Brian Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Neddreide originalstempler, 8,5:1 i komp. O-ringet blokk med ARP. Tåler fint 1 bar dette. Tåler mer også, men jeg drar den ikke så langt, så stopper på 1 bar da jeg vil ha det litt driftssikkert også. Klarer også 0,7-0,8bar på org komp, stempler og råder. M50 blokka er kjent for å tåle mye juling. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Er det smidd orignalmat da? Eller har BMW oversiza de for bruk i andre motorer for å spare penger? (F.eks bruke samme stempler i M-motorene, eller bruke de i en bil med høyere komp) Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 BMW er vel kjent for å ta i litt med motorene? Så man kan fint hente ut litt ekstra før noe skjer. På samme måte som 7A-FE til min Celica, mange kjører 180hk på den med original innmat. Mange har kjørt oppsettet i 2år uten problemer. Heldigvis overdimensjonerer produsentene, slik at vi kan modde og hente ut mer! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Nå er ikke 2 literen til BMW den motoren som er kjent for å være sterkest. Snarere tvert i mot! Ene 3.5 (m30b35 - ca 210hk) er en skuddsikker motor hvor flere svensker har dratt ut oppimot 500HK og kjørt med dette med org innmat i et par års tid. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Jeg sjekket litt rundt, fant ingenting om ulike stempel, men M50 er da også brukt i modifisert versjon i M3 som 3-liter. Så hvis det er samme stempel så tåler de en god del juling. Råder vet jeg ikke, blokka er.. blokka? Den er av jern, er ikke mer å si enn det. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Blokker tåler vel en støyt, er som regel råder som flyr igjennom blokkene, og en råde i x antall kilometer i timen klarer å ta hull på det meste. De mest ekstreme tømmer selvsagt betong og alt mulig i blokkene for å gjøre de sterkere, men tviler på at Brian trenger det! Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 BMW-motorer tåler en støyt, ja. Jeg har heldigvis smidd innmat fra fabrikk, lav komp. og en automatkasse som er god for 600hk. Blir sikkert morro etterhvert Stå på, Brian! Det ser meget pent ut så langt Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Er det smidd orignalmat da? Eller har BMW oversiza de for bruk i andre motorer for å spare penger? (F.eks bruke samme stempler i M-motorene, eller bruke de i en bil med høyere komp) Ikke smidd original innmat på disse nei. Men generelt sett overdimensjonerer BMW en del, både i motor og understell, så de tåler en del. Nå er ikke 2 literen til BMW den motoren som er kjent for å være sterkest. Snarere tvert i mot! Ene 3.5 (m30b35 - ca 210hk) er en skuddsikker motor hvor flere svensker har dratt ut oppimot 500HK og kjørt med dette med org innmat i et par års tid. 2 litern er langt fra den mest holdbare. Men man ser fort hva selv en liten 2 liter m50 klarer å presse ut av effekt. Man får mye mer bare av å gå opp til 2,5l eller større, noe som blir aktuelt om min ryker en dag m30b35 er også som du nevner populære motorer å bygge turbo på, samt m3 og m5 motoren, da de tåler mye. Smekk inn smidd innmat i disse, og du kan skremme de opp til ganske mye effekt. Men nå er det ikke snakk om 600++hk oppsett her. Ser mer på mitt prosjekt som en moderat trim. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Har puslet litt videre innimellom i det siste. Har nå flytta lmm fra sugesiden til trykksiden. Forskjellen etter denne omplasseringen var ganske stor. Klaska inn turbochippen og 535 dysene, og all rykking, nykking, og random tomgangsproblemer forsvant. Nå går den like rent med turbochippen som med originalchippen. Frem til nå har jeg kjørt med 0,25bar ladetrykk og 2,2bar bensintrykk. Da ligger lambda dønn stabilt på 14.6 på tomgang, og ligger jevnt over på 12-13 ved fult pådrag. Funker knall, bortsett fra et litt beskjedent ladetrykk. Men i går og i dag har jeg kranglet mye med aktuatoren. Jeg får ikke til å justere trykket helt. Til nå har jeg bare fått til å lade enten 0,3 eller aaaaaalt for mye. Har søkt mye på nett rundt dette, og det mange mange ulike meninger og svar på hvordan dette skal kobles. Har prøvd en del av tipsene, men ingen har fungert hittil. Har elektronisk boostcontroller, noe som ble regnet som "cat's ass" å få til å fungere med dual port aktuator som jeg har i følge forum på nett. Har bladd mye i hefte til boostcontrolleren, og har funnet to nye mulige løsninger som jeg skal teste senere i dag når trafikken har roet seg. Trodde dette skulle være en grei sak, men tok kraftig feil der. Ellers har nok en ting takket for seg. Denne gangen er det forsterkeren som jeg tror mest sannsynlig har gått av med pensjon. Leverte den på en bilstereobutikk i dag, og de skulle koble den opp og teste den gratis i løpet av dagen. Greit å bare dobbeltsjekke at det er den som er problemet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Du har iallefall bare aktuator med fjær i, ikke en solenoidventil som lurer aktuatoren til å gi mer trykk. Mazda har sine sære ting. Som dette.. og wankel. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Brian: Litt OT men; Hvor mye betaler du i forsikring på bilen? Har du ansvar/delkasko. Du som står som eier? Ringte forsikringselskapet i dag angående en 320. Måtte nesten skrive av halve bilen hvert år for å få forsikra den med ansvarsforsikring.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) Du har iallefall bare aktuator med fjær i, ikke en solenoidventil som lurer aktuatoren til å gi mer trykk. Mazda har sine sære ting. Som dette.. og wankel. Fikk det til etterhvert. Det som er dritten er at den elektroniske boostcontrolleren ikke har koblingsskjema for dual port intern aktuator. Så måtte koble omvendt av koblingsskjemaet så funka det. Du må på et slags vis koble den baklengs, men nå funker det fint iallefall. Sinnsykt deilig å bare justere turbotrykket ved å vri på en bryter inne i bilen. Brian: Litt OT men; Hvor mye betaler du i forsikring på bilen? Har du ansvar/delkasko. Du som står som eier? Ringte forsikringselskapet i dag angående en 320. Måtte nesten skrive av halve bilen hvert år for å få forsikra den med ansvarsforsikring.. Betaler vel nesten 6k nå tror jeg det var. Går opp i bonus i juni, så da blir det enda billigere. Står på meg selv, og det er delkasko. 12k km kjørelengde. Ellers har jeg kjørt mer, og det funker litt bedre nå. Akkurat nå kjører jeg med 0,55bar ladetrykk @ 2,9bar bensintrykk med 535 chip og dyser. Da ligger det helt på grensa. Prøvde å smyge den opp på 0,6bar, men da gir den seg opp i registeret. Dette er også det meste jeg klarer å klemme ut av den og fortsatt ha den kjørbar. Bare forskjellen fra 2,9bar til 3bar bensintrykk er nok til å få den til å gå som en jojo på tomgang. Så enten må jeg mase på enda en ny chip, eller bare kjøre slik frem til jeg får montert datasprut. Det som er litt kjedelig er at chippen er laget for 1bar ladetrykk, altså er tenninga senka deretter. Så jeg taper en del effekt hvis jeg kjører med denne chippen og 0,55bar ladetrykk. Merker at den drar dårligere med chip ved 0,5bar kontra piggy-back sprutet jeg kjørte på 0,5bar. Men fortsatt, jeg sliter med at gulvmattene sklir bakover, så helt elendig drar den ikke akkurat. Skal prøve å se om jeg kan få ordnet en liten videosnutt snart. Det sykeste med bilen er lyden, den er mildt sagt orgasmisk Brøler som bare juling, og med en gang turboen begynner å lade, så suser det godt under panseret, og brølinga blir enda mer forsterka. Hele orkesteret avsluttes deretter med en saftig salve fra dumpventilen. Endret 10. mai 2011 av Brian 1 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 Kjører nå 2,6bar bensintrykk og ca 0,48bar ladetrykk. Justerte litt ned da det ble litt i drygeste laget å kjøre med 2,9bar bensintrykk til vanlig. 2,6 går sånn ca greit, ikke heelt optimalt her heller. Kommer sikkert til å kjøre slik til datasprutet blir montert tipper jeg. Kjørte også en langtur til sverige, og alt fungerte fint. Ingen lekkasjer, eller noe tull. Eneste som skjedde var at jeg kjørte ned i en helsikkes telehiv på veien. Den var umulig å se før det var for sent, og jeg deisa nedi den så luftfilteret ble vrengt av røret og føyk under bilen og til skogs. Fikk heldigvis stoppa ganske fort og løp tilbake og fant filteret i en bekk. Ble litt skeivt og vrengt etter flygeturen, men brukbart nok til å kjøre resten av turen med. Satte det på og det gikk bra resten av turen, måtte bare passe mer på dumpene i veien. Har bestilt et 3" soppfilter i dag, så håper det kommer om ikke alt for lenge. Siden lmm er flyttet til trykksiden nå, så har jeg ikke behov for å ha luftfilteret hengende litt utsatt ned under bilen. Soppfilteret settes rett på turboen, og blir liggende rett bak frontlykta, så da blir det litt bedre når ikke noe stikker ned under bilen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2011 (endret) Akkurat nå vil jeg tippe ca 200-220hk kanskje. Ikke så veldig mye å hente med chippen. Endret 14. mai 2011 av Brian Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 Liten oppdatering på anleggsbiten: Fikk testet forsterkeren og den var helt i orden. Gikk over alle jordingspunkt i bilen også, alt ok. Fikk lånt en ny spiller, og da forsvant problemet helt. Garantien var selvfølgelig utgått med hele 1 måned, typisk. Men leverte den inn likevel og snakket med de på butikken, og de mente det kanskje kunne gå likevel siden det var snakk om så kort tid etter garantien gikk ut. Spørs bare på hvor kverulant leverandøren skal være. Siden det er garantisak så forventer jeg ikke store responsen før om en uke eller to iallefall. Soppfilteret ble sendt i dag, da 17. mai kom i veien Så håper å få dette innen helga kommer. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Er det ikke bare 3 år, om ikke produsenten har oppgitt noe annet? Mener det var 5 års reklamasjonstid på litt med "solide" artikler som kjøpeskap, vaskemaskiner etc? Så er det vel forskjell på garanti og reklamasjon også, hvor garanti er en frivillig ordning de lover kunden, mens reklamasjon er lovpålagt. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Det er vel 5 års reklamasjonstid på all elektronikk her i landet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2011 Ja, mener å huske at det jeg også. Men garantien er fortsatt bare 2 år visstnok. Men jeg har vel 5år reklamasjon hos butikken jeg kjøpte spilleren. Så vil det si at jeg har krav på ny uansett, bare at det da går på butikkens bekostning istedet for produsent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå