Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig, hva ellers skulle det vært? :p

 

Fikk litt mer problemer i dag, jesssss!!!

 

Mistenker hardt at coil på syl 6 er gåen. Nevnte tidligere at den gikk rart, men plutselig ordnet seg igjen. I dag begynte den plutselig med samme tullet igjen. Målte og prøvde litt frem og tilbake og fikk ikke noe liv i ene coilen. Så bestiller vel en slik i all hast og håper det er problemet. Rekkefemmer er ikke noe gøy å kjøre med akkurat. :p

Lenke til kommentar

Fikk bytta coil i dag, og til min store overraskelse så var ikke denne problemet. Jeg var først overbevist om at det ganske sikkert var denne, da den plutselig funket igjen tidligere da jeg rota litt rundt coilen.

 

Bytta frem og tilbake på både coil, tennhetter og plugger uten at problemet forflyttet seg. Dobbeltsjekka pluggledinger og målte at denne var ok, og begynte å måle dysene. Målte tre stk, deriblant på den syl som fusket, og alt så bra ut. Lirka og så litt over loddepunkt og kontakten på dysekontakten til sylinderen det var snakk om og prøvde å starte opp. Og jammen meg fyra ikke faenskapet på alle seks, etter jeg hadde sløst bort penger på en coil. :p Så det er sikkert 20år med vibrasjoner, varme og dritt som har gjort at det begynner å bli litt slitne koblinger på fuelrailen. Så da er det bare å føre opp enda et punkt på "to do" lista mi, og det blir å gå over loddepunkt og friske opp disse igjen.

Lenke til kommentar

Stille her for tiden :D

 

Bilen har fortsatt gått knirkefritt siden jeg fiksa den, så det lover bra. Fikk derimot en liten klunkelyd bak når jeg av og til tok av i kryss osv. Lurte fælt på hva dette kom av, og slenge meg under bilen i dag. Satte den i gir og tok et godt tak i bærearmene og gynga bilen frem og tilbake, og da var det en veeeeldig liten slakke i ene bolten på diffopphenget. Aner ikke om den har løsnet eller om jeg ikke dro den til skikkelig, men det ble iallefall stremt til mer enn nok nå. Har ikke hørt noe til ulyden etter dette.

 

Har fortsatt en liten "klirre" lyd bak over humper osv som også irriterte meg tidligere. Begynner å lure på om det er ei fjær som har rusta og løsna inne i skiva som ligger å lager lyden.

 

Så da hadde jeg straks en unnskyldning til å handle igjen siden håndbrekkskoene er slitte. Bestilte litt andre småting i samme slengen. Bestilte følgende:

 

Bremseskjold bak høyre + venstre

Håndbrekksko begge sider bak

Fjærer til bremsesko begge sider bak

Kalipper høyre + venstre bak

Bensinfilter

Tårnlager bak begge sider

 

Bestilte nye overdeler til kalipperne. Lufteskruene var helt sinnsykt rustet, og de knakk bare jeg så vidt rørte på skralla. Så helt for jævlig ut, så jeg gadd ikke bruke mye tid og stress på å borre og herje de ut. Var ganske rimelig for nye, så jeg sparer meg stresset og kjøper det istedet. Tok også med nye tårnlager bak som blir bytta i samme slengen. Da bør det ikke være mer igjen i bakstillinga som ikke er byttet som kan lage irriterende lyder.

 

Skal også bytte bensinfilter da jeg mistenker at det er noe rart med bensintilførselen. Er problemet der etter filteret er byttet også, så er det ikke mye annet enn pumpa som kan lage problemene. Har mistenkt denne ei stund, men bytter det rundt først, siden det er så billig å sjekke uansett.

 

Skal også se om jeg får tid til å ringe og høre ang datasprut i morgen. Livet er hardt som student, så derfor tar ting litt tid. :) Er først nå jeg har en bitteliten slant til overs som kanskje kan brukes til datasprut. Skal iallefall undersøke pris og leveringstid.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Liten respons for tiden, spørs om jeg orker å legge ut bilder da :p

 

Men kan iallefall skrive litt om hva som har skjedd, så får bildene komme etterhvert om folk ønsker å se disse :)

 

Har bytta:

 

- Calippere bak + lakkert de sorte

- Bytta bremseskjold bak begge sider

- Bytta alt av fjærer og klaver på håndbrekket

- Bytta begge tårnlagre bak

- Bytta begge støtdemperne bak (Bilstein)

- Bytta bensinpumpe (TRE Performance)

- Bytta bensinfilter

 

Etter dette ble håndbrekket orgasmisk bra. Tidligere måtte jeg justere brekket HELE tiden, og det tok aldri jevnt på begge sider uansett hvor mye jeg justerte. Eller hvis jeg justerte det riktig, så var det en tur så var det skjeivt igjen. Da jeg plukka det av var det dype spor i klavene, og små deler hadde løsnet, så de var modne for utskiftning for å si det slik. Fjærene var også blitt ekstremt slappe. Nå er brekket utrolig mye bedre enn det noen gang har vært. To klikk, og hjula låses, og det beste av alt, det triller fritt når jeg tar det ned igjen, amazing!

 

Bytta også calippere bak, og overhalte de med nye glidere og stempel og snacks, glir meget lett og fint nå.

 

Ene tårnlageret bak hadde fått skikkelig juling virker det som, for det var den som var skyld i den irriterende klirrelyden bak. Tårnlageret hadde blitt spjæret på langs, og sprukket til nye dimensjoner, så lageret hadde ligget og klappet, siden det var delt omtrent i to. Som en ekstra bonus så hadde det skjert seg så hinsides på gjengene at det var håpløst å få av uten å ødelegge demperen. Ga opp og kjøpte nye dempere (Bilstein) og monterte. Forskjellen var mildt sagt overraskende. Så fast og tight har jeg aldri kjent rævva på noen bimmer jeg har prøvd. Men det skulle vel bare mangel med komplett PF bakstilling, nye dempere og lagre overalt. :) Nå gjenstår det bare å få byttet alt foran, fordi nå er rævva utrolig mye bedre enn fronten hvor jeg ikke har byttet enda.

 

Bestilte også ei TRE Performance bensinpumpe som jeg byttet. Denne er basert på de gamle Walbropumpene men har ikke den karakteristiske hvinelyden, samt at den er myyyye mer slitesterk enn Walbro'n. Denne følder nok til 500hk ved 3bar. Da jeg åpna og sjekka den gamle bensinpumpa ble jeg ganske overrasket. Jeg tror jeg muligens fant kilden til en del problemer jeg har hatt med tanke på bensintilførselen. utenfor tanken så alt greit ut, men da jeg plukka av kontakten til pumpa forsvant den ene pinnen i kontakten på pumpa ned i tanken. Da jeg åpna hele greia, så var det tydelige spor etter myyye varmgang. Plastikken rundt kontakten på innsiden var gul, og plastikken hadde blitt sprø rundt kontakten. Ringen som holder pinnen oppe hadde smeltet, og det samme hadde isolasjonen på hele jordina, så her hadde det vært varmt. Hadde jeg vært skikkelig uheldig kunne dette tatt fyr, så jeg er glad jeg åpnet og bytta pumpa. Jeg tok bare å borra ut hele kontakten og dro ledningene til den nye pumpa ut og koblet på utsiden av tanken denne gangen. Føles litt mer safe på denne måten. Bytta også bensinfilteret i samme slengen. Deretter tok jeg den ut en tur, og jeg merket straks en forskjell. Bilen dro mye mer villig enn før, og den gikk bedre med 0,3bar turbotrykk, kontra 0,5 som jeg lada tidligere. Den dro bedre uansett turtall enn tidligere, rett og slett en fryd og kjøre. :) Så jeg fikk litt lyst å teste chippen en gang til for å se om det hjalp på der. Skal prøve den etterhvert, fordi nå står bilen nedplukket igjen.

 

Begynte å lekke skikkelig fra kjedestremmeren igjen, slik at kupeen ble fylt med blårøyk når jeg dro på litt. Spruta olje ut derifra og rett på det glovarme manifoldet, så turte ikke kjøre så mye mer med det. Plukka ned alt i dag, og skrudde ut stremmeren og la sicaflex både mellom tetteringen og rundt stremmeren mot blokka. Skal la dette stå helt i fred til fredag før jeg prøver å sette på manifoldet igjen, la det få god til til å størkne og sette seg skikkelig. Håper bare inderlig at det blir tett denne gangen, begynner å bli ganske lei av at den dritten lekker nå. Hvis ikke det ordner seg nå snart, så sveiser jeg igjen hele greia eller finner på en annen drastisk løsning. :p

 

Tenkte å bytte alle foringer foran i samme slengen siden jeg har plukket det ut nå, håper jeg får tid til å starte på det i morgen. Skal også sveise ny eksos da jeg er drittlei av v-band som aldri i ville helvette blir tett. De er tett en gang, og når du åpner de en gang får du de aldri tett igjen. Nei, det blir nok gode gammeldagse eksosklemmer denne gangen. Nå har jeg sveiseapparat stående også, så da er det fort gjort å fikse. Hadde hele 5! eksoslekkasjer nå før jeg parkerte. Skal også flytte lambdaen nærmere turboen da de står for langt unna nå, merker ettersleppet på måleren. Har ikke flyttet denne etter at jeg sveisa om til top mount, men det blir fikset samtidig.

 

Utenom dette er det sikkert noe dill og noe dall ellers som skal fikses etterhvert også. Skal iallefall ordne en slange fra pustefilteret på catch-tanken, fordi det spruter olje utover motorrommet ved overslag. Tenkte å legge en slange ned mot bak framskjermen eller noe, så spruter det litt under bilen og på asfalten istedet, men samtidig legge det slik at det ikke spruter mot eksosen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Skal ta bilder i løpet av helga, siden jeg ikke har kameraet her. Får det tilbake i morgen. Begynte på bærearmene foran i dag, og må bare si en ting, Fyyyyyy fi*** fa** så det satt. 3 meter med stålrør som jeg stod å hoppa på, propanbrenner, slegge, øks, hammer, meisel, og masse bannskap og jeg klarte å få ned hele en bærearm i dag. Har fortsatt ikke fått ut foringene, for de er også et kapittel for seg selv, sitter helt utrolig fascinerende godt fast. Bøyde og ødela to hammere, knakk to flatjern, og brakk en meisel, så det blir fort billigere å høre hvor mye de skal ha for å klemme ut foringene på disse på verksted.

 

Så i morgen satser jeg bare på å få plukka ned bærearma på andre siden, og høre på pris for å klemme inn/ut nye foringer. Blir det mer enn 1000kr på verksted, så kjøper jeg nye bærearmer da det er like billig. Foringene foran var nesten værre enn de bak, merker at det er leeeeeeenge siden det har blitt bytta. Satser på at lenkearmene er lettere å bytte da, men man vet nå aldri. :) Mange, mange år med dritt og salt gjør underverker på bolter og muttere.

Lenke til kommentar

Skal ta bilder i løpet av helga, siden jeg ikke har kameraet her. Får det tilbake i morgen. Begynte på bærearmene foran i dag, og må bare si en ting, Fyyyyyy fi*** fa** så det satt. 3 meter med stålrør som jeg stod å hoppa på, propanbrenner, slegge, øks, hammer, meisel, og masse bannskap og jeg klarte å få ned hele en bærearm i dag. Har fortsatt ikke fått ut foringene, for de er også et kapittel for seg selv, sitter helt utrolig fascinerende godt fast. Bøyde og ødela to hammere, knakk to flatjern, og brakk en meisel, så det blir fort billigere å høre hvor mye de skal ha for å klemme ut foringene på disse på verksted.

 

Så i morgen satser jeg bare på å få plukka ned bærearma på andre siden, og høre på pris for å klemme inn/ut nye foringer. Blir det mer enn 1000kr på verksted, så kjøper jeg nye bærearmer da det er like billig. Foringene foran var nesten værre enn de bak, merker at det er leeeeeeenge siden det har blitt bytta. Satser på at lenkearmene er lettere å bytte da, men man vet nå aldri. :) Mange, mange år med dritt og salt gjør underverker på bolter og muttere.

 

Uverker sa du?

Lenke til kommentar

Følger fortsatt med i denne tråden, men har blitt veldig inaktiv på dette forumet i den siste tiden. Henger mye mer på bimmers.no :)

 

Har forresten kjøpt meg bimmer :)

 

Du må få slengt ut noen bilder Brian! ;)

 

Dette med håndbrekket, er det noen lett måte å justere / stramme dette på?

Mitt håndbrekk er rimelig dårlig. Det var knallbra for 3 uker siden, men det har gradvis blitt veldig slapt og uholdbart. Når jeg måtte ha håndbrekket på skikkelig hardt her om dagen (bratt bakke :p )hørte jeg det "knakk" eller noe sånt plutselig når jeg dro i brekket. Hørtes ut som noe røyk eller ble knekt, kjente at håndbrekket bare tok på en side av bilen etter det.

 

Tips, brian? :p

Lenke til kommentar

Hehe ja, skal prøve å få til noen bilder snart. Er så mye som skjer om dagene, og bærearmene kom ikke før først i dag.

 

Håndbrekket stremmer du ved bakhjula. Skru mutterene under håndbrekket helt frem, og så jekker du opp bakenden og plukker av hjula. Du ser en justeringsskrue gjennom en av boltehullene om du snurrer litt på navet (ca kl 2 ish om jeg ikke husker feil). Strem helt til du ikke klarer å flytte på navet, og så justerer du et par hakk tilbake. Deretter finjusterer du inne i kupeen etterpå.

 

Men er klavene og alt inni der slitt fra før av, så vil det fort bli slapt igjen. Dette var tilfellet med meg, da brekket var bra i ei uke før det var slapt igjen. Kan være verdt å bytte, da det verken er store jobben, eller store kostnaden.

Lenke til kommentar

Lenge siden siste oppdatering, så her kommer en liten en. Har ikkje skjedd så mye den siste tiden uansett egentlig.

 

Husker ikke om jeg skrev det, men jeg plukka ned igjen manifoldet og alt pga ekstremt mange eksoslekkasjer, og oljelekkasje. Oljelekkasjen var slik at det sprutet på eksosmanifoldet, og det ble blårøyk overalt, inkludert inne i kupeen. Parkerte derfor bilen kjapt da jeg ikke ville kjøre mye mer med bilen slik den var.

 

I samme slengen benyttet jeg anledningen til å bytte litt slitedeler i forstillinga.

 

 

Kjedestremmeren fikk gjennomgå denne gangen. Jeg mistenker at det er denne som lekker, men det får jeg se etterhvert. Denne nekter jeg å tro lekker igjen. Tok å prøvemonterte manifoldet flere ganger, og gikk over med bladsøker mellom kjedestremmer og manifold, og der er det minst 1mm glippe hele veien nå. Dette betyr da at manifoldet ikke ligger inntil eller rører kjedestremmeren noe lengre. La også sicaflex mellom både på innsiden og utstiden. Det hele er toppet med eksospasta som varmebeskyttelse til sicaflexen. Håper inderlig at dette holder dritten tett. Time will tell.

1-9.jpg

 

Bytta i samme slengen bærearmene med tilhørende foringer på begge sider foran. Og det er kanskje ikke nødvendig å nevne, men det satt som villeste helvette også her. Brakk to meisler, og ødela to hammere for å få ut skiten. Satt helt utrolig godt fast.

2-9.jpg

 

Bytta også lenkearmene i samme slengen på begge sider. Disse var helt latterlig slitt, det gjaldt også foringene på bærearmene. Helt fantastisk at de enda holdt seg i en bit, der var det absolutt ingenting igjen. Med andre ord, veeeeeeeldig klar for utskifting.

3-8.jpg

 

Nye lenkearmer klar til montering.

4-9.jpg

5-8.jpg

 

Denne var også et prosjekt å få ut. Ytterringen til foringa ble sittende igjen seff, og jeg hadde akkurat 1mm for stor kopp til å presse den ut. Så da ble det hamring, deising, banning, varming, mer hamring, banning og til slutt var de ute. Hylsa som ligger rundt foringa måtte jeg bruke opp igjen til PF foringene.

6-7.jpg

 

Så var det eksosen sin tur. Her er det grovt merket opp hvor det blir kappet. Plana var å flytte lambdasondene dit, fordi de stod alt for langt unna slik de var nå. Dette resulterte i at motorstyringa og bredbåndslambdaen fikk litt forsinka verdier, så man kjente bilen nølte før man så det på lambdaen, og det er ikke akkurat holdbart. Her trengs målingene så presist og tidlig som mulig. Tok derfor å kappa ut lambdasondene baki eksosen, og sveisa de helt inntil hverandre.

7-7.jpg

 

Eksosen kappa.

8-5.jpg

 

Punktet på rørbiten med lambdasondene for å prøve å se hvordan det ble. Tok å monterte det med lambdasondene pekende nedover, slik at de ikke ble så godt synlig, og selvfølgelig, ikke tok i panseret.

9-5.jpg

 

Var trangt å få tatt et bilde under, men her kan man så vidt se den ene av de to lambdasondene, la de passe nærme støtdempertårnet.

10-5.jpg

 

Eksosen delvis ferdig. Her ser dere hvor lambdasondene er blitt flyttet frem. I den bakre eksosen ble det tilpasset og smettet inn et rør der lambdasondene ble kappet ut.

11-6.jpg

 

Ny vs gammel bærearm. Er vel ganske selvforklarende hva som er nytt og ikke. :p

12-6.jpg

 

Powerflex-foring montert i hylsa og deretter bærearma. Dette er foringen i bakkant.

13-6.jpg

 

Ny bærearm klar for montering.

14-6.jpg

15-4.jpg

 

Bærearm montert.

16-4.jpg

17-4.jpg

18-4.jpg

 

Glemte å ta bilder når jeg bytta bensinpumpa, men den nye ser omtrent akkurat likedan ut, bortsett fra at det er over tre ganger så store inn og utganger på den da den fløder en god del mer enn den originale. Ikke så veldig godt synlig her, men den brune ledningen er helt svidd og isolasjonen har begynt å smelte. Det mangler også en stor hylse på denne da den smeltet løs fra tankarmaturen.

19-4.jpg

 

Ellers har jeg også lagt eksosbandasje på eksosmanifoldet for å skjerme ekstra for varme i motorrommet. Har også sveiset over 5! eksoslekkasjer på eksosmanifoldet, mest slurv på sveisinga. Så nå som jeg endelig har sveiseapparat selv, så skal det bli skikkelig gjort for en gangs skyld. Sveisa over alle lekkasjene og testa med lys om jeg fant flere lekkasjer, og vann til slutt. Så etter jeg finkjemmet det så skal det være helt tett nå iallefall. Deretter har jeg tettet 4! eksoslekkasjer etter turbo, også her for det meste dårlig sveising (begynner å miste troen på sveiseren, jeg sveiser jo mye bedre selv). Men to av disse var lekkasje fra de hersens v-banda. Tok å sveisa de to lekkasjene, og passa på å få heeeeelt riktig vinkel på v-banda da jeg sveisa om eksosen igjen. Deretter brukte jeg eksospasta mellom ringene, og gjett hva, det ble tett! Fucking amazing!

 

Dette resulterte i en behagelig reduksjon i støy takket være at jeg fikk tettet alle 9 lekkasjene :p Høres nesten helt horribelt ut med så mange lekkasjer. Lyden ble mye fyldigere og dypere, og man kunne høre veldig tydelig at det ikke lakk lengre. Til og med den irriterende "suselyden" forsvant, som følge av at lekkasjen på manifoldet ble tettet. Bilen ble roligere, og samme med lambdaen.

 

Da alt var montert igjen så var jeg veldig spent på hvordan det fungerte. Begynte å kjøre og alt funket helt perfekt, nesten for godt til å være sant tenkte jeg. Og joda, 2min senere så smalt det noe helt jævli i bakenden på bilen, og den klunka, klirra og skrapa seg videre. Stoppa og så under bilen og rundt, kjente på stag osv, men alt var i orden. Kjørte tilbake og parkerte, og begynte å skyve bilen frem og tilbake. Hørte da noen horrible lyder fra høyre bremseskive bak. Plukka det av og disse delen kom trillende ut en etter en.

20-4.jpg

 

Aner ikke hva som har skjedd, men jeg har en mistanke om at jeg har fått feil fjærer. De nye var bittelitt annerledes, så det kan muligens være grunnen. Uansett, så raste jeg ned på GS og kjøpte nye fjærer som så identisk ut som de gamle, så det lovte bra. Monterte alt igjen, og siden har det ikke vært problemer. Har kjørt litt i dag og alt har fungert perfekt egentlig, herlig i grunn. Men selvfølgelig dukket det opp en liten feil til på slutten. :p BB lambdaen viser 14.9 uansett, så jeg tipper det er dårlig kontakt en plass, så det får jeg se på i helga eller noe tenker jeg. Tenkte også å prøve med chippen igjen for å se om det hjalp på med tanke på at jeg bytta bensinpumpe, filter osv.

Endret av Brian
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...