Gå til innhold

CD/DVD plater slutter å virke etter en stund


Anbefalte innlegg

Fattern har brukt mye tid på å spille over familievideoer og slikt fra VHS til DVD og CD plater de siste årene. Han har brukt flere forskjellige brennere opp gjennom årene og forskjellige plater, men nå i det siste har en etter en CD og DVD blitt uleselig. Når de settes inn i spilleren begynner enten filmene å hakke, ellers virker dem ikke i det hele tatt. Lyd CDer blir skurrete, hakkete eller virker ikke i det hele tatt. CD/DVDene har blitt prøvd på 5-6-7 forskjellige spillere men virker like dårlig på alle sammen.

 

Han har laget slike labeler som man klistrer på CD platene, det var det eneste jeg kunne tenke meg som kan ha gjort dem uleselige.

 

Noen som har vært borti dette problemet før? Er det slik at CDer og DVD plater rett og slett blir uleselige etter 3-4 år og må bli laget ny backup av før den tid? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fattern har brukt mye tid på å spille over familievideoer og slikt fra VHS til DVD og CD plater de siste årene. Han har brukt flere forskjellige brennere opp gjennom årene og forskjellige plater, men nå i det siste har en etter en CD og DVD blitt uleselig. Når de settes inn i spilleren begynner enten filmene å hakke, ellers virker dem ikke i det hele tatt. Lyd CDer blir skurrete, hakkete eller virker ikke i det hele tatt. CD/DVDene har blitt prøvd på 5-6-7 forskjellige spillere men virker like dårlig på alle sammen.

 

Han har laget slike labeler som man klistrer på CD platene, det var det eneste jeg kunne tenke meg som kan ha gjort dem uleselige.

 

Noen som har vært borti dette problemet før? Er det slik at CDer og DVD plater rett og slett blir uleselige etter 3-4 år og må bli laget ny backup av før den tid? :hmm:

9109677[/snapback]

 

Ja det er et typisk fenomen, spesielt billige typer brennbare CD/DVD plater har relativt begrenset levetid. De er ikke egnet som "evighetslagring". For hvilke typer plater som er spesielt holdbare kan du sjekke denne tråden.

 

/DFN

Lenke til kommentar

Brenneren har litt å si, men platene betyr kanskje mest.

 

At det er forskjell i kvalitet på platene er hevet over enhver tvil. Jeg har 8 år gamle brente cd-plater av et bestemt merke som fungerer like godt i dag, som den gang (Sony og Kodak). Plater av andre (og rimeligere) merker har blitt merkbart dårligere. I hovedsak er det TOC-en som har blitt ulesbar, dvs CDen blir ikke gjenkjent av operativsystemet, slik at jeg må bruke et dedikert program for å få ut dataene.

 

Når det gjelder DVD er nok dette enda mer sårbart, da sporene er smalere og sitter enda tettere, og slikt sett mer følsomt for endringer.

 

Oppbevaring er også et element. Temperatursvigninger og fuktighet er ikke bra.

Lenke til kommentar
har hørt at benq spillere klarer å lese det meste av plater, men ser ut som de ikke går ann å kjøpe lenger, lurer litt på hvilken spiller som nå har tatt denne delen av jobben til benq.

9110953[/snapback]

 

Vil jeg også gjerne vite, selv om jeg ikke har behov for denne kunnskapen med det første (hamstret BenQ-brennere av typen DW1640 og DW1650 da det gikk opp for meg at de kom til å forsvinne fra markedet). Skikkelig god-brennere og god-lesere er det :)

Lenke til kommentar

DVD lesere i standalone enheter som DVD-spillere er som regel veldig dårlige. De krver høy-kvalitet media for å virke normalt. Desverre blir billige DVD og CD plater ofte forringt over tid. jeg vilel ikke oppbevart noe viktig på dem i mange årene hvis du har brukt "kjipa" plater.

 

Sansynligvis er de dog ikek ødelagte, men bare vanskeligere å lese, sli kat du sikkert kan redde over dataene ved å lese dem i en PC's DVD-leser, da disse generellt sett er langt overlegen, og vil ha mye bedre sjans for å lese dataene. Så kan du lengre dem om igjen på en bedre måte, slik du ønsker.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...