når kassa er kald eller motoren ikke går. Trenger ikke kjøre gjennom alle gira så lenge du ikke har bytta olje/filter. kommer ikke luft inn der sånn helt uten videre. Lenke til kommentar
larseer83 Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Aldri vært borti en automat som peiles med motor som ikke går. Jeg vet nå at olja skal peiles på varm motor og på tomgang.... det er det jeg har gjort nå, men olja vises bare heeeelt nederst på pinnen. Såvidt jeg aner en liten flekk. Når jeg stopper motoren ligger den altså på max. Det du mener er altså at når motoren er varm, og motoren går, skal olja som peiles ligge på max streken?? Endret 21. juli 2007 av AudiPowha Lenke til kommentar
joka Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Aldri vært borti en automat som peiles med motor som ikke går. Jeg vet nå at olja skal peiles på varm motor og på tomgang.... det er det jeg har gjort nå, men olja vises bare heeeelt nederst på pinnen. Såvidt jeg aner en liten flekk. Når jeg stopper motoren ligger den altså på max. Det du mener er altså at når motoren er varm, og motoren går, skal olja som peiles ligge på max streken?? 9116274[/snapback] da har du for lite olje.. skal være mellom min og max. grunnen til at nivået stiger når motor er av er at oljen som er i converteren (momentomformeren) renner inn i kassa når motoren stopper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå