Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Jo jeg skjønner den veldig godt. Men altså tenk at en 320 med m3 understell ikke blir godkjent er jo litt på trynet. Det er jo bedre enn original 320, men likevel er det ikke greit. Det blir noe annet når det går andre veien og er litt tvilsomt. Men når understell er tydelig overdimensjonert, så bør det egentlig ikke være noe problem.

 

Problemet blir jo som Silentnet skriver, ingen som kan gå god for at ombyggingen, montering og alt slikt er skikkelig gjort i forhold til hva-nå-enn-det-skulle-være. Hvis det er en ukyndig person som setter M3 understell på en 320, så er det heller tvilsomt at dette er bedre enn en standard 320.

 

Et annet problem som dukker opp med dette strenge regelverket er at folk heller gir faen og kjører likevel da det uansett ikke blir godkjent. Hvorfor skal de koste på bremser og dimensjonert understell til 50k når det uansett ikke blir godkjent uansett hva man gjør? Da er det langt langt flere bygg som er helt feil dimensjonert som ruller på veiene, enn hvis biltilsynet hadde hjulpet med å få det godkjent.

 

Helt enig i at dette er et problem, men blir litt feil hvis lovverket skal endres pga folk ikke gidder å følge det.. Hvor hadde vi vært da? :p

 

Det andre som også er utrolig dårlig, er at om du får det godkjent eller ei kan også komme an på hvilken kontrollør det er snakk om, hvilket humør han har, og om det er noen man kjenner eller ikke. Jeg synes derfor det blir feil og alt for dårlige rutiner, når noen får godkjent ting som andre ikke får godkjent og visa versa.

 

Nja, tror nok at de fleste holder seg ganske godt til reglene de skal følge. Tenk hvis det hadde blitt en ulykke og man fant ut at bilen var godkjent mot reglene. Tvilsomt at kontrolløren hadde hatt jobben lenge.

 

Jeg skjønner hvorfor det er et slikt system, det jeg ikke skjønner derimot er hvorfor det er så ufattelig dårlig kontroll på kompetansen til kontrollørene og personalet som står for godkjenningene. Dette burde vært personer som hadde hatt mye med bil og motor å gjøre, for eksempel erfarne motorbyggere, forbrenningsteknikere osv.

 

Kompetansen er nok god! Er nok ikke der problemet ligger, det ligger mer i hva de får lov til å godkjenne. Som Silentnet skreiv, ingen vil ta ansvar/klarer å bli enig om hvordan kontrollene skal bli foretatt/testet.

 

Vet du forresten hvordan Sverige løser problemet?

 

 

Da var chippen i hus :D

 

post-97607-0-67260500-1291071927_thumb.jpg

post-97607-0-56889300-1291071936_thumb.jpg

 

Nommen! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ikke helt sikker på hvordan praksisen er i sverige og andre land. Det virker som stort sett alle andre land er det mulig å få til dette, bortsett fra norge. I usa er det mange kompressor og turbomata bimmere som er godkjent. Samme med tyskland og sverige. Jeg lurer på hva som er forskjellen, hvem tar evt ansvaret i disse landene kontra norge? Hvorfor skal dette være så vanskelig i norge i forhold til andre land? Jeg begynner nesten å spekulere på om de da godkjenner ombyggingene ved at brukeren selv tar all ansvar kanskje?

 

Og nei, kompetansen blant alle kontrollørene er slettes ikke tilfredsstillende. Noen kan sikkert sakene sine, men det fins utrolig mange som nesten knapt vet hva en turbo er, og om forbrenningsteknologi i det hele tatt. Har snakket med flere som får godkjent ombygginger (senking er et veldig relevant tema i denne sammenhengen) i noen distrikter, men ikke i andre. PPF, og store trimmeaktører har i mange sammenhenger uttrykt sin frustrasjon over biltilsynet til tider, og jeg velger å tro at ikke alle disse kompetente menneskene syter uten grunn. Selv amcar-klubben har hatt flere artikler som omhandler problematikken hos biltilsynet.

 

Jeg mister også litt av tilliten til bt når jeg skriver en lengre og saklig søknad og venter to måneder på å få et standard copy/paste svar tilbake. Da blir jeg litt irritert, når jeg faktisk prøver å legge frem en saklig søknad.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ansvaret for at bilen er i forskriftmessig stand er brukeren. Statens vegvesen har bare ansvaret for at bilene regelmessig blir sjekket hos et autorisert verksted for å sikre at bilen holder mål.

Og det skulle ikke vært meg i mot å betale en tusenlapp eller to for å få et godkjent verksted til å ta noen enkle tester på mine motorbygg for å kunne skrive ut en dokumentasjon på at alt var som det skulle her. Eventuelt andre biter.

En dårlig satt sammen motor har en tendens til å havarere under oppstart den, så klarer man å kjøre bilen til dette verkstedet så er nok bilen skrudd godt nok i sammen.

 

Hvorvidt grunnlaget for nekt på turbokonvertering er ansvarsfraskrivelse eller inkompetanse er vell relativt enkelt og forstå. Det er sistnevnte.

SFOOR, som er gruppen vi som spesialbygger biler skal forholde oss til inneholder en alt for stor gruppe inkompetente fjotter.

Eneste personen der som har noe fornuftig å tilføre er han som bekreftet det at en Skyline R32 er registrerbar i Norge, såfremt man kan skaffe dokumentasjon på diverse ting.

Menst resten av gjengen der inne har tydeligvis fortalt Norge at R32 ikke er typegodkjent for landet. Noe som er ganske så missvisendes i hennhold til de paragrafer jeg ble henvist til av første personen her.

 

Det sier vell litt?

 

Uavhengig om Statens Vegvesen velger å godkjenne spesialbygde biler eller ikke så vil det alltids være noen som drar den litt ekstra ut både før og etter godkjenning så dette er et problem vi vil bli kvitt.

 

Men hadde den gjengen, som til vanlig jobber rimelig mye mot oss, heller startet å samarbeide med dem som driver med bilbygging og har det som en arbeidsplass og laget et mer forståelig regelverk og gjordt det enklere og absolutt ikke minst billigere å få godkjent en bil så ville flere folk faktisk gjordt det lille ekstra som skal til for at bilen er lovlig og forsvarlig.

 

Personlig så velger jeg, desverre, å drite i noen regler som er ute og går da disse taler mot seg selv i blant, og monterer deler på mine biler uavhengig om disse er lovlige eller ikke. Men jeg vurderer heller dette ut i fra hvor forsvarlig det faktisk er å montere dette. OM CA 20.000 andre har gjordt dette før meg uten problemer og produsenten er kjent for å levere gode varer så ser jeg absolutt ingen grunn til at dette MÅ være godkjent fra et uavhengig labratorium for at det skal være gyldig. Og her er jeg ikke alene.

 

Største, og mest bedritne, problemet når det kommer til ombygging er det at SVV krever at du gir fra deg orginaldokument på ting, istedeetfor å pålegge at dem får se det, ta en kopi og kreve at du til enhver tid kan ha dette dokumentet tilgjengelig ved forespørsel.

Jeg sier ikke at det må være i bilen som vognkortet, men heller i ei dokumentmappe hjemme. Bare dette hadde vært en kraftig lettelse for oss å skaffe bekreftelse på at ting er som dem skal på eldre biler.

Lenke til kommentar

I USA tviler jeg på at noen tar ansvar, du ser jo hvilke biler pimp my ride kommer med. Disse hadde jo aldri fått kjøre på norske veier! (Vet at dette nok er de verste bilene du finner på veien, men though..) Når jeg først tar den serien opp, er det kun en gang gjengen måtte begrense seg og det var når de monterte flamme spruter på ende røret..

 

Problemet i det store og hele er nok at BT vil gjøre det enkelt, faren for forskjellsbehandling ville nok blitt stor hvis noe modifikasjon skulle være lovlig. I tillegg har du hvem som skal sjekke dette, hvordan det skal sjekkes. Må huske på at bilene ikke kan bli krasj testet, så sikkerheten vil være et stort spørsmåls tegn.

Lenke til kommentar

Ja, håper det ordner seg med noe godkjenning etterhvert. Har snakket litt med en som tydeligvis ligger godt an med å få godkjent en 318is turbo, så skal følge med på hvordan det går der i gården. Hvis han får det godkjent, så må det vel være mulig å få mitt godkjent også. Han skulle godkjenne den med original styreenhet og ca 0,3bar ladetrykk. Siden det brukes originalt styresystem, så bør det tilsi at avgassene er ok, da gjenstår det bare resten. Kommer til å gjøre det samme selv om det går igjennom.

 

Jeg tenker slik at det er enklere å få godkjent mer effekt senere, og satser på å godkjenne med lavt trykk først. Det virker kansje ikke så voldsomt med en gang når jeg bare vil godkjenne turbo og 0,3bar trykk, og heller søke om mer effekt senere.

 

 

Sååå, i dag har jeg tuklet litt med bilen igjen, ikke noe spennende saker akkurat. Men har gått over en del og sjekket ting før eu.

 

Byttet tilbake til halogenpærer bare i tilfellet de skulle henge seg opp i det. Mine lykter er laget for begge deler, og det går kjapt og bytte mellom. Så xenonpærene ligger i hanskerommet inntil videre.

 

Fikset liten lekkasje fra lokket over bensinpumpa under baksetet. Det førte til at det luktet litt bensin inn i kupeen. Gikk over dette og lukta forsvant, så da er det i orden.

 

Koblet vekk alt av piggy-back datasprutet, loddet sammen ledningsnettet, og koblet vekk MAP sensoren.

 

Sliter også litt med for lav oljetemp inn til turbo nå når det er nesten 15 speik ute, så jeg festet en papplate foran oljekjøleren inntil videre. Fikk sjelden over 20grader på olja inn når jeg kjørte, så det var litt i laveste laget. Med papplata foran så fikk jeg 40grader etter en liten tur, så det er bedre. Tipper den legger seg på rundt 50, om jeg hadde kjørt litt lengre.

 

Mulig jeg ordner noe temperaturstyrt system etterhvert, men jeg får se. Dette blir mest sannsynlig en sommerbil etter denne vinteren, så det vil sikkert ikke bli et problem i fremtiden.

 

Stremmet også håndbrekket som hadde blitt litt slapt, funker fjell nå. Så da håper jeg det meste er i orden til eu nå til uka. :)

 

Så et par awesome bilder:

 

Bytte til halogenpærer.

post-97607-0-21026500-1291510612_thumb.jpg

 

Rydding av styreenhet. Før:

post-97607-0-17830600-1291510620_thumb.jpg

 

etter:

post-97607-0-31129800-1291510629_thumb.jpg

 

 

Håper å få klemt inn litt tid med mekking i morgen også mellom norskstilskrivingen. Plana i morgen er å komme så langt på denne lista som jeg rekker.

 

- Montere tårnavstiver foran

- Legge på ny lim på motordeksel da det gamle limet har løsnet

- Fikse ledninger på belgen mellom kupe og motorrom

- Forlenge ledningen til bredbåndslamdaen

- Legge ny kabel til frontsett på høyre side

- Flytte delefilter på frontene til et annet sted, helst inne i kupeen, og støpe holder til disse

- Sjekke et par pærer på instrumentpanel og lysbryter som er gåene, bestille nye og bytte

- Bytte håndbrekkføler

- Ta livet av spurven i motorrommet, aka, smøre lagrene på kupevifta

- Fikse sig i lokk på hanskerom

- Ta mål av dreneringsplugg i gulvet som har forsvunnet og skaffe ny

- Skaffe ny høytemppakning til oljereturflensen på turbo (svetter litt olje)

- Støpe fast boostcontroller

- Lage metallskjold som beskytter mot vannsprut på luftfilteret

 

edit: og ikke minst, montere kompressorhorn. Var kun et par cm unna kollisjon i dag da et kvinnfolk skiftet felt uten å se seg for når jeg lå rett ved siden av. Trenger noe med skikkelig fart i for å skremme livskiten ut av idioter som ikke kan å kjøre :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

edit: og ikke minst, montere kompressorhorn. Var kun et par cm unna kollisjon i dag da et kvinnfolk skiftet felt uten å se seg for når jeg lå rett ved siden av. Trenger noe med skikkelig fart i for å skremme livskiten ut av idioter som ikke kan å kjøre :p

Hold oss oppdatert her! Si ifra om du finner noe fiffig noe uten for mye mikkmakk, trenger noe av det samme selv :p

 

Og ikke minst; lykke til på EU-kontroll!

Lenke til kommentar

Godt mulig det, er jo flust av rare regler, så forundrer meg ikke.

 

Har vært innom lakkerer i dag. Ringte forsikringsselskapet og jabba litt med de, og stakk til lakkerer etterpå.

 

Han så over, og etter jeg viste frem skaden på bagasjelokket, så antydet han at hele bagasjelokket måtte byttes. Men dette får jeg en endelig bekreftelse på når han skal snakke med takstmannen.

 

Så da tenkte jeg å hive meg rundt å bestille ny bakspoiler. Var veldig fornøyd med den jeg hadde tidligere, så jeg heller mot en slik igjen. :) Ellers prata jeg med han om det var noe muligheter for å få en god pris på å ta litt rustflekker her og der samtidig. Så jeg får se hva slags tilbud han kommer med. Men han antydet at jeg skulle få en god pris på det hele iallefall. Blir en del billigere da han uansett må lakke bagasjelokket som går på taksten, slik at jeg kan få lakkert andre paneler på bilen billigere.

 

De små rustboblene rundt takluka har irritert meg lenge, og forrige lakkjobb var ikke god nok. Så denne gangen skal jeg gjøre grunnarbeidet selv, da det virker som det er eneste løsning for å få det skikkelig. Skal plukke ned hele taket innvendig samt takluka, og sandblåse alt og gjøre klart til lakkering. Da nekter jeg å tro at det kommer mer tilbake. Tenkte også å legge litt tectyl rundt ramma der pakninga ligger, da denne er ofte fuktig, og en potensiell kilde til rust senere. Litt tectyl bak pakningen rundt hele beskytter derfor mye mot rust.

 

Litt standard e36 rust på bagasjelokket i falsen har jeg også, men dette blir fikset av skaden.

 

Tenkte også å la han gå over kanalene. Har fått et litt stygt rusthull i ene kanalen etter at jeg slo nedi, og saltet har gjort sitt for at det ikke har blitt mindre. Tenkte også å skaffe ny ramme rundt nyrene som går under frontlyktene å få lakkert denne også.

 

Framfangeren har en liten sprekke etter at jeg møtte på en isklump i kjørebanen, og trafikk imot gjorde det umulig å komme unna. Så han antydet at han skulle klare å plastsveise sprekken igjen og få den fin.

 

Er også et par småflekker til, men jeg får ta så mye som pengboka tillater, hardt å være student og restaurere bil samtidig :p

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Ja, forresten, bimmeren er eu godkjent :p 0 feil.

 

Men sliter med litt av hvert for tiden. De siste dagene har det dukket opp en slags tikke/kaklelyd fra området turbo/manifold. Spekulerer fælt på hva dette kan komme av. Ingen deler er løse rundt, gikk under bilen mens den gikk på tomgang og rikka og flytta på ting uten at lyden forsvant. Lyden begynte svakt og har blitt mer og mer fremtredende. Den kommer også frem kun når det er litt eksostrykk, lite turtall mye gass, og forsvinner så snart jeg får litt ladetrykk. Enten forsvinner den, eller så blir den bare overdøvd av motorbrølet, vanskelig å si det også.

 

Kan hende eksospakninga på flensen er dårlig, så må prøve å sjekke det nærmere. Eventuelt kan det være noe rart med wastegaten. Tenkte å koble om litt på den og kjøre trykk på hele saken. Kansje det er noe som er løst inni den.

 

Ellers prøvde jeg å montere chippen i dag. Men det gikk heller ikke så bra, fikk ikke delt hjernen helt, og er ganske redd for å ødelegge noe. Så jeg monterte det tilbake og sitter her nå å prøver å finne noen tips før jeg prøver igjen.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Takker :D

 

Fikk montert chip og dyser i dag. Men den går alt for feit med det orginale grunntrykket. Så det jeg har fryktet må gjøres likevel. Regner med å plukke ut fuelrailen i morgen og fjerne den orginale. Håper jeg får ordnet med noe sveising eller tettet hullet etter den med noe. Når den er ute av veien justerer jeg kun med den progressive btr'n, og slipper forstyrrelser fra den orginale. Jeg må enda litt ned i trykk da det leveres for mye nå. Lambda lå omtrent konstant på 10 når jeg kjørte nå, og jeg får ikke mer turtall en 2800rpm ca, da den rett og slett drukner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager at det har vært så utrolig stille her for tiden, men har vært bortreist i et par uker nå.

 

Kom hjem i dag, og før jeg i det hele tatt fikk pakka ut kofferten, så var det ned på verkstedet å skru, klødde noe fælt i fingrene :p

 

Men status fra tidligere var at jeg monterte chippen og dysene og den gikk så til de grader feit.

 

Prøvde litt mer, og måtte til slutt fjerne org trykkregulator da jeg hadde en 1m lang flamme som brant konstant ut eksosen på tomgang. Den fikk da helt sykt mye bensin, noe som kunne til dette. Var litt morro også da, bilen gikk som en fieata 1.1, men det smalt og en feit flamme spruta ut eksosrøra når jeg gira :p

 

Meeeen, tilbake til saken. Plukka ut hele fuelrailen og plukka den orginale btr fra hverandre og borra/kutta ut innmaten slik at den var alltid helt åpen. Nå styrer jeg kun fra prog. btr'n som jeg har koblet etter fuelrailen.

 

Tenkte fornøyd at nå skulle det bli andre boller og sleit og bantes fælt med å få alt på plass igjen. Innerste dysa er så fittetrang å få på for å si det rett ut at jeg ble sprø, men det gikk på plass etter mye gloser og litt lirking.

 

Fyra opp igjen, og begynte å justere trykket fra 3bar og ned. 2,5bar, inegn forskjell, fortsatt alt for feit. 2bar, fortsatt waaaay for feit blanding, men her begynte trykket å bli såpass lavt at det vil bli ustabilitet i railen.

 

Tenkte likevel at jeg bare skulle skru ned mer for å se om det hadde noen forskjell. Og joda, måtte helt ned på 0,6bar bensintrykk for at den skulle gå på ca 13-14 på lambda på tomgang. Dette blir helt ubrukelig å kjøre med, da jeg vil tømme fuelrailen og motoren magres ut tvert jeg drar på litt.

 

Tok kontakt med chipfirma igjen og diskuterte mye frem og tilbake, og han mente at tallene jeg hadde på lambda ikke var fysisk mulig om dysestørrelsen stemte med den chippen. Så problemet ligger enten i chippen eller dysene.

 

Plukka ut dysene og har sendt en lang mail til firmaet jeg bestilte fra om problemet og forlangte mer spesifikasjoner på dysene. Ba de også sjekke opp mot nr på dysene mine om jeg hadde fått riktig størrelse, for det virker nesten som jeg har fått noen skikkelig monsterdyser istedet.

 

Har også sendt mer mail til chipfirma om spørsmål, så håper jeg finner roten i problemet snart.

 

Prøvde en siste ting i kveld, da jeg uansett tok ut dysene for å se på de. Hadde noen 325 dyser liggende og tenkte at det ville vært interessant å sjekke hvordan den reagerte på disse. Disse dysene leverer 190cc, i motsetning til 330cc som mine skal levere.

 

Monterte alt sammen, og fyra opp på 2,5bar. Startet tvert, og gikk silkemykt og pent på tomgang. Lambda på 14-15, med andre ord, helt perfekt. Kjørte ut en tur og fikk kjørt motoren driftsvarm. Men uheldigvis var det drittveier i dag, så fikk hjulspinn selv i 5. gir. Fikk derfor ikke testet skikkelig med belasting hva lambdaverdiene ble ved pådrag med turbotrykk. Stilte etterhvert opp trykket litt til til 3bar, da den gikk litt på grensen på tomgang. Det virket som den var rett før å magre ut ved pådrag når jeg fikk turbotrykk og begynte å spinne. Fikk ikke testet mer enn dette da det var alt for sleipt føre ute.

 

Men den går iallefall fint med vanlig kjøring med chippen og 325 dysene slik den er nå.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Bensintrykk, ikke ladetrykk :p

 

Har forresten bestemt meg for å kjøpe andre dyser så jeg får dette chip/dyser problemet ut av verden en gang for alle. Har funnet tak i noen 535 eller 540 dyser som jeg tenkte å bestille fra statene. Regner med å legge inn en bestilling i løpet av kvelden.

 

Så får jeg heller selge de jeg har nå, de er jo i så god stand som nye. 535 dysene med chippen jeg har fungerer visstnok veldig bra, så krysser fingrene for at det blir ordning nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...