Brian Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Alright, da har jeg testet med original chip og dyser. Fungerte perfekt, gikk akkurat slik den skulle som original. Så mistanken min var ikke så styrgale likevel. Chippen er synderen på ett eller annet slags vis, må prøve å få løst dette, så skal snakke med firmaet som leverte chippen. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Det må jo være feil på den delen av registeret, som sier at den skal ha mindre bensin enn den skal. Hva annet kan det være egentlig? Men feil er jo feil, så få den bytta/remappa. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 Det kunne evt vært BTR som kødda det til, men den er som sagt bytta og testa og var helt i orden. Enten passer ikke chippen med hjernen, eller så er den grovt feilmappa når jeg får for feit blanding med 325 dyser på 190cc, når den er programert for 330cc dyser. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Har du mappet bilen i skikkelig benk? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Det er vel en generisk chip regner jeg med? Ingen som mapper for chipper, det går på motorkode og ferdig med det. Eneste som er verdt å mappe er datasprut eller AFCer Lenke til kommentar
Brian Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) Ikke mappet nei, og kommer ikke til å gjøre det heller. Chip får du ikke justert, da er det kun prog BTR du justerer med. Chippen lages spesielt til din styreenhet og oppsett, størrelse på dyser, turbotrykk og komp (for justering av tenning) og litt diverse. Har du derimot justerbar chip som er veldig nytt for tiden, så kan du i teorien mappe den litt, men disse justerbare chippene er for nye enda til at de har tilstrekkelig med funksjoner. Chippen har jeg kun valgt av økonomiske grunner, så det får bli som det blir, skal få det til å funke brukbart med den også. Mange har kjørt noen år med tilsvarende chip, så det skal funke greit. Har jeg jobbet derimot har jeg ikke vært i tvil, da har jeg levert bilen og henta den uka etter med ferdig montert og mappa Vipec datasprut og ferdig med det. Har forresten snakket med leverandøren, og han skal hive seg rundt og ordne ny chip på mandag. Håper det blir bedre denne gangen. Endret 15. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 SAFC er jo greit også. Kobles som en chip mellom ledningsnett og ECU. Og kan justeres til en viss grad som en datasprut. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Jo, men de er ikke avanserte nok enda til at de kan brukes til turbokonvertering. De egner seg bedre til justering av sugetrim og mindre modifikasjoner. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Ja, tenkte automatisk at du hadde turbo fra før av jeg. Eller for å være ærlig tenkte jeg på min bil når jeg skrev, og den har jo turbo fra før av. Men datasprut er jo uansett veien å gå for framtidig tuning, så jeg ville satset på å spare til det før f.eks FMIC eller liknende. Det er ikke så mye å hente på en stor FMIC som en lite FMIC og datasprut (og en ordentlig FMIC kan koste en del) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Selvfølgelig, skal du ha det helt perfekt er stand alone datasprut eneste alternativ. Men dette får jeg heller ta etterhvert, i første omgang får chippen duge. Fikk forresten leverandøren av chippen til å sende med en ekstra pakning til turboflensen, håper inderlig at det er der eksoslekkasjen ligger. Kinagrenrørene kan ha en tendens til å sprekke, og krysser alle fingre for at det ikke har skjedd. Men jeg kommer uansett til å bytte til skikkelig støpejernsmanifold etterhvert, men satser på å få kinarøret til å funke i første omgang. Endret 16. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Vel blir du mer plaga enn det du er nå med chippen så er nesten det den eneste løsningen. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Ja uten tvil, har allerede brukt utallige timer på piggy-back, og nå ganske mange timer med feilsøking før jeg fant ut at det var chippen. Billigere alternativer er som regel mer hodebry Endret 16. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jepp. Husker passaten min var chippa, og den gikk i nødmodus en gang iblant. Null luft, masse bensin, ettertenning. Plutselig bare *BANG* så var det 310NM til hjula og borte var jeg Men det var irriterende og ikke komme seg over 40 i 70-sona for å plutselig se 120 på speedoen Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Du skal være ganske borte for å ikke kjenne at bilen din går fra 40 til 120 på så kort tid. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Det er liksom ingen aks, og plutselig, i andre giret bryter helvetet løs, og så står den og stanger på turtallssperra. Ligger du i 40 i andre ligger du kanskje på 2000-2500 omdreininger, maks NM, men det får bare ikke komme, plutselig så smeller det til. Du forventer det ikke, og da bruker du lengre tid på å reagere. Men man ble jo vant med det etterhvert. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 At du sitter i nødmodus og bilen plutselig går ut av dette på gasspådrag så burde du merke det ja. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Ikke når den ikke vil ut av det på en stund, den bare ligger der å leker med seg selv. Du kan ikke forvente at det skal skje noe. Nødmodusen skal vel heller ikke slå seg av uten grunn heller (som om den skal ikke slå seg på i det hele tatt, det var ingen feilkoder på motoren, men den gjorde det uansett). Hva det var vet jeg ikke, nye eier har ikke sagt noe på det. Men uansett, når får du ny chip, Brian? Jeg lurer på hvordan dette ender jeg. Har på følelsen at det må en skikkelig benking til for at det skal bli rett, men vi får se Endret 17. januar 2011 av Jimbolaia Jones Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Forsåvidt. Er chippen ment for NA bil eller turbobil? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hans eller min? Hans er vel en chip som er lagd for hans turbo og innsprøytning sammen med hans motor. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Han skulle ordne chip i dag og sende i vei. Kommer vel på onsdag eller torsdag. Blir uansett ikke montering før tidligst til helga da jeg har monsterprøver i fysikk og matte samt mange innleveringer for tiden. Har selv også på følelsen av at det ikke blir skikkelig denne gangen heller, har mistet litt trua på det kan du si. Frister sinnsykt med datasprut av noe slag (ikke piggy-back), men skal gi chippen en sjangse til. Chippen er ment til overlading. Det er derfor jeg trenger chippen, da originalhjernen som er konfigurert til sugemotor ikke vil være med på mer ladetrykk en ca 0,3bar. Den må også chippes siden jeg har en god del større dyser (over dobbelt så store) slik at den ikke tror at jeg fortsatt har 150cc dyser montert. Tenninga må også justeres på høyere tutrall for å motvirke tenningsbank + litt annet småtteri. Endret 17. januar 2011 av Brian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå