Brian Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Miniupdate: Plukket av toppen før helga og fikk sjekket tilstanden til motoren. Har gått smått da det er en viss fadderuke på skolen som okkuperer mesteparten av dagene og nettene Men har klart å klemme inn en time her og der til litt skruing. Pluggene som jeg bytta ut før toppakinga røk, var ganske nedsota Ut med coilene en etter en, alle så like ille ut. Etter kjøreturen som endte ganske uventet. Her er det litt hasteskruing med å få av komponenter. Bilen ble etter dette kjørt på henger tilbake i garasjen hvor det var lettere å skru på ting. På verkstedet igjen, og klar for å plukke av toppen. Splas-guard'en på innsugskammen er fjernet her Registerkjedet. Den bakerste kommer fra veiva og opp via blokka og inn på eksoskammen. Deretter drives den parallellt med et kjede på innsugskammen. Demontering av registerkjede, og her er det viktig og merke seg hvordan ting står. En feiljustering når ting monteres tilbake kan i verste fall ende i motorras. Evt hvis man er "heldig" vil den bare gå rimelig dårlig. Laget mine egne merker på triggerhjulet for å ha noe å sikte etter for å få motoren til å stå i TDC (Top Dead Center) når toppen ble plukket av Øvre og nedre kjedestrammer plukket av, samt kjedeføring ned til bunnpanna for å gi mer rom til å plukke av kjeden Anordningen min for å dra av strekkboltene. Siden det er passelig trangt mellom kammene for å skru ut boltene måtte jeg ofre en leddnøkkel, da denne er akkurat smal nok til å komme til. Brukte en drøy meter med alurør som latmansarm. Men selv med dette fikk det hard medfart før boltene løsnet. Leddnøkkelen ble lettere "skrudd" etter all brytinga Strekkboltene på vei ut Termostathuset måtte også av, får samtidig gått over denne når jeg først har den ut. Skal også bestille noen nye radiatorslanger da det var litt belegg inni de. Toppen på vei av. Holder på å stripse fast kjedet her, siden det blir litt stress om den faller ned i blokka. Da må bunnpanna av igjen, noe som ikke fristet for øyeblikket Btw, så bør ikke denne løftes av alene slik jeg gjorde nå. Den var rimelig tung, mye tyngre enn man forventer. Jeg kommer aldri til å ta ut en slik selv en gang til, og iallefall ikke sette inn igjen, noe som er enda verre. Toppen plukket av Som dere ser så stemplene og alt helt og pent ut. Ingen riper i sylindrene eller noe skavanker. Eneste som var verdt å bite seg merke i er at stempel 4 og 5 var mye renere enn resten. Dette tyder på at den har lekt kjølevæske i en lengre periode. La også merke til dette i fjor høst at den brukte litt kjølevæske uten at jeg visste helt hvor det dro, men her er da altså svaret. Mulig jeg har mistet litt motoreffekt pga dette også, siden det da vil lekke litt kompresjon ut i kjølesystemet. Dette er også mest sannsynlig grunnen til hvorfor den røyk. Siden den har vært svekket såpass over lang tid, tipper jeg det var overladinga som var nådestøtet på en allerede sliten pakning. Her ser dere også hva jeg mener med TDC. Her er stempel 1 og 6 låst i øvre dødpunkt, som er riktig posisjon når man plukker av toppen. Toppakninga så ikke så ille ut, men den er bare søppel nå og går rett i bossbøtta Ellers så har jeg spekulert meg halvveis ihjel på hva jeg skulle gjøre videre her. Jeg kom frem til 4 løsninger i forskjellige prisklasser. Alternativene var som følger rangert i stigende totalpris: 1) Bytte til ny org. toppakning, plane toppen og montere tilbake med nye strekkbolter. Billig, dog usikker løsning. Hvor lenge den holder med overlading er veldig usikkert, og kan fort bli en billigløsning som ikke holder godt i lengden, slik at alt må av igjen. 2) Kjøpe ny overhalt bunndel som er klargjort til overlading, og kjøre på med orginal pakning og arp, evt vanlige strekkbolter. 3) Bytte til 3,5mm mls ståltoppakning, plane toppen, arp bolter og spille lotto på om det blir tett eller ikke. Dyr og veldig usikker løsning da veldig veldig mange sliter med å få de tett. 4) Kjøpe brukt 2,5l motor, og håpe orginalpakninga holder med overlading. Også denne noe usikker. Har spekulert opp og ned og diskutert og kranglet litt med meg selv. Jeg slo relativt fort fra meg løsning 1 og 4, da jeg anser disse som "halvveis". Jeg er redd jeg bare muligens utsetter problemet, og kostnadene vil hope seg opp over tid istedet. Siden jeg har plukket ned alt så langt, så fant jeg ut at jeg kan prøve å få det mer holdbart i samme slengen. Alternativ 3 er god om du får det tett og til å fungere, men det er så hypernøye krav om at topp og bunn må være 100,000% plan for at ting skal holde tett. Derfor synes jeg det ble dyrt å prøve seg frem og håpe at det ble tett, noe som hadde gjort at jeg ikke hadde fått sove om natta. Derfor har jeg bestemt meg for å gå for løsning 3. Jeg kan også gjøre dette med min blokk, men det hadde fort kostet over det dobbelte av det jeg betaler for den jeg har bestilt nå. Fikk et meget godt tilbud og slo til, selger bare gamleblokka hel eller i deler, så håper jeg å bli kvitt litt. Den nye bunndelen har fått syrebad-behandling (blir som ny), den er planet, spor er frest i blokka til O-rings løsning, nye rammelager, nye veivlager, ny glider til kjede, nye pakninger, nye stempelringer, nyhonede sylindre som er kontrollmålt, nedfreste orginalstempler (8,5-8,7:1 i komp. Org: 11,5:1 mener jeg å huske) og i tillegg er alt vektbalansert og justert. Dette er er gjort av seriøst firma, så dette er godsaker. Når det gjelder O-ringsløsninga så er dette spor som er fresa ut rundt hver sylinder, hvor det ligger en o-ring som tetter sammen med orginal toppakning. Dette er kjent som en meget holdbar løsning, og er så godt som garantert tett om det monteres riktig. Fordelen er som nevnt at det er holdbart, man kan bruke orginal toppakning (ikke noe svindyr mls (ca 4k)), ikke like store krav til planing av topp, samt orginale strekkbolter. Det er klart en fordel med arp, så jeg vet ikke om jeg skal spare litt og kjøre det i starten, eller om jeg bare skal gå for arp med en gang og utelukke svakheter. Spekulerer litt på denne enda. Hele blokka er gått over, og fremstår som så god som ny, så her er det mye motor igjen enda. Nedfreste stempel er også en fordel, da dette avlaster litt kompresjon og forhindrer banking. Da kan jeg også kjøre 1bar mye sikrere enn hvis det hadde vært orginalt. Bunndelen der skal være god for 350-400hk, så jeg legger meg på rundt 300+-hk, så er jeg sikker. Blir litt jobb å plukke ut og få alt på plass igjen, men da blir det skikkelig denne gangen håper jeg. Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
Brian Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Update: Hjertekirurgi Da var det tid for en liten update igjen, denne gangen er det motoren som skal ut. Venter fortsatt på nyblokka, men håper den kommer i morgen, krysser fingrene for det iallefall. Så da var det bare å plukke ned hele fronten på kjerra. Begynte med å plukke av framfangeren, lyktene, og div småting. Radiatoren plukket ut, og all kjølevæske drenert bort. Denne må også få en skikkelig innvendig vask, da det er litt olje i den enda etter toppakninghavariet. Begynner å se lettere nedplukket ut fronten. Bort med grill, spylervæskedyser, ledninger etc. Deretter ble intercooler, oljekjøler og trykkrør m.m demontert. Så til slutt var det bare ramma igjen. Plutselig var den av bilen etter mye wrestling. Ganske ribbet nå, ledingene og spylervæskeslangene blir bare hengende igjen. Er litt jobb med å nøste opp og flytte disse, så jeg lar de bare henge siden jeg får løftet motoren ut over den. Så var det på tide og løfte ut det lille udyret. Måtte improvisere litt siden jeg hadde plukket av toppen, hvor løftekroken satt. Så tok et tau og surret det rundt det ene motorfestet, under bunnpanna, og rundt det andre motorfestet, som igjen ble festet til elefanten. Ble litt mer klønete enn med den kroken, men det gikk ganske greit fordi faktisk. Fikk demontert nesten alt jeg trengte. Glemte bare av gassvaieren og en kontakt. Her blir slavesylindren løsnet fra girkassa, var mye lettere å komme til denne når motoren var dradd litt frem. Nesten ute nå... Og før jeg viste ordet av det lå den pina meg på en pall Bilen ble ganske tom uten motoren, god plass med andre ord. Første gangen jeg kan stå i motorrommet og skru samtidig Mellomaksling og hardyskive i bakgrunnen. Fryktet at skiva var oppsprekt, men den var i ganske grei stand, så den er fullt brukbar en stund til. Venter ellers som sagt fortsatt på motoren. Venter med å flytte over ting til den kommer, slik at jeg har begge motoren side ved side, hvor jeg bytter over en og en del, så slipper jeg å klø meg i hodet senere på hvor den og den delen skulle igjen. Skal også bestille ARP bolter fra usa, og ny toppakning. Så da blir det motor ut av det igjen snart Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Spennende saker! Er det 2,5l motoren det ble? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Skal bruke opp toppen igjen så det er en ny 2l det er snakk om. Denne er da klargjort for overlading, og overhalt til ny stand. Venter fortsatt på motoren da, kom ikke i dag heller. Begynner å bli rastløs nå. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Skjønner! Det blir nok bra, om den er bygd for å tåle litt ekstra pushing! Blir spennende å se gitt! Følger med jeg vettu! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Da har jeg snakket med firmaet som leverte motoren da jeg syntes det begynte å ta for lang tid. Firmaet kontaktet bring som skulle levere motoren, og fant ut at den har stått i Trondheim. Grunnen til at jeg ikke har fått den var at de manglet telefonnummeret mitt tydeligvis. Typisk posten. Tar to sek å søke på gulesider, men men. Firmaet overleverte telefonnummeret og de skulle visstnok kontakte meg i løpet av dagen. Krysser fingrene for dette nå. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Ringte igjen i går til firmaet som leverte motoren og fikk de til å purre på enda en gang. Men fortsatt var det samme beskjed de fikk, nemlig at de skulle ta kontakt med meg. Fortsatt har de ikke tatt kontakt og motoren har stått hos bring siden tirsdag. For et drittfirma bring er! Endret 4. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Logistikk er nok ganske mye "tråder i lufta" for å si det sånn! Du må nok regne med å mase på de hver dag helt til det skjer noe! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Ja, skal ringe og slenge fra meg en dose i morgen tidlig, og lover de ikke å få ut motoren samme dag, så drar jeg personlig ned på kontoret og står der helt til de henter motoren til meg. Virker som det kun er det som vil fungere. De har allerede brutt avtalen med å ta kontakt med meg tre ganger når det har blitt purret på, så det spørs om ikke personlig oppmøte blir løsningen. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Uff E36 er fæl. Så firkanta å stygg. E46 er sexy, rund og fin. Så skjedde det noe med E90. Akkurat som de har satt på en ekstra plastikk kassori oppå e46'en. Gjort den om til en tjukkas. STILL, skulle jeg kjøpt meg bmw fra 3 serien idag så hadde det blitt en e90 2006+ Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Uff E36 er fæl. Så firkanta å stygg. E46 er sexy, rund og fin. Så skjedde det noe med E90. Akkurat som de har satt på en ekstra plastikk kassori oppå e46'en. Gjort den om til en tjukkas. STILL, skulle jeg kjøpt meg bmw fra 3 serien idag så hadde det blitt en e90 2006+ Du om det Personlig synes jeg E36 er et meget pent karosseri. Når bilen i tillegg har 50/50 vektfordeling, meget holdbare motorer, er det ingen tvil om at det er ypperlige biler. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Uff E36 er fæl. Så firkanta å stygg. E46 er sexy, rund og fin. Så skjedde det noe med E90. Akkurat som de har satt på en ekstra plastikk kassori oppå e46'en. Gjort den om til en tjukkas. STILL, skulle jeg kjøpt meg bmw fra 3 serien idag så hadde det blitt en e90 2006+ Helt lættis at du må brøyte ut om dette i en tråd som omhandler en E36 syntes jeg. Slike kommentarer kan du holde for deg sjøl. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Er ikke alltid like greit å være misunnelig må dere skjønne Personlig foretrekker jeg biler som er litt mer firkanta enn alt for runde. Derfor liker jeg bedre E30, E34, E36 fremfor nyere. Liker dog også E46 ganske godt. Men nok om det, over til flere bilder Nymotoren som ankom i går kveld Så var det i gang med å demontere deler fra den gamle og sette over på den nye. Førstemann ut var vifta og alt dillet som fulgte med den Plassering av vifta, gammel motor vs ny motor Dynamoen var neste på lista. Ser møkkete ut, men det er lakken på den som er dårlig. Vurderer å plukke ut denne igjen senere og lakkere den skikkelig svart. Plassering av dynamo på gammelmotor Gasspjeld og tilhørende kjølevæskesløyfe Oversiktsbilder Servooljetank Blir mye kabelrot før jeg får toppen og alt på plass Det som kunne rengjøres ble rengjort, brukte skrujernet mye da møkka satt så hinsides godt. Her er ene støttebraketten til servopumpa Det var det jeg rakk i går kveld. Får ikke gjort noe i dag da jeg ikke har tid, men satser på å fortsette litt i morgen. Når alt er flyttet over blir det å vente på arp bolter osv før motoren smyger seg inn i bilen igjen. Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Litt flere bilder. Nedplukking av girkasse. Relativt grei jobb å gjøre når motoren er ute av bilen. Og vips var den av. Så var det clutchen sin tur. Satt selvfølgelig som støpt, så igjen måtte jeg til med homemade latmannsarm. Etter trykkplata og lamellen var plukket ut, stod kun svinghjulet igjen. Dette skal da brukes på den andre motoren. Så da var det bare å plukke det av. Bakside av trykkplate og lamell. Lamellen skal byttes til noe sterkere som er på vei. Rengjorde svinghjulet litt, samler seg litt dritt når clutchen slites. Alt sammen plukket helt ned fra gamlemotoren. Svinghjul montert på nymotoren Bruker opp bunnpanna fra gamlemotoren da denne er helt tett. Så slipper jeg å borre i den nye også. Greit å ha en i reserve uten hull. Her er den ferdig vasket og står til tørking. Nymotoren slik den står nå, ser ganske rotete ut, men blir fort orden når toppen kommer på, og mange løse ender kan kobles opp mot noe. Så videre i helga er plana kun å få flytta over bunnpanna på nymotoren, samt flytte over det nye motorfestet. Utenom dette er det ikke noe spesielt mer å gjøre før det kommer flere deler. Har i alt 3 pakker på vei, en fra koed, en fra cnc motorsport, og en fra motorviagra.no Dette blir morro å smelle sammen igjen Btw, bare si fra om dere ønsker flere bilder av noe, blir litt ivrig i det jeg holder på med av og til at jeg glemmer å ta nok bilder underveis. Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Dette blir meget bra! Føler at du nærmer deg nå jeg! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Jepp, så snart resten av delene kommer så er det full fart på å få alt på plass i bilen igjen. Er mest skeptisk på når pakken fra usa kommer, det er vel i tilfellet den som vil ta lengst tid. De to pakkene fra norge kommer nok i løpet av neste uke. I tillegg skal jeg gjøre en ekstra ting til når alt er montert i bilen igjen. Ble litt krøll av og til pga jeg ikke hadde tempsensor på innsugslufta, så da ble motorstyringa litt mongo på køkjøring. Ble ikke kvitt varmen under panseret like effektivt som når jeg kjørte i fart, så må inn med en sensor som overvåker innsugstemp og regulerer deretter. Håper det blir bra når dette er koblet opp. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 15. september 2010 Forfatter Del Skrevet 15. september 2010 (endret) Update I dag ankom en av tre pakker. Pakken fra motorviagra ankom først, hva som befant seg i den ser dere lengre nede. Da gjenstår det bare pakken fra koed og cnc motorsport. Bytta over bunnpanna. Tenkte først på å borre hull i den nye også, men så fant jeg ut at jeg skulle bruke den gamle likevel. Den er jo i det minste skikkelig lekkasjetestet og fungerer, så jeg tok ikke sjangsen. I tillegg har jeg da en reservepanne uten hull i hvis det skulle bli nødvendig. Gammel bunnpanne på nymotoren Ny bunnpanne montert tilbake på gammelmotoren for at det skal bli lettere å sette motoren noen plass. Motorfestet måtte også bli med på nymotoren selvfølgelig. Så var det pakken fra motorviagra. Ble litt overrasket over størrelsen på esken, trodde den skulle være større. Men fant fort ut at det stemte da jeg åpnet den på verkstedet og sammenlignet med den orginale. Og inne i esken lå det en splitter ny 4-puk sinterlamell. Skal holde til 400hk med orginal trykkplate. Er meget spent på hvordan dette blir å kjøre med, med tanke på at denne blir noe kvassere enn orginalt. Dog kjører jeg orginal trykkplate, så forskjellen skal ikke bli like stor da, som om jeg hadde byttet til forsterket trykkplate i tillegg. Gammel organisk lamell vs sinterlamell. Montering av lamell og trykkplate, holder her på å sentrere lamellen på svinghjulet før alt skrus skikkelig til. Etter alt var på plass var det girkassa sin tur. Gikk overraskende fort å få den på plass, bare å hekte den på styretappen og skru i boltene, passet som et skudd. Og vips var den på der den hører hjemme igjen. Utenom motorsmekkinga har jeg også et lite sideprosjekt som jeg pusler litt med innimellom. Skal prøve å støpe lyktesenkere i glassfiber, da jeg ikke ble fornøyd med de gamle plastgreiene med en passform som ikke lignet grisen. Her er første lag til tørking, tenkte å legge ett eller to lag til før jeg går på med litt finsparkel. Blir spennende å se om dette blir noe suksess. Mens glassfiberen tørket så ble det litt kjedelig, så jeg gikk løs på termostathuset og bestemte meg for å få det så rent og pent som mulig. Er aluhus på min, så da går det fint an å pusse litt. Møkka som satt på den vet jeg ikke om kan defineres som møkk, var helt ekstremt så det satt. Eneste utvei var faktisk å kjøre på med dremel og pussepapir. Her er det nesten ferdig, mangler bare mer knoting i hjørnene samt pusse over med noe finere. Så da ser det slik ut så langt. Går sakte da jeg venter på deler. Kommer ikke videre før toppboltene kommer i hus, først da blir det full fart med montering av motor. Pakken fra koed regner jeg med er rett rundt svingen, men ikke noe deler jeg kommer meg videre av. Det er den siste pakken som er det store, den som kommer fra statene. Siste oppdatering fra usps er som følger: Electronic Shipping Info Received, September 09, 2010 International Dispatch, September 13, 2010, 8:09 am, ISC CHICAGO IL (USPS) Arrival Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Her var det ikke mye liv Oppdatering på pakken fra usa, endelig nærmer den seg. Regner med at den er her i løpet av tidlig neste uke. Pakken fra koed har jeg ikke hørt noe om enda, så den vet jeg ikke hvor befinner seg for tiden. Fikk ikke sporingsnr på den. Sendingen er sortert og videresendt 16.09.2010 14:30 0024 OSLO Sendingen er ferdig tollbehandlet og overlevert sortering 16.09.2010 14:24 0024 OSLO Sendingen er fortollet 16.09.2010 13:06 0024 OSLO Sendingen lagt til fortolling av Posten 16.09.2010 12:18 0024 OSLO Sendingen er til importvurdering 16.09.2010 06:14 0024 OSLO Sendingen er ankommet mottakerlandet 16.09.2010 06:14 0024 OSLO Sendingen er innhentet 09.09.2010 15:59 Endret 16. september 2010 av Brian Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Syntes det er generelt dårlig liv i Worklog forumet nå! Men jeg følger med vettu, og det ser jo bra ut! Clutchen er keramisk ser jeg? Denne er nok ganske så røff, da det ikke er noe fjærer og lignende som demper. Blir spennende å høre hvordan den er! Lenke til kommentar
Brian Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Hm, ikke bare meg som har lagt merke til det altså. Ja, den er litt annerledes enn den gamle organiske. Har også mindre overflate på en 4 puk kontra en orginal hel, noe som påfører mer trykk på punktene, som igjen gjør den sterkere. Snakket med firmaet som leverte. Han sa at den kom selvfølgelig nok til å bli litt kvassere enn orginalt, men fortsatt brukbar til hverdagskjøring. Men jeg gjør meg ikke opp noen forventinger før jeg har prøvd det selv. Svirrer så mye forskjellige påstander rundt om på nett hvor noen påstår at det er ubrukelig, mens andre påstår at det går an å kjøre normalt med. Jeg vil tro at resten av clutchen også har en god del å si, mtp trykkplate og svinghjul blant annet. Det er iallefall verdt et forsøk. Finner jeg ut at det er håpløst får jeg bare fleske til med dyrt clutchoppsett istedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå