Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Har selv en Kenwood KIV-700 i bilen min. Genial spiller, med både USB, AUX og iPod ut fra baksiden. På den måten er det helt kurant å trekke kablene inn i hanskerommet, så en slipper kabelrot i bilen. Det eneste negative jeg kommer på er at spilleren ikke har løs front. Derfor er nok sjansen større for innbrudd og tyveri... Men jeg har i hvert fall vært heldig så langt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til nå virker det iallefall som KIV-700 er det beste alternativet. Fant den også på ebay, så kan få den fort en tusenlapp billigere derifra også, selv med moms. Skal nedover i morgen for å høre om jeg i det hele tatt får byttet den inn i en annen spiller, krysser fingrene for at det går iallefall.

 

edit: hvor mye effekt kjører dere på frontsett osv? Fikk lyst å prøve å brokoble frontene for å se om det ble stor forskjell.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Var innom butikken i dag og hørte rundt bytte av spiller. Dette skulle gå greit, men de hadde ikke KIV-700 på lager, så jeg må vente litt. Men er mer lettet over at det lot seg gjøre å bytte, KIV-700 virker som det beste alternativet akkurat nå. Testa den så vidt på butikken også, virka myyye bedre enn den andre saken jeg fikk først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen spiller som jeg synes ikke ser så ille ut er denne:

MX%20406.jpg

 

Denne er det derimot mulig å få tak i. Eneste minuset er at den kun tar cd, og ikke noe form for usb eller noenting. Fantastisk byggekvalitet, og selvfølgelig en litt stiv pris pga dette. Koster fort 7k fra ebay for en slik spiller.

Den har 2 stk RCA inn.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig kameraet tilbake, og da er det tid for litt bilder. Det er ikke snakk om den store begivenheten denne gangen, men det var en befrielse å få fikset. Ellers venter jeg for det meste på lønn for å kunne handle nye deler slik at jeg kan fortsette med mer.

 

For ikke lenge siden ble gamlefilteret mitt som var montert under bilen revet av. Bestilte deretter et 3" soppfilter som skulle erstatte dette, slik at jeg fikk filteret montert oppe istedet. Bestilte dette og fikk en rekke problemer ved montering av dette.

 

Som dere ser på bildet, så var det utrolig trangt om plassen. Plastikken sprakk i ett sett da jeg prøvde å komprimere filteret så mye det lot seg gjøre. Fikk etterhvert tvunget det på plass etter at frontlykta og div var plukket av bilen.

2-2.jpg

 

Tok en kjapp fiks med litt teip for å beskytte lakken mot riper inntil videre som en midlertidig løsning.

3-2.jpg

 

Filteret passet også dårlig den andre veien. Filteret stanget inn i nippel på kompressorhuset, og førte til at jeg måtte ha filteret skrått plassert for å kunne få det på turboen. Dette førte igjen til at gummibelgen på filteret vrengte seg ut av filteret. Derfor er det en god klump med silikon litt til venstre for nippelen for å tette hullet som åpnet seg. Snakk om talentløs innfestning mellom gummifeste og filter.

4-2.jpg

 

Og sist med ikke minst, så tok filteret i panseret. Panseret gikk skjevt i lås, og var generelt vanskeli å ha med å gjøre da filteret lå å presset ganske brukbart opp i panseret.

5-1.jpg

 

Et par dager senere etter mye frem og tilbake og leting etter nytt filter, så bestilte jeg et nytt da jeg syntes dette var håpløst dårlig.

 

Et nytt lavprofil K&N filter ble bestilt og på lørdag kom det frem. Var lang bestillingstid på dette.

1-2.jpg

 

Nytt filter ble montert, lekende lett. Akkurat passe klaring mot fronten og alt. Filteret var vel verdt pengene i motsetning til det andre filteret.

6-1.jpg

 

En liten cm er akkurat nok klaring. :p

7-1.jpg

 

Problemene med panseret ble borte, da dette er konet og tar derfor mindre plass.

8-1.jpg

9-1.jpg

 

Ble også litt mer turbolyd av dette, og bilen føltes faktisk litt mer fornøyd ut med dette. Ble nesten litt overrasket over at det ble forskjell i det hele tatt.

 

Utenom dette har jeg begynt å støpe om litt i midtkonsollen. Hadde ikke tilgang på kamera da jeg begynte på jobben, men har litt bilder hvor den nesten er ferdig.

 

Det som er gjort er at delen ble fylt med sparkel, og deretter la jeg på to-tre lag med glassfibermatte. Til slutt la jeg på finsparkel og pusset, sparkla, pusset, sparkla og pussa mer.

10-1.jpg

11-2.jpg

12-2.jpg

13-2.jpg

 

Jeg skal ta flere bilder av arbeidet under da jeg skal ta av skinnet igjen. Ble ikke fornøyd med finishen. Hvis dere ser nøyere etter ser dere små bulker og ujevnheter i skinnet. Dette kom av at limet begynte å klumpe seg da jeg skulle legge på skinnet. Skal derfor rive av skinnet igjen og legge på nytt. Skal også finpusse litt mer rundt her og der hvor jeg ikke ble helt fornøyd for å få det bedre. Men jeg må si at dette var en mye bedre plassering av måleren i motsetning til å ha den i frontruta ved dørstålpen. Ble mer diskre ved å plassere den der istedet.

 

Nestemann ut er midtkonsollen nede. Her er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre enda. Blir fort litt utfordring og trekke opp denne i skinn med tanke på sigarettsaken osv. Men jeg får se om jeg får til å ordne noe etterhvert. Skal finsparkle og pusse denne litt til før det evt blir trekt opp med skinn.

14-2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke værst, blir bra dette!

Tidligere, da du hadde filteret montert under bilen... Var ikke det et problem med tanke på vann? Eller kjører du ikke bilen i regnvær kanskje? Vann inn gjennom luftfilteret er jo ikke akkurat optimalt :D

Lenke til kommentar

Begynner å få dreisen på støping du nå! Åssen lim bruker du? Anbefaler virkelig Installbay sitt lim, og med en sprøyte fra Biltema så får du dekt perfekt uten klumper. Har brukt pensel med det limet selv, men kjøper nok snart denne sprøyta selv. Digg med skikkelig luftfilter også!

Lenke til kommentar

Ikke værst, blir bra dette!

Tidligere, da du hadde filteret montert under bilen... Var ikke det et problem med tanke på vann? Eller kjører du ikke bilen i regnvær kanskje? Vann inn gjennom luftfilteret er jo ikke akkurat optimalt :D

 

Det var ikke direkte under bilen, men den lå ca kant i kant med bunn av intercooleren. Den lå ganske brukbart rett bak denne, og fikk derfor litt ly for vann og drittvær. Filteret var heller ikke utsatt for vann, da det ikke spruter noe vann akkurat der. Selvfølgelig, så tok jeg ikke tilfart opp i den største søla jeg fant, da har rådene stått ut av blokka ganske fort når vannet hadde kommet inn. Ulempen med dette var at det var mye mer utsatt over fartshumper, telehiv osv, noe jeg fikk lære på den harde måten. :)

 

Begynner å få dreisen på støping du nå! Åssen lim bruker du? Anbefaler virkelig Installbay sitt lim, og med en sprøyte fra Biltema så får du dekt perfekt uten klumper. Har brukt pensel med det limet selv, men kjøper nok snart denne sprøyta selv. Digg med skikkelig luftfilter også!

 

Ja, det begynner å gå seg til etterhvert. Merker at det blir bedre og bedre for hver gang, men jeg har fortsatt mye å lære. Har alltid brukt lim fra installbay før, og har vært knallfornøyd med denne. Men nå var jeg tom for lim, og måtte derfor skaffe noe litt kjapt. Tok derfor turen nedom Wurth og kjøpte en boks kontaktlim som man sprayer på.

 

Var bare veldig uvandt å bruke denne typen lim kontra installbay sin. Jeg var mer bevisst på hvordan det funket denne gangen, så det ble ikke klumper på andre forsøk.

 

 

Ellers en liten oppdatering med noe dilldall jeg holdt på med i dag.

 

Rev av trekket igjen og pussa ned limet for å starte på nytt.

1-3.jpg

 

Limen var utrolig seiglivet, så jeg pusset det nesten ned, og la på et tynt lag med sparkel over igjen for så å pusse den helt nedtil limet. Ble mye glattere og finere overflate på denne måten.

2-3.jpg

 

På med nytt skinn. Desverre var jeg så ivrig at jeg glemte helt å ta bilde når det var helt ferdig. Kom ikke på det før jeg la inn bildene på pc'n nå i sted. :p Men får ta et nytt bilde neste gang. Men uansett, så ser dere at det er en helt glatt finish allerede her.

3-3.jpg

 

Nesteman ut var nedre midtkonsoll. Sleit litt med å få ut sigaretttennersaken, så etter å halvveis spidde meg selv i hånden med skrujernet så var det nok. Tok bare å hamret ut og kasta hele greia, har uansett ikke bruk for den.

4-3.jpg

 

Pusse, pusse, pusse, pusse.......

5-2.jpg

 

Og ikke glem mer pussing....

6-2.jpg

 

På med skinn, og voila! Ble ikke helt 100% fornøyd med finishen selv her, men jeg får ta det igjen en dag jeg føler for det. Det ser iallefall akseptabelt ut, og langt bedre enn tidligere. :)

7-2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er den lille boksen som ligger over oljetrykkmåleren? Hører kanskje til de tre målerne under?

 

Må bare ta av meg hatten for deg Brian, du tar virkelig hobbyen din seriøst. Morro å se at folk legger ned så mye tid på slike biler :)

Lenke til kommentar

Ikke stort mer å si enn: STRØKENT!! :D

 

Takker :D

 

Bra du bruker Installbay limet, er vel ikke noe særlig bedre lim enn det tror jeg. Ble bra den nedre delen også! Litt varmepistol i de buene der, så tror jeg det blir perfekt!

 

Nei, så langt har jeg ikke kommet over noe bedre lim. Blir nok en bestilling av ny lim der i løpet av sommeren. Det lille limet jeg hadde igjen hadde tørka inn. :p Sikler litt ved tanken om å støpe om dørtrekkene slik at diskant blir mer vinklet mot sjåføren, samt at jeg får flyttet mellomtone opp.

 

Hva er den lille boksen som ligger over oljetrykkmåleren? Hører kanskje til de tre målerne under?

 

Må bare ta av meg hatten for deg Brian, du tar virkelig hobbyen din seriøst. Morro å se at folk legger ned så mye tid på slike biler :)

 

Det er en boostcontroller. Kjører EBC på wastegaten, så jeg vrir bare på den ene knotten, så justerer jeg turbotrykket. På min er det to instillinger siden det er to knotter å justere på, en Hi boost og en Lo boost. Så da kan jeg enkelt bytte mellom to forhåndsinnstilte trykk ved å trykke på en knapp. :) Kjekk sak i i grunn. Bare denne som mangler nå. Må få støpt den bedre fast, da den bare ligger løst akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syntes det begynte å ta på tiden med spilleren, så tok turen nedom i dag og etterlyste den. De hadde fått den på lager, men jeg hadde ikke fått beskjed av en eller annen grunn.

 

Uansett, så fikk jeg iallefall handla meg en. :)

1-4.jpg

 

Måtte også ha to sett med signalkabler til, da gammelspilleren kun hadde en linjeutgang. På den nye var det tre til sammenligning.

2-4.jpg

 

Så da var det bare å sette i gang med å strekke ny kabel, ut med lister, framsete og baksete, og vippe opp gulvmatta. Ikke så veldig spennende egentlig, så tok ikke noe bilder av kabellegginga.

3-4.jpg

 

Voila! Tre signalkabler.

4-4.jpg

5-3.jpg

 

Og før jeg visste ordet av det var det ferdig montert. :)

6-3.jpg

7-3.jpg

 

Fikk bittelitt dynamostøy i høyttalerne, så skal gå over jordingspunkt etterhvert. Men dette er såpass lite at jeg ikke hører det med mindre jeg skrur musikken helt av, så helt krise er det ikke enda. :p

 

Utenom dette går jeg egentlig bare å venter på penger, da det er mangelvare for tiden. :p Har ordnet meg ei lang liste med deler som bare venter på å bli bestilt.

Endret av Brian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk endelig en liten skvett med penger, og da var det bestilling tvert. Nå er det understell som står for en real overhaling. Bilen føles som et halvfullt badekar til tider, og det er en del ulyder i understellet både foran og bak. Har fulgt med foringene blant annet en stund, og de er helt totalt ferdig, bare smårestene igjen. Så dette må bare tas nå da det står skikkelig ille til med foringene nå.

 

Kjøpte de mest sentrale foringene i powerflex som er mye sterkere og stivere enn originalforinger.

 

Powerflex:

Bærearmsforing venstre og høyre foran

Traversforinger bak venstre og høyre foran

Traversforinger bak venstre og høyre bak

Svingarmsforinger venstre og høyre bak

 

Ellers ble dette også bestilt, noen originale foringer og litt annet snacks.

 

Bærekule foran ved fjærbein høyre og venstre side

Bærekule ved fremre travers venstre og høyre side

Stabilisatorledd venstre og høyre foran

Lenkearm venstre og høyre foran

Foring ved øvre bærearm (ytre) bak venstre og høyre side

Foring ved øvre bærearm (øvre) bak venstre og høyre side

Foring ved bærearm venstre og høyre side

Foring ved bærearm (ytre)

Utløserlager

Komplett bremserør for hele bilen

Bremse T'er

M3 forsterkninger til traversoppheng bak (for å unngå subframe disaster)

 

I tillegg blir hele bakstillinga og karosseri over bakstillinga sandblåst og tectylert opp igjen. Ny diffolje og utløserlager på girkassa.

 

Dette blir en skikkelig drittjobb, men det må gjøres. :) Kommer sikkert til å bli en drøm å kjøre etterpå håper jeg. Forsterkaplatene kommer på mandag, og resten av delene uti uka forhåpentligvis. Fant ut at understellsdeler er dyyyrt. :p

 

Nå gjenstår det bare å få kranglet meg til å få lånt et sveiseapparat slik at jeg kan få begynt med forsterkaplatene.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Aner ikke, like greit å bare bestille. Det er ikke det at foringene i seg selv er så himla dyre, det er bare det at jeg trenger en del av de. Men jeg slapp ganske "billig" unna i forhold til andre som har handlet på andre butikker. Ganske fornuftig pris på PF der jeg handlet.

Lenke til kommentar

Ble ca et laken for alle polyforingene, det dyreste ble alt det andre. Joda sikkert et greit alternativ det også, men er så mye enklere å bare sitte i sofaen å velge og trykke istedet. :p Kjenner ikke til noen som har dreiebenk direkte, og da må jeg gå via bekjente av bekjente og det orka jeg ikke akkurat nå. Så det får gå for denne gang. PF foringene varer uansett ganske lenge i forhold til originale, så det er ikke akkurat slik at jeg skal bytte igjen i umiddelbar fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...