Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Hmm, merkelig. Står ikke en dritt om plassering i manualen til min BB lambda. Tok å sveisa om eksosen i dag likevel for å være på den sikre siden, men fortsatt merkelig at det ikke står noe. Nå står lambdaen ca kl 2, så det burde holde. Ikke like pent, men bør iallefall holde da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer i løpet av helga, men lurer fælt på å bytte ut v-banda med noe annet. Forslag?

 

Er så drittlei av alt som har med v-band nå. Knakk enda en klemme når jeg demonterte nå, skaffa en ny til blodpris, og den andre har blitt så slapp at den lekker den også. De tåler jo bare å bli skrudd opp og igjen et par ganger før de er helt slappe og ubrukelige.

 

Tenkte litt på 3-bolts flenser og sveise på, like lett og demontere og myyye billigere og mer holdbart føler jeg.

 

For eksempel: LINK

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nei, ikke så voldsomt egentlig. Har for det meste gjort opp igjen ting som ikke fungerer.

 

Når det kommer til eksosen, så kjøpte jeg nye turbonetics v-band klemmer, og de var myyyyyyyyyyyyye bedre enn torshovdritten som jeg hadde fra før. Ikke rart det aldri ble tett med de jalla klemmene derifra. Men fortsatt ble det lekkasje etter ei stund. Så i forrige uke så plukket jeg av alt, og oppdaget at motorfestet var løst av en eller annen grunn, slik at eksosen hadde stanget mot støtdemperdårnet. Fikk fiksa dette, og siden har det vært potte tett, og bare fungert helt perfekt. Bytta også ut eksosbandasjen (igjen torshovdritt) siden det fylte kupeen med røyk og lukta dritt. Kjøpte ny bandasje fra biltema, og har aldri hatt noe problemer siden med verken røyk eller lukt, fantastisk.

 

Så akkurat nå fungerer alt, venter bare på anledning og penger til å montere datasprut. Lader 0,2bar med org motorstyring nå, så det drar ikke skinnet av pølsa enda akkurat :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Update 28/03-12

 

Som bildet over antydet, så er det noe som skjer for tiden. Den siste tiden har bilen begynt å bruke en del kjølevæske igjen, samt at det er lite guffe i varmeapparatet. Dette er egentlig ikke noen overraskelse da jeg har hatt mistanke om det lenge. Da jeg bytta bunn tidligere brukte bilen også før jeg bytta til den nye bunnen kjølevæske. Men pga studenttilværelsen og dårlig råd, så skrudde jeg det sammen og håpte at det ble tett likevel med o-ringene i blokka da jeg ikke kunne ta meg råd til å ta toppen også. O-ringene i blokka hjalp og det lekte en del mindre vann, men problemet var der fortsatt.

 

Nå derimot følte jeg for å ta det da jeg ikke har samvittighet til å kjøre stort mere når det er slik. Fikk også skrapet sammen noen kroner, så det var mulig å realisere på nåværende tidspunkt. Kommer også til å fikse en del annet i samme slengen, noe jeg kommer tilbake til.

 

Innsugskam plukket av

1-10.jpg

 

Som en del av det jeg skulle ta i samme slengen, så ble det ny syrefast eksosflens. Den flensen jeg har nå er T3 flens i svartstål sveiset rett på den syrefaste T4 flensen på manifoldet. Dette ser litt spenstig ut, kombinert med dårlig sveising, pluss at gjengen ble voldtatt av sveiseperler. Jeg har i ettertid gått over sveisene selv og fått de tett da sveiseren tydeligvis ikke klarte dette, men gjengene irriterer meg vanvittig hver gang jeg skal skru på de. Derfor bestemte jeg meg for å skaffe en ny syrefast flens, og få noen til å kappe av alt og sveise inn den nye syrefaste T3 flensen, slik at det blir skikkelig for en gang skyld. De var tomme for vanlige T3 flenser, så jeg fikk de til å sende en T3 split-puls flens istedet, å så kapper jeg bare av godset i midten. Det var såpass lang leveringstid at dette lønte seg helt klart å gjøre.

 

I tillegg har jeg skaffet alu AN10 sveisemutter som skal inn i bunnpanna, og da forklarer resten seg selv. :) Skal bytte til skrudde fittings overalt, da slangeklemmene stort sett svetter litt olje her og der som blir utrolig grisete over tid.

2-10.jpg

 

Ny toppaking (+0,3) samt en del pakninger, bolter, klips og div som jeg trengte.

3-9.jpg

 

Videre på demonteringen, så er ramma borte på innsuget, og de hydrauliske løfterne skal av.

4-10.jpg

 

Innsug + eksos fjernet helt. Dette må fjernes før toppen tas av for å komme til toppboltene (de sorte mellom ventilfjærene).

5-9.jpg

 

Toppløs motor :) Trengs litt rengjøring her også.

6-8.jpg

 

Så var det dag for å plukke toppen helt i fillebiter. Først ut var ventilfjærene og ventilene, alle de forbanna 24 av de :D

7-8.jpg

 

Eksosventiler ute, bare innsugsventiler igjen.

8-6.jpg

 

Halvveis forklaring på hvordan ventilene sitter i toppen. Her ligger delene i den rekkefølgen de står i toppen. Det eneste som ikke er med der er selve toppen som ligger mellom tallerkenen på ventilen og fjæra, hvor også ventilstyringen og ventiltetningen ligger.

9-6.jpg

 

Innsugsventil på vei ut.

10-6.jpg

 

Innsugsfjærer. fjærskiver og ventiler merket og plassert til siden.

11-7.jpg

 

Det "fantastiske" verktøyet for å plukke ut ventilene, en biltemasak som ikke passa i det hele tatt.

12-7.jpg

 

Midlertidig løsning ble en kopp i mellom for å få av fjærene. Pressa de sammen og pirka nede i koppen for å få av låsesplintene. Verktøyet må dog sveises om før jeg skal montere de tilbake igjen.

13-7.jpg

 

Nesten ferdig ribbet, innsugsventiler er løse, samt tempfølere og div.

14-7.jpg

15-5.jpg

 

Toppen helt ferdig ribba, og klar til maskinering.

16-5.jpg

 

Alle ventiler merket og lagt til siden. Ventilstyringene, og ventilene var faktisk helt greie, og innenfor toleransene, så de kommer jeg bare til å rengjøre og sette tilbake. Kommer likevel til å slipe over en lett runde på ventilsetene for å fjerne dritt som har brent seg fast der.

17-5.jpg

 

Overside av ribbet topp. Her er også ventiltetningene synlig, og disse skal byttes etter maskinering.

18-5.jpg

 

I samme slengen tok jeg en oppfriskning på toppdekselet. Bytter disse gummihylsene som var svært slitne som dere kan se på bildet. Dette førte til at de ikke holdt igjen og toppdekselpakninga ble stremt for mye på den ene siden. Jeg tror muligens at dette kan være delvis skyld i lekkasjen i pakninga. Bestilte ny toppdekselpakning, gummihylser, stålskiver og litt div.

19-5.jpg

 

Overside av toppdekselet måtte også gjøres noe med.

20-5.jpg

 

Først en white sprit vask og inspisering. Mye flasset lakk her ja.

21-4.jpg

22-4.jpg

 

Så da var det fram med pusseutstyr og sette i gang. Skal slipes og lakkeres sort dette dekselet.

23-4.jpg

 

Bestilte også flenser til turboen. CNC freste flenser av høy kvalitet, og tykkere enn de aller fleste alternativer for å være ekstra motstandsdyktig mot høye temperaturer. Det som derimot er feilen på bildet under er at det mangler bolter til ene flensen, samt pakning til returflensen. I tillegg er returflensen feil. Jeg fikk en 1/2" female NPT da jeg egentlig skulle ha male AN10 på denne. Har kontaktet firma og de beklaget seg på at feilmerking av pakker hadde skylden. De skulle sende ett helt nytt sett (forhåpentligvis riktig denne gangen) og jeg kunne i tillegg bare beholde det sette jeg fikk som var feil.

24-4.jpg

 

Ellers ble toppen ferdig planslipt og trykktesta i dag. Alt var helt i orden, men toppen var litt skakk, så det var greit å få plana den sa de. Har også fått deler fra GS, nye pakninger til toppdeksel og litt div småtteri som ble glemt av i bestillingen tidligere. Fant også rust ved bunn av støtdempertårnet som må tas nå da det faktisk er plass til å komme til. Har skaffet stål, så kommer til å kappe og sveise inn nytt stål der, og kjøre på med noe lakk over. Farge er ikke så nøye da jeg får ta det til sommeren, må først og fremst bli kvitt rusta. Kan leve med litt lakkforskjell, fremfor hull og krokanfarge.

 

Tror det var alt foreløpig iallefall. Mer kommer etterhvert.

Lenke til kommentar

Dette er worklog-updaten sin det! :thumbup:

 

Bare jeg kunne skrudd tia 8år tilbake, så hadde jeg valgt mekken og en helt annen utdannelse enn det jeg driver på med i dag. Dette ser sykt gøy ut!

Har såvidt vært borti litt skruing, da vi skilte noen gamle Ford Transit dieselmotorer fra hverandre og satte dem sammen igjen, også veldig gøy.

 

Keep up the good work(log)!

Lenke til kommentar

Hehe ja, det er morro å skru motor. Har vært litt stopp nå da jeg har vært bortreist, men satser på å begynne på igjen i morgen. Regner med at jeg begynner å plukke av litt deler og sjekker hvordan rusten ved støtdempertårnet ser ut. Kommer til å kappe ut, og sveise inn nytt stål, og deretter behandle med 2k grunning og sparkle om det trengs. Legger deretter på noe biltemalakk som ligner originallakken en smule inntil videre. Får iallefall stoppa rusta i første omgang. Kommer til å lakkere hele den siden av motorrommet i sommer når jeg tar mer rust på bilen.

 

Går alt virkelig på skinner, så er jeg sikkert også godt i gang med å slipe ventiler og ventilseter, samt rengjøring av disse og forbrenningskammer.

 

Btw, om noen har tips eller ting som kan være lurt å tenke på med tanke på karosseridelen, så bare kom med innspill. Er første gangen jeg holder på med slikt, så her er det bare å kaste seg uti og lære underveis. Tror jeg har sånn nogenlunde greit for meg hvordan det skal gjøres, men greit å høre flere innspill.

Lenke til kommentar

Update 9/4-12

 

Liten update igjen, går jevt og trutt fremover, men støter på en del problemer innimellom.

 

Grenrør tig'a om til syrefast T3 flens, samt fiksa nytt lokk på enden som også er tig'et fast. Så nå er alt tett og pent. Sveisa på pinbolter slik at montering blir lettere. Fikk også frest ut en 45º inne i flensen og rundet av kanter slik at det flyter fint forbi.

1-11.jpg

2-11.jpg

 

Lakkert toppdeksel, spent på å se hvordan biltemalakken sitter etterhvert :)

3-10.jpg

 

Planert topp og ventiler på vei tilbake på sine plasser.

4-11.jpg

 

Neste på lista var sliping av ventilseter og ventiler. Et eksempel på hvordan det så ut da jeg begynte, og for å si det slik dette var langt ifra den verste. Noen av eksossetene var helt sinnsykt fulle av sot og dritt, slik at du ikke så anleggsflatene engang. Så helt 100% tett kan jeg ikke helt se for meg at det har vært.

5-10.jpg

 

Et par runder med sliping, og det så betydelig bedre ut med en gang. Fortsatt litt sliping igjen her før det er optimalt.

6-9.jpg

7-9.jpg

 

Gamle ventiltettninger.

8-7.jpg

 

Nye ventiltetninger på plass og ventilfjærer på vei inn igjen.

9-7.jpg

 

Sveisa om biltemaklemma. Funka helt kanon, og monteringa gikk rimelig kjapt.

10-7.jpg

 

Toppen på plass der den hører hjemme, og ARP studs trukket til. Bare ventilramma, alle hydr. løfterne, kammene, og registeret igjen nå.

11-8.jpg

 

Rengjøring av toppdeksel og pakningsflater, har ikke bilde etter selvfølgelig, men det var ganske mye møkk under her.

12-8.jpg

 

Lakkerte også termostathus i samme slengen.

13-8.jpg

 

Har montert alt av kammer og register, samt timet motor igjen, men har ikke bilder av det her enda. Har også begynt å montere en del rundt. Regner med å få montert grenrør i morgen og sveisa ny downpipe og diverste støtter. Monterer også innsug dersom jeg rekker over det, men klarte å knekke ene bolten som holder fuel railen. Så må prøve å få ut denne før innsuget settes på, krysser fingrene for at det går.

Endret av Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten update igjen...

 

Ny toppdekselpakning på plass, og klar for montering av toppdeksel.

1-12.jpg

 

Toppdeksel montert med nye gummihylser og skiver, samt nye gummifeste til pyntedeksler.

2-12.jpg

 

Kom også over en snasen sak, tror den kan bli litt morro å få ut. Dette er da ene bolten (eller var iallefall) som holder fuelrailen på innsuget.

3-11.jpg

 

Brunsnurrbohus montert :) Begynner å ta form igjen. Eksosmanifoldet gikk faktisk overrraskende lett og montere da jeg har bøyd til en fastnøkkel i facinerede vinkler :p De nye pinnboltene gjorde også monteringen mye lettere.

4-12.jpg

 

Fikk også en pakke til i dag, og der var det litt snacks inni.

5-11.jpg

6-10.jpg

 

Ramset opp:

- An4 Stålfletta slange

- An6 Stålfletta slange

- An10 Stålfletta slange

- An10 blokkeringsmutter med o-ring

- An4 - An6 male reducer

- An4 blokkeringsmutter med o-ring

- An4 90º fitting

- An4 rett fitting

- An10 45º fitting

- An10 rett fitting

- M14x1,5 - An6 male union

- An6 rett fitting

- An6 45º fitting

- 2x An6 sensor adapter (1/8" NPT)

- An10 female union

 

Ekstra bilde av flensen, meget fornøyd med denne nå, helt annen verden i forhold til slik det var før.

7-10.jpg

 

Siden det flenssettet jeg fikk var feil, så skulle jeg likevel beholde det jeg fikk. Jeg kunne derimot montere An4 oljetilførselflensen på turboen da denne stemte. Gjengene var ganske råtne på turboen da de har stått åpne og tatt imot mye dritt. Så dro over en runde med gjengetapp og friska opp, og da gikk det som smurt.

8-8.jpg

 

Montering av AN fittings. De som følger med vil også ha lagt merke til at det plutselig var en skrustikke på plass. :D Fant ut etter en drøy halvtime og to blodige fingre senere at dette var håpløst å montere uten denne. Så da fikk jeg montert en slik i samma slengen. Føler den vil komme til god nytte fremover.

9-8.jpg

 

An6 45º fitting montert. Denne enden skal skrus på pluggen i bakkant av oljefilterhuset, dvs M14 unionen.

10-8.jpg

11-9.jpg

 

Slik kommer det til å ligge nede i motorrommet. An6 fra venstre og via to stk An6 sensoradaptere, før den går videre til en reducer og videre som An4 via fronten av bilen og opp til turboen.

12-9.jpg

 

Nærmere titt på sensordelen av linja. Må si An ser pent ut iallefall. :)

13-9.jpg

 

An4 rett fitting på vei til å monteres. Klødde meg litt i hodet til å begynne med da 14mm nøkkel var for liten og 15mm var for stor. Målte hodet og fant ut at de plutselig bestemte seg for å ha 9/16" på disse, snodige greier spør du meg. Men fikk lånt en som passa, så ordnet seg til slutt.

14-8.jpg

Lenke til kommentar

Åh jeg har jo olje til turbo og oljekjøler har jeg også! Synd pengene ikke strekker til!

 

Men det ser sykt pent ut, gir et mye ryddigere inntrykk av motorrommet når alt er reint og det glinser AN-koblinger mot deg :D

 

Hvor mye betalte du for AN-stuffet?

Lenke til kommentar

Hehe ja, An gjør underverker. Spesielt pent kombinert med stålfletta. Bestilte fra autofittings på ebay, LINK: http://stores.ebay.com/autofittings

 

Betalte ikke så voldsomt mye for alt i grunn, er en god del billigere om du bestiller en del derifra. De sender også alt som gave uansett, så du slipper moms, pluss at de sender utrolig kjapt. Mitt ble sendt med DHL Express, og de brukte for eksempel bare noen timer fra tyskland til jeg hadde det her på døra. Gikk med fly hele veien. Dessuten har de aller fleste fittings gratisk frakt, koster som regel kun litt for slangene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tid til å montere det siste og starta bilen i dag. Men allerede før start omtrent var det problemer. Tungstarta, ruskete og merkelig tomgang, og mye puttring i eksosen (typisk for lekk toppakning). Så derimot ingen hvitrøyk bak bilen når den var kald så jeg lot den stå på tomgang og la den gå seg varm. Tomgangen var til tider bra og jevn, og plutselig begynte den å jage og gå merkelig en stund. Det var ingen lekkasjer utvendig som jeg så derimot, så det var da enda godt. Men etterhvert som den ble mer og mer driftsvarm så kom hvitrøyken som forventet. Og det fortsatte og komme mer og mer, og når den var driftsvarm var det helt hinsides til hvitrøyk bak bilen. Dro den litt på gassen og den sleit med å holde seg på tomgang, og da jeg dro den en gang opp i 3500rpm så døde den bare. Så trilla den på plass igjen, for her er det iallefall noe galt når det lekker mye mer med nyplana topp og toppakning kontra slik det var før.

 

Har spekulert fælt på hva det kan være, men i og med at det lekker vann inn i sylindrene så kan det ikke være stort annet enn toppboltene så lenge alt er plant og rent, noe jeg er helt sikker på at det er. Tenkte å låne en annen momentnøkkel og kjenne over et par av toppboltene for å se om den jeg brukte var ødelagt på noe vis slik at jeg fikk feil moment på boltene. Kan egentlig ikke komme på så mye annet det kan være enn dette, med mindre de klarte å maskinere toppen skeiv, noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar

Strekkbolter? Tviler på at du gjør en slik feil, men må jo spørre. Brukte strekkbolter funker ikke i gjenbruk iallefall :p

 

Eller at du har momentet til faste bolter på strekkbolter (andre veien, altså momentet til strekkbolter på bolter som ikke strekkes knuser toppakninga)

Lenke til kommentar

plana toppen, fordi det var den som var skeiv, blokka er jo ikke gammel, og det er sjelden den blir skeiv. Er så å si alltid alutoppen som vrir seg.

 

Skal plukke av eksoskammen og se over i morgen, samt prøve med en annen momentnøkkel. Så da får jeg ta problemet derifra etter hva jeg finner ut.

Lenke til kommentar

Prøvde med en annen momentnøkkel i dag uten noen resultat. Plukka ned alt igjen, skikkelig demotiverende når man endelig har montert alt igjen, og så over. Fant ikke noe som helst som kunne tyde på at det skulle være noe galt. Så rengjorde nøye og monterte alt tilbake igjen. Denne gangen kjørte jeg på med moment i henhold til ARP sine prosedyrer kontra det momentet jeg fikk oppgitt av firma jeg kjøpte bunnen av. ARP sitt skriv angir et litt høyere moment enn jeg fikk oppgitt av firma, så jeg krysser fingrene for at det gjorde susen. Fikk nesten montert alt igjen i dag, mangler bare innsug, turbo og litt småtteri, så er det å prøve igjen. Krysser fingra for at det blir i orden i morgen. Begynner å bli skikkelig rutinert på å skru motor nå iallefall, så noe positivt begynner det å bli av dette :p

Endret av Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...