Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Har fått 1000kr avslag på et top mount manifold nå. Får det for 4,5k og dette er skikkelig kvalitet. Problemet med dette er bare at jeg må sveise ny eksos fra v-band og opp til ny plassering av turbo, lage ny oljeretur, og litt div. Så dette er den dyreste løsningen. Men igjen, så er det mye fordeler med dette. Fall på oljereturen er ikke noe problem lengre, trykkrøret kommer over travers, og er ikke utsatt for fartsputer og lignende drit lengre, og generelt er alt mye lettere tilgjengelig og lettere å skru på. Så fordelene veier helt klart opp mot ulempene ved en slik løsning. Men problemet er at jeg studerer og har yberlite stipend fra statskassa som er dimensjonert etter priser fra 1960, så det er litt i dyreste laget.

 

Det andre alternativet er støpejernsmanifold til nesten 3 lapper. Har snakka litt med leveradør ang dette, og det er litt brattere vinkling på dette inn mot blokka enn det jeg har nå. Det vil si at det blir enda trangere å komme til. Er det mye forskjell må jeg ordne ny oljeretur, eller ny eksos, eller i aller værste fall, nytt motorfeste igjen. Jeg har litt slarke å gå på både på eksos og innsugsrør, men det er ikke snakk om helt ville tall. Blir det mer enn to-tre cm lengre inn, så sliter jeg allerede med røret under motorfestet.

 

edit: fikk nå presset prisen på top mount manifoldet ned til 3000kr, og deretter betale de resterende 1500kr om en måned eller to. Hmm, fristende tanke, men velger fortsatt å tenke litt på det utover dagen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hva ekstra arbeidet med det første alternativet kommer på, så vil jeg påstå at det høres ut som en bedre ide å gå for det. Det er bare (kanskje ikke direkte bare for din del..) 1500,- ekstra det er snakk om og du vil få et bedre resultat..

Lenke til kommentar

Det første alternativet er uten tvil det beste, men som sagt er det også det dyreste og det som krever mest jobb mest sannsynlig.

 

Jeg tror faktisk jeg har ca en og en halv meter med 2,5" rør liggende, så jeg tror jeg har nok til den ekstra eksosen liggende. Det jeg trenger da er ca 2stk 45grd eller noe slikt. Oljetilførselen går rett forbi der, så den er fiksa på 5min uten noen inngrep av kostnad. Oljereturen må muligens modifiseres litt, men jeg mistenker at det går bra også, siden den kommer såpass mye lengre frem ved top mount. Så jeg tror ca 60-70% at jeg kan bruke den jeg har med lengre slange bare, noe jeg også har liggende.

 

Det eneste jeg er veldig usikker på er hvordan det blir med rørene på innsug og trykkside fra turbo og ned. Vet ikke helt hvor langt frem den kommer, men jeg må nok sikkert kjøpe en liten rørbit her tipper jeg. Så kostnadene blir evt bend på eksosen, arbeidspenger for sveisinga, og rør fra trykside på turbo og ned til IC.

Lenke til kommentar

Tok en beslutning i dag, og valget falt motvillig på å sveise manifoldet så godt det lot seg gjøre. Dette vil bare være en midlertidig løsning, men jeg tør ikke bruke så mye penger på ett nytt akkurat nå i disse tider hvor regninger triller inn. Satser på at dette holder frem mot våren, så får jeg skaffa nytt grenrør da. Da blir det top mount, og så får jeg satse på å få det skikkelig da istedet.

 

Begynte å montere tilbake tidligere i kveld, kom faktisk akkurat derifra nå. Ble nesten ferdig, men litt kverrulering med ting og tang gjorde at det tok lengre tid enn planlagt. Hvis jeg får litt tid i morgen, så satser jeg på å få alt sammen og prøve en tur da.

Lenke til kommentar

Haha, problemene bare fortsetter å strømme på. Monterte alt i går kveld og skulle starte opp. Og gjett hva, manifoldet var tett som ei sil, bokstavelig talt. Det røyk og lak eksos overalt i flensen mellom toppen og manifoldet. Så mest sannsynlig er selve flensen på manifoldet slått seg etter sveisinga eller noe muligens. Pakningene var nye, og jeg er bombesikker på at jeg dro til nok, så noe er nok galt der.

 

Typisk det der. Nå kan jeg muligens stå i fare for at jeg må la bilen bare stå frem mot sommeren. Skal se om jeg får tid til å demontere alt IGJEN i morgen for å sjekke tilstanden på manifoldet. Tenkte ikke over å sjekke dette før jeg monterte sammen, for da ville jeg bare få det fortest mulig sammen igjen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe, du er ikke alene om den :p Jeg har til tider blitt meget fascinert over det samme, selv om det ikke er noe positivt akkurat.

 

Nei, jeg gir meg ikke først, men merka at det gjorde et solid innhogg i motivasjonen dette. Bruker som regel bare å ta noen dager med total pause fra bilen, så går det litt lettere å begynne på ny økt. Nå spørs det jo bare hva jeg skal gjøre videre. Er også spent på hvor skeiv flensen evt har blitt.

Lenke til kommentar

Plukka ned alt i dag, og hele flensen hadde slått seg. Så over pakningene og fra syl 1 og 6 lak den heftig. Lak også ganske mye fra syl 5 og 2.

 

La flensen mot et plan, og den svaiet påå på begge ender, på den verste enden kunne jeg legge to pakninger mellom. Så dette manifoldet går rett i søpla.

Lenke til kommentar

Nok :p Tja, du er ikke alene om å si det der. Men hvor mange er det ikke som koster på eldgamle biler astronomiske summer? Jeg er ikke så opptatt av at det er en "eldgammel" 91mod som jeg bruker litt mye penger på. Alt det jeg har lært er ufattelig mye verdt det også, så jeg får jo noe igjen for det, ikke minst en morro bil. :p Jeg synes nesten det er sykere med folk som kjøper dyre nye biler, og bruker formuer hver eneste gang de skal på service. Eller hvis noe går i stykker, så koster det like mye å fikse det som turboprosjektet mitt. :p

 

Fikk manifoldet i dag, og prøvemonterte litt. Dette blir heller ikke en jobb uten modifikasjoner. Har litt bilder liggende, så skal prøve å få slengt opp disse i morgen.

 

I dag da jeg prøvde litt, så møtte jeg på disse problemene nå i første omgang.

 

Jeg måtte ta ut stremmeren til registerkjedet for å få manifoldet på plass. Når der er på plass får jeg ikke registerstremmeren på plass igjen, slik at røret fra syl 1 må justeres/modifiseres på noe vis.

 

Flensen som er på grenrøret er T4, og jeg fikk med en T3 flens som skal sveises på istedet. Men også her blir det litt improvisasjon med tanke på innfestninger til turboen. Siden T3 flensen er smalere enn T4, så kommer bolthullene veldig trangt inn mot rørene, slik at jeg kan ikke bruke bolt med mutter på hver side slik som tidligere. Blir nok til at jeg kapper hodet av noen passende bolter og sveiser disse på flensen, før flensen blir sveiset på grenrøret. Da blir det kun muttere på oversiden istedet.

 

Ellers kommer det sikkert noe mer problemer etterhvert, noe annet hadde vært unormalt :p Krysser fingrene for at jeg får sveiset om flensen i morgen, og hvis alt går etter plana, så kansje jeg får montert grenrøret i morgen også.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update 26/4-11

 

Da var det veldig på tide med en update på prosjektet. Har gått veldig tregt fremover i det siste pga skole og reise. Men de siste dagene har det skjedd litt.

 

Først litt bilder fra tidligere.

 

For de som husker litt, slet jeg med at tomgangsregulatoren blåste av til tider, noe som selvfølgelig lager krøll. Løsninga ble sicaflex og slangeklemmer. Har ikke vært et problem siden, så det later til å funke bra.

111-1.jpg

112-1.jpg

 

 

Så var det problemet med at kinamanifoldet slo seg vrang, bokstavelig talt. Det hele startet med at det tikket veldig fra eksosen så jeg plukka av manifoldet. Etter mer inspisering fant jeg ut at den hadde sprekt midt i krysset hvor rørene samles over flensen. Fikk sveiset dette og trodde at alt var bare velstand igjen.

113-1.jpg

114-1.jpg

 

 

Men siden jeg var så ivrig på å få det på igjen, så tenkte jeg ikke over å sjekke flensen mot toppen. Heller ikke sveiseren hadde tenkt over å sjekke dette i farta. Monterte sammen, og hadde frieksos til den store gullmedalje ved toppen. Tok atter en gang ned manifoldet igjen, og la merke til at pakningene rundt syl 1,2,5,6 og delvis 4 hadde spor etter eksoslekkasje. Deretter sjekka jeg hvor plan flensen var og ble litt overrasket over at den hadde blitt så skjev.

115-1.jpg

116-1.jpg

 

 

Så etter mye frem og tilbake, så ble det til at jeg handlet et nytt manifold som hadde en mye bedre stålkvalitet. I tillegg var dette en annen type manifold, i den grad at turboen ble top-mount denne gangen. For at dette skulle passe måtte det til med litt modifiseringer underveis. Det første som måtte bort var den store spylervæsketanken og dill dall rundt området bak høyre fremlykt.

117-1.jpg

118-1.jpg

119.jpg

 

Endelig kom pakken som jeg hadde ventet på.

120.jpg

 

 

Inne i pakken lå det et splitter nytt top-mount manifold.

121.jpg

122.jpg

123.jpg

 

T3 flens som fulgte med. Manifoldet har fra før av T4 flens, så T3 flensen fikk jeg med gratis.

124.jpg

 

 

Kjapp prøvemontering av manifoldet uten å skru det fast. Nå ser det ut som flensen støter i karosseriet, men dette var bare fordi jeg ikke satt den skikkelig fast.

125.jpg

 

Og helt plutselig var T3 flensen på manifoldet. Men selvfølgelig ikke uten problemer. T3 flensen ble gjenget med 10mm gjenger, samt kappede 10mm bolter, slik at jeg bare kunne skru turboen fast. Problemet var at sveiseren hadde glemt å skru inn boltene jeg la ved før han begynte å sveise. Dette resulterte i mange sveiseperler nedi gjengene og et salig styr med å få det fikset igjen. Måtte bryte, hamre og prøve å berge gjengene så godt det lot seg gjøre. Etter mange timers slit fikk jeg berget alle gjengene, bortsett fra at de er litt luggete, men funker fint fordi.

126.jpg

127.jpg

 

 

Mer seriøs prøvemontering av manifold. Skrudde både manifoldet og turboen litt bedre fast for å teste passform. Her er alt klart for tillaging og sveising av downpipe og resten av eksosen. Ble laget 2,5" eksos hele veien.

128.jpg

129.jpg

130.jpg

131.jpg

 

Ble veldig trangt frem mot innsugssiden, og siden jeg ikke har datasprut må jeg ha lmm med foran turboen også. Dette fører til at det bygger mye mer, og da måtte jeg dra slangen ned og styre på. Dette kan jeg fjerne og sette luftfilter direkte på turboen når datasprut blir montert.

132.jpg

133.jpg

 

 

Eksosen under tilvirkning. Her er tuboen tett etterfulgt av en 2,75" v-band klemme for å gjøre monteringen lettere.

134.jpg

 

Resten av eksosen etter v-band'et bak turboen.

135.jpg

 

Og ikke minst måtte dette pakkes med eksosbandasje for å bli kvitt mest mulig varme under panseret. Dette er den største utfordningen med top-mount, og derfor har jeg kappe på både turboen og bandasje på eksosen helt ned til under bilen for å få vekk mest mulig strålevarme.

136.jpg

137.jpg

 

Turbo og downpipe prøvemontert. Satt som et skudd faktisk, og så ikke så aller verst ut.

138.jpg

139.jpg

 

Måtte kappe litt i "hylla" her til venstre for å lage rom for eksosen. Skal fikse dette litt penere etterhvert, men akkurat nå var det bare å få kappa det vekk slik at jeg kunne prøvemontere eksosen.

140.jpg

 

 

Prøvemontering av rør til trykk og sugeside av turbo. Oljereturen kan også skimtes under turboen (sort slange med røde striper). Måtte også ordne en 90º på oljetilførselen da det ble for trangt under panseret.

141.jpg

142.jpg

 

Trykkrøret som går ned langs radiatorvifta. Små marginer her, men det går akkurat. Måtte velge akkurat denne veien pga innsugsrøret som tok den andre muligheten. Hvis datasprut blir montert kommer jeg antakelig til å legge denne andre veien (bilde 2) der innsuget kommer på for å få en penere sving.

143.jpg

144.jpg

145.jpg

 

 

Oljereturen.

146.jpg

 

Resten av eksosen bakover. 2,5" hele veien, med kun bakpotte, hvor det går ut i to stk 3,5" endestusser.

147.jpg

 

 

Liten fiks som måtte gjøres på det nye manifoldet pga ekstremt lite klaring mot kjedestremmeren som står i toppen på motoren. Tok en slegge og banka inn en fin og rundt bulk for å unngå å få så voldsomt press på stremmerhylsa.

148.jpg

 

 

Mangler litt flere bilder over hvordan det ser ut nå, men det kommer.

 

 

Kan ta det som har skjedd nå i ganske ny tid i tekstformat først. Monterte alt over sammen og fyra opp, fikk pent som bare juling, ingen lekkasjer what so ever. Bortsett fra en. Bøyde meg ned og det rant olje ut under bilen. Og synderen var kjedestremmeren.

 

Dette resulterte i at alt måtte av igjen, manifold, turbo, eksos, trykkrør og det hele for å komme til. Tok av stremmeren, og så over, og alt så ut til å være i orden. Stremte til ekstra og monterte alt igjen. Fyrte opp en gang til, og alt så helt fint ut, men neida, fortsatt lekkasje fra kjedestremmeren. Nå kom det bare en dråpe ca hvert tredje sekund, og ikke i en foss som tidligere.

 

Så da var det enda en runde med demontering av alt for å komme til. Tok ut stremmeren og bytta alt av pakninger på den, samt bulka manifoldet litt mer akkurat ved stremmeren for å se om det hjalp å få bittelitt mer klaring på denne. Manifoldet ligger ekstremt nærme denne, det er snakk om ca 0,5mm til 1mm klaring mellom nå. Monterte alt tilbake og kryssa fingrene. Fyrte opp og alt så igjen helt fint ut. Men etter en liten stund, så var det lekkasje fra dritten igjen. Også nå var det ørsmå dråper.

 

Etter nok en demontering, tok jeg ut stremmeren og så over, rengjorde enda en gang og dro til som bare juling i forhold til tidligere. Banka litt mer på bulken for å få finjustert den enda litt bedre rundt stremmeren. Monterte alt tilbake og håpte inderlig det skulle bli tett. Monterte sammen og fyra opp enda en gang. Nå så også alt helt fint ut. Stod flere minutter på tomgang, og ingen lekkasjer noensteder.

 

Prøvde en liten testtur. Kjørte motoren pent rundt og stoppet jevnlig ettersom olje og vanntempen steg for å sjekke for lekkasjer under bilen. Når motoren hadde nådd driftstemp og oljen var passe varm, så dro jeg et par drag og stoppet og sjekket for lekkasjer igjen. Fortsatt ikke en dråpe. Kjørte så videre og dro på litt mer og generelt bare fulgte med på feil som dukket opp. Alt fungerte fjell hele turen, ikke noe problemer i det hele tatt. Lada bare 0,15bar på denne testturen for å sjekke for feil. Eneste som var litt fancy var at det røyk ganske bra under panseret siden eksosbandasjen og eksoskappa måtte svis inn :p

 

Kjørte tilbake og parkerte, og alt så forsatt fint ut enda. La merke til noe jeg tror er olje under bilen, men kun en dråpe etter at den hadde stått en halvtimes tid inne i garasjen. Håper dette ikke har blitt værre til i morgen, og at det kun ble med den dråpa. Skal iallefall følge nøye med på denne. Hvis alt er ok blir det ny testtur med mer ladetrykk ganske snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...