Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/worklog: BMW 320i E36 Turbo *Update 30/7-12*


Brian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første er det vel litt mer enn 50hk det er snakk om her og for det andre vil vel bare slik bli sjekket hvis ulykken tilsier at bilen har hatt høyere hastighet enn motoren tilsier(?)

 

- Hvis motorrommet ser ut som det er hentet fra fast and furious kan det vel fort bli satt spørsmåls tegn.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Nåja, forsikringsselskapene er slue, så om du har kjørt litt for fort og havnet for en ulykke, så kan de prøve seg om de finner ut at det er ettermontert turbo.

 

Men om man er enda sluere enn forsikringsselskapene, må man jo nesten kreve at de må finne ut om den faktisk skyltes ulykken eller ei. Om du streetracer i 260kmt er du kanskje ute å kjører, og samtidig om turboen eksploderer og du blir slengt rett i motsatt kjørefelt.

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over ulempen med dette, og det er bare noe jeg må leve med og ta hensyn til. Men jeg tviler på at jeg får regress om jeg blir påkjørt bakfra fordi jeg har turbo, det vil i tilfellet bli for dumt. Men blir det andre kollisjoner, front mot front for eksempel, så kan det bli noe annet.

 

Problemet er ikke at jeg ikke vil få det godkjent, for det vil jeg veldig gjerne. Problemet er bare biltilsynet og deres stahet og total mangel på sammarbeid. Bare se over grensa, svenskene har et slikt system som fungerer. Der samarbeides det for å få det godkjent, mens her må man motbevise alt og konstant motarbeides. Det sitter rett og slett alt for inkompetente folk og styrer dette.

 

Jeg gikk rimelig lei av å kun få standard copy/paste svar slik at de skulle sno seg unna hver gang, er som å snakke til en vegg.

 

Er ikke helt ferdig med saken enda. Tenkte å høre hvordan det blir om jeg godkjenner den med e85, siden utslipp ikke blir et tema lengre da. Må evt bytte til 325/m3 understell fra en billig donorbil og godkjenng effekten deretter. M3 3,0l har 286hk orginalt, så det hadde passet fint. 320 og 325 har så godt som identisk understell bortsett fra diffen, så det kan i teorien være mulig å få godkjent med 2,5l diff og rundt 200hk. Er iallefall en start.

 

Men så har vi problem nr 2, noe jeg frykter de henger seg kraftig opp i hvis avgass ikke lengre er ett tema. Og det er at de krever papirer fra BMW hva understellet tåler av effekt osv. Problemet er bare det at det er lenge siden BMW sluttet å gi ut disse papirene, så de eksisterer ikke. Likevel står de beinhardt på sitt og krever disse dersom det skal bli godkjent.

 

Jeg hadde derfor et lite håp om å bruke et understell fra 325 som leveres med 200hk orginalt, og bruke de tekniske spesifikasjonene fra 2,5l ang effekt relatert til chassinr fra donorbil eller delenr fra samme understell.

 

Dette er etter min mening godt nok, men tviler sterkt på at bt godtar det, da det som sagt er apekatter som sitter å bestemmer. Men jeg skal nå iallefall forsøke.

Lenke til kommentar

Jeg veit akkurat åssen du har det, og hadde jeg hatt litt mer guts i meg, hadde jeg sitti med turbo den dag idag selv.

 

Jeg har hørt noe om noen nye regler osv ang dette med godkjenning, at det skal bli lettere å få til. Stod i Gatebil mener jeg, så det er kanskje håp. Der er det iallefall mennesker som virkelig hater BT og prøver å få til et skikkelig miljø i Norge også.

Lenke til kommentar

Mulig det kansje er enklere på din? BMW er de iallefall håpløse med å godkjenne turbo på.

 

BMW Norge har fått beskjed om å avvise blankt alle ombygginger, så der er det ikke noe håp. Tenkte å høre litt med BMWCCN, men tviler også på at de kan gjøre noe spesielt.

 

Har hørt noe snakk om det der jeg også, men vet du noe om det har tredd i kraft? Det er iallefall en stund siden jeg pratet med de da jeg fikk nok.

 

Er heller ikke interessert i å bruke 50k på å få det godkjent. Da kan jeg like greit røske ut alt igjen å bygge om til m3. Tingen er bare at jeg ikke vil ha m3, jeg vil ha turbo.

 

Jeg fatter egentli ikke hvorfor ikke en 2,0l med turbo og 200hk på 325 understell ikke kan godkjennes, men setter jeg i en 2,5l på 200hk så er alt greit. Forstå det den som kan, for jeg gjør iallefall ikke det.

Lenke til kommentar

Like håpløst for min Toyota. Man må bygge om til å bli identisk som en annen bil, så å sette på turbo på en 1,8, når det kun finnes turbo til 2,0 går ikke...

 

Jævla knot! Hvorfor er de så vanskelige på dette? Det MÅ jo være en grunn? BT burde hatt en testbenk som sjekket om bilen tålte påkjenningene den nye ombyggingen medfører, og om alt er ok, stemples det i vognkortet og du kan snurre avgårde. Istedet for å teoretisk anta at en bil uten turbo vil falle sammen om man setter på en turbo. HVEM VEIT?! Ihvertfall ikke BT. Enkelte biler har jo overdimensjonerte deler så det holder.

Lenke til kommentar

Ja, men det vittige/tragiske er jo om jeg så setter på m3 understell og 320 motor som er orginal, så blir det ikke godkjent. Men setter du inn m3 motor derimot, så er alt greit.

 

Altså, jeg mener det må gå an å bruke d lille de har i hue av og til istedet for å ri paragrafer.

Lenke til kommentar

Greia her er at ingen vil ta ansvaret hvis noe går galt.

 

Det er ikke sånn at dem er vanskelig bare for å være vanskelig. Bilene har en typegodkjenning, og endrer man noe, så gjelder ikke denne lenger (for produsenten vil ikke lenger stå til ansvar når produktet deres er endret). Forsikringselskapene vil heller ikke forsikre bilen din hvis den ikke er typegodkjent. Ingen vet med sikkerhet hva som holder på en ombygd bil. Selv om all logikk tilsier at det holder. poenget er at i det ene tilfellet hvor noe faktisk går galt, så er det ingen som vil bla opp for å betale.

 

I dag så er det produsent som er ansvarlig for sitt eget produkt. Forsikringselskapet må betale hvis du kjører ned noen eller ødelegger noe med bilen din. I tillegg så kan det være dårlig reklame for produsenten eller lignende om det plutselig dukker opp masse BMWer i media med problemer, eller som kjører ned folk til stadighet. Jeg skjønner veldig godt at dette ikke nødvendigvis skjer (antall ulykker øker etc), men det _kan_ skje. Og da er spørsmålet, hvem skal stå ansvarlig?

 

Bottom line er, noen må kunne godkjenne at bilen er OK. Du kan ikke gjøre det, forsikringselskapet kan ikke gjøre det. Produsenten kan ikke gjøre det. Biltilsynet kan ikke gjøre det. Så hvem skal stå ansvarlig? Det er jo en grunn til at typegodkjente biler blir krasjet og testet opp og i mente før dem blir godkjent. Nettopp fordi at man skal vite med sikkerhet hvordan en bil vil oppføre seg. Man skal ikke anta eller tro.

 

Jeg ville vært helt i ekstase om dette tungrodde systemet i Norge ble enklere for "hobby" trimmere, men vi må også kunne se saken fra "de andre" sin side. Noen _må_ kunne ta ansvar den dagen noe går galt. Og jeg skjønner veldig godt at ingen vil ta ansvaret for noe dem ikke har kontroll over. At det finnes veldig mange som gjør ting skikkelig, og som aldri vil skape problemer, tviler jeg ikke ett sekund på. Men det finnes også veldig mange som ikke vil gjøre en skikkelig jobb, og som kanskje kommer ut for ting som følge av dette.

 

Hvis hottentott #1 trimmer bilen sin, kjører som en tulling, og skader seg for livet. Hvem skal betale for behandling og eventuell pleie etc resten av hans liv? Staten ja kanskje. Jeg har ikke noe problem med å forstå at staten ikke ønsker dette. Men dette kan vi trekke så langt vi bare vil. Røykere og andre som "påfører seg selv" skade blir jo også tatt vare på av staten. Så hvorfor dem og ikke folk som trimmer biler.

 

Men poenget mitt er i alle fall at dette ikke er så enkelt som vi dessverre skulle håpt at det er. Det er enklere å si blankt nei til alt og alle, enn å tillate noe og avvise andre. Det er vanskelig å vite hva som er gjort skikkelig, og hva som er gjort sløvt. Enkelte få tilfeller kan man kanskje fort se at er gjort skikkelig, men hvem skal avgjøre hva som er skikkelig og ikke? Da er vi tilbake til ansvar igjen. Den dagen noe tilsynelatende skikkelig går galt. Hvem får ansvaret? Staten, forsikringen, Biltilsynet eller han stakkaren som mente at dette var skikkelig (det seg være en ansatt hos Biltilsynet eller eier av bilen, eller han som utførte ombyggingen)?

 

Det er i alle fall min kommentar til akkurat denne del av diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jo jeg skjønner den veldig godt. Men altså tenk at en 320 med m3 understell ikke blir godkjent er jo litt på trynet. Det er jo bedre enn original 320, men likevel er det ikke greit. Det blir noe annet når det går andre veien og er litt tvilsomt. Men når understell er tydelig overdimensjonert, så bør det egentlig ikke være noe problem.

 

Et annet problem som dukker opp med dette strenge regelverket er at folk heller gir faen og kjører likevel da det uansett ikke blir godkjent. Hvorfor skal de koste på bremser og dimensjonert understell til 50k når det uansett ikke blir godkjent uansett hva man gjør? Da er det langt langt flere bygg som er helt feil dimensjonert som ruller på veiene, enn hvis biltilsynet hadde hjulpet med å få det godkjent.

 

Det andre som også er utrolig dårlig, er at om du får det godkjent eller ei kan også komme an på hvilken kontrollør det er snakk om, hvilket humør han har, og om det er noen man kjenner eller ikke. Jeg synes derfor det blir feil og alt for dårlige rutiner, når noen får godkjent ting som andre ikke får godkjent og visa versa.

 

Jeg skjønner hvorfor det er et slikt system, det jeg ikke skjønner derimot er hvorfor det er så ufattelig dårlig kontroll på kompetansen til kontrollørene og personalet som står for godkjenningene. Dette burde vært personer som hadde hatt mye med bil og motor å gjøre, for eksempel erfarne motorbyggere, forbrenningsteknikere osv.

Endret av Brian
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er nesten litt morsomt. Om man har et familiemedlem eller en nær venn i BT, får man vel godkjent det meste!

 

Nesten så jeg får lyst til å bli ansatt som kontrollør for å ta min og din bil Brian! :ph34r:

 

Fra spøk til Halvor; vi må finne en som kan være litt "snill" med godkjenningene. Jeg hørte at det var et visst sted i Oslo som var eksperter på ombygging av en som driver masse med BMW og dilldall i Sverige, så kanskje det er stedet å gå. Husker ikke navnet på stasjonen i farta, dog.

Lenke til kommentar

Ja, tenkte å høre litt med diverse forum hva de sier, og kansje komme i kontakt med noen som har fått godkjent ombygging, hvis det da er mulig.

 

Hva slags utdanning må man ha for å bli kontrollør på bt? Kansje jeg skal ofre ett år for å få godkjent turbo'n :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, monteres selv. Har ikke sett på det selv, men det sies at det er en sokkel den skal stå i. Så ingen lodding, og skulle visstnok være fort gjort, så vi får se. :) Må dele ECU'en og montere på den ja.

 

Må bare få unna den hersens eu kontrollen først nå, men er så sinnsykt hinsides gira på å få det i bilen at jeg nesten ikke klarer å vente. Bare en ukes tid igjen til kontrollen nå, men det er en uke for lenge :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...