Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Effektbegrenser? Tenker du på slangediameteren? Så lenge turboen snurrer blir lufta varm, og du får kaldere luft og mer hester av intercooler, så lenge slangene ikke er uhorvelig lange.

 

Jeg vet på kompressormotorer så merker de ikke forskjell på toppmontert og frontmontert i lag ved tanke på slangelengde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste 90 graders knekken der var litt i det ekstreme gradet og er da en flaskehals i oppsettet hans.

Hvor stor effekt det har varierer fra bil til bil. Men det ville vært gøy å sett bilen benket med og uten den flaskehalsen, og forsåvidt andre for å se hvor stort ressultatet ble.

Lenke til kommentar

ok ? Nå er det vel snart på tide å få solgt denne eller ?

Uff. Her har vi noen som ser gleden med å skru bil, eller? :hmm:

 

Uansett, dette begynner å dra seg til ja! Men en ting jeg blir litt skeptisk til, er eksosrøret som går ganske tight innmot plastikk og andre godsaker. Husk at denne blir skrekkelig varm! Mulig du trenger enda mer bandasje hvis du skal unngå at plast osv smelter der.

 

Mulig jeg ikke ser godt nok på bildene, men det er ihvertfall verdt å tenke på. Mange som har smeltet radiatorvifter, kabler osv som ikke har tenkt på dette.

 

Uansett venter vi i spenning på resultater med høyere lading! Er alt annet som det skal nå?

Lenke til kommentar

Ntååh. For en søt liten turbo! :love:

Blir bra dette!

 

http://i765.photobucket.com/albums/xx291/Brian_BMW/144.jpg

Men hva har vi her da? En lite effektbegrenser!

 

Jo, den er litt krapp akkurat den der, men det er det beste som er mulig å få til med chippen så lenge lmm må være med på innsugssiden. Hvis datasprut blir montert, kan jeg dra røret ned der innsuget sitter nå, altså det røret som står åpent til høyre på bildet. Får en mye finere og jevnere sving inn der da.

 

ok ? Nå er det vel snart på tide å få solgt denne eller ?

Uff. Her har vi noen som ser gleden med å skru bil, eller? :hmm:

 

Uansett, dette begynner å dra seg til ja! Men en ting jeg blir litt skeptisk til, er eksosrøret som går ganske tight innmot plastikk og andre godsaker. Husk at denne blir skrekkelig varm! Mulig du trenger enda mer bandasje hvis du skal unngå at plast osv smelter der.

 

Mulig jeg ikke ser godt nok på bildene, men det er ihvertfall verdt å tenke på. Mange som har smeltet radiatorvifter, kabler osv som ikke har tenkt på dette.

 

Uansett venter vi i spenning på resultater med høyere lading! Er alt annet som det skal nå?

 

Ja, følger mye med denne. Jeg har hørt historier om toppdeksel osv som står i fyr og flamme etter hard banekjøring. Men disse har ikke igjen fått til dette ved hard gatekjøring, du får rett og slett ikke den belastningen på gata over tid. Mange kjører dette manifoldet med kun bandasje, men jeg har kappe på eksoshuset på turboen også, men det er ikke på disse bildene. Skal ta med kameraet så snart det lar seg gjøre og ta noen bilder av hvordan det ser ut nå.

 

Men jeg har kjørt motoren god og varm flere ganger nå, og dradd på friskt flere ganger etterhverandre uten at det har vært noe problemer enda. Men jeg tror jeg skal få skjermet kablene helt i bakkant, da de ligger litt nærme og ikke særlig isolert. Har gått bra enda, men greit for å være sikker. Ser også ut til at toppdekselet overlever. Dette kunne igjen vært byttet i et syrefast deksel istedet for plast, men det blir ikke gjort før det evt blir deformert av varmen, noe jeg tviler på skjer.

 

Ellers har jeg brukt bilen mye i dag, og ting funker. Ikke noe er galt, alt bare funker, hvis man ser bort fra mongochippen vel og merke. Slet mye med at den ikke ville gå pent på tomgang, og av og til ikke i det hele tatt, for så å plutselig gå pent i neste øyeblikk. Følte også at den holdt igjen litt. Justerte bensintrykket til 2bar nå, og da ble alt mye bedre, bilen føltes mye mer villig. Så nå kjører jeg 2bar bensintrykk med 535 dysene og 0.3bar ladetrykk, det er maks. Lader jeg mer må jeg ha mer bensin, og da blir den mongo på lave turtall igjen. Har mer eller mindre mistet håpet på chipgreiene, er ganske drittlei av å krangle noe med den.

 

Tenkte å montere originalchippen igjen og kjøre videre med 0,3bar ladetrykk frem mot sommeren. Skal høre med han som leverte chippen om jeg kan returnere hele greia og få igjen pengene, evt få kreditt. Skal inn med datasprut til sommeren, for nå er jeg lei av at motorstyringa alltid skal holde igjen og kverrulere.

Lenke til kommentar

Ellers har jeg brukt bilen mye i dag, og ting funker. Ikke noe er galt, alt bare funker, hvis man ser bort fra mongochippen vel og merke. Slet mye med at den ikke ville gå pent på tomgang, og av og til ikke i det hele tatt, for så å plutselig gå pent i neste øyeblikk.

Jeg koblet igjen noe utslippsgreier på bilen min, blant annet luftpumpe til katalysatoren (se siste post i workloggen).

 

Nå ligger bilen og jukker på tomgang, opp-ned 150-200rpm. Kan det være at det er noe du mangler som gjør at chippen ikke gjør som den skal? Sånn som den luftpumpa og ventilen til den hos meg.

 

En sensor, en ventil som ikke får vakum, ett eller anna? Noe originalhjernen bruker, som også chippen må ha, men du har fjernet/koblet ut/glemt?

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er problemet, men jeg skal uansett gå over alle slanger og koblinger med startgass i morgen for å sjekke. Problemet er helt tilfeldig, så jeg har vanskelig for å tro at det er noe annet enn elektrisk. I det ene øyeblikket funker det fint, så stopper jeg den i et min eller to og starter opp igjen, og da blir den helt mongo. Så plutselig slutter det igjen, helt tilfeldig.

 

Ellers har bilen funket helt fint frem til i går kveld. Har egentlig bare ventet på at noe skulle skje, og plutselig ble det en realitet. Kjørte hjem i går kveld, og la plutselig merke til at tempnåla lå litt over normal driftstemp akkurat i det jeg skulle parkere. Sjekka mer i dag, og alt funker fint opp til driftstemp. Når den når driftstemp så ligger den der en liten stund, før den veldig veldig sakte stiger oppover. Det er godt og varmt i varmeapparatet, og det lekker ikke kjølevæske som jeg har sett. En radiatorslage var glovarm, mens den andre var under kroppstemp, så enten er det termostat eller vannpumpe som har takket for seg tipper jeg. Skal sjekke dette i morgen tidlig, blir vel til å plukke ut termostaten først da denne er lettest å komme til, selv om jeg mistenker vannpumpa mest. Får sjekka begge deler da.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ja, mistenker egentlig at den muligens er delvis defekt. Husker ikke om det er pumpe med plast eller metallimpeller. Er det plastimpeller er det fort veldig sannsynlig denne har tatt kvelden da det er en svakhet på disse. Blir da evt byttet i et med metallimpeller hvis det er tilfellet.

Lenke til kommentar

Undersøkte litt mer i morres, la merke til at "sladrehullene" til vannpumpa var tørr, så ikke noe tegn på lekkasje fra den. dro av viskosekoblinga og ut med termostaten. Kokte den, men den nekta å åpne seg. Kjøpte ny og monterte tilbake, og nå funker det fjell igjen. Så heldigvis var det bare den som hadde kilt seg. :)

Lenke til kommentar

Bilen går enda også. :)

 

Kjapt oversiktsbilde over hvordan det ser ut akkurat nå. Siden det fungerer bra nå, så er det snart på tide å rydde skikkelig og vaske motorrommet, ser litt rotete ut :p

DSC_0284.jpg

 

Har kontaktet leverandør av chip, og håper jeg kan få returnert turbochippen og få refundert pengene, da jeg er langt fra fornøyd. Ellers har jeg fått tak i en meget dyktig kar som lager Megasquirt enheter helt fra bunnen av. Tenkte da å ordne en MS (1,2 eller 1,3) enhet som bruker det originale ledningsnettet. Var slett ikke en upris på det heller, og alt annet jeg trenger mener jeg at jeg har liggende.

 

Så hvis jeg får igjen penger for chippen er det bare et lite mellomlegg som gjenstår før det blir mye mer ladetrykk, men det må bare vente til jeg kan ta meg råd til det. Håper det ikke blir så inderlig lenge til. Slik det står nå er det iallefall kun motorstyringa som hindrer meg i å dra ut 300hk. Nå som jeg kjører original styreenhet og maks 0,3bar, så går den ca som en 325. Har ca 195hk i bilen nå.

 

Ellers er det litt småplukk også. Første som må fikses er at det svetter bittelitt olje fra returflensen på turbo, så der er det bare ny pakning som skal til. Utløserlageret på clutchen begynner også å bli litt sliten, så denne får jeg bytte til vinteren igjen. Angra på at jeg ikke tenkte på å bytte det da jeg bytta lamell, men men, gjort er gjort :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Det er så mange sider, jeg orker ikke lete.

 

Smidde stempel og råder, har du det? Hvis ikke tror jeg mye mer enn 0,3 er å si hadet til disse. Evnt. dumpe kompen med dobbel toppakning, men da er du på samme plass som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...