Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Alright, da har jeg testet med original chip og dyser. Fungerte perfekt, gikk akkurat slik den skulle som original. Så mistanken min var ikke så styrgale likevel.

 

Chippen er synderen på ett eller annet slags vis, må prøve å få løst dette, så skal snakke med firmaet som leverte chippen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kunne evt vært BTR som kødda det til, men den er som sagt bytta og testa og var helt i orden. Enten passer ikke chippen med hjernen, eller så er den grovt feilmappa når jeg får for feit blanding med 325 dyser på 190cc, når den er programert for 330cc dyser.

Lenke til kommentar

Ikke mappet nei, og kommer ikke til å gjøre det heller. Chip får du ikke justert, da er det kun prog BTR du justerer med. Chippen lages spesielt til din styreenhet og oppsett, størrelse på dyser, turbotrykk og komp (for justering av tenning) og litt diverse.

 

Har du derimot justerbar chip som er veldig nytt for tiden, så kan du i teorien mappe den litt, men disse justerbare chippene er for nye enda til at de har tilstrekkelig med funksjoner.

 

Chippen har jeg kun valgt av økonomiske grunner, så det får bli som det blir, skal få det til å funke brukbart med den også. Mange har kjørt noen år med tilsvarende chip, så det skal funke greit.

 

Har jeg jobbet derimot har jeg ikke vært i tvil, da har jeg levert bilen og henta den uka etter med ferdig montert og mappa Vipec datasprut og ferdig med det.

 

Har forresten snakket med leverandøren, og han skal hive seg rundt og ordne ny chip på mandag. Håper det blir bedre denne gangen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ja, tenkte automatisk at du hadde turbo fra før av jeg. Eller for å være ærlig tenkte jeg på min bil når jeg skrev, og den har jo turbo fra før av.

 

 

Men datasprut er jo uansett veien å gå for framtidig tuning, så jeg ville satset på å spare til det før f.eks FMIC eller liknende. Det er ikke så mye å hente på en stor FMIC som en lite FMIC og datasprut (og en ordentlig FMIC kan koste en del)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, skal du ha det helt perfekt er stand alone datasprut eneste alternativ. Men dette får jeg heller ta etterhvert, i første omgang får chippen duge.

 

Fikk forresten leverandøren av chippen til å sende med en ekstra pakning til turboflensen, håper inderlig at det er der eksoslekkasjen ligger. Kinagrenrørene kan ha en tendens til å sprekke, og krysser alle fingre for at det ikke har skjedd. Men jeg kommer uansett til å bytte til skikkelig støpejernsmanifold etterhvert, men satser på å få kinarøret til å funke i første omgang.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Jepp. Husker passaten min var chippa, og den gikk i nødmodus en gang iblant. Null luft, masse bensin, ettertenning. Plutselig bare *BANG* så var det 310NM til hjula og borte var jeg :p

 

Men det var irriterende og ikke komme seg over 40 i 70-sona for å plutselig se 120 på speedoen :p

Lenke til kommentar

Det er liksom ingen aks, og plutselig, i andre giret bryter helvetet løs, og så står den og stanger på turtallssperra. Ligger du i 40 i andre ligger du kanskje på 2000-2500 omdreininger, maks NM, men det får bare ikke komme, plutselig så smeller det til.

 

Du forventer det ikke, og da bruker du lengre tid på å reagere. Men man ble jo vant med det etterhvert.

Lenke til kommentar

Ikke når den ikke vil ut av det på en stund, den bare ligger der å leker med seg selv. Du kan ikke forvente at det skal skje noe. Nødmodusen skal vel heller ikke slå seg av uten grunn heller (som om den skal ikke slå seg på i det hele tatt, det var ingen feilkoder på motoren, men den gjorde det uansett). Hva det var vet jeg ikke, nye eier har ikke sagt noe på det.

 

Men uansett, når får du ny chip, Brian? Jeg lurer på hvordan dette ender jeg. Har på følelsen at det må en skikkelig benking til for at det skal bli rett, men vi får se

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Han skulle ordne chip i dag og sende i vei. Kommer vel på onsdag eller torsdag. Blir uansett ikke montering før tidligst til helga da jeg har monsterprøver i fysikk og matte samt mange innleveringer for tiden.

 

Har selv også på følelsen av at det ikke blir skikkelig denne gangen heller, har mistet litt trua på det kan du si. Frister sinnsykt med datasprut av noe slag (ikke piggy-back), men skal gi chippen en sjangse til.

 

Chippen er ment til overlading. Det er derfor jeg trenger chippen, da originalhjernen som er konfigurert til sugemotor ikke vil være med på mer ladetrykk en ca 0,3bar. Den må også chippes siden jeg har en god del større dyser (over dobbelt så store) slik at den ikke tror at jeg fortsatt har 150cc dyser montert. Tenninga må også justeres på høyere tutrall for å motvirke tenningsbank + litt annet småtteri.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...