Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

190cc dyser holder til litt over 200hk, og mine er fra en 325 med 192hk originalt. Originale på min var 150cc. Så de fleste 1,8-2,0l har mellom 100-150cc dyser som regel.

 

Har iallefall bestilt nye dyser, så håper de kommer styggfort hit. Har en hel haug med innleveringer og prøver og prosjekter i løpet av hele januar, så jo fortere de kommer, jo mer sannsynlig er det at jeg får tid til montere de.

 

Sandblåsingen av taket og takst må jeg utsette til friuka i februar, da det rett og slett ikke er tid med alt skolestyret.

Lenke til kommentar

Går forkurs nå, så skal begynne på ingeniør av noe slag til høsten igjen.

 

Kommer langt med sparepenger, må satse på å jobbe en del i sommer også. :) Nå blir mest sannsynlig den andre bilen solgt ganske snart da det blir for dyrt og fikse og ha to biler. Og ikke minst, at det blir veldig lite tid til overs å skru bil ganske ofte den siste tiden, så jeg har ikke tid til å fikse alt jeg vil heller. Skolen må desverre prioriteres mer enn bilen, men prøver så godt jeg kan å skvise inn noen timer her og der.

 

Det meste til turbobygget ble handlet mens jeg jobbet, så det har gått greit. Men jeg går ikke akkurat i pluss hver måned med det lille stipendet man får her i landet nå heller :p

Lenke til kommentar

Går litt fremover sånn halvveis.

 

Har fått 535 dysene, og montert og prøvekjørt en tur.

 

Monterte alt, og fyra opp. Starta tvert faktisk. Justerte bensintrykket til ca 2,2-2,4bar slik at den gikk pent på tomgang. Tok den ut for en prøvetur og kjørte den god og varm.

 

Lå i 3. gir med ca 2400rpm og heiv ned fjøla. Turtallet steg, lambda på 11,5-13, og mellom 2600 til 3400rpm gikk den feit IGJEN, lambda på 10, før den magret litt ved ca 3500rpm til ca 10,7. 3600rpm, og endelig kom turbotrykket siden den gikk så feit. Fra 3700rpm og til 4000 tok den skikkelig tak og dro som bare juling før jeg ser lambdaen går hurtig mot magert.

 

Stoppa og prøvde å justere opp bensintrykket til ca 3bar. Begynte å gå litt feit på tomgang, men tenkte å bare prøve for å sjekke om utmagringa ble bedre. Gikk litt rufsete og harkete, og den gikk mer urent mellom 2500 og 3400rpm nå, lambda på 10 pluss litt småharking. Fortsatte og mate på, passerte igjen 3500rpm og litt turbotrykk kom til, den dro som faen i i ca ett og et halvt sekund før den magra ut igjen.

 

Stoppa enda en gang og stilte bensintrykket litt ekstremt bare for å sjekke om det i det hele tatt var noe som helst potensiale til forbedring. Justerte til 3,8bar bensintrykk og prøvde igjen. Nå gikk den så feit at den dro utrolig dårlig, og den ville ikke gi mer enn ca 3400rpm, da lå den bare å spytta og harka bensin. Peisa den fra 3. gir ved 3400rpm og ned til 2. gir og dro på. Turbotrykket kom og den dro som bare juling igjen i ca 2 sek før den igjen magret ut.

 

Kjørte bare hjem igjen etter det. Her er det fortsatt noe som ikke stemmer. Dette skal ikke være teknisk mulig, men fortsatt skjer det. Har spekulert mye og fælt på hva det kan være som herper alt. Motorstyring er ok, dysene er ok, så da sitter jeg bare igjen med en mistanke om at det er noe med bensintilførselen.

 

Min største mistanke ligger hos den progressive BTR'n, om den i det hele tatt fungerer som den skal. Den originale er kutta opp, så den skal ikke ha noe med dette å gjøre. Lengre bak er det bare bensinpumpa som evt kan lage problemer. Tenkte å prøve å bestille en annen BTR og prøve med den. Hvis den ikke er problemet heller, så vet jeg sannelig ikke hva problemet er.

 

 

 

Ellers har jeg gjort litt andre småting. Flytta delefilteret til frontsettet på passasjersiden fra inni døra til nedi lomma på dørtrekket. Den løsnet etter en stund inne i døra og ble slengt frem og tilbake, så ordnet ny plass i tørrere og mer stillestående omgivelser inne i kupeen istedet. Kommer med en bildeupdate om ikke så alt for lenge om dette og mer.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden din, men jeg regner med du har skikkelig motorstyring ala Autronic/Haltech? Om ikke så er det ikke rart det blir kluss.

 

Den originale motorstyringa regner jo ikke med at en turbo skal dytte luft inn.

 

Om du har ordentlig motorstyring så må det jo være noe med mappet som er feil rundt den delen av registeret da.

Lenke til kommentar

Jeg har en chip som har blitt brukt på ganske mange turbooppsett, og denne chippen skal fungere bra sammen med 535 dysene. Lmm er flyttet før turbo, så den må ikke ta hensyn til trykk, men flow. Prog. Btr reagerer på overtrykk og dytter mer bensin inn. Så det skal i teorien funke som bare juling.

 

Har ordnet ny btr nå, skal se om jeg får tid til å bytte den i dag og sjekke om det bedrer seg. Men jeg må innrømme at noe kluss me chippen har streifet tankene en del ganger.

Lenke til kommentar

Jo, men tingen er at det koster såpass mye, og som student valgte jeg chip etter mye kverrulering med piggy-back datasprut. Når jeg er ferdig med skolen er plana m3 motor i denna med snurre på.

 

Mange vil sikkert si Megasquirt, og andre billige datasprut, problemet er at de er billige i innkjøp, men man bruker mye mer tid i benken for justering. Derfor er det ikke så mye billigere til slutt likevel. For ferdig montert og benka datasprut (Vipec), så ble det ca 20-25k, noe som er for mye med tanke på hvilken situasjon jeg befinner meg i.

 

Vet noen solgte PnP MS til E36 en periode, men det er noen år siden, og jeg har ikke funnet det igjen siden den gang. Det var det første alternativet jeg lette etter og håpte eksisterte, men fant det aldri igjen.

 

Et annet alternativ som kansje er mer aktuelt etterhvert er å sende inn originalhjernen til et firma jeg har snakket så vidt med, hvor jeg sender inn org. hjerne og de lager en ny hjerne som benytter samme map som MS. Dette kom på ca 8000kr og vil fungere som et standalone datasprut med alt av orginalfølere og originalt ledningsnett intakt. Så da kobler man seg bare på denne, som er PnP med det originale ledningsnettet, og justerer som et hvilket som helst datasprut.

 

Nå vet jeg ike hvordan dette stiller seg med tanke på Lmm og MAP sensor da jeg ikke har snakket så mye om det med de, men det tar jeg heller dersom jeg føler det blir aktuelt.

Lenke til kommentar

Istedenfor m3 motor (antar du snakker om 3,2 liter motoren) med snurre så ville jeg prøvd å skaffe en V10 fra en M5(uten snurre) eller en 3,0 liter twinturbo fra f.eks. 135, 335 eller lignende også trimmet disse videre.

 

3,2 liter motoren er jo ikke beregnet for overlading, mens 3,0 twinturbo motoren er beregnet for overlading i og med at den har overlading originalt. Med V10 motoren er vel snurre i grunn irellevant mtp ytelsen den har originalt.

Lenke til kommentar

Jeg sier snurre jeg. Lyden og draget fra en turbo overgår lett en V-motor av alle tall og fasonger i mine ører og øyne.

 

Men for datasprutens del, så se iallefall på andre land når du evnt. bestiller.

 

Jeg får, om jeg ikke sa det tidligere, en Haltech Platinum Sport 1000 til 8000,- uten frakt, med PnP lednigsnett som bruker originale sensorer.

 

På bmw-nettsider av ymse slag fins det sikkert basemaps du kan bruke, og sammen med (bredbånds) lambda-sonde skal du få det bra nøyaktig stilt inn selv bare på de nevnte over.

 

Og bor du i nærheten av en større by fins det garantert noen som kan mappe, så gjør du det på landevei ut ifra basemap og lambdaen. Så er du ikke oppe i mye mer enn prisen på motorstyringa.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Jeg ville også valgt 3,0 motoren med twinturbo over V10'n uten any day. Men poenget mitt var at det er bedre å bruke en motor som er bygd for overlading som utgangspunkt. Eventuelt bruke en kraftigere motor (og ikke overlade den). I motsetning til å overlade en motor som ikke er bygd for det. Om man vil unngå mest mulig problemer that is.

Lenke til kommentar

Jimbolaia Jones:

 

Det fins såkalte "pnp" kit, men disse er ikke helt pnp som regel. Det finnes masse til m20, men m50 blir det litt værre med. Koster fort rundt 10-15k for et pnp kitt til min. Hvorfor det er så få vet jeg ikke, men kansje det kan komme av at det er så mange forskjellige typer ecu til e36.

 

Det aller billigste alternativet blir en ksr pnp modul som jeg nevnte tidligere til rundt 8 lapper, under dette tror jeg du skal slite bra hardt med å finne et pnp kitt. Jeg har forhørt meg på bmw forum ang dette også, men det er ikke mye å velge mellom, da blir det som regel datasprut som du kobler selv, altså ikke pnp.

 

Jeg mener å ha kommet over noen basemaps til MS softwaren, så derfor heller jeg også mot ksr sin løsning hvis det skal bli noe pnp datasprut senere. Dette vil i tilfellet bli tidligst til høsten, hvis det i det hele tatt blir noe av mens jeg studerer. En ting har jeg iallefall lært av dette, neste gang kjøper jeg skikkelig datasprut med en gang. Men da vil jeg heller ikke være såpass sperret med tanke på budsjett.

 

 

 

SilentNET:

 

Alle motorer kan modifiseres til å tåle overlading. At den er "bygd" for det i utgangspunktet gjør det litt mer økonomisk å trimme opp til et visst nivå. Men blir det til at jeg skal ha m3 motor, så blir det første jeg kommer til å gjøre å plukke motoren helt fra hverandre. Deretter blir det full smidd innmat for å nevne noe, slik at det tåler 600-700hk minst. Men dette blir nok noen år til enda, men gleder meg til dagen kommer. :p Har planene klar iallefall. :D

 

Men inntil den tid fokuserer jeg på å få mitt budsjettbygg til å funke, så jeg har noe å herje med frem til studiene er ferdig. :D

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Da har jeg testet med ny prog. BTR, fortsatt samme problemet. Begynner å bli møkka drittlei hele faenskapet nå.

 

Første som skjer i morgen er at jeg røsker ut chippen igjen, monterer originaldysene, setter wastegate helt åpen og kjører en tur. Oppfører den seg like mongo da, så er iallefall chippen friskmeldt, hvis ikke, så ligger problemet en annen plass.

 

Har kommet til det punktet at jeg ikke vet hva jeg skal sjekke lengre, annet enn at chippen ligger konstant i bakhodet og surrer. Kan det hende chippen ikke fungerer som det skal? er en tanke som går igjen mye. Så tenkte å finne ut av det i morgen, en gang for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...