AnaXyd Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Om du føler for å bytte, så er ihvertfall Exide settene meget gode. De leverer vel sikkert til BMW også. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Et lite tip ang. kommentarer og slik. Det tar meg i nærheten av 2 minutter å laste forrige side. Når du bruker en ekstern bildetjeneste resizes bildene av forumprogramvaren ETTER de er lastet i full størrelse. Og imageshack er tregt. Prøv ut forumets innebygde tjeneste, der har du jo fått en gigabyte med plass. Ellers skal det nevnes at jeg selv leser mye, og beundrer godt arbeid - men er forferdelig dårlig til å kommentere med mindre jeg har noe jeg vil pirke på Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Det er da man hiver bildene inn i spoiler! Jeg syntes forumets bildetjeneste er håpløs å jobbe med btw. Photobucket iz tah shiiiiit maan. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hva er håpløst med den? Du laster de opp, trykker i teksten der hvor du vil ha de, og trykker Legg inn? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Photobucket har mulighet til å organisere bildene i ettertid, noe jeg bruker flittig. Selv om man tar bilder ganske kronolisk, så er det greit å kunne justere litt frem og tilbake, alt avhengig av hvordan du vil utforme posten. Dessuten blir bildene så sinnsykt små når man bruker den interne opplasteren. Photobucket er ihvertfall ikke treg hos meg, og jeg har ikke all verdens beste linje. Men på forrige side, er det jo ganske mange bilder! Men i enkelte nettlesere kan det hjelpe å legge bildene i spoiler, da bildene ikke lastes inn før du åpner spoileren. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Om du føler for å bytte, så er ihvertfall Exide settene meget gode. De leverer vel sikkert til BMW også. Har du noe link til nettside? Fant mest batterier og lite clutch når jeg søkte litt på det. Et lite tip ang. kommentarer og slik. Det tar meg i nærheten av 2 minutter å laste forrige side. Når du bruker en ekstern bildetjeneste resizes bildene av forumprogramvaren ETTER de er lastet i full størrelse. Og imageshack er tregt. Prøv ut forumets innebygde tjeneste, der har du jo fått en gigabyte med plass. Ellers skal det nevnes at jeg selv leser mye, og beundrer godt arbeid - men er forferdelig dårlig til å kommentere med mindre jeg har noe jeg vil pirke på La alle bildene på forrige side i spoiler nå, skal huske på å gjøre dette fremover. Har fiber selv, så det tar ikke så lang tid. Derfor har jeg ikke tenkt over saken, men det er fikset nå. Skal prøve forumets bildetjeneste neste gang og se hvordan det blir, husker ikke sist jeg brukte den. Men jeg husker iallefall at det ikke var helt vilt med plass tilgjengelig, har dette blitt oppgradert nå i den siste tiden? Kan også prøve photobucket. Støtter denne opplasting av flere bilder samtidig? De fleste andre sider jeg har vært borti må man laste opp ett og ett, og det blir fort slitsomt med mange bilder pr update. Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Photobucket kan du lempe opp mange samtidig ja. Jeg slenger med masse filer omgangen, og om jeg måtte laste opp en og en, hadde jeg ikke giddi. Photobucket er drit bra! Anbefales virkelig, og serverne dems er raske. EDIT: EXEDY var det gitt. Min feil! http://www.exedyusa.com/ Endret 16. september 2010 av AnaXyd Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Vil bare si at dette er en prima tråd! Har fulgt med en stund nå, og må si at jeg ikke akkurat er en mekker selv, men det er utrolig intressant å se bildene. Får litt mer innblikk Lenke til kommentar
Brian Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 Anaxyd: Så ikke ut til at de solgte til min bil desverre, litt dumt siden det så ut som de hadde ganske bra utvalg der. Ja, får også mye innblikk i hvordan ting fungerer selv når jeg holder på og. Lærer sinnsykt mye av å plukke ting fra hverandre og sette det sammen igjen. Når det gjelder pakken fra usa, så har den ankommet postterminalen i dag rundt 11 tiden. Kjører posten ut pakkene til butikkene på lørdager? Regner med at de ikke gjør det, så da kommer den på mandag. Pakken fra koed kom i dag, har hentelappen foran meg, så da er nesten alle puslebitene på plass. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 ok, så du har ikke mek. utdanning fra før eller? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 17. september 2010 Forfatter Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Nei, eneste mekaniske jeg har var fra læretiden min, hvor jeg jobbet med høytrykkssystemer mot offshore. Men har ikke noe mekanisk bakgrunn fra skole, har bare skrudd ting fra hverandre og lært underveis. Endret 17. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 Utrolig nok fikk jeg den andre pakken i dag også. Legger ved et par bilder av hva som befant seg i pakkene. Bruker photobucket og spoiler denne gangen, så får dere si fra om det fortsatt ikke er noe bedre med tanke på lastetid. Pakken fra koed. Inneholdt slipesett (altså alt av pakninger til toppen), to nye radiatorslanger, og triggersensor + o-ring til termostathus. Pakken fra usa med ARP bolter som skal brukes på toppen. Får se om jeg rekker å begynne på noe i kveld, har masse lekser liggende som jeg må ta tak i først uheldigvis. Frister mer å skru bil for å si det slik. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Update 19/09-10 Fikk gjort litt i dag, men kommer ikke lengre enn updaten under da jeg mangler momentnøkkel. Skal kjøpe en i morgen, så da blir det mer skruing. Montering av ARp bolter. Skrus ned i blokka for hånd. Før toppen monteres er det viktig at stemplene står riktig, slik at ikke ventilene krasjer med stemplene. Først stilles veiva i TDC, og deretter dreies den ca 30º tilbake. Slik ser det ut med stemplene i posisjon TDC - 30º. Ingen av stemplene står i øvre dødpunkt, og toppen kan derfor trygt settes på. Gammel vs ny toppakning. Ny toppakning lagt på blokka, samt alt sjekket og klart for montering av toppen. Og plutselig var toppen på, ligger her kun løst tredd nedover ARP boltene. Ny triggersensor montert. Ny pakning til termostathus. Termostathus montert. Bytta pakninga på kamsensoren da denne var ganske flat og hard. Denne sensoren sørger for at hjernen vet hvilken takt motoren befinner seg på i syklusen. Ny pakning montert. Sensoren skal inn i det hullet nederst til venstre på det siste bildet. Temeraturfølere montert. Sa var det tid for å montere tilbake registerkjedet og innsug/eksos kjedet samt tannhjul. Her blir midtre kjedeføring montert mellom de to kammene. Over denne skal kjedestrammeren for eksos/innsug monteres. Slik ser det ut når alt er på plass. Føringa og kjedestrammeren er på plass mellom tannhjulene, samt kjede mellom innsug/eksos, samt eksos/veiv. Toppen ble plukket av gamlemotoren i TDC. Derfor ble motoren dreid tilbake til TDC før kjedene og tannhjulene ble montert. Dermed står både motor og kammer i TDC, og skal stemme overens. Kan også dobbelsjekke dette ved å se på innsug/eksoskam for sylinder 6 i dette tilfellet hvor løfterne peker mot hverandre. Deretter ble fremre plate montert tilbake med ny paknning. Dekket til det hele. Alt er ferdig montert, bortsett fra toppboltene som ikke er dradd til enda. Mangler momentnøkkelen som nevnt, så må skaffe en slik som er liten nok til å passe ned mellom kammene. Avventer mer montering over kammene inntil dette er gjort. Bytta pakninger på innsuget også, både mot sylinder og gasspjeld. Innsug montert, begynner å se ut som en komplett motor igjen nå. Fuelrailen og dysene ligger bare løst oppå enda, skal skru alt fast skikkelig når jeg har skrudd fast toppen. Så til det lille sideprosjektet. Ble ganske bra resultat med støpinga. Her er det bare grovt kuttet til litt. Skal ikke bli så lave dog, satser på ca halvparten av dette. Siden det ble såpass bra, så skal jeg ta andre lykta i morgen også. Begunner å bli morro nå når det snart er tid for å få motoren i bilen igjen, nærmer seg. Er såspent på om den vil starte, og ikke minst om det fungerer som det skal igjen da. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Se her ja! Må være deilig å sitte å kosemontere en motor! Ser ut som kvalitets "ærbe" detta, så da krysser vi fingrene på at du ikke har glemt igjen skrutrekkere og bolter nedi sylinderne! Neida, jeg tror nok denna kommer til å starte og gå som en villhingst med turbo og alt. Det blir bra å teste denna på veien tror jeg! Og med ny "drag" clutch og! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Ja, er utrolig kos, ingenting er rustet fast. Tror ikke jeg glemte av noe skrutrekkere nedi der, men finner fort ut det etterhvert Får dra på litt ekstra første turen så det forsvinner. Ja, er utrolig spent nå. I første omgang på om alt fungerer, og deretter hvordan det drar. Men jeg tror muligens wastegaten er litt mongo også, men skal gi den et forsøk til tenkte jeg. Fikk ikke justert opp trykket, men uansett så kan jeg skaffe en ny slik fra ebay dersom det viser seg at den er gåen. Krysser likevel fingrene for at den er frisk. Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Du monterte vel styrehylsene i blokka før du satte på toppen? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 19. september 2010 Forfatter Del Skrevet 19. september 2010 Det er styrehylse i toppen, var ikke noe i blokka på denne bunnen. Fikk ikke av den på gamlebunnen heller. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Liten status uten bilder, legger inn bilder i morgen. Tenkte jeg skulle stikke innom gs og høre om de hadde slike styrehylser liggende, så kunne jeg smette i en ny i blokka dersom de hadde. Og jammen hadde jeg ikke en smule flaks, da de tilfeldigvis hadde en igjen. Så plukka av toppen igjen, og monterte styrehylsa i blokka også. Deretter ble det mye spekulering, pussing og mixing av verktøy for å prøve å dra til toppboltene, men det lot seg ikke gjøre, var alt for trangt. De nye bolthodene er større enn de gamle, slik det trengs større kopp, noe det aldeles ikke er plass til. Så da måtte kammene ut, samt ventilløfterne og stort sett alt egentlig. Først da kunne jeg komme til med noe verktøy for å dra til boltene. Var smånærvøs for å brekke kammene, har hørt så mange skrekkhistorier om dette, men det gikk overraskende bra. Måtte bare ha en god porsjon tålmodighet og ta det rolig og forsiktig. Blir spennende å se om de fortsatt er like hele når de skal tilbake Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Update 26/09-10 Update fra de siste dagene. Som nevnt tok jeg turen innom GS bare for å sjekke om jeg var så heldig at de hadde en ekstra styrehylse på lager, og var svinheldig å fikk den siste de hadde på lager. Så da var det av med toppen igjen og suse nedi hylsa. Deretter var det på med toppen igjen Muttrene til toppboltene. Var litt større dim på disse enn de orginale. Dette ble da et problem siden jeg sleit noe forferdelig med å komme til mellom kammene med større kopp. Kom ikke til noen av boltene skikkelig, og mesteparten var helt utilgjengelige, selv med nedpussede kopper etc. Prøvde alle mulige triks, men det var fortsatt for trangt. Boltene ligger da under kammene, og som dere ser er det meget begrenset med plass. Endte bare med at setet kammene ligger i ble for brede slik at jeg ikke fikk koppen mellom og skrudd til. Så da var det bare en mulighet, nemlig å demontere alt. Var veldig forsiktig og brukte langt tid på å ta ut kammene, siden det går historier om at de knekker lett. Men fyrte opp noe musikk og skrudde alt sakte ut. Skrudde hver eneste bolt 1/4 omdreining fra midten og jevnt utover hele veien opp. Snudde kammene slik at de lå i en posisjon med minst mulig press, altså minst mulig på selve ventilløfterne, evt fordelte et par i hver ende av kammen. Gikk ganske greit i grunn. Her er innsugskammen ute. Under kammen. Ventilløfterne kan ses under setet til kammen. Og jammen meg kom ikke eksoskammen ut etterhvert også. Begge kammer demontert. Så var det ut med løfterne og hele sulamitten. Løfterne. Og da var alt ute. Slik så det ut da, alt var plukket ned bortsett fra ventilene. Da var det en lek å komme til alle boltene. Viktig å dra til disse med riktig moment, så da var det bare å begynne å stremme til gradvis til oppgitt moment. Deretter var det bare å montere alt tilbake igjen. Også her var det viktig å være ytterst forsiktig med å stremme kammene på ventilene igjen. Alt montert tilbake hvor det hører hjemme. Justering av kammer. Firkantene skal stå helt beint oppover. Ikke til himmels, men i forhold til blokka siden den heller noen grader. En siste sjekk på kammene. Tappene på eksoskammen og innsugskammen skal peke mot hverandre på syl 1, samtidig som det står plant med blokka i bakkant. Alt ok her. Deretter var det å dreie motoren tilbake til TDC og sette på registerkjedet. Tømte på litt olje over delene også, slik at de har litt smørning før jeg får opp oljetrykket på første oppstart. Nedre og øvre registerkjede, tannhjul, øvre og nedre kjedestrammer samt frontplate montert. På med toppdekselpakninger. Deretter var det bare "splash guard"'en på innsugskammen som skulle på før toppen stod for tur. Toppen montert igjen. Skal skaffe nye plugger som er litt kaldere tenkte jeg. Så derfor står alt bare halvveis fast, og jeg venter med å sette på pyntedekselet. Bytta til ny girkasseolje mens jeg var i gang også. Den svettet dessuten litt olje fra bunnpluggen, så skaffet ny av denne og skrudde i. Nå er iallefall alt potte tett så langt. Motor på vei inn i bilen igjen hvor den hører hjemme Etter en del lirking og banning tok jeg motoren ut igjen da jeg akkurat ikke fikk den på plass. Bunnpanna satte seg fast i styrestaget uansett hva jeg gjorde. Pga manifoldet står på, så ble det ikke noe mer margin på andre siden å spille på heller. Plukka ned hele greia. Og vips var den på plass etter litt mer wrestling. Styrestaget var noe dritt å få på igjen, brukte et par timer bare på denne. Sinnsykt irriterene. Var en halv bolttykkelse unna men ikke snakk om. Funka da jeg brukte litt slegge og la den i press til slutt. Mellomaksling og hardyskive montert. Begynner å ligne smått på en bil igjen. Men fortsatt er det en del jobb igjen. Det elektriske er ikke koblet opp + mye annet småtteri her og der og overalt. Må plukke av innsuget igjen også, siden jeg selvfølgelig måtte glemme av å koble til den ene kjøleslangen når jeg satte motoren inn i bilen. Kom først på dette da jeg satte motoren på plass, så da gadd jeg ikke å plukke den ut igjen. Men har god trening på å ta av innsug nå, så det går kjapt Litt nye kjøleslanger. De gamle var veldig klare for pensjonering for å si det slik. Slik ser det altså ut så langt. Håper på oppstart om ikke alt for lenge nå. Skal prøve å få sveisa om returflensen på turbon litt også. Den er egentlig litt for liten til slangen, så har funnet et nytt rør som skal sveises på flensen slik at det sitter bedre. Blir også bedre flow, da det blir større dim ut fra turbo'n. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Dette ser lovende ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå