Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Endelig fikk jeg tid til å montere chippen. Resultatet var litt blandet.

 

Fyra den opp på 3bar bensintrykk i dag, og da gikk den pent på tomgang og alt så ut til å være bra. Kjørte den litt vanlig for å få driftstemp på motoren, og også da oppførte den seg fint og lambda lå ca passe, muligens en bitteliten anelse feit av og til, men ikke noe av betydning annet enn lommeboka :p

 

Da den var driftsvarm var det tid for å dra på litt. Lå i 3. gir 2700rpm, og lempa fjøla ned. Dro seg opp mot 3300rpm ish, hvor den begynte å gå feit, sank ned mot 10-11 på lambda, og gikk helt ned på 10 kontinuerlig omtrent helt til ca 4200rpm, før den løsnet og dro i vei som bare juling. Gikk et halvsekund så var jeg på 5500rpm og den magra ut, så jeg heiv inn clutchen rimelig fort. Prøvde et par drag til i 4. gir siden det går litt saktere for å sjekke igjen og det samme skjedde.

 

Stoppet og justerte opp trykket ca 0,7bar til for å sjekke litt. Da begynte den å gå jojo på tomgang, fra 650 opp til 1000 og lambda stort sett på 10-11 under normal kjøring. Generelt ruskete gange og dårlig drag, ikke rart med all den bensina den fikk. Så mye bensin vil altså med andre ord ikke bli veldig kjørbart, men prøvde å dra på bare for å teste lengre opp i registeret.

 

Igjen, 3. gir og ca 2700rpm, dro på og det samme skjedde, beynte å gå feit. Da den krøyp sakte opp mot 3500rpm så stoppet omtrent turtelleren og den spytta bensin mens lambda lå på 10, altså waaay for feit blanding. Måtte lette på gasssen og gi ca 1/3- 1/2 gass inntil turtallet steg saaaakte mot 4100rpm, klaska fjøla i gulvet og med et boff, så dro den i vei som bare juling igjen. Dro den nesten til 6000 før den begynte å magre ut mot 15,5. Mister litt effekt da den ligger på stort sett 14-15 fra 4000 og opp til 6000, noe som blir for lite. Girte på 6000 og neste gir landa på 4000rpm, og den ble liggende å spytte bensin i to-tre sekunder før den igjen tok tak å dro i vei.

 

Med andre ord, var ikke dette særlig kjørbart, når jeg gir gass, skal det skje da, og ikke noen sekunder senere. Har sendt enda en mail til chipleverandør for å forhøre meg om problemet. Det later nesten til at chippen og alt muligens er i orden nå, men at kansje bensinpumpa gir seg.

 

Billigste måte å teste dette på er å få målt bensintrykk under kjøring, da ser jeg det tvert om den er problemet. Problemet er at det koster fort 600kr+ for en måler, noe som blir litt drøyt bare for å teste denne ene gangen. Tenkte på å forlenge slangene litt på BTR'n og legge den opp fra motorrommet og mot frontruta bare provisorisk for å dra på en gang og følge med på trykket.

 

Synker det drastisk under pådrag, så er pumpa problemet. Kan egenlig ikke være stort annet, enten pumpa eller chippen. Så tenkte å sjekke pumpa denne gangen for å friskmelde/sykmelde den.

 

Lada ca 0,6bar da jeg kjørte slik, noe som gir ca 220-240hk, og det kjentes for å si det slik :D Var dritmorro selv om den ikke gikk helt slik den skulle, dro ganske godt når den først kom. Lå i 4. gir i 115, og ved full peis gikk det skremmende fort mot 160. Og ja, jeg kjørte ikke slik rundt andre folk for de som måtte bli skeptisk til det, måtte dra en slik test for å sjekke, men da var jeg helt alene. 2.gir var borte før jeg rakk å blunke når trykket kom btw, og den begynte å skli på rompa til tross for at den ga seg med utmagring på slutten. :D Tror dette blir bra hvis jeg får den til å gå skikkelig.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp. Den gikk ikke så mye for feit med 3bar, da var den egentlig ganske fin, men magra ut lengre opp i registret. Når ladetrykket øker, må det faktiske bensintrykket også øke. Og jo høyere trykk, jo mer sliter pumpa med å levere.

 

Tror uansett jeg kommer til å teste denne bare for å være sikker på at den leverer nok. Er den også ok, så er det jo ikke noe tvil om hva problemet er engang.

Lenke til kommentar

Når jeg justerte opp bensintrykket til 3,7bar ja. Den gikk ikke så ille for feit på 3bar. Nå har jeg fortsatt den lille eksoslekkasjen som kan forsinke turbotrykket litt, så mulig det også gjør utslaget.

 

Men du må huske på at ved 3300rpm har jeg ikke turbotrykk enda slik det er nå, og pumpa går etter atmosfæretrykket som grunntrykk. Når ladetrykket kommer må bensintrykket opp, og pumpa leverer da mindre l/h, og den magrer ut. Den klarer da ikke å levere nok basert på trykkøkningen og fuelrailen tømmes sakte med sikkert, derav den økte lambdaverdien opp turtallsregisteret med ladetrykk. Når jeg da girer får den en liten mulighet til å ta igjen etterslippet, og lambda spretter fra 16 etter jeg setter den i gir og ned til 10-11, og magrer igjen ut når turbotrykket kommer da den får mer motstand. Dette er iallefall det jeg tror skjer, men alt blir antagelser inntil jeg får målt trykket.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Du sa selv den gikk feit på 3300-40XX så. Det er det som ikke stemmer hos meg.

 

Og Silent: Walbro upålitelig? De er de eneste jeg hører godsnakk om fra alle kanter, få som har problemer med de.

 

Du kan prøve å google walbro pump failure. Finner en del store tråder rundt omkring hvor folk sliter. Walbro er jo ikke akkurat dyre pumper, så jeg ville i alle fall ha prøvd å funnet en dyrere kvalitetspumpe. Men det er min personlige mening :) Finnes helt sikkert titusenvis som aldri har problemer med sine Walbro.

Lenke til kommentar

Når jeg justerte opp bensintrykket til 3,7bar ja. Den gikk ikke så ille for feit på 3bar. Nå har jeg fortsatt den lille eksoslekkasjen som kan forsinke turbotrykket litt, så mulig det også gjør utslaget.

 

Men du må huske på at ved 3300rpm har jeg ikke turbotrykk enda slik det er nå, og pumpa går etter atmosfæretrykket som grunntrykk. Når ladetrykket kommer må bensintrykket opp, og pumpa leverer da mindre l/h, og den magrer ut. Den klarer da ikke å levere nok basert på trykkøkningen og fuelrailen tømmes sakte med sikkert, derav den økte lambdaverdien opp turtallsregisteret med ladetrykk. Når jeg da girer får den en liten mulighet til å ta igjen etterslippet, og lambda spretter fra 16 etter jeg setter den i gir og ned til 10-11, og magrer igjen ut når turbotrykket kommer da den får mer motstand. Dette er iallefall det jeg tror skjer, men alt blir antagelser inntil jeg får målt trykket.

Du skrev også at den gikk fet på 3bar, men uansett, hvor stor turbo har du egentlig? Hva er målet i hester?

 

Om du ikke har høyere mål enn 300hk f.eks, så er en mindre turbo bedre å gå etter, særlig om den lader så sent som 3300rpm. Selv RX7en min lader før det, og den turboen er god for vel 300hk.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke optimalt med tanke på eksos. Har merka at det har blitt en del verre nå, må kjøre rundt med vinduet litt åpen da det stinker eksos. Men den begynner å lade på ca 2700rpm. Men pga lekkasjen blant annet, så kommer trykket senere.

 

Denne lekkasjen er derimot neste på lista som skal fikses, må bare få den til å gå nogenlunde bra med chip først, slik at alt er i orden der.

 

Målet er rundt 300hk. Ikke alltid det lønner seg med mindre turbo, da dette øker mottrykket, og øker faren for tenningsbank. M50'n liker best litt større turboer, registret på den er også litt eksplosivt, så derfor passer også en litt større turbo bedre. Husker ikke eksakt hvor stort det var nå, så ikke ta dette helt for god fisk, men mener å huske at den muligens var .62 eller .65.

 

Dessuten er det langt fra kun turboen som spiller inn når man får ladetrykk. Alt fra lengde til dim på trykkrør, størrelse og flow samt trykktap over ic, innsugsmanifold, gasspjeld, innsug- og eksoskam, grenrør (splitpuls vs vanlig for eksempel), type wg osv. En turbomotor er gjerne litt mer optimalisert med tanke på dette. Jeg tvangsmater en motor som i utgangspunktet er en sugemotor, og derfor vil blant annet fyllingsgraden av innsugskammen begrense meg litt. Men nå er jeg ikke heller interessert i å legge så mye penger i en b20 motor pga dette. Har det vært en M maskin derimot, så har det vært noe annet.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Få laga en pakning selv. Båtverksteder ol. som har vannskjærer kan gjøre dette :) Gjorde jeg hos meg. For å si det slik, det er ikke de pakningene som røk først, det var faktisk de originale på bakpotta :p

 

Men ang. turbo så går det jo å drite i FMIC og istedet kjøre vann/alkohol til kjøling, og en IC som er plassert litt nærmere alt, så du får grei kjøling fra IC, mindre rør og alkohol/vann.

 

Ang innsuget så er jo det litt piss å customlage på noen motorer da det skal så mye sensorer og vakuum-nipler til. Forbanna dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...