Brian Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Fikk montert alt og testet en tur i dag. Det hadde rent ca en halvliter/liter med kjølevæske ned i eksosen da jeg tok av toppen, som jeg ikke så pga jeg var opptatt med å løfte toppen unna bilen. Så jeg tok av eksosen og tømte ut så mye jeg fikk til. Så som forventet av dette var det hvitrøyk også i dag. Kjølevæska steg ikke og fløt over slik det gjorde sist gang jeg starta, noe som lovte bra, så etter at den gikk seg varm på tomgang tok jeg den ut en tur. Kjørte og dro på litt for å få vekk røyken, og etter litt kjøring så begynte røyken og avta. Nå før jeg parkerte var det så å si ikke noe hvitrøyk bak bilen, men jeg er ikke helt overbevist enda. Skal iallefall følge nøye med på væskenivå, og eksosen fremover før jeg evt friskmelder den. Den hadde også til tider en merkelig gange på tomgang, bilen rista og gikk litt "nøkkete" på tomgang. Straks jeg tenkte på å legge foten på gassen, så slutta den, var snakk om å gasse så den fikk 100rpm ekstra. Nå før jeg parkerte i kveld, så ville den ikke gå på tomgang i det hele tatt plutselig, så problemet forverret seg. Tipper det er noe dritt i tomgangsregulatoren, eller at den er gåen, da jeg har hatt litt problemer med den før. Bilen gikk som et skudd ellers bortsett fra at den ikke ville gå på tomgang, så det virker som om det ikke er noe spesielt med motoren denne gangen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Har litt flere bilder for hånden nå, flere kommer etterhvert. Oljetilførsel turbo, An4 Har ikke kobla opp oljetempføleren enda da jeg møtte på et lite problem som jeg ikke tenkte over. Ble ikke dypt nok til tempføleren, så må få skaffet en 1/8" male - female union eller noe. Får ta en tur innom tess en dag og plukke opp en. Trykkføler montert Oljetilførsel fra oljefilterhus og frem. Svettet litt olje bak oljefilterhuset før også, selv med pakning av en eller annen grunn. Nå derimot er det helt tett overalt, utrolig deilig da jeg hater små oljelekkasjer. I det siste har jeg undersøkt litt på normalt oljetrykk på m50, og har kommet fram til at jeg egentlig har litt for lavt trykk. Den skal normalt sett ligge på minimum 0,5bar på tomgang, altså helst en del mer enn dette, og ca 4bar regulativt, men samtidig ikke overstige 5bar. Dette er da for driftsvarm motor, og ved tomgang på kald motor skal den ligge på ca 4bar. Min har i det siste blitt litt slapp, men har alltid vært lavt trykk. Det er likevel ikke så lavt at oljelampa lyser eller ulyder av motor, men jeg ligger på 0,25-0,5bar på tomgang med driftsvarm motor, noe som er veeeeldig i grenseland. Regulativt ligger jeg på 3 - 3,2bar, altså litt under her også, men ikke noe farlig der. Samme med tomgang ved kald motor, der har jeg også 3 - 3,2bar. Tenkte å ta en liten overhaling av oljepumpa, så jeg startet med å plukke ut oljepumpa av gammelbunnen. Kommer til å bytte litt smådeler og rengjøre denne og bare bytte over senere. Bunnpanna på gammelbunnen av, skal sveises inn An10 gjenger i denne, og deretter monteres på bilen. Oljepumpa med sil ute. Skal også rengjøre sila grundig. Litt demontering av pumpa. Skal bytte ei fjær, noen o-ringer og pakninger og rengjøre skikkelig. Oljepumpa kommer som nevnt til å overhales og gjøres klar nå. Jeg kommer derimot ikke til å montere denne før jeg skal bytte bunnpanne, slik at jeg tar det i samme slengen. Bunnpanna blir ikke sveisa eller bytta om før jeg får den hersens flensen til turboen. Sende mail igjen og purret på, og fikk svar om at det skulle sendes asap, så håper det blir nå. Strak dette kommer i hus, så blir bunnpanna og oljepumpa bytta i samme slengen, så blir alt skrudd og tett når det kommer til oljebiten til turbo. Ellers har jeg fulgt nøye med på både olje og kjølevæskenivå, og så langt ser det bra ut. Hadde ikke minket noe kjølevæske siden i går, og olja så fin ut. Ikke ryker det noe nå heller og den oppfører seg greit på normal bruk. Men fortsatt er den litt kverrulerende på tomgang til tider. Må som regel gasse litt for å holde den i live akkurat i det jeg starter opp. Deretter er det et par runder med jojo før den begynner å stabilisere seg mer. Når den står på tomgang jager den også bittelitt, kanskje 50-100rpm, så du hører så vidt at den holder på. Har vært litt slik før også, men det har som regel kommet og gått til tider. I dag var den litt bedre igjen enn i går for eksempel, så det må være noe elektrisk eller regulerende som kverrulerer. Har gått over med startgass og finner ingen falskluft, så skal sjekke tomgangsregulatoren for å se hvordan denne har det. Kan være at den er treig og henger litt, eller begynner å ta kvelden. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 20. juli 2012 Del Skrevet 20. juli 2012 Har nesten aldri sett lignende pågangsmot som Brian har på sin E36, og jeg håper virkelig han fortsetter og kommer med updates Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2012 Hehe, nei, spørs hvem som er mest sta til slutt Har så smått kommet i gang med en noe mer omfattende jobb, så kommer vel en oppdatering etterhvert nå. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Jøsses, der var det ting å ta seg til ja Men Brian fikser Lenke til kommentar
username882 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Hvorfor ikke gå for en feks m50b25 isteden, for å ha ett bedre utgangspunkt når du først koster på den så mye? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 (endret) Jøsses, der var det ting å ta seg til ja Men Brian fikser Yess, får prøve iallefall Var litt mer kjeks enn jeg trodde. For å si det slik, så har jeg funnet ut hvorfor karosseriarbeid er såpass kostbart, blir fort mye jobb. Hvorfor ikke gå for en feks m50b25 isteden, for å ha ett bedre utgangspunkt når du først koster på den så mye? Fordi jeg i utgangspunktet skulle kjøre org motoren så lenge den gikk, men det gikk som sagt ikke lenge før toppakinga røk, så det kom litt tidligere enn ventet. Da kom jeg derimot over en meget hyggelig pris for en nyoverhalt b20 bunn, med o-ringa blokk og hele pakka. På det tidspunktet eksisterte det ikke en eneste b25 i brukbar stand som jeg fant, og hoppet derfor på b20 bunnen. Da kunne jeg også bruke opp b20 toppen som jeg hadde fra før. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har tenkt tanken selv flere ganger, men nå starter jeg med b20'n så kan jeg evt selge den på et senere tidspunkt dersom jeg føler at jeg har lyst på noe annet. Får uansett klemt ut en del av b20'n også. Dessuten kan så og si alle deler flyttes over på en eventuell b25 motor, så det skal nok gå helt fint å kaste nedi en b25 på et senere tidspunkt dersom det er ønskelig. Det er fint slik sett at b20 og b25 er så like Endret 22. juli 2012 av Brian Lenke til kommentar
username882 Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Alle m50 motorer er jo så og si like. Få tak i en b25 blokk etterhvert og eventuelt slenge nedi en b28 veiv. Da har du vel en 50 hester til som utgangspunk og det hjelper godt på når overladinga begynner å ta på. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 22. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2012 Alle m50 motorer er jo så og si like. Få tak i en b25 blokk etterhvert og eventuelt slenge nedi en b28 veiv. Da har du vel en 50 hester til som utgangspunk og det hjelper godt på når overladinga begynner å ta på. Ja, det er mange muligheter. Går også an å bygge 2,3 stroker av b20'n som også egner seg godt til overlading. Men en m50b25 med smidd innmat kommer man langt med. Men da snakker vi litt andre ytelser også da selvfølgelig. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Krokanupdate 30/7-12 Da var det dags for en oppdatering igjen. Skjer da noe småtteri innimellom her også. Det som kom på agendaen denne gangen var rust og atter rust. Dette begynte å bli skikkelig ille, og etter at jeg ikke fikk bytta til sommerdekk på førersiden pga jekkfestene forsvant inn i kanalen, så måtte det tas nå eller aldri. Så da ble nye kanaler bestilt, og lite visste jeg om hva jeg bega meg ut på Med kanalene i hus og litt tid til overs ble bilen plassert i kjent positur på blå stylter. Helt flunkende nye kanaler uten rust, amazing. Så litt inspeksjon før demontering. Førersiden var en del verre enn passasjersiden, så jeg valgte å begynne med det verste. I bakre del hadde en relativt stor bit av ytterkanalen forsvunnet helt, og det var helt åpent inn til innerkanalen, som allerede hadde begynt å ruste, så det var i grevens tid at det ble gjort noe med. Fremre jekkfeste. Denne begynte å gi etter da jeg jekka på den, samt at kanalen sprakk med ett smell i fremkant, så her forventet jeg å finne mye kjeks på innsiden. Hele ytterkanalen er for det meste punktet fast, med en million punkter. Så ble stående en god stund og bare borre ut punktsveiser i dørkarmene og under bilen. Her er bakre del av kanalen på vei løs. Noen av punktsveisene på undersiden var ekstremt vanskelig å se, siden det hadde rustet så voldsomt. Så noen steder ble det mer å bryte kanalen opp og se hvor det hang fast og satse på at det var der sveisen var. Like før kanalen forsvinner av bilen på dette stadiet. Måtte bare sjekke hvor gjennomrusta det var i fremkant før jeg tok den av. Slo et lite slag med hammeren, og da kom den lefsa ut som dere ser i fremkant. Rusta tvers igjennom. Når alle punktsveisene var borra ut var det bare å kappe kanalen på alle stolpene og bryte og banne litt, så kom dritten av til slutt. Så ganske sliten ut den gamle kanalen kan du si. Dette var faktisk den fabrikkoriginale som stod på, så dette er første gangen det er bytta, så det holdt jo noen år fordi. Innsiden var et sørgelig kapittel for seg selv. Rust og atter rust så langt øyet kunne se. Brukbart rusta jekkfester var vel også en grunn til alle de fancy lydene når jeg jekka på de. Siden det ble en del jobb med innerkanalen så begynte jeg å strippe ned bilen innvendig. Masse kabelspaghetti Jeg har i den siste tiden lagt merke til at bilen har bli gradvis mer støyende innvendig. I tillegg hadde jeg lagt merke til at gulvteppet var en antydning til småfuktig på førersiden. Jeg trodde først at dette kanskje kunne skyldes ett lekkende varmeregister, men fant fort grunnen da jeg plukka ut teppet. Teppet var småfuktig på hele undersiden av førergulvet, og har da gitt god grobunn for videre rust. Hullet rett bak framhjulet kan vel også forklare det økte støynivået. Passasjersiden så betydelig bedre ut derimot, her var det kun litt overflaterust som blir sandblåst når jeg kommer så langt. Gulvet bak på førersiden. Ser ut som fukta hadde spredd seg litt bak og satt i gang diverse uønskede prosesser her også, heeeerlig. Så var det fremme igjen med diverse kabelgater og div fjernet. Legg også merke til hvor mye irr det hadde blitt på det ene jordingspunktet. Yttersiden var også kjeks. Hulrommet under gulvet var også helt ihjelkjekset. Hørtes ut som om man dunket på en treklosse når man ga den en kakk, ikke mye stål igjen der i gården nei. Heldigvis var det ikke begynt å komme så mye på skjermvangene enda, kun et par flekker som var greie å ta. Her er den ene av de. Her sitter det et klips som holder innerskjermen. Forrige eier var rimelig smart på dette punktet. Når klipset hadde blitt slapt, så hadde vedkommende kjørt en treskrue opp gjennom klipset, som igjen har ripa opp stålet. Derfor har det rustet såpass. Nedre ved skjermvange og kanal igjen. Det er flere lag med plater som overlapper i akkurat dette området, og her var det dessverre stygt angrepet også. Kappa vekk skermvangen først for å se hvordan tilstanden var under den. Som forventet fant jeg mer rust. Kappa vekk den siste biten av kanalen/dørstolpen og så rett inn i kupeen plutselig. Hulrommet til venstre er helt gjennomrusta og ikke noe å ta vare på. Oversikt over elendigheten. Så etter litt demotiverende inspeksjon var det bare å sette i gang. Først ut var å sveise inn tverrstag for å stive opp bilen. Vil veldig gjerne slippe en skeiv bil etter jobben. Blei sveisa inn tverrstag på tvers av kupeen, samt i begge døråpningene for å hindre fleksing og vridning av innerpilaren og kanalen. Her blir det verste kappa ut, hadde rusta en del oppover inn i dørstolpen på en måte (der slangen kommer ned) som også ble kappa ut i et stort jafs. Krokanhaugen vokser stadig. Først nå var det meste av plater unna veien så jeg kunne gå i gang med selve gulvet. Ble ikke rare greiene igjen til slutt. Heldigvis var de indre bjelkene kun veldig svak overflaterustet, så disse blir pusset og dynket med brunox. Mitt første møte med platearbeid. Må først si at platearbeid er litt mer krevende enn det ser ut til. Kan iallefall si at jeg har hatt en tilnærmet loddrett lærekurve på det lille jeg har gjort, og merker at ting går litt kjappere og blir bedre etterhvert. Strukturen av gulvet sveiset inn. Bretten/falsen på gulvet er kun midlertidig, så denne blir fikset etterhvert. Laga også til en platebit og sveisa ferdig gulvet. Noe skikkelig dritt å sveise disse platene. Mens jeg ventet mellom sveisinga, tok jeg et tak i ene rustflekken i hjulbuen foran. Kappa ut det meste og pussa rundt. Her har vi grunnen til rusta. Gulvet i ferd med å bli sveisa sammen. Tar utrolig lang tid å sveise dette da man må kun punktsveise hele plata, og ta rikelig med pauser mellom, hvis ikke slår plata seg. Så hele fugene blir bygd opp av punktsveiser tett i tett. Dette var utrolig morro å sveise, tynnplate og oppunder. Som en ekstra bonus ble all sprut som følge av sveisinga kastet opp i trynet, mmm fun times. Den andre flekken som ble kappa og sveisa i hjulbuen. Rusta i plasthylsa ved siden av kommer av skruen, så det var faktisk fint og rustfritt innvendig, for en gang skyld. Rusta ferdigsveisa og klar for 2k grunning og masse masse masse hulromsbeskyttelse. Tok flere lag utvendig og fylte opp med hulromsspray flere ganger innvendig så det rant ut av hulla. Her skal det ikke ruste igjen med det første. Gulvet så og si ferdig og grunna. Nå mangler bare plata fra gulvfalsen og opp langs innsiden av stolpen. Og plutselig var den der! Plata blir bare værende slik inntil videre, da jeg må sveise brakett som holder framskjermen. Eneste problemet var at framskjermen var så ihjelrustet i nedkant at det ikke er mulig å se hvor denne skal sitte. Så jeg må få skaffa nye framskjermer så jeg får laga mal og sveisa inn på plata og finkutta den til slutt. Får uansett til å sveise på kanalen og slikt uten, så det går fint å ha det slik inntil videre. Her ser dere det jeg nevnte. Undersiden av framskjermen er forsvunnet, så det er litt vanskelig å si hvor braketten skal sveises i plata enda. Her er innerkanalen sandblåst, iallefall der det var rust å finne. Deretter ble det flere runder med brunox for å være sikker på at krokanen ikke finner veien tilbake igjen. Rakk bare så vidt å begynne å sandblåse gulvet innvendig før jeg gikk tom for sand, så dette blir tatt når jeg får skaffet mer. Ettersom innerkanalen fram til bakdøra nå var greit, så var det bakstokken sin tur. Her var det også som forventet rustet gjennom. Tok først vekk forsterkningsplata som lå utenpå for å komme bedre til. Denne var også et ganske sørgelig kapittel. Innerkanalen bak kappa ut. Er bittelitt rust igjen, men dette blir sandblåst, da det var veldig lett overflaterust. Utkappa deler på operasjonsbordet. Nå var det bare å lage tilsvarende deler i nytt stål. Done. Mine to gode kompiser på oppdraget. Investerte i stor kompressor, og blåsetank. Fungerte over all forventning egentlig. Sandblåsing er iallefall veldig effektivt. Eneste minuset er at det støver noe så inn i granskauen. Nye plater sveiset inn, og resten sandblåst. Det hele avsluttes med et lag grunning. Resten av kanalen etter et strøk med grunning. Så var det den hersens forsterkningsplata igjen da. Sandblåste denne også, men nedre del av denne var et tapt kapittel. Så måtte lage til nytt stål her også samt få sveisa det inn. Jekkfestene var atter en gang et sørgelig kapittel. Disse var helt gjennomrusta og det var kun små flak av stål som holdt det hele sammen. Disse blir det mye jobb å reprodusere med nytt stål, i tillegg til at det er tykkere enn vanlig platestål. Sandblåsing er ikke noe vits da det ikke kommer til å være noe igjen etterpå. Bestemte meg derfor for å sveise jekkfestene på de nye kanalene både under og siden. Disse hullene til jekkfestene har kun en hensikt etter min mening, nemlig å ruste. Så da sveiser jeg alt slik at det blir helt tett og glatt under kanalen, og kun er to små hull til dreneringen av takluka. Dette resulterte også i at jeg må sveise noen nye jekkfester selv. Hadde noe firkantstål liggende og prøvde å bruke litt fantasi. Disse festene jeg lager blir iallefall mer solid enn de originale, så det bør ikke gi etter. Her er "basen" som skal stå i bunn innvendig i kanalen ferdig kappet opp. Det blir noe i denne duren jeg kommer til å lage de. Bruker opp igjen platen på toppen av de gamle jekkfestene da de passer med overkant av kanalen innvendig. Når dette blir sveiset sammen blir det møkkstivt og bør fungere greit. Begynte også å kutte ut plater for å sveise igjen jekkhullene på siden og under kanalen. Det eneste som mangler nå er å markere hvor jeg kan jekke på kanalen etter det er montert sammen igjen, da kanalen blir helt glatt under etterpå. Tenkte på å lage et lite hakk inne i dørstokken som viser vei, evt sveise på en plate utenpå igjen i underkant. Får se hva jeg går for etterhvert. Oppsummert er dette mye jobb, men det er veldig lærerikt og faktisk morsomt å se ting komme sammen igjen etterhvert. Lærer stadig mye iallefall. Satser på at neste side går mye kjappere da jeg vet mer hvordan det ser ut, pluss at den siden er en del bedre. Har også bestilt nye hjulbuer og framskjermer som blir byttet samtidig. Tenkte også å sandblåse både taket og gulvet samtidig når jeg kommer så langt, så her er det langt fra ferdig enda. Endret 29. juli 2012 av Brian 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Ser det praktiske med å ha selvbærende karosseri nå iallefall! Helt til jeg får gjennomgående rust, å antakeligvis må skrape bilen, eller få proffe til å gjøre arbeidet. Sveiser ikke en bil med selvbærende karosseri for å kjøre i den selv, det tør jeg ikke! Flott arbeid, du står på minst like mye som du påstår jeg gjør Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Du burde få en eller annen nobelspris for å ta vare på den fine bilen din! Keep up the good work!! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. juli 2012 Del Skrevet 30. juli 2012 Utrolig imponerende arbeid! Jeg hadde nok heller sett etter en ny bil med bedre karosseri og heller flyttet innmaten. Ser litt lettere ut iallefall Lenke til kommentar
Brian Skrevet 30. juli 2012 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2012 Ser det praktiske med å ha selvbærende karosseri nå iallefall! Helt til jeg får gjennomgående rust, å antakeligvis må skrape bilen, eller få proffe til å gjøre arbeidet. Sveiser ikke en bil med selvbærende karosseri for å kjøre i den selv, det tør jeg ikke! Flott arbeid, du står på minst like mye som du påstår jeg gjør Hehe, ingen problem det så lenge du kan å sveise litt. Så lenge du sveiser slik det er originalt så skal det gå fint, pluss stiver av bilen så ting ikke flytter seg underveis. Men en del jobb er det fordi. Du burde få en eller annen nobelspris for å ta vare på den fine bilen din! Keep up the good work!! Håper inderlig at det blir bra snart nå da Begynner å bli noen timer lagt ned i rustholka nå iallefall. Utrolig imponerende arbeid! Jeg hadde nok heller sett etter en ny bil med bedre karosseri og heller flyttet innmaten. Ser litt lettere ut iallefall Tenkte faktisk akkurat det samme selv da jeg skar av ytterkanalen Så helt for jævlig ut. På en måte kunne det vært et alternativ ja, men på en annen side så kan du fort ende opp med å kjøpe en annen med en del rust også. Utrolig mange sleipe selgere som pusser rust rett før salg, slik at rusta lever i beste velgående innvendig i hulrom selv om det ser bra ut utvendig i første omgang. Når jeg tar det selv, så har jeg mer kontroll på tilstanden i alle hulrom, innvendig i kanaler osv. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 30. september 2012 Del Skrevet 30. september 2012 Fantastisk bra jobba Brian, slike updates imponerer meg mer og mer hver gang Lenke til kommentar
Brian Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 (endret) Oi, hadde helt glemt av tråden for tiden Nå er det lenge siden det var oppdatering her, men det har vært helt sinnsykt travelt den siste tiden. Det jeg kan røpe som er gjort etter siste update er at jeg bytta hjulbuen bak også. Måte sveise om nesten hele innerbuen da alt var kjeks. Kanalen, hjulbuen og jekkfestene er nå sveiset inn, men lengre er det ikke kommet. Det hele begynte med at jeg måtte flytte ut av garasjelokalet pga bygget skulle rives, så da ble jeg først stående uten noen plass å holde på. Så siden jeg også skal bli pappa om få måneder, så ble husjakten plutselig mye mer aktuell enn før. Det hele endte med at jeg nå har kjøpt et hus, med tilhørende 70kvm garasje. Huset er av litt eldre stand, så før jeg i det hele tatt flyttet inn totalrenoverte jeg hele stua, hvorpå badet står for tur straks. Så oppussingen, kombinert med full jobb, og studier ved siden av har krevd sin tid, og bimmern har dessverre måtte stå i garasjen inntil videre. Så håper at jeg om ikke så alt for lenge kan begynne å rydde i garasjen og ordne i stand til å sveise resten av rusta. Kjøpte også et bruksjern som jeg fikk for en slikk og ingenting, en mercedes 300te (w124). Denne trenger også litt omtanke før den er klar for vinteren, (bytte av kupevifte, montere anlegg og ekstralys), så det er nok av ting å gjøre for tiden kan man si. Men prosjektet er langt fra dødt, det er bare satt litt på pause for tiden. Frister lite å bruke bilen om vinteren i saltlaka nå når jeg har sveisa såpass mye rust, så jeg får bruke vinteren til å pusle det ferdig. Penger til datasprut står klart, og alt som trengs er tid til å fikse rust først, før det er kobling av motorstyringa. Endret 30. september 2012 av Brian 6 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. oktober 2012 Del Skrevet 5. oktober 2012 Godt å lese at du ikke har planer om å gi deg med dette prosjektet! Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 Hvordan står det til med dette prosjektet for tiden? Lenge siden det har vært en update! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå