Gjest Gjest_Gjest_* Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hei, gutt 17 her. Jeg har et spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på. Ting går ikke veldig bra hjemme, og jeg og foreldrene mine krangler hele tiden, og det er alltid konflikter. I dag kom begge parter frem til at det hadde vært best om jeg flyttet hjemmefra og fant meg en hybel\leilighet e.l Har jeg mulighet for å få stipend pga. dette? Får ikke stipend ellers. Hva er foreldrene mine pliktig å betale? Noen andre som har vært i samme situasjon? Lenke til kommentar
alec1 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Du får nok ikke stipend på grunn av dette. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 DU skal flytte vekk fordi DE har problemer? Noe som virkelig skurrer med logikken her. Lenke til kommentar
Gjest Guest Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Les litt nøyere Det er ikke de som krangler, det er vi, altså jeg mot dem på en måte. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 ville kontaktet barneverne, dem hjelper med støtte for deg og dine foreldre, kanskje du får pengestøtte fra dem. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 ville kontaktet barneverne, dem hjelper med støtte for deg og dine foreldre, kanskje du får pengestøtte fra dem. 9110015[/snapback] Enig. Jeg hadde ikke nølt med å kontakte barneverne hvis mine foresatte behandlet meg dårlig. Lenke til kommentar
wo0ly Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Hvis du må flytte ut, ja, da får du stipend. Men hvis det er eneste løsningen foreldrene dine kan komme på for å løse problemer hjemme er det skremmende. Ta kontakt med barnevernet eller noe lignende, de kan sikkert hjelpe deg både økonomisk og på andre måter. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 du har da krav på borteboerstipend siden du ikke bor under foreldrene dine sitt tak. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 har jeg krav på det enda jeg bare bor et par km. unna? Lenke til kommentar
Creowks Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) ville kontaktet barneverne, dem hjelper med støtte for deg og dine foreldre, kanskje du får pengestøtte fra dem. 9110015[/snapback] Enig. Jeg hadde ikke nølt med å kontakte barneverne hvis mine foresatte behandlet meg dårlig. 9110024[/snapback] Hallo!!! Våkn opp litt da. Han sa jo at foreldra ikke behandler han dårlig, det er bare mye argumentasjoner og diskusjoner dem innimellom; uenigheter, "jeg er nesten voksen, og burde få lov" - "NEI, ikkeså lenge du bor under vårt tak". Jah Har det samme problement på en måte, bare med faren min (må ikke flytte ut da). Min (ste)far og jeg kommer så og si ikke overens. Vi krangler og blir alltid sure på hverandre for alt og ingenting, og vi er alltids uenig. Selv mener jeg at han blir for lett sur, men han mener nok noe annet. Vil vel tro det er noe lignende av det problemet trådstarter har? Endret 22. juli 2007 av Creowks Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 ville kontaktet barneverne, dem hjelper med støtte for deg og dine foreldre, kanskje du får pengestøtte fra dem. 9110015[/snapback] Enig. Jeg hadde ikke nølt med å kontakte barneverne hvis mine foresatte behandlet meg dårlig. 9110024[/snapback] Hallo! Våkn opp litt da. Han sa jo at foreldra ikke behandler han dårlig, det er bare mye argumentasjoner og diskusjoner dem innimellom; uenigheter, "jeg er nesten voksen, og burde få lov" - "NEI, ikkeså lenge du bor under vårt tak". Jah Har det samme problement på en måte, bare med faren min (må ikke flytte ut da). Min (ste)far og jeg kommer så og si ikke overens. Vi krangler og blir alltid sure på hverandre for alt og ingenting, og vi er alltids uenig. Selv mener jeg at han blir for lett sur, men han mener nok noe annet. Vil vel tro det er noe lignende av det problemet trådstarter har? 9118131[/snapback] Og i heletatt krangle heletiden med sine barn er ikke å behandle noen bra. Hva om det kommer til å skade oppveksten hans? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Du kan få borteboerstipend om du bor så og så langt unna (husker ikke helt hvor langt det var) foreldrene dine, eller om du måtte flytte hjemmefra pga forholdene hjemme. Var hvertfall sånn for 4-5 år siden. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 For å få bostipend er det noen krav som blir stilt Du må bo for deg selv og minst ett av disse kravene må være oppfylt: Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet Reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur Det er spesielle forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 (endret) Har også lyst til å flytte hjemmefra siden det er krangel hele tiden (det er det sikkert i alle tenåringshjem). Stebroren min får borteboerstipend enda faren hans bor nærmere skolen en han selv og vil ikke si at de har noe dårlig forhold heller. Endret 22. juli 2007 av oblivion_-__ Lenke til kommentar
Lilhla Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Huff, jeg synes det høres så utrolig drastisk ut at du må flytte ut?! Du er bare 17 og skulle ikke trenge å tenke på økonomiske forpliktelser enda. I stede skulle du bodd hjemme så lenge du går på skolen, i alle fall slik at du unngår studielån. Det er et forferdelig slit å betale det i etterkant. Hva med å gå til familieterapi? Som regel vil en person som klarer å se opbjektivt på konflikten, klare å hjelpe dere til å se løsninger i stede for problemer. Familieterapeuter er som regel flinke, har utdanning og sitter med en god del erfaringer når det kommer til denne type konflikter. De vil se ting i fra begge parter og få begge parter til å forstå hverandre og med det, kanskje være mer forståelsesfull og overbærende. Husk bare på at foreldrene dine handler ut i fra det de tror er det beste for deg, ikke bare akkurat nå, men fram i tid. Kommunikasjon - ikke følelser - er ofte en utfordring mellom tenåringer og foreldre. Men, med riktig guiding, kan det løse seg for dere. Jeg krysser fingre og håper at dere i stede klarer å treffe hverandre på en sånn måte at du skal slippe å flytt ut. Jeg tror ikke foreldrene dine egentlig vil det...hvis de ikke hadde brydd seg så hadde de aldri orket å krangle i utganspunktet. Ellers er det flere instanser du kan kontakte. Både nav (sosialkontoret), lånekassen og barnevernet. Men, jeg håper som sagt at dere heller kan klare å ordne opp i dette. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 22. juli 2007 Del Skrevet 22. juli 2007 Har en fetter som hadde samme problem. Moren min ringte barnevernet for dem. Dem får nå penger fra barnvevernet og hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå