Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man har turbo så er det mellom motoren og turboen man ønsker litt trykk, da det er motoren som skal ha det, og ikke turboen.

 

Men mottrykket gir en annen positiv ting: lyddemping.

 

Jeg har 2.5" rakarør fra turbo og bak nå, høres helt for jævlig ut. Ja, vel og merke, det er jo fordi eksosen er knekt, det er ikke lagd slik, men det bråker okkesom.

Lenke til kommentar

Altså, dette blir merkeligere og merkeligere.

 

Var på diagnose i dag, og alt var ok med tenning og følere. Feilen var at dyse 2 og 6 vekselvis kortsluttet avhengig av turtallet. Dyse 2 fjusket fra tomgang og litt opp i registret, og fra ca litt under 4000rpm kortsluttet dyse 6. Men når dyse 6 kortslutta funka dyse 2 igjen. Så den gikk litt vekselvis på 6, 5 og 4 syl i registeret, så da var det ikke rart det ble krøll.

 

Dette kunne enten skyldes feil med hjernen, eller brudd/skade på ledningsnett til dysene.

 

Plukka av alt og så over alle ledninger og koblingspunkt og alt så i skjønneste orden ut. Har fått ordnet med en annen hjerne jeg kan prøve, men først tenkte jeg å prøve en liten ting til som jeg hadde mistanke om.

 

Åpna hjernen og satte i orignalchippen igjen, samt originaldysene, monterte sammen, og fyra opp. Og tro det eller ei, det funka fjell igjen. Startet momentant, og tomgangen var dønn stabil, ikke noe nykking eller risting ved pådrag eller noe som helst.

 

Jeg tviler på at det er dysene som er problemet, men jeg skal ta en kjapp test med 535 dysene med orignal hjerne og lavere bensintrykk bare for å sjekke litt forsikig på tomgang. Jeg tror fortsatt problemet ligger i chippen, og kommunikasjonen mellom de ikke er rikitig. Oppgitt.no

Lenke til kommentar

Ja, er passe lei av alt med elektronikk nå. Skal teste dysene i morgen med originalchip som sagt. Er alt ok da også, så er også 535 dysene i orden. Da er det ikke mye annet etter min mening enn chippen som kverrulerte.

 

Hvis det er tilfellet tror jeg at jeg returnerer alt, for jeg har hatt mer enn nok hodebry som det er allerede. Da blir det mest sannsynlig et kdfi datasprut etterhvert.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Har ikke du fått deg en ny chip nå da? Er det feil på DEN også?

 

Jo, har i alt 3 chipper liggende nå. Men ingen av de fungerer optimalt av en eller annen grunn. Den første var helt på jordet, mens de to andre virker brukbart, bortsett fra den kuttinga på dysene.

 

Var det ikke du som hadde fått en chip bygd for din motor da?

 

Jo, men saken er at det er styreenheten som kverrulerer. Den er riktignok laget for min motor, men når chip og hjerne ikke kommuniserer skikkelig blir det krøll uansett.

Lenke til kommentar

Lolololol, rett og slett. Gjett hva!? Nå funker det!!!!!!!!! WOHO!!

 

Etter en ganske så hektisk uke fikk jeg først i dag tid til å teste litt. Bytta over til 535 dysene med org chip, gikk logisk nok litt feit, men ikke noe risting eller makkverk. Så 535 dysene er iallefall helt friske. Tenkte at skitt au, kan vel prøve turbochippen en gang til bare for å være heeelt sikker. Monterte den og fyra opp, gikk fortsatt helt rent og pent.

 

Ble ganske overrasket, så jeg tenkte at nå måtte jeg jammen meg ut å prøve en tur også. Kjørte bilen varm, og bilen dro pent og gikk som den skulle. Når motoren var varm var det dags for å dra på litt. Nå fikk den mer bensin, så den lader litt tidligere også, begynner å lade mellom 2500-3000rpm slik det er nå. Prøvde å dra forsiktig ut på 3.gir og kjente at den dro godt.

 

Etter litt mer frem og tilbake så kjørte jeg ut på aksfeltet og dro på i andregiret, og kjente rævva sklei litt frem og tilbake, og da den tok tak i asfalten igjen og dro, så føyk spillern ut av dashen :p Så ja, det flytter på seg. Til og med i 5. gir synes jeg det drar bra, og det sier litt. For en forskjell fra originalt, det er rett og slett ikke sammenlignbart engang.

 

Nå er det bare ett "problem" igjen. Den lada litt for mye når jeg holdt på. Så den kutta når den fikk litt turtall og mye turbotrykk. Jeg så at den var oppe på 1,1bar, og slapp gassen for ikke å smelte alt av stempel når dysene ikke hang med lengre. Så jeg må bare få justert turbotrykket litt ned i morgen, så blir det en prøvetur til.

 

Kommer fortsatt ikke over at det funker, tror det ikke før den fungerer som den skal helt til over helga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet hvordan man justerer den. Plana var at jeg skulle bruke EBC til å justere turbotrykket med, men det virker som wastegaten min ikk er helt med, men skal prøve dette en gang til senere. Nå justerer jeg bare manuelt på staget til aktuatoren inntil videre. Funker dette også, bare det at det er litt mer tungvindt å justere. Må vente til turbon har kjølt seg ned og ta den av og justere litt.

Lenke til kommentar

Det hjalp å bruke slegga!

 

Neida, men så fint det ENDELIG funker da! Må være deilig etter så mange timer med fikling og fofling!

 

Nå er det bare å justere litt til, så begynne å brenne litt dekk! :D

 

Og husk, nå skal vi jaggu ha en film av dyret også! :)

Lenke til kommentar

Hehe, ja slegga gjorde susen. :p

 

Men egentlig tipper jeg det muligens var dårlig kontakt i motorkontakten. Slik at enten en av hylsene eller pinnene ikke lå skikkelig i hverandre på et vis slik at det ble halvveis kontakt. For denne gangen satte jeg på motorkontakten uten å bruke den originale "hanka" og pressa den sammen så mye jeg makta. Så jeg antar at problemet lå i kontakten der. Men nå funker det iallefall, så nok om det.

 

Åja, du kan tro det var morro å kjøre! Vært et utrolig pes med motorstyringa, men du verden så morro det er når det først funker nå. Sitter bare å gliser fra øre til øre mens den poffer og går alvorlig bedre enn originalt. Har null problemer med å kjøre hurtig forbi andre biler i 5.gir, blir nesten slik at jeg ikke gidder å gire ned engang :p

 

Film må selvfølgelig ordnes på et vis. Tingen er det at jeg kun har mobilkamera, så det blir kansje litt for crappy kvalitet til at filmen er verdt noe i det hele tatt. Men skal høre rundt og kansje prøve å få lånt et etterhvert.

Lenke til kommentar

Hehe jau.

 

I dag fikk jeg ikke kjørt noenting omtrent. Den helsikkes slangen til tomgangsregulatoren hopper av hele tiden. Den biten av slangen som sitter på innsuget er et slags klips, så det går ikke an å stremme den ekstra på noe vis eller noe. Skal plukke av innsuget i morgen og lime hele greia med epoksy eller glassfiber av noe slag. Nå er jeg lei av at den ødelegger moroa, så da skal den limes til dit peppern gror og tilbake :evil:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten oppdatering på hva som skjer. Jeg holder fortsatt på i ny og ne, selv om jeg har vært litt stille her inne i det siste.

 

Når det gjelder slangene til tomgangsregulatoren osv, så fikk jeg ordnet dette. Plukket av hele innsuget og la på sicaflex på alt av slanger og nipler slik at de skulle holde seg tett. Monterte sammen igjen og prøvekjørte en tur dagen etter. Men da hadde ene nippelen under innsuget bestemt seg for å knekke og lage jævelskap. Så da var det av med innsuget igjen, og smelte nippelen på plass, kombinert med heftig liming, og liming av slange. Monterte tilbake, og har ikke hatt noe problemer med det siden. Så dette funker fint nå.

 

Ellers har jeg prøvd litt frem og tilbake med turbochippen, og fikk den til å gå veldig pent på ca 3bar bensintrykk, men den manglet litt på topp enda. De siste dagene har jeg kjørt med ca 0,5-0,6bar ladetrykk, og det går hvis jeg stiller bensintrykket opp til 4bar. Kjørte med 4bar bensintrykk og ca 0,55bar turbotrykk i går, og satan som det gikk i forhold til originalt. :D Jeg må bare si at allerede nå er bilen helt vilt mye mer morro å kjøre enn originalt. Det er som en åpenbaring med en gang turbon slår inn, det brøler, og freser og drar som bare juling. Kom urovekkende fort opp i 150 når jeg testa bittelitt på et tomt strekke. Spinne i 2. gir var null problem, var bare å gi den et lite rykk med rattet, så begynner den å strekke på bakbeina :p

 

Eneste problemet med dette enda er at den går alt for feit på lavere turtall, så det kan hende jeg må til med en chip til som magrer ut mer på lavere turtall, slik at jeg kan kjøre på 4-4,2bar bensintrykk. Ved 4bar begynner den også å jage på tomgang, så kan ikke ha det slik.

 

Ellers har jeg også en dårlig nyhet. Jeg har i en liten periode kjørt med eksoslekkasje fra manifoldet nå, kombinert med en irriterende tikkelyd derifra pga dette. Siden bilen nå fungerer brukbart, så skulle jeg som planlagt ta ned manifoldet og se over. Begynte i morres og plukke ned alt, gikk faktisk overraskende greit.

 

Plukka ned manifoldet, og så at iallefall tre av flensene var rimelig sotete, og tydet veldig på lekkasje. Så over pakningene og fant ut at ca tre av disse var blåst, sikkert samtidig som pakninga på turboflensen da katalysatoren gikk tett. Det lak mest ut av syl 1, men også 5 og 6 så dårlig ut. Så det var ikke tvil om at dette lak en del iallefall.

 

I god tro om at det bare var pakningene som var blåst, så gikk jeg nøye over manifoldet, og gjett hva jeg fant der!?

 

Godt gjemt nedi samlepunktet for rørene, skulte det seg en 7cm lang sprekk i og rundt sveisen, og det jeg hadde fryktet lenge var et faktum. Maks irriterende, og kjedelig samtidig, men slik er det nå bare.

 

Disse grenrørene har rykte på seg for å sprekke lett, men jeg hadde ærlig talt trodd det skulle vare lengre enn dette. Jeg har ikke akkurat kjørt så forferdelig mange mil med det enda at det gjør noe. Jeg kan sikkert få noen til å sveise dette i dag eller i morgen, meng jeg er fristet til å la være. Jeg er redd at om det blir sveisa, så lever det bare på lånt tid før det skjer igjen. Så jeg er mest fristet til å gå for et nytt støpejernsmanifold, og gi blanke i alumanifoldet. Skal spekulere og se hva jeg finner rundt omkring i løpet av dagen, for noe må iallefall gjøres.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hehe, har ikke gitt slipp på tanken enda :p Men chippen er et rimelig alternativ i første omgang. Men jeg har lovet meg selv at om jeg får sommerjobb, så er det veldig stor sannsynlighet for at det blir datasprut mot slutten av sommeren. :) Men imens får chippen duge, selv om det aldri vil bli helt optimalt.

 

Ja, det er ganske nærme nå, et lite steg tilbake med manifoldet, men håper jeg kan få tak i noe ganske fort og til en ok pris i løpet av uka. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...