Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Få laga en pakning selv. Båtverksteder ol. som har vannskjærer kan gjøre dette :) Gjorde jeg hos meg. For å si det slik, det er ikke de pakningene som røk først, det var faktisk de originale på bakpotta :pMen ang. turbo så går det jo å drite i FMIC og istedet kjøre vann/alkohol til kjøling, og en IC som er plassert litt nærmere alt, så du får grei kjøling fra IC, mindre rør og alkohol/vann.Ang innsuget så er jo det litt piss å customlage på noen motorer da det skal så mye sensorer og vakuum-nipler til. Forbanna dritt.

 

Hvor skal jeg ellers ha IC'n da? :p Er så trangt at FMIC er eneste alternativ med mindre jeg skal ha en bittebitteliten IC. Seksern er ganske plasskrevende nedi det lille motorrommet, så FMIC er og blir alternativet. Custom innsug osv er uansett ikke noe jeg kommer til å begynne med nå, men tanken har slått meg mange ganger. Vurderte 325 innsug, men tviler på at effektgevinsten er så stor med tanke på strupinga av flow i portene i toppen og ventiler. Så det originale for duge for denne gang.

 

Kan være kjekt å tette lekasjene om dette er før lambdaen, da dette kan gi feil målinger.

 

Kan? Det VIL gi feil målinger. Men jeg regner med det er lengre bak (også)?

 

Det vil gi noen avvik på lambda ja, men jeg kjente det på bilen også. Den trivdes ikke helt, så lambdaverdiene er iallefall ikke helt på bærtur.

 

Ellers er ny chip og pakning på vei i morgen eller lørdag. Starter med å programmere chippen i morgen. Leverandøren insisterte selv på å prøve en chip til som et siste forsøk, funker det ikke da får jeg pengene tilbake. Så da er det bare å vente å se, og krysse fingre for at det funker denne gangen. De skal magre den litt før 3500rpm og prøve å feite på litt mer etter 4000rpm om det er mer å gå på på dysene. Hvis ikke må bensintrykket opp, derav magringa under 3500.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke, da må jeg kutte hull i panseret og ha hele IC'n ut av panseret, noe som ikke blir direkte pent. Kan muligens presse inn en på høyre side, men ser ikke helt vitsen. Kjøleeffekten blir mindre, og jeg vil ikke tro at den litte forkortelsen i rørlengde har så mye å si at det er verdt det. Rørene må fortsatt gå nesten samme vei, så besparelsen blir minimal.

 

Jeg forandrer heller andre ting fremfor plassering av IC.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått ny chip igjen, og rakk å kjøre en liten testtur før litt av hvert skjedde. :p

 

Starta opp med ny chip og 3,8bar bensintrykk for å sammenligne med sist. Med forrige chip gikk den dårlig med 3,8bar før turbotrykket kom. Med den nye chippen var den mye kvikkere og mer villig, men ikke helt der enda.

 

Kjørte den varm og dro ut 3.gir, magra ut på 5500rpm som forventet, men den dro bedre og jevnere i hele registeret denne gangen i forhold til forrige chip.

 

Kjørte litt videre og bilen begynte plutselig å riste som ei gammel kjerring og dro like godt som en trøsykkel. Stoppa på nærmeste busslomme og tok en titt utenfor. Røyk velta ut foran bakdekket, og nesten ingenting bak i endestussene. Begynte å spekulere på om noe var tett, og åpna panseret. Og der velta røyken mot meg. Det røyk overalt bortsett fra endestussene hvor det normalt skal ryke. La meg ned og så under, og jammen meg lyste ikke hele katalysatoren som et juletre.

 

Så det er nok denne som har vært delvis tett hele tiden og laget problemer muligens. Eksoslekkasjen kan også muligens stamme fra dette da eksostrykket blåste pakninga, og etterhvert som den ble mer og mer tett, har den begynt å lekke mer og mer eksos. Men nå virka det som det var helt stopp.

 

Så da håper jeg at jeg får tid til å skru ned eksosen i morgen, og krysser fingrene for at noen i nærheten har sveiseapparat og lyst til å sveise litt. :) Kommer til å sveise nytt, og gå opp til 2,5" etter turbo og hele veien. Har en brukbar mal på anlegget nå, så sveisejobben burde ikke bli for komplisert og tidkrevende. Kommer også til å droppe katalysatoren da den bare er enda en feilkilde. Rakrør ftw! :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jepp, blir nok et par hester, men den største forskjellen blir vel responsen. Får litt kjappere respons når en såpass restriksjon i eksosen forsvinner.

 

Holder på å prøve å få tak i noen som sveiser, men er jammen meg ikke så enkelt. Hørte med et trimmefirma, de skulle ha et par tusen for jobben. Svendsen eksos gidder jeg ikke å spørre engang, da må jeg evt stille med boliglån først.

 

Tenkte å høre med samma fyren som sveisa oljereturen min blant annet. Krysser fingrene for at enten han, eller han andre jeg har for håden kan gjøre det, og ikke minst til en fornuftig pris.

 

Plukker ned eksosen mest sannsynlig i kveld, men får ikke gjort noe i helga da jeg blir bortreist. Håper jeg får noen til å ta det mandag eller tirsdag. Er litt gira på å se om det var katalysatoren som var problemet hele tiden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tok bare LITT tid å få sveiset opplegget, vanskelig å finne noen som kunne sveise med en gang, så jeg måtte bare vente.

 

Men eksosen ble sveiset ferdig søndag, og montert i går formiddag. Skal legge opp bilder etterhvert, må få tatt de først siden kameraet hadde for lite batteri da jeg monterte det sammen.

Det som er gjort er at det etter downpipen på 3", går den over i et 2,5" flexiledd og videre er det strakt med 2,5" helt til bakpotta. Sveisa inn et v-band rett ved flexiledded, noe som lettet monteringsjobben betraktelig.

 

Lyden ble også ganske tøff, ikke for bråkete heller, men bråkte litt mer enn før, på en bra måte :)

 

Men da jeg trodde alt var i orden, så kom neste problem, SJOKK!!

 

Bilen oppfører seg merkelig og rister fælt ved pådrag, og drar utrolig dårlig. Så noe er mest sannsynlig galt med tenning/kam en eller annen plass. Mistenkte først kamføleren, men har etter mer vurdering muligens falt bort fra denne igjen. Kan muligens være dårlig eller ingen gnist på en syl eller flere som er synderen. Eller er jeg maks uheldig så er en ventil brent eller noe etter episoden med tett katalysator, men håper ikke dette er tilfellet.

 

Skal ta ut og feilsøke coiler og plugger i morgen for å sjekke litt. Hvis ikke jeg finner ut av det blir det diagnose på fredag.

Lenke til kommentar

Tror nok det heller er bilen som har bestemt seg for å ikke vil ha turbo. Men heldigvis er det slik at jeg er minst like sta som bilen, og jeg skal pina meg ikke gi meg først. Håper jeg finner ut noe i morgen. Kan håpe at jeg har maks flaks at bare en plugg eller to har koksa ned etter at all eksosen gikk i retur når katalysatoren gikk tett, og derav funker veldig dårlig. Men så enkelt kan det vel ikke være :p

Lenke til kommentar

At den har gått varm og har blitt deformert eller skadet på ett eller annet slags vis. Hvis varm eksos stadig kommer i retur av tett eksos samt varme fra sylinder kommer ut av eksosventil, vil det til slutt bli veldig varmt der.

 

Sjekka pluggene i dag og de var rimelig heftig sota, fikk bytta disse, men den er fortsatt mongo. Var tre amcardudes som sto og hørte på, og syntes dette var merkelige greier, og kunne ikke peke på noe direkte der og da som kunne være synderen. Så håper de finner noe på diagnosen.

Lenke til kommentar
Rakrør ftw! :p

 

FTL!

Du lærer fort at rakrør er helt håpløst til normalt bruk.

Husk også på at eksosen skal ha en viss motstand.

Hvorfor skal eksosen i en 4takter ha motstand?

Dette er noe jeg har blitt fortalt av en del folk som bygger biler, det ligger utallige mange grafer på hvor mye motstand biler skal ha og som oftest så er det og en forklaring på samme side.

 

I tillegg mener jeg å ha hørt/lest at litt motstand etter turboen og har noe å si på helhetsressultatet.

 

Google it, jeg er på jobb nå ellers skulle jeg og ha gjordt det.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det at det skal være motstand på eksossiden på 4taktere i evigheter uten at noen har klart å gi en forklaring på det.

 

Det jeg vet er at man ønsker eksostømming så fort som overhodet mulig, man ønsker jo ikke at et stempel på tur opp skal bremses av eksos. Nå blir det jo minutiøse mengder men allikevel.

 

Det som derimot er viktig med tanke på eksos er lengden på eksosanlegget. Eksospulsene har en viss lengde som anlegget må avstemmes etter. Jeg snakker ikke i meter men la oss si at en puls er hypotetisk 30 cm.

Da må grenrørets 4 deler (om det er en 4sylindring) komme sammen med like lengder og entre friluft sammen via eksosanlegget som også må avstemmes i forhold til dette.

Det er dog ved høye effektuttak, vanlige biler fra fabrikk har ikke dette :roll:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke i farten eksakt hva som ble nevnt i en diskusjon rundt dette for noen år tilbake, men jeg skal prøve så smått og forklare meg.

 

Grunnen til at man ønsker litt motstand er for å bygge opp et trykk. I det du slipper gassen vil dette trykkert være med på å få eksosen ut av eksosanlegget, så det skal være minst mulig eksos i det man setter inn neste gir, for å ha minst mulig mottrykk når man gir på igjen.

 

Skal se om jeg husker hvor diskusjonen en gang befant seg og prøve å finne den i kveld. Vist jeg husker på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...